Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 1 20.00%
3 sterren 1 20.00%
2.5 sterren 2 40.00%
2 sterren 1 20.00%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 5. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 29-03-2018, 20:28   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Ready player one'

Wanneer James Halliday (Mark Rylance), de ontwerper van de virtuele wereld OASIS, sterft laat hij een video na waarin hij de spelers van zijn spel uitnodigt om op zoek te gaan naar drie sleutels die hij in zijn creatie verstopt heeft. Wie de sleutels in handen heeft kan de weg openen naar de door Halliday verborgen easter egg. De vinder van de easter egg krijgt niet alleen het fortuin van Halliday maar ook de controle over OASIS. Wade (Tye Sheridan) maakt samen met zijn virtuele vrienden jacht op de sleutels. Innovative Online Industries is onder leiding van de meedogenloze zakenman Sorrento (Ben Mendelsohn) echter ook op zoek naar de easter egg en ontziet daarbij niets en niemand.

'Ready player one' is Steven Spielberg in light modus. Met deze verfilming van het boek van Ernest Cline laat Spielberg het kind in zichzelf nog eens los, met wisselend succes. Het is enerzijds fijn om de regisseur nog eens zijn tanden te zien zetten in een avonturenfilm waarin de fun factor voorop staat maar anderzijds kan het enthousiasme waarmee hij zich op deze verfilming smijt niet verbergen dat het basismateriaal wel erg eenvoudig en beperkt is. In de grond is 'Ready player one' een schattenjacht waarbij de spelers netjes van punt a via punt b en c naar punt d moeten gaan. Geen verrassingen, weinig complicaties, gewoon een rechttoe-rechtaan queeste waarin team A met de helden probeert team B met de slechterikken te snel af te zijn.

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn als het met veel panache en overtuiging wordt gebracht. Met 'Raiders of the lost Ark' bewees Spielberg eerder dat hij een schattenjacht tot kunst kan verheffen. OASIS, de virtuele wereld waarbinnen een groot deel van de actie zich afspeelt, is volledig uit CGI opgetrokken wat Spielberg de kans geeft om een hoop fantasievolle sets te creŽren. Sets die volgepropt zijn met talloze referenties naar popcultuur. Werkelijk, er zitten zoveel verwijzingen naar games, films en muziek in 'Ready player one' dat je na 5 kijkbeurten waarschijnlijk nog steeds nieuwe knipoogjes kan ontdekken. Mijn favoriet was de Zemeckis cube, een Rubicks cube die de tijd 60 seconden manipuleert waarna heel kort het muziekje van 'Back to the future' weerklinkt. Leuk gevonden.

Al die easter eggs zorgen voor een groot deel van de fun die er in 'Ready player one' te rapen valt. Toch blijkt het ook de achilleshiel van de prent: doordat ik voortdurend bezig was met het scherm af te speuren naar de vele kleine verwijzingen zat ik nooit echt in de film. 'Ready player one' voelt aan als een spel, bijwijlen entertainend maar ook oppervlakkig. Ik voelde geen enkele immersie in de wereld van OASIS. 'Ready player one' is als kijken naar een prachtig computerspel dat door iemand anders gespeeld wordt. Ziedaar het eeuwige probleem van films die games willen verfilmen: het zijn gewoon twee totaal verschillende media. Het is bewonderenswaardig dat Spielberg met al de easter eggs probeert interactiviteit aan het publiek te ontrekken maar het leidt af van de film zelf, van het verhaal dat 'Ready player one' wil vertellen. De matig geschreven dialogen helpen helaas ook niet om je verder in de film te trekken.

Wel fijn om vast te stellen dat Spielberg bij momenten de magische flow die hij in zijn klassiekers uit de jaren '70 en '80 lijkt terug te vinden. Dan voel je dat 'Ready player one' in de richting van classic Spielberg gaat, de topentertainer voor een breed publiek, de man achter tijdloze klassiekers als 'E.T.', 'Jaws', 'Indiana Jones' en 'Jurassic Park'. De jaren '80 nostalgie waar 'Ready player one' gretig op inspeelt zal daar ongetwijfeld iets mee te maken hebben.

Uiteindelijk blijkt net als bij 'A.I.' dat Spielberg en een overdaad aan CGI geen perfect huwelijk zijn. Met uitzondering van zijn verfilming van 'Kuifje' die volledig digitaal was lijkt het erop dat de man moeilijk een evenwicht vindt in verhalen waar het virtuele zich met de realiteit afwisselt. Wie zijn verwachtingen niet te hoog zet en 'Ready player one' puur als entertainment bekijkt zal hier best wat plezier uit halen -de prent is nu eenmaal een feest van herkenning- maar puur filmisch kan je bezwaarlijk van een Spielberg grand cru spreken. Zolang het duurt is het aangenaam vertoeven in OASIS. Wie over 'Ready player one' als film begint na te denken ziet Spielbergs nieuwste echter als los zand uit elkaar vallen.

2.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2018, 23:10   #2   link
Dorfmeister
O_o

De aangehaalde punten zijn geheel terecht, maar voor mij primeert de funfactor boven de artistieke invulling (toch zeker in dit soort films).

Het enige wat me echt stoorde was de theatrale voorstelling van Ben Mendelsohn. In Darkest Hour zet hij een fijnbesnaarde acteerprestatie neer en twee maanden later zie je dit...
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2018, 12:28   #3   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

2.5
Had ik het boek niet gelezen was het 3 geweest. Net zoals bij Ender's game zijn de beste stukken die inner monologen. Dat is kut om te verfilmen.
(en geen Tomb of Horrors )

Maar de 80's fanboy zegt 5/5. Referentie hunt is go.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.

Last edited by DarthJabbaBoulet; 06-04-2018 at 12:32.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2018, 22:45   #4   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Film net gezien en ik vond hem redelijk fantastisch tbh. Die The Shining sequence is echt magistraal imo en al die knipogen zijn gewoon leuk. Het verhaal is mss iets minder (zeker het einde was een beetje zwak), maar al bij al vond ik het een enorme aanrader.
Old 11-04-2018, 07:26   #5   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Die 'The shining' sequence was inderdaad een hoogtepunt, erg leuk gedaan.

Last edited by Maniac; 12-04-2018 at 08:05.
Old 11-04-2018, 19:23   #6   link
Dorfmeister
O_o

En daar gaat Bjorns moeite om een spoiler tag te plaatsen
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 08:06   #7   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ik vind dat nu wel niet echt een spoiler per se, ik had er even goed iets over in de review kunnen zetten.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules