Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 2 66.67%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 1 33.33%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 13-05-2018, 19:20   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'A quiet place'

Een familie leeft in complete stilte op een boerderij. Elk geluid wordt vermeden want in de bossen rond de boerderij loeren gevaarlijke wezens die reageren op het minste lawaai.

Acteur John Krasinski, vooral bekend van zijn komische rollen, maakt eens een horrorfilm en het is meteen een hele goede. 'A quiet place' is een ijzingwekkende nagelbijter waarin een aantal blinde monsters met uitstekend gehoor jacht maken op alles wat een kik geeft. Krasinski en co-scenaristen Bryan Woods en Scott Beck spinnen een aantal erg spannende scènes uit het basisidee dat het minste geluid fataal. Dit is een rechttoe-rechtaan horrorthriller zonder al te veel poespas. De kijker wordt meteen in de actie gedropt. De proloog zet meteen de toon. En de zaal was mee. Lang, héél lang geleden dat ik het zo muisstil heb geweten in een multiplex. De rij voor mij ging rechtop in de stoel zitten, naast mij werd er voor een keer niet gretig in de zak nacho's gedoken en iedereen hield de adem in.

Horrorfilms kunnen sterk werken als gedeelde beleving en wat dat betreft is 'A quiet place' een schoolvoorbeeld van hoe het moet. De spanning laat niet af. Met een minimum aan expositie en veel visuele vertelkracht is 'A quiet place' een snedige, intense genreoefening. Een vleugje 'Alien', een snuifje 'The descent' en veel stilte. Meer is er niet nodig om de terreur zijn werk te laten doen. Het is bijna jammer dat er af en toe toch wordt gegrepen naar een iets te nadrukkelijke soundtrack die bepaalde scènes moet ondersteunen. Het gebrek aan geluid werkt desoriënterend en verfrissend. De auditieve cues had gerust nog wat minder gemogen.

Dat er weinig uitleg wordt gegeven over de oorsprong van de wezens en de uitzichtloze situatie waarin de mensen zich bevinden speelt in het voordeel van de film. Het geeft de kijker meer ruimte om zich snel te binden aan de hoofdpersonages. Een jong, modaal gezin bestaande uit Krasinski, zijn echtgenote Emily Blunt en een aantal kinderen. De plot vermijdt grotendeels de verwachte wendingen en zelfs wanneer de zwangere Blunt op bevallen staat, het enige wat echt voorspelbaar is, perst Krasinski er een erg spannend moment uit dat niet als getelefoneerd aanvoelt.

U begrijpt het: ik ben zeer te spreken over 'A quiet place'. De intro grijpt meteen de aandacht, de vertolkingen zijn overtuigend, bepaalde details zijn echt goed gevonden en de film eindigt met een kickass shot. Hoewel er gezien het bijzondere succes van de film reeds sprake is over een sequel hoop ik stilletjes dat hier geen serie van wordt gemaakt. 'A quiet place' is uitstekend zoals het is: een korte, overtuigende oefening in terreur.

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2018, 20:05   #2   link
Dorfmeister
O_o

Een doodsaai gezinsdrama overgoten met een sausje griezelfilm en ondergedompeld in clichés. De gimmick van stilte maakt het zeker niet interessanter. Gelukkig wist ik dat het slechts anderhalf uur duurde of anders was ik de zaal uitgestapt.

Bij IMDB vond ik deze trivia wat ik wel vrij hilarisch vond:
After hearing about the project, Emily Blunt first suggested husband John Krasinski cast one of her friends for the female lead. But after reading his draft of the script, she asked Krasinski to fire her and cast her instead.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2018, 07:03   #3   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Zeer slimme vrouw, die Emily Blunt. Neus voor kwaliteit. Die heeft toch al in een aantal goede mainstreamfilms meegespeeld.
Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules