Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 19-04-2018, 20:30   #3601   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Ik heb de laatste tijd Sapiens en Homo Deus gelezen. Sapiens vond ik beter dan Homo Deus, want het is een interessant overzicht van de evolutie van de mensheid en verfrissende blik op culturele, technologische en sociologische trends. Zeker aan te raden!
Homo Deus vind ik minder interessant, omdat hij eigenlijk veel te veel herhaalt van Sapiens of van dingen die hij al uitgelegd heeft eerder in het boek. De interessante extrapolatie van de trends uit Sapiens naar mogelijke toekomstscenario's is misschien 1/3 van het boek en is eigenlijk niet zo fel uitgewerkt. Ik had er meer van verwacht.

Last edited by Archangelus; 23-04-2018 at 16:40.
Archangelus is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2018, 21:16   #3602   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Ik heb net "Doing the wash and laundry" uit. Had er eigenlijk wel meer van verwacht, maar toch enkele nuttige inzichten voor de praktijk opgeraapt

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2018, 17:27   #3603   link
Ja-Rune
is mij er eentje

Ja-Rune's Avatar

Quote:
Originally Posted by Archangelus View Post
Ik heb de laatste tijd Sapiens en Homo Deus gelezen. Sapiens vond ik beter dan Homo Deus, want het is een interessant overzicht van de evolutie van de mensheid en verfrissende blik op culturele, technologische en sociologische trends. Zeker aan te raden!
Homo Deus vind ik minder interessant, omdat hij eigenlijk veel te veel herhaald van Sapiens of van dingen die hij al uitgelegd heeft eerder in het boek. De interessante extrapolatie van de trends uit Sapiens naar mogelijke toekomstscenario's is misschien 1/3 van het boek en is eigenlijk niet zo fel uitgewerkt. Ik had er meer van verwacht.
Vind dit ook wel, ik heb eerst homo deus gelezen en nu eindelijk aan sapiens begonnen en heb vaak het idee dat ik hele stukken al gelezen heb.

Edit: blijft wel fantastisch, dat zeker wel.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2018, 23:26   #3604   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
En ook ik vind Deus eigenlijk voornamelijk herhaling van Sapiens. Ik vind het zelfs een beetje false advertising, de toekomstvisie komt veel te weinig aan bod.
Disabled is online now   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 18:43   #3605   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Hoe kiezen jullie eigenlijk jullie boeken? Referenties vanop websites, Goodreads, artikels? Ik zie door het bos de bomen soms niet meer.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 18:53   #3606   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Bij mij is het voornamelijk via Goodreads en nieuwe releases van schrijvers die ik graag lees.
Ik luister ook voornamelijk audioboeken dus als ik bijvoorbeeld zie dat één van mijn favoriete stemmen een nieuw boek voorleest kom ik zo ook wel terecht bij nieuwe schrijvers en genres.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2018, 22:08   #3607   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Ik ga eigenlijk ook voornamelijk via de stemmen, vind ik heel belangrijk voor een genietbare audioboek.
Disabled is online now   Reply With Quote
Old 26-04-2018, 07:45   #3608   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Op basis van websites. Ik lees voornamelijk scifi en de artikels over 'dit zijn de nieuwe scifi boeken van deze maand' op i09 of soms eens the verge. Daarnaast ook aanraders van op /r/printsf. Die zet ik dan in mijn goodreads.
kar is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2018, 08:39   #3609   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Soms gewoon de cover van het boek.
Anders winnaars of shortlists van Hugo , Nebula, Clarke awards.

of alles van Black Library (Warhammer 40k). Dikke pulp maar ongelofelijke productie waarde.

Quote:
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2018, 10:38   #3610   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cage View Post
Bij mij is het voornamelijk via Goodreads en nieuwe releases van schrijvers die ik graag lees.
Ik luister ook voornamelijk audioboeken dus als ik bijvoorbeeld zie dat één van mijn favoriete stemmen een nieuw boek voorleest kom ik zo ook wel terecht bij nieuwe schrijvers en genres.
Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Ik ga eigenlijk ook voornamelijk via de stemmen, vind ik heel belangrijk voor een genietbare audioboek.
Ben zo inderdaad via Peter Kenney op Jonas Jonasson uitgekomen ja. Maar vind het een moeilijk criterium. Het is niet omdat acteur A goed was in film A dat die zijn volgende film ook goed is?

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Op basis van websites. Ik lees voornamelijk scifi en de artikels over 'dit zijn de nieuwe scifi boeken van deze maand' op i09 of soms eens the verge. Daarnaast ook aanraders van op /r/printsf. Die zet ik dan in mijn goodreads.
Goede links voor scifi, merci. Maar zoveel scifi beluister ik niet echt. Ga er in ieder geval eens in grasduinen.

Quote:
Originally Posted by DarthJabbaBoulet View Post
Soms gewoon de cover van het boek.
Anders winnaars of shortlists van Hugo , Nebula, Clarke awards.

of alles van Black Library (Warhammer 40k). Dikke pulp maar ongelofelijke productie waarde.
Dat 40k universum is mij totaal onbekend, buiten de Total War game.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2018, 12:14   #3611   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Dat 40k universum is mij totaal onbekend, buiten de Total War game.
Pulp Fiction² voor scifi. Vol met clichés. Overdreven focus op oorlog en gevechten.
Maar in de audiobooks en audiodrama's wordt dat zo gepolijst gebracht.

Sommige zijn full cast audio drama's :

De enige andere audiobooks/drama's die qua productie in de buurt komen zijn Doctor Who (BBC)

Quote:
Old 09-05-2018, 21:03   #3612   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Samen met Sapiens en Homo Deus had ik ook Reality Is Not What It Seems gekregen, een boek over quantumfysica van Carlo Rovelli. Niet echt mijn standaard leesvoer of een onderwerp waar ik me in thuis voel

Alhoewel ik gefascineerd ben door wetenschap en dus ook fysica verlies ik vaak voeling met het onderwerp door de abstractie naar wiskunde en formules. Daarom ben ik fan van wetenschappers die hun concept(en) kunnen uitleggen zonder formules en Rovelli slaagt daar wonderwel in. Hij geeft een beknopt overzicht van fysica van het antieke Griekenland, over Newton en Faraday tot begin 20ste eeuw en begint dan via de algemene relativiteitstheorie van Einstein en het quantum standaardmodel de meer exotische/cutting edge van quantumfysica uit te leggen.

Ik ga niet beweren dat ik het allemaal snap, maar het is interessant om te lezen en een klein beetje inzicht te vergaren in "bizarre" fenomenen die zich voordoen op quantumschaal.
Old 09-05-2018, 21:22   #3613   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

The Slow Regard of Silent Things

Dit boek(je) speelt zich af in de wereld van de Kingkiller chronicles (Name of the Wind & Wise Man's Fear) en draait rond 7 dagen in het leven van Auri, het meisje dat in The Underthing leeft.
Het is geen standaard verhaal: er gebeurt niet echt iets, er zijn geen standaard dialogen en je krijgt niet echt meer info over wie Auri is of hoe ze daar terecht gekomen is. Het hele boek is geschreven vanuit haar standpunt en wie haar personage kent uit de Kingkiller boeken weet dat zoiets nogal apart gaat zijn.

Maar het is zo mooi! Door de beschrijvingen en hoe alles verteld wordt dwaal je mee met Auri door haar mysterieuze wereldje. Het is niet allemaal logisch en soms gewoon vreemd, maar als je een beetje affiniteit met Auri voelde in de andere boeken is dit echt een aanrader!
Old 19-06-2018, 23:28   #3614   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Vorige week heb ik Only Human (Themis Files #3) uitgelezen en ik vond het eigenlijk wat tegenvallen.

Ik was indertijd laaiend enthousiast over de eerste vanwege de vertelvorm en het mysterie dat pagina per pagina opgebouwd werd, maar dit laatste deel van de serie kan het niet echt waar maken. Dat komt deels doordat de interessantere personages uit de eerste 2 delen niet meer meedoen en ook doordat het verhaal an sich eigenlijk vrij flauw is. Na de mysterieuze ontdekkingen in deel 1 en de gevolgen daarvan in deel 2 is dit boek precies een vrij doorsnee actiefilm met standaard plotje. Het lijkt alsof Sylvain Neuvel zijn inspiratie op was en geen deftig einde kon bedenken.
Old 04-07-2018, 12:45   #3615   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Voorbije maanden gelezen:

Red Sister en daarna Grey Sister van Mark Lawrence (schreef eerder The Broken Empire en The Red Queen's War). Ik ben fan! In een andere wereld dan zijn twee eerdere trilogieën, doch zie je wel wat gelijkenissen. Beter dan The Red Queen's War imo. Benieuwd naar deel 3.

Eric en Interesting Times van Terry Pratchett (Discworld). Waar Rincewind me eerst niet zo kon smaken in de reeks, begin ik meer en meer sympathie te voelen voor die zalige kluns.

Bezig met:
Road Brothers, Tales from the Broken Empire van Mark Lawrence. Kort verhalen die zich afspelen doorheen The Broken Empire reeks. Best wel leuk, maar zorgt voor een nostalgisch gevoel om de reeks opnieuw te lezen.

The Name of the Wind (The Kingkiller Chronicle, #1) van Patrick Rothfuss. Peert vooruit! Zeer goed tot nu toe.
deev´ is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2018, 08:26   #3616   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by deev´ View Post
The Name of the Wind (The Kingkiller Chronicle, #1) van Patrick Rothfuss. Peert vooruit! Zeer goed tot nu toe.
Tijdje terug ook gelezen en weet nog altijd niet wat ik ervan moet vinden. Heel vlot geschreven, leest als een trein, maar voor zo een turf te zijn gebeurt er toch vrij weinig in. Boek 2 moet ik nog aanschaffen, maar mijn to read list is momenteel gigantisch dus het zal even moeten wachten.

Bezig in The Coming of the Third Reich van Richard Evans. 1e deel van een trilogie over het Nazi tijdperk. Dit boek schetst het klimaat waarin de Nazi's de macht konden grijpen en doet dat met oog voor detail zonder saai te worden.
Old 05-07-2018, 08:43   #3617   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Tijdje terug ook gelezen en weet nog altijd niet wat ik ervan moet vinden. Heel vlot geschreven, leest als een trein, maar voor zo een turf te zijn gebeurt er toch vrij weinig in. Boek 2 moet ik nog aanschaffen, maar mijn to read list is momenteel gigantisch dus het zal even moeten wachten.
Anderzijds heb je hier niet de 'farmboy' - 'calamity' - 'mysterious stranger' -> 'epic events'.
Vooral die mysterious stranger in al zijn vormen ben ik ondertussen wel beu. Want die wordt dan gebruikt om de farmboy uit zijn omgeving/milieu te halen en direct in het milieu van koningen, warlords .... te steken, dit om het verhaal vooruit te laten gaan.
Dat er niet direct een geforceerde - deus ex machina - overgang is, van farmboy level naar epic kings/warlords/general/mage level, vind ik één van de pluspunten aan dat boek.
Dat gecombineerd met zijn schrijfstijl.

Quote:

Last edited by DarthJabbaBoulet; 05-07-2018 at 08:46.
Old 05-07-2018, 11:26   #3618   link
Kurkhoer
Zaadvragend

Kurkhoer's Avatar

Verlof = lezen

The monstrous regiment Mijn eerste Discworld met extra relevante thema's, al vond ik het einde wat minder door de plotse verandering in tempo.

Steal like an artist sommige zaken zouden dieper uitgeschreven kunnen worden, bij wijlen iets te buzz feed achtig.

My destination the stars vlot genoeg om op een dag uit te lezen maar je merkt toch dat het in de jaren 50 geschreven is.
He spared the child and spoiled the rod. I have not sold myself to God.
Kurkhoer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2018, 21:36   #3619   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Met al dat goed weer lees ik wel wat af de laatste tijd:
A Knight of the Seven Kingdoms speelt zich af in Westeros zo'n 100 jaar voor Game of Thrones. Het is meer een traditioneel ridderverhaal rond de avonturen van Ser Dunk en zijn schildknaap Egg, dus minder politieke intriges en verraad dan ASoIaF maar wel nog altijd fijn om te lezen en genoeg diepgang/verraad zoals we gewoon zijn.

Daarna heb ik een beetje een dystopische periode gehad met Fahrenheit 451, Brave New World en 1984. Alledrie interessante boeken, al vind ik Brave New World minder omdat het laatste deel (Savage in Londen) nogal moraliserend/onrealistisch is imo.

Vandaag dan Ender's Game uitgelezen en dat vond ik ook een heel aangenaam boek om te lezen. Goed geschreven, interessante scifi en thema's.
Old 29-07-2018, 12:34   #3620   link
Dov
epo <3

Dov's Avatar

Quote:
Originally Posted by DarthJabbaBoulet View Post
Anderzijds heb je hier niet de 'farmboy' - 'calamity' - 'mysterious stranger' -> 'epic events'.
Vooral die mysterious stranger in al zijn vormen ben ik ondertussen wel beu. Want die wordt dan gebruikt om de farmboy uit zijn omgeving/milieu te halen en direct in het milieu van koningen, warlords .... te steken, dit om het verhaal vooruit te laten gaan.
Dat er niet direct een geforceerde - deus ex machina - overgang is, van farmboy level naar epic kings/warlords/general/mage level, vind ik één van de pluspunten aan dat boek.
Dat gecombineerd met zijn schrijfstijl.
Het is een zeer mooie schrijfstijl. Maar eigenlijk zijn die boeken samen te vatten als nostalgisch gelul over "toen ik opt unief zat" . De schrijver heeft het ook grotendeels geschreven tijdens zijn jaren op het unief (9 jaar voor een bachelor engels...).
Zeer aangenaam om te lezen, maar uiteindelijk inhoudelijk iets teleurstellend.
Dov is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules