Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 15-11-2018, 11:41   #1921   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ah fek, ik had nochtans goede hoop op die SSD's
Guru is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2018, 11:20   #1922   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ondertussen gaat AMD eventjes wandelen met een 7nm CPU die 64 cores heeft en 32 threads.

AMD Epyc Rome, een server CPU. Die ontwikkeling zou als gevolg kunnen hebben dat de volgende generatie Desktop CPU's voor AMD naar de 16 cores en 32 threads kunnen gaan. Ik weet niet wat Lisa Su gegeten heeft, maar ze is verdomd goed bezig.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 14:58   #1923   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

'k ga bestellen

@Potenza: bestel jij ook bij Azerty of is dat gewoon indicatief? andere webshops die aan te raden zijn?
Old 20-11-2018, 15:04   #1924   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Wat ge altijd kunt doen, is simuleren obv pricewatch bij Tweakers. Zo bleken mijn GPU en moederbord 20% goedkoper bij Megekko (de rest was +- gelijk), waardoor ik gewoon daar heb besteld.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2018, 15:12   #1925   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

eens geprobeerd, enkel bij Tones is het mobo €10 goedkoper, rest zit Azerty altijd top qua prijs
Old 21-11-2018, 08:20   #1926   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

'k ben weer aan het twijfelen. die 2080ti is ofwel niet beschikbaar ofwel > €1350

ook zie ik meer en meer reviews die zeggen dat ze zwaar overpriced zijn, zeker als je dan nog 2-300 euro meer betaald omdat het aanbod overal zo klein is. Die RTX launch is toch niet zo succesvol als ze gehoopt hadden denk ik.

Quote:
2080 vs 1080ti: same performance for more money
2080ti vs 1080ti: 20-30% more performance for 70-90% more money.
Old 21-11-2018, 08:59   #1927   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

In't algemeen zijn de GPU prijzen ook enorm aan't zakken de laatste week.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2018, 10:49   #1928   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ik start al jaren bij Azerty omdat zowel prijzen als aanbod bij de beste zijn. Zoals le Jacques aanhaalt is Tweakers een goede indicator. Voor ้้n onderdeel kan het lonen om goed te vergelijken, maar Azerty zit er nooit ver af en op een totale bestelling kan het zelden goedkoper.

(Megekko is bijvoorbeeld een veel kleiner bedrijf en probeert sterk in te spelen op het 'Tweakers'-aspect; als in voor de ้chte bouwer/liefhebber. Populaire onderdelen zullen er derhalve nu en dan goedkoper zijn, het aanbod van Azerty blijft echter beduidend groter.)

Wat betreft je GPU: natuurlijk zijn de Turing-prijzen er compleet over. Dat is wat ik ook onmiddellijk liet verstaan in mijn eerste antwoord op je vraag. AMD heeft evenwel nog steeds geen zinvol antwoord, waardoor er weinig andere oplossingen zijn als - en enkel als - het budget voorhanden is. Wat niet wegneemt dat ik het compleet gestoord vind om zo veel geld aan een GPU uit te geven. De wisselvallige prijzen en slechte beschikbaarheid maken het ook extreem moeilijk om de juiste keuze te maken in dat marktsegment.
Old 21-11-2018, 11:22   #1929   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Allright, tijd voor een hele hoop vragen!

Het zit er nu toch echt aan te komen, een nieuw systeem. Maar mijn eisen zijn in vergelijking met vorige keer denk ik wat veranderd. In mijn hoofd zie ik mezelf als gamer, maar de realiteit is dat ik de pc al jaren vooral gebruik om simpel wat te surfen, te typen, mailen en hier en daar een game te spelen. Gamen doe ik momenteel op de Switch, dus meer dan de occasionele Steam deal haal ik eigenlijk niet binnen op de pc.

Ik werk ook op een bescheiden monitor met resolutie 1920*1080.

Maar ik zou wel een systeem willen waar ik toch een aantal jaar comfortabel mee verder kan, ook voor gaming. Alle grafische toeters en bellen op ultra interesseert me echter niet. Ik wil wel iets dat vlot draait. High settings volstaan wel voor mij.

VR interesseert me ook geen bal

Waar kijk ik best naar? Zowel qua GPU als processor? Ik vermoed dat een GPU met 4 GB volstaat? is 16 GB Ram de moeite? Ryzen 2600?

Tips voor een goede samenstelling mogen zeker

Budget is 800 EUR, maar ik vermoed dat dat al te veel is voor wat ik echt nodig heb?
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2018, 11:43   #1930   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

€800 is alvast niet te veel, helaas. Wat je zoekt is een degelijke allrounder, dan is €750 mijn gebruikelijke indicator. Je budget zit er dus eerder boenk op.

> CPU: een AMD Ryzen 5 is inderdaad wat je zoekt, met de 2600 zit je op alle vlakken goed aan een schappelijke prijs.

> CPU-koeler: een R5 2600 wordt met een behoorlijke koeler geleverd, afhankelijk van je akoestische verwachtingen kan het echter geen kwaad om extra te investeren. De Scythe Kotetsu (ca. €35) past perfect binnen dit budget en doet alles beter dan de stock koeler.

> MoBo: eender welk B450-bord dat voldoet aan je wensen zal volstaan. Kijk naar aansluitingen, esthetiek, UEFI-mogelijkheden,... en uiteraard de prijs. Ik blijf enthousiast over de line-up van MSI: de PC-Mate als het basic mag zijn, de Tomahawk als looks en iets betere koeling mogen en de Carbon Gaming om een bijzonder compleet en kwalitatief moederbord te hebben voor een aanvaardbare prijs.

> Geheugen: 8GB moet volstaan, kijk gewoon naar de goedkoopste set die je kan vinden. 3000Mhz is toch wel een minimum aangezien Ryzen daar beduidend meer dan Intel van kan profiteren. Anderzijds is Ryzen niet altijd even compatibel, zoek eventueel eerst op of het setje expliciet vermeldt met Ryzen te werken. Gelukkig is dit sinds de tweede generatie fel gebeterd, het is niet echt iets om je veel zorgen over te maken, hoor.

> GPU: zoals deze thread al pagina's lang mekkert: hoge prijzen en een weinig competitief aanbod maken dit deel lastig. Gelukkig speel je 'slechts' op full HD, de RX580 is in dat segment een prima - en terug betaalbare - keuze. Hou evenwel de prijzen goed in de gaten, de RX590 kan de situatie verbeteren: de kans is groot dat die weldra goedkoper zal worden (wat gewoon logisch zou zijn), wat het ook een goede kandidaat zou maken. Bovendien zou de RX580 dan eveneens goedkoper worden, wat dan weer een leuke besparing zou kunnen zijn.

Ook een nieuwe kast/PSU?
Old 21-11-2018, 12:19   #1931   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
In't algemeen zijn de GPU prijzen ook enorm aan't zakken de laatste week.
waar zie je dat?
Old 21-11-2018, 12:28   #1932   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
€800 is alvast niet te veel, helaas. Wat je zoekt is een degelijke allrounder, dan is €750 mijn gebruikelijke indicator. Je budget zit er dus eerder boenk op.

> CPU: een AMD Ryzen 5 is inderdaad wat je zoekt, met de 2600 zit je op alle vlakken goed aan een schappelijke prijs.

> CPU-koeler: een R5 2600 wordt met een behoorlijke koeler geleverd, afhankelijk van je akoestische verwachtingen kan het echter geen kwaad om extra te investeren. De Scythe Kotetsu (ca. €35) past perfect binnen dit budget en doet alles beter dan de stock koeler.

> MoBo: eender welk B450-bord dat voldoet aan je wensen zal volstaan. Kijk naar aansluitingen, esthetiek, UEFI-mogelijkheden,... en uiteraard de prijs. Ik blijf enthousiast over de line-up van MSI: de PC-Mate als het basic mag zijn, de Tomahawk als looks en iets betere koeling mogen en de Carbon Gaming om een bijzonder compleet en kwalitatief moederbord te hebben voor een aanvaardbare prijs.

> Geheugen: 8GB moet volstaan, kijk gewoon naar de goedkoopste set die je kan vinden. 3000Mhz is toch wel een minimum aangezien Ryzen daar beduidend meer dan Intel van kan profiteren. Anderzijds is Ryzen niet altijd even compatibel, zoek eventueel eerst op of het setje expliciet vermeldt met Ryzen te werken. Gelukkig is dit sinds de tweede generatie fel gebeterd, het is niet echt iets om je veel zorgen over te maken, hoor.

> GPU: zoals deze thread al pagina's lang mekkert: hoge prijzen en een weinig competitief aanbod maken dit deel lastig. Gelukkig speel je 'slechts' op full HD, de RX580 is in dat segment een prima - en terug betaalbare - keuze. Hou evenwel de prijzen goed in de gaten, de RX590 kan de situatie verbeteren: de kans is groot dat die weldra goedkoper zal worden (wat gewoon logisch zou zijn), wat het ook een goede kandidaat zou maken. Bovendien zou de RX580 dan eveneens goedkoper worden, wat dan weer een leuke besparing zou kunnen zijn.

Ook een nieuwe kast/PSU?
Yep, een nieuwe kast zal er ook bij moeten. Dat mag zeer basic zijn, ik neem aan dat de keuze daar nogal vrij is zolang ze groot genoeg is?

Alvast bedankt voor de tips, nu doe je me wel weer twijfelen om nog even te wachten met de release van de rx 590. Ik zou precies ook gewoon willen werken met een SSD. Die extra cooler is voor mij niet per se een vereiste, maar ik hou het in het achterhoofd!

Kan zijn dat ik binnen enige tijd nog wat vragen stel, maar dit bevestigt toch vooral een aantal zaken die ik al vermoedde.
Old 21-11-2018, 13:09   #1933   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Als je wat wilt inlezen, maniac, het laatste tweakers best guide artikel (en discussie in de comments + en op het GoT forum) is doorgaans up-to-date en relevant: https://tweakers.net/reviews/6647/de...mber-2018.html
logion is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2018, 13:45   #1934   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Merci, ik lees die best buy guides regelmatig

Maar dat wil niet zeggen dat ik alles ervan begrijp, zeker naar samenstelling en sweet spot toe
Old 21-11-2018, 13:48   #1935   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Als je kast basic mag zijn is er keuze zat. Ik werk, nog steeds, het vaakst met Fractal Design. Bij BitFenix vind ik vaak goede budgetmodellen die veel waar voor de prijs bieden. Doe gerust een voorstel, de keuzes zijn niet gering.

Wachten op de lancering van RX590 heeft weinig zin aangezien ze reeds beschikbaar zijn. Het aanbod is echter nog beperkt en het is vooral wachten op prijsstabilisatie. Daar kan je enkel bij winnen, lijkt me. Op dit moment liggen de kaarten (haha) zo:

> RX580 8GB (€240) - Een behoorlijk faire prijs voor een kaart die top is op 1080p.
> RX590 8GB (€290) - Een beetje beter, maar geen €50 beter.

De RX590 zou veel beter gepositioneerd zijn tegen €250, wat een RX580 dichter richting €200 kan sturen. In dat scenario wordt de GTX1060 (6GB) compleet oninteressant en zou AMD oppermachtig worden in het mid-range aanbod.

Een SSD had ik inderdaad niet meteen vernoemd. Vergeten. In principe ben je in een doorsnee/allround-systeem nog steeds gesteld met een recente SATA600-SSD. Snellere interfaces raken steeds beter ingeburgerd, maar blijven duurder en een SATA-SSD blijft voor gewoon gebruik meer dan voldoende vlot. De Crucial MX500-reeks is prijs/kwaliteit uitstekend.
Old 22-11-2018, 01:37   #1936   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Je kunt ook zoeken naar een goede deal voor de RX580, bv momenteel voor 202 euro on sale bij Amazon https://www.amazon.co.uk/PowerColor-...s=rx+580+nitro (prime only, maar je kunt een gratis Trail afnemen). Black Friday komt er ook aan, maar weet niet of dat veel scheelt buiten de VS.
logion is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2018, 07:29   #1937   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post

Ook een nieuwe kast/PSU?
Klein vraagje: kan je met deze config volgende games op Full HD spelen?
Black Ops 4 + ARK + Rainbow Six Siege
Old 22-11-2018, 08:59   #1938   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Om daar een goed idee over te krijgen zoek je simpelweg de minimale en aangeraden system requirements op, hein.

Quote:
Call of Duty: Black Ops 4 - Minimum specs:

CPU: Intel Core i3-4340 or AMD FX-6300 processor
RAM: 8GB RAM
HDD : 80GB HD space
Video: NVIDIA GeForce GTX 660 2 GB or Radeon HD 7950 2 GB
DirectX: Version 11.0 compatible video card or equivalent
Network: Broadband Internet connection
Sound Card: DirectX Compatible

Recommended specs:

CPU: Intel Core i5-2500K or AMD Ryzen R5 1600X processor
RAM: 12GB RAM
HDD : 80GB HD space
Video: NVIDIA GeForce GTX 970 4 GB / GTX 1060 6 GB or Radeon R9 390 / AMD RX 580
DirectX: Version 11.0 compatible video card or equivalent
Network: Broadband Internet connection
Sound Card: DirectX Compatible
Voor dit spel mag je dus weinig tot geen problemen verwachten. Daarnaast hangt het ook gewoon af van jou verwachtingen, dat spreekt. FullHD Medium, of FullHD Ultra? Met de voorgestelde samenstelling zou je alleszins recente titels minstens aan aanvaardbare kwaliteit moeten kunnen spelen.
Old 22-11-2018, 09:36   #1939   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Hoe zit dat met geheugen:

Beter 2x 8gb of beter 1 x 16gb?
Old 22-11-2018, 15:27   #1940   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Potenza, momenteel heb ik een I5 4690 non K en GTX 1080.

De moeite om nu naar Ryzen 2600 te gaan?

Doel: hoofdzakelijk VR Gaming op 2160x1200 resolutie (HTC Vive)
Bourgi is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules