Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 08-11-2013, 01:11   #461   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
Nen 1/3/3 wordt soms gedaan ja. Of 1/5/5/ of 1/3/5 of whatever.
1/1/* of 1/1/1 heb ik nog niemand weten krijgen, tenzij ze die misschien met de dood bedreigt hebben ofzo.
Hoezo? 1/1/1 is toch de normaalste zaak van de wereld?

Mits een lucky hit is dat tot nu toe mijn beste beslissing ooit geweest. Spijtig dat de benchmark altijd tov de originele rentevoet is, en het dus veel moeilijker dan ik dacht is om aan 0% interest te komen maar dan nog..

Ik heb intussen 5 jaar geleden geleend, toen met het idee dat ik later meer zou verdienen, en in de worst case goedkoper uit zou komen (2.45 variabel, de vaste zat toen een eind over de 5%)

Door die lage interest betaal je massa's kapitaal af, en zelfs bij een stijging zoals 2 jaar geleden, is dat marginaal vanwege het feit dat je bijna volledig kapitaal moet afbetalen, en dat de herberekening is op het uitstaande kapitaal...

Ik heb enkel een fout gemaakt door te denken dat het als volgt ging:

neem 3% om te beginnen, het jaar erna is die index 1% lager, dus nog 2% rente. Dan het jaar erna weer 1%, maar je begint terug van die 3%, niet van die 1%,ook bij een stijging begin je niet van die 1%, maar tov de startindex...

Anders had ik al 3 jaar op 0% gestaan, nu is het daar dicht tegenaan. En nu met die lage ECB rente...

Even wachten tot het zakt, en dan misschien overstappen naar een vaste index. Dit was nu puur geluk uiteraard, en ik zou nog altijd voor een vaste index gaan nu, maar als je nu wat moet afsluiten... Paar weekjes wachten tot die ECB rente zijn werk doet.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 14:01   #462   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Alle hup, net gehoord gekregen (na lang zagen) hoe het nu zat met de planning van mijn bouw. Eindelijk hebben ze toegegeven dat de eerder gestelde datum van 25/12 niet meer haalbaar is (originele oplevering was berekend aan begindatum + 320 werkdagen (wat in akte als aantal werkdagen staat) = eind juli 2013). Het is nu april 2014.

Aangezien ze normaal in juli 2013 klaar zouden geweest zijn, en 57 weerverlet dagen hebben tot nu toe, ga ik er van uit dat ze stillaan aan hun 320 werkdagen zitten (57 werkdagen = +/- 3 maand, eind juli -> eind oktober/begin november).

Dus, tijd om te gaan uitzoeken hoe ik mijn compensatieregeling/schadeloosstelling in orde krijg.

Wat is de beste manier om te werk te gaan?
- Vragen aan de bouworde voor een concrete berekening van aantal werkdagen op het project?
- Aangetekend schrijven naar bouwpromotor?

Zoja, welke documenten moet ik (laten, en door wie dan) invullen?

Thanks, experts!
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 14:52   #463   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

popcorn.gif
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 16:56   #464   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Kun je schadevergoeding krijgen voor weerverlet?
Ken er niets van, maar lijkt me typisch iets waartegen ze zich kunnen indekken.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 17:06   #465   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Tuurlijk niet, vandaar dat ik dat BIJ die 320 werkdagen tel... mijn schadevergoeding zal dus ongeveer van start gaan vanaf deze periode (ondanks de originele berekening van in juli 2013 klaar te zij, juli 2013 + 57 weerverlet dagen = ongeveer eind oktober/begin november).

Ge hebt soms wel bouwprojecten waarbij er met vaste opleverdatum gewerkt wordt. En als die overschreden wordt, welke reden dan ook (zelfs weerverlet), dan moeten ze hun schadevergoeding beginnen betalen.
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
Old 12-11-2013, 18:12   #466   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Staat er iets in contract ivm schadevergoeding per dag vertraging? Zonee ga je niet zomaar iets kunnen krijgen denk ik hoor.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2013, 07:48   #467   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Uiteraard staat dat er in, dat is zowat de eerste clausule waar ik over onderhandeld heb...

Mannen, ik haal hier niets uit mijn mouw he, ik weet dat dat in de akte moet staan, het staat erin. Ik weet dat weerverletdagen niet meetellen bij die 320 dagen die in de akte staan als aantal werkdagen (dus vandaar dat ik nu tel met 377 dagen, wat sinds 20 januari 2012, de officiele begindatum die in de akte staat, +/- nu is).

Het enige dat ik wil weten, is wat de juiste procedure is om die compensatieregeling officieel te laten starten. Ik hoopte dat iemand hier ervaring mee had en mij even wegwijs kon maken in de nodige stappen.
Old 13-11-2013, 08:11   #468   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Maar de thread gaat over hypothecaire leningen.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2013, 08:16   #469   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Juist, er is een vastgoed thread, zal het daar ook nog eens posten dan . thanks
Old 14-11-2013, 00:43   #470   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Gisteren eens gaan vragen hoeveel 300k zou kosten op 25jaar bij Belfius. Komt vast op een dikke 1800€/maand. Dat moet beter kunnen zou ik zo denken.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2013, 10:10   #471   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Zoals al vaker werd vermeld: hou Rente op de voet in de gaten om een idee te hebben van wat oké en totaal overdreven is. Niet dat die website je gaat helpen een waanzinnig goede rentevoet te behalen* maar het geeft wel behoorlijk goede indicaties.

*Ik ken iemand die honderden voorstellen had afgeprint om zo met veel poeha zijn bankkantoor binnen te vallen en de beste rentevoet ooit te eisen. Ahja, want zie eens wat er allemaal kan! Mij gaan jullie niet beetnemen! :')
Old 14-11-2013, 10:15   #472   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Maar da's wel de opzet van de website.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2013, 10:43   #473   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Euh, neen.

Quote:
Renteopdevoet.beŽ is de eerste website in België waar u uw bankshopparcours voor een hypothecaire lening kan delen en vergelijken met anderen. Zo kan u zien of u al een mooi voorstel op zak heeft.
Het is m.a.w. niet de bedoeling om met een map vol prints van rodv.be naar de bank te hollen en er zeker van te zijn dat je daarmee een doorslaggevend argument hebt meegebracht om een straffe rentevoet te krijgen. Het is een hulpmiddel, geen gezagsargument.
Old 14-11-2013, 18:59   #474   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Paar weekjes wachten tot die ECB rente zijn werk doet.
http://www.demorgen.be/dm/nl/17061/F...rboekjes.dhtml

10 basispunten naar beneden, maar ze zijn er wel 50 gestegen eerder dit jaar... Daar kan volgens mij nog wel wat af..

aan 3.3 ga je niet meer geraken nu op 20 jaar, maar 3.5 mits goeie condities in ideale omstandigheden zie ik dit jaar nog wel gebeuren...
Old 18-11-2013, 16:09   #475   link
Frigobox
Senior Member

Frigobox's Avatar

Volgende maand wordt mijn variabele lening herzien. Wij hebben voor de formule 3/3/3 gekozen.

Onze huidige rentevoet is 2,894%, de oorspronkelijke referte index was 1,652% en de nieuwe referte index is 0,638.

Als ik de volgende formule gebruik om de nieuwe rentevoet te berekenen dan kom ik aan een nieuwe rentevoet van 1,880%. Klopt deze berekening?

2,894+(0,638-1,652)

Klopt mijn stelling dan ook dat hoe hoger de referte index bij aanvang van een lening hoe beter het is om een variabele lening aan te gaan?

Last edited by Frigobox; 18-11-2013 at 16:25.
Frigobox is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 04:17   #476   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Je berekening klopt in elk geval

Berekening:
Herziene rente = oude rente + (nieuwe referte index - oude referte index)

Hoe 'hoger de referte index hoe beter' is klopt in jouw geval achteraf bezien ja, en voor de afgelopen 3 jaar.

Hoeveel is de cap op die 3/3/3? is dat 1 of 3? En hou er rekening mee dat het niet perse november 2010 moet zijn waartegen je vergelijkt. Dat is de moment waarop je de offerte hebt gehad, nu ga je normaal gezien vergeleken worden met de dag van je eerste afbetaling. (die exact hetzelfde kan zijn hoor als je in november bent beginnen afbetalen)

Op zich zit je nu goed, dikke procent eraf gaat een pak schelen, en vergeet ook niet dat je volgende berekening is op het uitstaande kapitaal! Dus die gaat zelfs bij een volledige stijging van je cap niet het volledige effect hebben.

Historisch gezien de laatste 15 jaar zit je vrij laag. Of je de huidige situatie daarmee moet vergelijken is wat anders natuurlijk...

http://www.spaargids.be/sparen/refer....html?years=15

Voordeel is dat de ECB/FED al hebben aangegeven hun monetair beleid nog wel even vol te houden, indien dat zou stoppen gaan die rentevoeten pijlsnel weer omhoog. Of als Belgie weer idioot zou beginnen doen zoals eind 2012. Niemand durft nog voorspellingen maken zo ver vooruit.
Old 19-11-2013, 06:54   #477   link
Rufus
PimpMeister

Staat die index in je leningcontract?
Old 19-11-2013, 09:29   #478   link
Frigobox
Senior Member

Frigobox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Staat die index in je leningcontract?
Ik heb me gebaseerd op wat terug te vinden is op http://www.rodv.be/referteindex/referteindex.aspx
Frigobox is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 18:57   #479   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Hou er rekening mee dat het niet perse november 2010 moet zijn waartegen je vergelijkt. Dat is de moment waarop je de offerte hebt gehad, nu ga je normaal gezien vergeleken worden met de dag van je eerste afbetaling. (die exact hetzelfde kan zijn hoor als je in november bent beginnen afbetalen)
Staat uiteraard in je akte, en normaal krijg je daar ook jaarlijks een overzicht van van je bank (je moet namelijk woonbonus ingeven en dat document is daar het bewijs voor)
Old 12-12-2013, 17:48   #480   link
Valentin-
Senior Member

Valentin-'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Gisteren eens gaan vragen hoeveel 300k zou kosten op 25jaar bij Belfius. Komt vast op een dikke 1800€/maand. Dat moet beter kunnen zou ik zo denken.
Dodgy, ter informatie:
Wij zijn op zoek naar een lening van 340k, voorlopig hebben we bij zowel ING als Delta LLoyd een vaste rente van 3,30% op 20 jaar (maandelijks 1928€).
Op 25 jaar biedt Delta Lloyd ons 3,35% (1666€ maandelijks).

We zijn er zelf nog niet goed uit of we beter 20 of 25 jaar doen. Het eindtotaal scheelt wel bijna 40.000 euro... Anderzijds kunnen we over 10 jaar waarschijnlijk wel met vervroegde terugbetalingen beginnen enzo en zullen we waarschijnlijk niet de volledige 25 jaar uitdoen, met als voordeel dat onze koopkracht de eerste jaren wat hoger ligt.
Moeilijke keuzes...

Last edited by Valentin-; 12-12-2013 at 17:54.
Valentin- is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules