Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 14-04-2014, 10:38   #141   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Nu haal je wel een slecht merk aan, helaas. Ferm is een bescheiden merk uit Nederland en mag je eerder plaatsen bij de (witte) huismerken van Brico, Hubo en Gamma. Je blijft best bij een groot, bekend merk. Black & Decker is bijvoorbeeld een Amerikaanse gigant, DeWalt zit trouwens onder dezelfde paraplu. Hetzelfde geldt voor Bosch, een groen toestel is betaalbaar en fatsoenlijk, een blauw toestel is een pak duurder en onverslijtbaar. Maar in beide gevallen is de technologie grotendeels hetzelfde.
Old 14-04-2014, 10:43   #142   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Er zit inderdaad nog wel een verschil tussen die echt goedkope "merken" als Powerplus e.d. aan de ene kant, en bvb Bosch aan de andere kant.
Ik wou gewoon waarschuwen dat die eerste categorie soms simpelweg niet voldoet, zelfs voor de doehetzelver
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2014, 10:04   #143   link
Deff
!= Deffe

Dat je zo een materiaal niet van een of ander huismerk koopt lijkt mij een logische keuze. Maar wel goed om weten dat het niet teveel nut heeft om professioneel materiaal te kopen voor eerder beperkt gebruik.

Volgende vraag. Ik moet het (hellend) dak van de woning dus gaan isoleren, maar aangezien de ingerichte verdieping rechtstreeks onder het dak zit is het dak zowat nergens rechtstreeks toegankelijk (wegens binnenafwerking). Via de kamers is het meestal maar een kwestie van gipsplaten of mdf-platen verwijderen, maar boven de trap heb ik de indruk dat het plafond iets anders is (iets van gegoten gips of plaaster ofzo, kan zoiets?), aangezien er hier in oa. in gebogen vlakken gewerkt is (om balken enz elegant weg te werken). Hoe ga ik hiervoor het best te werk? Voorzichtig met hamer en beitel wat gaten in maken en zien? Eigenlijk echt wel jammer dat ik dit moet verwijderen, is enkele jaren geleden nog geverfd en ziet er echt nog in goede staat uit.

Aangezien dit gedeelte boven een stijle trap staat is het ook niet eenvoudig toegankelijk, waar kan ik goedkoop iets van stelling materiaal vinden? Huren voor enkele dagen bij iets als Boels?

Over de isolatie: Was oorspronkelijk van plan om voor typische rots- of glaswol oplossing te gaan, maar heb recent wat gelezen over vlasisolatie. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Lijkt mij interessanter als de klassieke isolatie wegens meer warmteopslag en vochtregulerende eigenschappen. Dat zou niet alleen een aangenamer binnenklimaat moeten geven maar aangezien we zonder onderdak zitten zou dat ook moeten helpen om eventueel binnen sijpelend vocht te bufferen en later weer af te geven, zonder dat de dakconstructie gaat afzien van het vocht (vlas zou tot 10 keer zijn gewicht in vocht kunnen bufferen).
Deff is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2014, 10:27   #144   link
piotke
Senior Member

Quote:
Originally Posted by CyberMonkey View Post
Ik overweeg aan een schuin dak planchetten te hangen maar moet daarvoor dwarslatten voorzien. Die latten moeten 2 meter overbruggen en daarop komen dan de planchetten geniet.
Welke dikte van latten voorzie ik en op welke afstand van elkaar monteer ik die? Zijn er daar ergens voorschriften voor te vinden?
Gebruik metal (plafond) studs voor Gyproc, die kunnen tot 4 m overbruggen
piotke is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2014, 10:29   #145   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Kun je daar planchetten op vastmaken?
planchetten vastschroeven met kleine schroefjes lijkt me een stuk minder praktisch dan vastschieten met nietjes
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2014, 10:39   #146   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
maar boven de trap heb ik de indruk dat het plafond iets anders is (iets van gegoten gips of plaaster ofzo, kan zoiets?), aangezien er hier in oa. in gebogen vlakken gewerkt is (om balken enz elegant weg te werken). Hoe ga ik hiervoor het best te werk? Voorzichtig met hamer en beitel wat gaten in maken en zien? Eigenlijk echt wel jammer dat ik dit moet verwijderen, is enkele jaren geleden nog geverfd en ziet er echt nog in goede staat uit.
Dat lijkt me gewoon bezet te zijn. In dat geval is het inderdaad zonde, bezetten is moeilijk of duur en bovenal zowel een vuiligheid om afbreken als uitvoeren. Wat eventueel een oplossing kan zijn is isoleren onder druk. Dat moet je eerst deftig laten bestuderen door een bedrijf, maar ik heb al verschillende mensen er over horen spreken. Het principe is gelijkaardig aan het isoleren van een bestaande spouwmuur: op strategische plaatsen worden gaten gemaakt, waarna vlokken worden ingespoten. Zelf kan je dat waarschijnlijk niet doen, maar indien mogelijk bespaart het je heel wat werk.

Quote:
Aangezien dit gedeelte boven een stijle trap staat is het ook niet eenvoudig toegankelijk, waar kan ik goedkoop iets van stelling materiaal vinden? Huren voor enkele dagen bij iets als Boels?
Ja, dat kost allemaal niet gek veel. Sommige professionele winkels van bouwmaterialen (geen Hubo of Brico) verhuren dat ook.

Quote:
Originally Posted by CyberMonkey View Post
Kun je daar planchetten op vastmaken?
planchetten vastschroeven met kleine schroefjes lijkt me een stuk minder praktisch dan vastschieten met nietjes
Uiteraard, met een fatsoenlijke schroefmachine gaat dat best snel, eenmaal vertrokken werkt het zelfs vlotter en het eindresultaat is steviger. Metalstud is in vrijwel alle gevallen de betere oplossing.
Old 16-04-2014, 11:09   #147   link
piotke
Senior Member

En als je toch wil nieten, vijs er fijne latten tegen.
piotke is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2014, 11:09   #148   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Ik dacht dat planchetten vastgeniet werden in het onderste been van de groef waar je niet veel plaats hebt om een schroef te gebruiken. Of bedoel je met clips?

edit: of houten latten tegen de studs idd. 't zal ook wel afhangen van welke planchetten je gebruikt.
Old 17-04-2014, 20:54   #149   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Ik zou mijn dak willen laten isoleren. Je kunt een belastingvermindering van 30% op je factuur krijgen.
Betekent dit dan dat ik die 30% netto terugkrijg, of gaat daar nog een deel vanaf zoals bij je woonbonus?
Old 18-04-2014, 09:53   #150   link
Deff
!= Deffe

Je krijgt die gewoon terug als ik mij niet vergis. Wel opletten dat dat beperkt is tot ergens een 3.010 euro, dus als u factuur over de 10.000 gaat zult ge dus geen 30% hebben. Vergeet ook niet de premies via uw energieleverancier (afhankelijk van behaalde R-waarde) en eventueel uw gemeente. Ik ben zelf ook bezig met isolatie van een dak, de offertes om het te laten doen komen voorlopig allemaal uit rond de 10-11.000 (wel relatief groot dak van alleenstaande woning) Terwijl materiaalkost ergens op 4000-5000 zou komen. Ben dus nog aan het twijfelen tussen er zelf aan te beginnen of het laten doen. Premies voor het laten plaatsen zijn ver het dubbel van de premies voor het zelf plaatsen, dus uiteindelijk zou het laten plaatsen mij een dikke 2.000 euro meer kosten, maar bon, op die 3.000 euro via de belastingen moet ik dan wel een kleine eeuwigheid wachten.

Bijkomende complicaties in mijn geval: Geen deftig onderdak aanwezig, dak niet overal even bereikbaar, een dakkapel met 1 dunne houten wand die amper geďsoleerd is en een andere met betonsteen gemetste wand, die we wss gaan moeten uitbreken als we willen isoleren.
Heb al contact gehad met twee interessante aannemers, 1 daarvan laat mij de keuze tussen leveren van materiaal of laten installeren. Een ander nadeel is wel dat al die grote aannemers met typische materialen zoals rots- of glaswol werken terwijl ik liever voor iets meer ecologisch als vlas zou willen gaan, maar het aantal aannemers dat daarmee werkt is erg beperkt.
Old 18-04-2014, 10:05   #151   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Ok, merci.

Isoleren zonder deftig onderdak? Ik zou dan eerst aan het dak zelf laten werken of zul je met een soort ersatzonderdak werken van binnenuit?
Deftig onderdak is een enorme meerwaarde voor je dak maar ook een enorme kost...

Bij mij gaat het om een kleine 70 m˛, valt heel goed mee dus (kleine rijwoning met noklengte van 6.5 meter). Factuur zal waarschijnlijk niet boven de 3000 uitkomen.
8 euro van eandis en stad Kortrijk geeft sedert kort een premie van 12 euro per m˛, wel voor een r-waarde van minstens 6.5 wat niet min is.
Zal dus waarschijnlijk in de buurt komen van een nuloperatie bij mij (al moet je inderdaad initieel het geld wel op tafel leggen)
Old 18-04-2014, 11:40   #152   link
Deff
!= Deffe

Mijn dak valt groter uit (dakoppervlakte zal bija 200m˛ zijn), en een onderdak daar begin ik niet zelf aan, dus aan een degelijke oplossing zal ik rap 40.000 kwijt zijn. Dat is zowat mijn volledige renovatie budget.

Heb al met verschillende isolatie experts gesproken, en het probleem is dat ze elkaar wat tegenspreken. Ze zijn het allemaal eens dat een fatsoenlijk onderdak eigenlijk noodzakelijk is, maar dat er ook 'aanvaardbare' alternatieven zijn. Maar over die alternatieven liggen de meningen dus ver uit elkaar.
Momenteel zijn er langs de binnenkant van het dak heel wat platen genageld en de voegen wat afgeplakt. Dat is indertijd gedaan om de tocht te beperken (ruimte onder het dak is al sinds de jaren 60 een woonruimte met 3 slaapkamers). De ene zegt, laten hangen en daartegen isoleren (ze noemen dat dan ook een ersatzonderdak).
Een andere expert zegt dat ik die platen beter verwijder en tegen de pannen isoleer met glas- of rotswol, want die kunnen eventueel vocht beter uitdampen, terwijl platen vocht opnemen, kunnen vasthouden en zelfs beginnen rotten. Ook kan ik dan alles laten zitten indien ik in de toekomst het onderdak en de pannen volledig vernieuw.

Na wat lezen over vlasmatten overweeg ik dat omdat het isolatie-eigenschappen van rotswol deelt maar wel tot 10 keer zijn gewicht in vocht kan bufferen, dat lijkt mij beter voor mijn situatie, maar ik kan dus geen experts met ervaring vinden.

Last edited by Deff; 18-04-2014 at 11:56.
Old 25-04-2014, 10:16   #153   link
black
Senior Member

black's Avatar

Mm onderdak, dat was zowat 1 van de vele criteria dat ons huis moest hebben voordat we besloten van het te kopen. Nu zit ik wel met +- hetzelfde probleem.
Een onderdak heb ik, maar ik heb leien op mijn dak. En die leien hebben witte pukkels => lelijk˛.
We hebben wel een half open bebouwing met een dak van iets meer dan 200m˛. De vraag is nu, hebben mensen al ervaring met firma's die de leien komen reinigen / verven / onderhouden mt onderhoudscontract? (2jaarlijks/5jaarlijks?)

@ CM, op batibouw een systeem gezien waar een dak boven een bestaand dak komt. Zou ook niet heel erg duur zijn (dus zodat je gewone dak eigenlijk een onderdag wordt).
Er bestaan 2 soorten in, het heeft het uitzicht van gewone pannen, het ene systeem is een soort metalen plaat (goedkoopst, maar zal serieus kletteren als het regent), de tweede soort is een dunne stenen plaat (dacht ik).
Old 25-04-2014, 11:05   #154   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

sarkingdak bedoel je?
Ik denk niet dat je oude dakbedekking erop blijft. Dat zou me maar een heel rommelige manier van doen lijken.

http://www.livios.be/nl/bouwfasen/ru...en-sarkingdak/
Old 25-04-2014, 13:35   #155   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by black View Post
Mm onderdak, dat was zowat 1 van de vele criteria dat ons huis moest hebben voordat we besloten van het te kopen. Nu zit ik wel met +- hetzelfde probleem.
Een onderdak heb ik, maar ik heb leien op mijn dak. En die leien hebben witte pukkels => lelijk˛.
We hebben wel een half open bebouwing met een dak van iets meer dan 200m˛. De vraag is nu, hebben mensen al ervaring met firma's die de leien komen reinigen / verven / onderhouden mt onderhoudscontract? (2jaarlijks/5jaarlijks?)
Wij hebben de woning puur gekozen voor de ligging. Maar bon, het zal dus sowieso isoleren worden tegen de pannen. Eerst een laag van 6cm (keper diepte) en dan daarover nog een laag van ongeveer 15cm. De eerste laag kan eventueel vocht wat bufferen normaal gezien. We hopen op termijn het dak fatsoenlijk te leggen, maar normaal gezien kunnen de huidige pannen nog zeker 10-20 jaar mee en tot dan zijn er andere prioriteiten.

Zo een oplossing met een dak over de pannen lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk en enorm prutswerk. Als je dan toch mensen op het dak hebt zou ik het gelijk deftig doen, denk dat het verschil in kostprijs op zo een momenten niet meer zo heel groot zal zijn.
Old 10-05-2014, 01:15   #156   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Lol, tot zover mijn cijfertjes bijhouden fetish. Ik was er van overtuigd dat er hier iemand vorig jaar was komen kijken naar de boiler, en dat ik daarvan dan ook een attest had.

Eerst problemen met het invullen op de belastingsbrief, nu kijk ik effectief naar dat papierke, blijkt dat 2 jaar geleden te zijn.

Daarstraks 2 man gebeld, en die rekenen daar 140 !!! EUR voor aan om dat ding te onderhouden?

De vorige keer is die kerel hier een kwartier binnengeweest ofzo, of is iedereen hier echt zo plichtsbewust en laten jullie allemaal je ketel om de 2 jaar reinigen zoals wettelijk verplicht? Als ik het niet laat doen zal ik wel in de problemen komen met de brandverzekering, en dan speelt mijn neurotisch deeltje weer mee waardoor dat in orde moet zijn.

Maar dat 2 jaar onderhoud ook echt moet??? Als je 50 km naar het zuiden woont is het blijkbaar geen probleem om dat om de 3 jaar te doen?

Dat is toch dikke bullshit of niet?
Teki is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2014, 07:42   #157   link
Valentin-
Senior Member

Valentin-'s Avatar

Black, laat best eens nakijken dat die oude leien geen asbest zijn.
indien wel, mag je die zeker niet gaan afspuiten of schrobben ofzo.
Valentin- is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2014, 11:31   #158   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Maar dat 2 jaar onderhoud ook echt moet???
In mijn huurapp liet ik die elk jaar keuren voor iets van een 80€
Diee man was daar altijd wel ff mee bezig om die uit te kuisen hoor.

Nu hebben we enkel een elektrische waterboiler/tank, dus ik weet niet of dat nog nodig is.
Old 11-05-2014, 09:10   #159   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Hier stookolie ketel en die laten we ook elk jaar nakijken en kuisen.
A-star is online now   Reply With Quote
Old 11-05-2014, 17:23   #160   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

wij laten onze ketels om de 2 jaar nakijken door een chauffagist uit de buurt, om op €53 incl btw.

We doen het wel georganiseerd, dus meerdere app op 1 dag in dezelfde blok.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules