Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 04-10-2016, 10:07   #1581   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Nu de indices op recordhoogtes staan zijn mijn zwakke aandelen ook terug aangedikt, en is het eens een mooi tijdstip te evalueren

3D
  • 3D-systems: -17%
  • Stratasys: -49%. De beslissing om in 3D-printing te gaan na de monumentale crash van 3D-printing in 2014 was helaas nog steeds te vroeg. De aandelen corrigeerden niet, ze bleven gestaag verlies laten. We zien nu wel al een jaar stabiliteit en licht herstel, er is hoop maar totnogtoe was dit de domste investering, en ook mijn minst gemotiveerde. Me teveel laten verleiden door technische analyse, in plaats van te denken in productwaarde.

Internet/tech:
  • Alphabet/Google: 15%. Dit is eigenlijk de tweede investering, de eerste was al afgesloten met mooie winst. Kon het aandeel niet verlaten omdat ze zo boeiend zijn. Ze leven nog steeds van de cash-cow search/ads, maar ze zijn ook dat zeldzaam tech-bedrijf dat vele disciplines in de tech-sector kan combineren tot nieuwe producten die nog moeten worden uitgevonden. Op dit moment voor mij vooral een investering in AI/robotica (TensorFlow, DeepMind, Boston Dynamics etc), ondersteund door solide fundamenten (Google apps, Android, Google Play, Search)
  • Amazon: 41% ook al een her-investering na goede winst. Zelfde reden als Google, toen ik het losliet kon ik de spijt niet te over. Deze boeit me omwille van Cloud (nog steeds enorm dominant in market share en tech leadership), en wordt gesteund door het hele e-commerce systeem dat steeds groter wordt (eigen vliegtuigen?). Ze hebben ook kracht in AI (Alexa, en cloud analytics). Ze zijn ook een play in robotica (automatisatie in magazijnen).
  • Facebook: 28%. Nog een re-investment. Ze hebben een bijna-monopolie in sociale media (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger) en doen er alles aan die uit te breiden waar mogelijk, en te vechten waar er concurrentie komt (versus Snapchat bvb). Ben niet altijd akkoord met hen, maar je kan maar beter mee zijn in dit verhaal. Erg interessant is wat ze met Occulus willen doen, en ook met chat bots (wat relevantie kan winnen komende jaren, mogelijk disruptief voor het web-model).
  • Apple: 2,50%. Deze hangt aan een zijden draadje, Apple moet dringend innoveren. Ze beginnen op Microsoft te lijken. Hun inkomsten zijn te afhankelijk van elke major iphone release. Heb deze omwille van hun waardevol ecosysteem, maar ze blijven middelmatig in de uitwerking ervan (Apple music, Apple pay zijn ellamaal pover). AI en cloud is totnogtoe ronduit slecht.
  • Twitter: -40%. Oei, wat zei iemand over catching a falling knife? Ooit leverde dit aandeel me +50% op. Dit is de zwaarste verlieslater samen met Stratasys. In tegemstelling tot Stratasys geloof ik hier wel in het product, en ben ik van mening dat het onderschat is. Dat het beste nog moet komen. Dat ze giganten zijn in kennis rond gebruikers en hun interesses (alsook motivatie om Amazon en Facebook te kopen indertijd). Maar de markt ziet hen niet graag, en gebruikers komen er niet erg veel meer bij. Hopen dat Periscope iets doet lijkt me ijdel. Het is Twitter die zich moet profileren als new-outlet. Op Facebook volg je vrienden, op Linkedin collega's/professionele interesses en op Twitter hobbies. Twitter heeft zijn niche en is er erg goed in. Ik zie wel wat in de nieuwe Sports-contracten.
  • IBM: 1,80% Net als Google en Amazon een mooie investering in AI en cloud. IBM is een oud bedrijf die zich telkens weet een metamorfose te ondergaan, zij het erg gestaag. Het heeft veel massa, en dat laat het toe dat te doen en uiteindelijk daarna ook iedereen weg te duwen. Ze gaan nu de juiste richting uit (Watson vooral). Ze krimpen al jaren in omzet maar hun winst blijft stabiel.
  • Baidu: 9,77% ben geen erg grote fan hiervan, maar ze zitten strategisch juist. De Google van China, en China is protectionistisch genoeg om hen dat een tijd te garanderen. Paar interessante investeringen zoals in self-driving cars. Helaas is dit aandeel zwaar aangetast geweest, ooit was dit een van mijn beste. Recente schandalen hebben dat ongedaan gemaakt, samen met slechte Chinese economie.
  • Alibaba: 15,22% Wel grote fan van dit, origineel aangekocht als 'Amazon van China', maar de ambities zijn torenhoog, ook buiten hun grenzen. Ze zitten ook overal in, en willen overal mee leiden. Dit wordt een zware concurrent voor de Westerse bedrijven. Dit aandeel overleeft de chinese conjunctuur, wat straf is.

Gaming:
  • Tencent: 120%. Dat compenseert Twitter dan mooi Deze was goud, en blijft goud. Tencent is de dominante speler die inzichtbaar blijft voor de massa. Grootste deel inkomen in gaming is naar hen, en ze blijven slim investeren zoals het opkopen van Supercell (Clash of Clans).
  • Activision/Blizzard: 3,55%. Ik hou niet van Activision (dat plat commercieel is), maar des te meer van Blizzard (dat geniaal creatief is). En het is Blizzard die dat idee heeft bevestigd met Overwatch en Heartstone recent. Overwatch was niet enkel commercieel een succes, het is ook een kanshebber om in de top5 van esports terecht te komen (LoL, dota, CSGO zitten daar vooral). Een esports succes is goud waard (zie Riot met LoL). Blizzard heeft twee games nu in de running. We hebben het beste nog niet gezien.

Disruption
  • Tesla: 7,54% Ik ben een Elon Musk fanboy, niet enkel omwille van zijn ambitie en genialiteit, maar ook omwille van zijn waarden. Dat is genoeg voor mij om risico's te nemen. Ben erg blij dat Tesla de recente aanval weerstaat van de Big Oil bedrijven, die langs alle kanten offensief gaan. Dit is een geweldig verhaal die we nu in den lijve beleven. Ik gok pas op echt rendement na Model 3 launch, tot dan zal t zweten worden.
  • Hon hai precision industries: 5,88% aka FoxConn. Is mijn eerste aankoop in richting van robotica na Rise of the Robots gelezen te hebben. De economie gaat mogelijk dood aan automatisatie en ongelijkheid, dit is een verzekering hiertegen. Ik hou niet erg van hen, niet van hoe ze mensen behandelen. Maar ze zijn wel erg bewust van hoe hard expertise in robotica nodig is, dus zijn ze betrouwbare keuze in dit segment. Ik zoek nog meer investeringen in deze sector.

Verkocht: LinkedIn, lichte winst nadat Microsoft overnam. Helaas niet de gigantische winst die het in 2014 was. IMO ging het nog herstellen omdat ze zo dominant waren in een onderschat segment (Human resources).
Stratasys naar -40% (van -47%) en Twitter naar -32% (van -40%), blijven gaan!
Old 06-12-2016, 09:18   #1582   link
beki
Senior Member

Bestaat er ergens een webservice waar je koersinfo van kan afhalen?
Ik zou voor kennis een custom scherm moeten maken met daarop koersinfo, en het orderboek van meerdere aandelen. Zoals er op het koers info scherm van binck staat, maar die mens wil zelf kunnen kiezen wat er op zijn scherm staat.
yahoo heeft aan API, maar ik zoek iets voor courante euronext data..

Of bestaat er trading software waar je zelf kan kiezen wat er op uw scherm open staat?
(Ipv meerdere browsers open te zetten, en die te schikken op uw scherm.
beki is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 14:14   #1583   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Interactive brokers hun trading software is volledig naar smaak aan te passen. Meer dan dat ge ooit nodig zou hebben (zelfs buttons met default order acties, heel gevaarlijk :P)
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 20:02   #1584   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Ik denk die Bolero Trader ook (dus niet de gewone Bolero), maar ben niet zeker. Alleszins, euronext data is normaliter betalend, toch voor realtime. Dus daar gaat ge nog wel rond moeten, or not...

Ben trouwens naast fondsen-/tracker-/aandelenportefeuille nog wat aan't spreiden dmv coöperatieve aandelen hier en daar. Vrij stevig gespreid, maar nog schoon div'kes dus beter dan cash. Liquiditeit is geen probleem, 't is cash die ik niet nodig heb. Ook geen grote posities. Geen goesting om ineens 3K kwijt te zijn gelijk de arme schapen bij Groenkracht. 'k Zit zelf nog met Euronav in mijn maag, dus niet direct goesting om nog eens nen hoop geld in 1 aandeel te vlammen . Die gasten maken intussen geen tankers meer, eerder duikboten.

Edit: also, bij sommige van die coöps (BRS, Alterfin, Incofin en Oikocredit) krijgt ge nog een beetje fiscaal voordeel. Niet veel, maar 't is iets.

Edit 2: y'all jelly want ipv te zagen over, steun ik tenminste echte zwarte pieten /zwam

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.

Last edited by Galeo; 06-12-2016 at 21:49.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2016, 00:32   #1585   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by beki View Post
Bestaat er ergens een webservice waar je koersinfo van kan afhalen?
Ik zou voor kennis een custom scherm moeten maken met daarop koersinfo, en het orderboek van meerdere aandelen. Zoals er op het koers info scherm van binck staat, maar die mens wil zelf kunnen kiezen wat er op zijn scherm staat.
yahoo heeft aan API, maar ik zoek iets voor courante euronext data..

Of bestaat er trading software waar je zelf kan kiezen wat er op uw scherm open staat?
(Ipv meerdere browsers open te zetten, en die te schikken op uw scherm.
Hoe real time moet het zijn? en is het prive of professioneel?

Orderboeken? Vergeet het, dat kun je nergens nog gratis afhalen

Source:
1. Euronext zelf, is heel duur
2. Reuters / BBG terminal, is ook duur en apart te betalen per exchange waar je op zit
3. Interactive Brokers / Ameritrade account (geen corporate account, of je gaat nog altijd veel betalen)

Rekening openen en voor ~10 EUR per maand kun je dat zien, via API. Dit is nu de Python versie, maar dat werkt met alles die API.

Teki is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2016, 17:19   #1586   link
beki
Senior Member

Da is interessant.
Ga ik eens deftig bekijken. Is privé.
Heb de lynx (is interactive brokers) ding eens bekeken, en je kan er veel mee, maar tegen dat ik dat aan die gast uitgelegd heb gaat het ook lastig zijn..
Hij trade met binck omdat dat eenvoudig is, maar wil dan wel een overzicht van alles zodat hij eigenlijk beter af is met een IB account..
Old 08-12-2016, 19:26   #1587   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Beetje tegenstrijdig he
Old 08-12-2016, 21:31   #1588   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Allez Teki wa zegt gij nu. Das gelijk die defensieve klanten met een paar 100k in 5 lijnen aandelen :')

Quote:
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Old 09-12-2016, 08:15   #1589   link
beki
Senior Member

Mjah, die peet wil veel info zien, maar wil de moeite niet doen om uit te zoeken hoe hij het moet configureren.
Met de IB kan je veel zien, maar tegen dat het goed staat..
Dermee dat hij aan mij vroeg om dat keer uit te zoeken...
Old 12-12-2016, 21:08   #1590   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

als datasource lijkt https://www.quandl.com/ me wel wat, weet niet of ze real-time doen of enkel datamining wel
Old 12-12-2016, 21:25   #1591   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Daar zit geen orderboek level 1/2 data in. Voor de rest is dat goed als backtesting ja.
Old 15-12-2016, 19:02   #1592   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Wat denkt ge van wat (mono)holdings, mannen? Zware discount op Tubize bvb. Kzie ucb ooit nog wel eens overgenomen worden, er is nu toch al een zware consolidatieslag in tal van sectoren.

Quote:
Old 18-12-2016, 15:31   #1593   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Zit laatste tijd met groot dilemma. De keuzes voor tech zijn sterk gebleken, en er blijven enkel argumenten bijkomen om ze aan te houden (automatisering, AI, social media die media overneemt, self-driving tech, EV etc). Dit zijn de bedrijven die de economie gaan bepalen in de volgende decennia en de enigen die gaan kunnen profiteren van een economie die ze mogelijk zelf ten gronde gaan richten. Denk richting dystopische wereld, denk wie ze zal leiden, koop die bedrijven.
Dat werd even uit evenwicht gebracht door Trump, die anti-tech was, maar uiteindelijk hielp hij wel de algemene SAP index vooruit door het besef dat Trump enkel de rijken rijken zal maken, althans op korte termijn. Dus alles zit goed, hoera! Mijn rendement zit op een all-time high.

Helaas is Trump ook de factor die alles kan overhoop gooien vooraleer het echt kan bloeien. Hij lijkt de centrale speler in een wereld die snel overhelt naar conflict, naar protectionisme en naar systeemfalen. Erger, zelfs als hij de kans niet krijgt ondermijnt heel zijn verhaal het vertrouwen. Mocht er Deus ex machina ineens Clinton of een andere - meer diplomatieke - republikein opduiken als president, dan wordt er ernstige schade geleden.
Ik vrees dat US - Rusland - China de orde zal verstoren met Trump in het ondiplomatieke roer, en beurzen houden niet van zulke onzekerheid. Dus de economische trend lijkt snel bergafwaarts te gaan.

Dat zou voor mij een duidelijk signaal zijn te verkopen, mocht ik niet zo hard geloven in de techbedrijven waar mijn aandelen zitten (Google, IBM, Facebook, Baidu, Tencent, Tesla, Nvidia, Amazon, Hon Hai, Blizzard, Twitter). Winst nemen en hopen dat er later opportuniteiten zijn na een crash? Of doorzetten en hopen dat alles al bij al zal meevallen de komende jaren met een president die dwaze Tweet plaats telkens er een HLN-achtige gedachte in hem opduikt?
Old 18-12-2016, 21:52   #1594   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Zit me al effect hetzelfde af te vragen.

Laat me iets weten wanneer je het antwoord kent..
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2016, 22:16   #1595   link
Avalanche
Senior Member

Avalanche's Avatar

Even de glazen bol raadplegen...

Ik doe buy&hold dus mijn devies is: gewoon bijhouden en zelfs bijkopen.
Avalanche is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2016, 23:56   #1596   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

nu: olie trackers kopen
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2016, 21:22   #1597   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Zeg bavo, kunt gij al geen deftige winst pakken louter op uw wisselkoers? Oké, ge kunt dan met uw euro's genen Europese Google of Facebook kopen maar bon ja. 't Is Niet da ge in euro absoluut geen keuze hebt.

Quote:
Old 21-12-2016, 16:44   #1598   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Mods, move deze thread eens in confidential?

Als je 6 maanden balls of steel hebt zou ik ook eens een gokje wagen op crude, maar onze budgetten blijven op 50 USD/b en dat is voor Brent.

Trading is op WTI:

Old 03-01-2017, 12:15   #1599   link
Avalanche
Senior Member

Avalanche's Avatar

Evaluatie van het voorbije jaar!

Ik ben pas midden 2016 begonnen met beleggen, dus... 't is voor mij maar een half jaar

Ik zou dit eerder gepost hebben, maar Binck Bank was heel het weekend in onderhoud

Posities begin oktober 2016:

Quote:
Originally Posted by Avalanche View Post

Top 10 dalers:
Befimmo-Sicafi: -9.82%
Tripadvisor: -8.21%
Proximus: -6.83%
Coca Cola Company: -5.96%
Johnson & Johnson Inc: -5.05%
Gimv: -4.85%
Vanguard Health Care -ETF: -4.65%
Wal-Mart Stores Inc: -4.51%
Vanguard S&P 500 UCITS ETF: -2.71%
Royal Dutch Shell -A-: -2.18%

Top 10 stijgers:
HSBC Holdings PLC: +24.35%
Amazon Inc: +16.21%
Barclays PLC: +10.88%
PostNL: +9.83%
Deutsche Wohnen AG: +8.43%
Alphabet Inc -C-: +7.84%
Facebook Inc -A-: +7.78%
KBC Group: +6.96%
Vanguard FTSE Pacific ETF: +6.22%
Kraft Heinz Company: +5.97%

Totaal resultaat is +4.06%
1 januari 2017:

Top 10 dalers:
TripAdvisor Inc: -28,21%
Befimmo-Sicafi: -11,28%
Home Invest Belgium: -7,37%
Vanguard Global ex-US Real Estate ETF: -6,88%
BPost SA: -5,49%
Proximus: -3,61%
Vanguard Health Care ETF: -3,02%
Cofinimmo: -2,78%
Microsoft: -2,77%
Wal-Mart Stores Inc: -2,43%

Door TripAdvisor ben ik verrast, maar ik denk dat ze het roer nog kunnen omgooien. Er zit nog veel untapped potential in die site.

Microsoft heb ik 30 december pas gekocht, dus krijgt meteen de prijs voor snelste daler!

Dit lijken veel verliezers, maar deze top10 grootste dalers staat maar voor 6% van mijn totale portfolio gelukkig. En sommige zijn gekocht voor de dividenden, dus de koers maakt ook niet zo heel veel uit op korte termijn (ik ga sowieso bij allemaal voor de lange termijn).

Top10 stijgers:
Barclays PLC: +52,43%
HSBC Holdings PLC: +43,12%
ING Groep: 27,44%
KBC Group: +24,11%
Tesla Motors Inc: +17,28%
Royal Dutch Shell: +17,14%
Vanguard Total Stock Market: +15,17%
Vanguard High Dividend Yield: +14,47%
Alphabet Inc: +14,09%
PostNL: +12,29%

Banken op kop. Niet vreemd, aangezien ik Barclays en HSBC op de juiste dag na de Brexit gekocht heb. ING en KBC had ik ervoor al en die stonden heel lang bij grootste dalers, maar die hebben een indrukwekkende comeback gemaakt.

De top10 stijgers vertegenwoordige 41% van mijn portfolio in aankoopwaarde en is nu 45% van de totale waarde.

Ik heb 3 lump sum investments gedaan (juni, juli, december). Niks verkocht. Dividenden altijd geherinvesteerd.

Totaal resultaat op het hele (halve) jaar: +8,16%.

Januari is goed van start gegaan. Zien wat Trump brengt!
Avalanche is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 12:35   #1600   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Mooi resultaat.
Grote diversificatie ook. Doet me afvragen hoe groot uw portefeuille is
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules