Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 2 66.67%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 1 33.33%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 25-02-2018, 16:48   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'I, Tonya'

Kunstschaatster Tonya Harding (Margot Robbie) is goed op weg om tot de absolute top van de sport te behoren, maar dan gooit haar man Jeff (Sebastian Stan) roet in het eten.

Kunstschaatsen is niet meteen een sport waar ik spontaan warm voor loop. De pirouettes en driedubbele axels zijn wel indrukwekkend maar het hele gebeuren raakt mijn koude kleren niet. Na 'I, Tonya' heb ik toch wel wat meer respect gekregen voor de vrouwen en mannen die zich sierlijk, doorgaans op de tonen van klassieke muziek, op de piste voortbewegen. Craig Gillespie heeft met Tonya Harding niet het meest voor de hand liggende uithangbord voor de sport gekozen, maar wel een bijzonder intrigerend. Tonya Harding was 100% redneck, een olifant in de delicate porselijnenkast die de schaatswereld had gecreëerd. Voortgestuwd door een abusieve moeder en echtgenoot ging Harding voor de absolute top, tot 'het incident' stokken in de wielen stak.

'Het incident' is een notoire voetnoot in de sportgeschiedenis. In de aanloop naar de Olympische Spelen van 1994 in Lillehammer zou Harding de knieschijven van haar rivale Nancy Kerrigan kapot hebben geslaan (of laten slaan). Het grootste deel van de film bouwt op naar dit voorval met de verschillende betrokkenen die zich vaak rechtstreeks tot de kijker richten en hun kant van het verhaal doen. Dat zorgt voor een boeiende, goed gebalanceerde film in semi-documentairestijl waarbij de kijker zelf zijn mening kan vorming over het gebeuren.

De cast is sterk. Margot Robbie is uitstekend in de titelrol als de vurige, ordinaire, getalenteerde troela die beseft dat de wereld waarin ze het probeert te maken niets van haar moet weten. Het is de eerste keer dat we Robbie in een grote titelrol zien en ze overtuigt helemaal. Sebastian Stan speelt haar echtgenoot met de losse handjes. De absolute showstopper is Allison Janney als de grofgebekte, ijskoude moeder. Janney speelt het soort personage waarvan je denkt dat ze enkel maar uit de koker van een scenarist kan komen, tot de echte moeder van Tonya Harding op het einde in een aantal archiefbeelden de revue passeert.

Op het moment dat Gillespie de evenementen in beweging zet die tot het kniefschijfincident leiden krijgt 'I, Tonya' de allure van het soort door unieke rare kwieten bevolkt misdaadverhaal waar de Coens een patent op hebben. Bepaalde scènes zijn pure kolder maar onder het lachen met trailer trash door voel je een zekere sympathie van de makers voor subject. Het elitarisme van de sportbond tegenover het pure, ruwe talent van Harding had nog wat meer benadrukt mogen worden. De manier waarop 'I, Tonya' verteld wordt, met de hoofdfiguren die gretig de vierde muur doorbreken, de nodige situatiehumor en de wrange achterliggende thematiek van huiselijk geweld leveren in combinatie met de straffe vertolkingen een boeiend drama op. Prima soundtrack ook!

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 08:18   #2   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Kan ik mij alleen maar bij aansluiten! Verwoordt het wel perfect.

Last edited by Jack Carver; 10-03-2018 at 09:59.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2018, 18:10   #3   link
Dorfmeister
O_o

Qua score twijfel ik tussen 2,5 en 3. Het is voor tweederde een goeie film, maar het voelt op het einde wat te lang aan en het wordt ook langdradig. De toon van anderhalf uur ludiek vermaak wordt dan ook plots geruild voor een half uur puur drama wat voor mij toch vreemd aanvoelde.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2018, 20:09   #4   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Tis nu eenmaal ook een triestig verhaal he.
Ze konden toch moeilijk op een ludiek hoogtepunt stoppen?
Was ook echt wel een zotte straf.
Old 14-03-2018, 07:33   #5   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Goh, z'on zotte straf vind ik dat ook weer niet in de veronderstelling dat ze er zelf achter zat.

Daarover blijft de film bewust vaag.
Old 14-03-2018, 08:02   #6   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Exclamation

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Goh, zon zotte straf vind ik dat ook weer niet in de veronderstelling dat ze er zelf achter zat.

Daarover blijft de film bewust vaag.
ok ik ging er vanuit dat die idioten echt zonder haar weten te ver gingen en ze dus slachtoffer werd van het marginale milieu waarin ze leefde. leek mij zo toch over te komen

Last edited by Maniac; 14-03-2018 at 08:47.
Old 14-03-2018, 08:48   #7   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Het is vanuit haar standpunt verteld. Op een gegeven moment zegt een van de personages dat er ook versies de ronde gingen dat ze zelf de benen van haar rivale zou hebben stukgeslagen etc.
Old 14-03-2018, 18:31   #8   link
Dorfmeister
O_o

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Tis nu eenmaal ook een triestig verhaal he.
Ze konden toch moeilijk op een ludiek hoogtepunt stoppen?
Was ook echt wel een zotte straf.
De toon op het einde van de film kan ik wel plaatsen qua omkadering, maar het voelt wat te lang aan waardoor de film op een kleine anti-climax eindigt imo.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules