Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 2 100.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 2. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 30-01-2018, 18:45   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The Post'

Wanneer de rechtbank de New York Times een verbod oplegt om een onthullende reportagereeks rond het buitenlands beleid van de Verenigde Staten te publiceren staat Kay Graham (Meryl Streep), eigenares van de Washington Post, voor een verscheurende keuze: verder gaan waar de Times ophield en het voortbestaan van haar krant op het spel zetten, of haar werknemers in bescherming nemen en zich bij het publicatieverbod neerleggen.

Het minste wat je kan zeggen is dat Steven Spielberg met 'The Post' een actuele film heeft afgeleverd. In een tijd waarin het debat in de media gedomineerd wordt door fake news en druk die door machthebbers wordt uitgeoefend om bepaalde zaken in en andere zaken uit de pers te houden is het fijn om te zien dat Spielberg zijn tanden zet in een verhaal over persvrijheid en de journalistieke zoektocht naar de waarheid. Met een titel als 'The Post' verwacht je ook niets minder dan een prent die doet denken aan 'All the president's men' en het recentere 'Spotlight'. Het verrassende is dat 'The Post' in de eerste plaats het verhaal van een vrouw blijkt te zijn die in een tijd dat de mannelijke dominantie in de zakenwereld alomtegenwoordig was door omstandigheden aan het roer van een bedrijf komt te staan en langzaam maar zeker haar plaats opeist.

De persoonlijke evolutie van Kay Graham, de eigenares van de Washington Post die opgroeide in een tijd waarin de rol van rijke vrouwen zich beperkte tot het organiseren van jetsetfeestjes en etentjes, tot de echte baas van het bedrijf komt mooi tot leven dankzij de heldere manier waarop Spielberg het verhaal vertelt en de uitstekende vertolking van Meryl Streep. Er is niets flitsends aan de manier waarop Spielberg en Streep Kay Graham afschilderen maar je krijgt als kijker wel stap voor stap te zien hoe Graham de verwachtingen van zich afschudt en haar plaatst in het mannelijke bastion waarin ze zich bevindt opeist. Streep is subtiel en domineert het scherm, zelfs wanneer ze samen met Tom Hanks scènes deelt.

Niet dat er iets op Hanks aan te merken valt. Zijn Ben Bradlee is een prima weergave van de gedreven journalist en Hanks weet de aandacht te vatten met zijn gekende energie en klasse. Een dikke duim mag wat mij betreft ook naar Bob Odenkirk die de onderzoeksjournalist speelt die de cruciale contacten met de klokkenluider van dienst weet te leggen. In de scènes waarin Odenkirk zijn man opspoort zie je de klasse van Spielberg terug. Met zichtbaar plezier maakt hij van triviale scènes als een gesprek aan een telefoonhokje iets spannends door de gestresseerde Odenkirk zijn muntjes op de grond te laten vallen. 'the Post' is een babbelfilm met een plot die op zich weinig actie bevat. Door een aantal kleine toetsen en een goede montage houdt Spielberg er toch de spanning in. Enke het begin van de film komt wat langzaam op gang.

Achteraf had ik het gevoel een interessante, goed opgebouwde en klassiek gemaakte film te hebben gezien met een aantal topacteurs in vorm. 'The Post' is Spielberg op zijn betrouwbaarst en degelijkst. De historische details kloppen, John Williams ondersteunt het geheel met zijn warme geluid en het bruggetje tijdens de slotbeelden naar 'All the president's men' is een toffe en relevante knipoog. Op zijn eenenzeventigste is er niemand die hem nog moet tonen hoe je een historisch drama als dit bij elkaar draait. De puike cast is de kers op de taart.

3 sterren op 4

Last edited by Maniac; 06-02-2018 at 11:09.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2018, 10:07   #2   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Spielbergs beste sinds Munich, zou ik zeggen - hoe goed Lincoln en Bridge of Spies ook waren. Fantastische acteerprestaties over de ganse lijn met Streep en Hanks voorop, veel schwung, strak script en fenomenale fotografie. Klassebak van een film, zelfs al zit er hier en daar een iets te regel expliciete en schmaltzy dialoog in. Ik zou hem zo opnieuw gaan kijken.

Quote:
Originally Posted by Wolf View Post
Het was geen slechte film, maar ik vond het een overproducede bedoening. Ik had echt moeite om mij in te leven. Het "film zijn" droop er zo vanaf dat ik vaak aan de productie aan het denken was.

Was het de rare belichting, of de fakeheid van Tom Hanks...?
Zou het niet aan het wat showy camerawerk in't begin van de film liggen? Leek erop dat ze het wat flitsend wouden houden met shots die langs objecten glijden om de film op gang te trekken. Hier en daar ook een shot waarin een acteur er wat glad uitzag, zeker die McNamara, maar voor de rest wel lekker klassiek - konden alle films er maar zo goed uitzien.
eye is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules