Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 2 50.00%
3.5 sterren 1 25.00%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 1 25.00%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 4. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 11-03-2018, 14:59   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Call me by your name'

1983. De zeventienjarige Elio (Timothée Chalamet) brengt de zomer door op het Noord-Italiaanse landgoed van zijn vader, een professor archeologie. Naar jaarlijkse gewoonte nodige de professor een van zijn studenten uit om de zomer in hun gezelschap door te brengen. Wanneer de vierentwintigjarige Amerikaan Oliver (Armie Hammer) aankomt is dit voor beiden het begin van een broeierige zomer waarin ze elkaar en de liefde ontdekken.

Aah, de gezegende zomer van 1983. Beenwarmers, epaulettes en korte sponzen broekjes waren trendy, Vlaanderen ging gebukt onder een hittegolf, uit de transistorradio's klonk italodisco en ergens ter lande zag uw dienaar het levenslicht. 'Call me by your name' transporteert ons naar de Italiaanse vakantievilla van de Perlmans, een Joodse cultuurminnende familie die haar dagen vult met op het terras de krant lezen, voor de boomgaard zorgen, eten en verfijnde gesprekken voeren tot in de late uurtjes. De krekels tjirpen, de olijfbomen zorgen voor wat welgekomen schaduw en om aan de middaghitte te ontsnappen duikt de plaatselijke jeugd in een van de vele vijvers en beken die de streek rijk is.

Als er ooit een film een uithangbord voor een zomervakantie in Italië mag genoemd worden is het wel Luca Guadagnino's 'Call me by your name'. Het ene idyllische shot na het andere brengt de kijker meteen in vakantiestemming. Luierend vanuit de bioscoopstoel maken we kennis met de Elio en Oliver, twee jonge mensen die elkaar en zichzelf stap voor stap leren kennen. Op subtiele wijze legt het scenario van James Ivory, inmiddels bekroond met een oscar, de gevoelenswereld van beide heren bloot. Vooral voor Elio is het een verwarrende ontdekkingstocht die gepaard gaat met twijfel en hartzeer. 'Call me by your name' is een gevoelige prent over de broosheid van de liefde en omgaan met wie je bent.

Het verfrissende aan 'Call me by your name' is dat de personages voor een keer niet bij hun omgeving op een muur van onbegrip botsen. De ouders en vrienden van Elio laten zachtjes merken dat het oké is. De strijd die Elio voert is er dan ook vooral een met zichzelf. Tegen het einde van de film ontpopt de onvolprezen Michael Stuhlbarg zich tot de perfecte filmvader. In een gevoelige dialoog met zijn zoon zit zoveel liefde en begrip vervat die al te vaak ontbreekt in soortgelijke drama's. Als 'Call me by your name' ontroert is het omdat we de kans hebben gekregen om Elio en Oliver te leren kennen, een tocht met hen af te leggen. De emoties die Luca Guadagnino losweekt zijn verdiend. De finale met een van de mooiste eindshots in lange tijd is verdiend, niet gratuit.

Wat een mooie vertolkingen ook, wat een fijne muziek, wat een knappe beelden. 'Call me by your name' is geen film die je meteen tracht te overrompelen maar eentje die je zachtjes overkomt. Zoals de meeste memorabele momenten in je leven.

Schitterend.

4 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules