Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 05-05-2007, 07:59   #1   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

HD Ready? Go!

Gezien we allemaal digitaal kijken wil ook gABBY meezeulen met de hype van het moment, en zo ben ik dus beginnen kijken om een HD Tv (Plasma, LCD) toestel te kopen.

Het ding zal voornamelijk moeten presteren voor xbox360 en gewone simpele Tv aansluiting (digitaal volgt later).

Nu zie ik in de boekskes en winkels nu niet echt meer een toestel dat er qua prijs/kwaliteit echt uitspringt. De prijzen beginnen over het algemeen redelijk meevallen (Hoewel ik Mediamarkt toch pokkeduur blijf vinden).

Wie kan mij handige tips geven inzake HD Ready TV toestellen, wat is het beste qua contrast, plasma, lcd? Speelt het formaat van toestel een grote rol, bv: Xbox 360 gewijs?

Net opgemerkt dat in het boekje van Carrefour enkele samsung en phillips toestellen staan. Bij wijze van maatstaf, goede en slechte punten?

http://www.hypercarrefour.be/Promoti...l&FolderID=586

(Zie pagina's 15 en 16 (beiden PDF))

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes gABBY
gABBY is online now   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 08:14   #2   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ok, een keuze maken voor een HD Ready toestel is altijd een beetje zoeken, vooral gezien budget + gebruik. Als je de tv in hoofdzaak gaat gebruiken voor Xbox360 en voor 'normale' TV, dan zou ik je absoluut een plasma aanraden, simpelweg omdat SD materiaal op een plasma tv er nog altijd 100x beter uit ziet dan op een LCD tv. Bovendien heb je op een plasma absoluut geen last van ghosting, zoals bij LCDs nog altijd wel het geval is.

Als je ziet dat een 42" Panasonic plasma nog slechts 1200€ kost, dan zou ik je absoluut aanraden om zo eentje te nemen. Dan spendeer je budget verstandig én heb je een zéér goede plasma. Alternatieven die minstens even goed/beter (op sommige vlakken) zijn, zijn Pioneer en Hitachi.

http://www.redcoon.be/index.php/cmd/...TH_42_PV_70_E/
http://www.redcoon.be/index.php/cmd/...TH_42_PV_45_E/

Beide héél goed voor die prijs. Een Pioneer zoals de mijne is ook dik in orde, maar kost wel stukske meer (reken toch maar op 2500€). Bovenstaande Panasonic zijn niet echt allerlaatste model, maar zet deze naast een vergelijkbare LCD en die blaast die uit het water.

Veel succes met de keuze!
lapino is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 08:41   #3   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

What Lapino's said eigelijk. En of je nu Pioneer, Panasonic of Hitachi neemt. At the end zit daar geen verschil op. Het ene merk zal al iets beter presteren op een bepaalde feature, maar de andere merken hebben dan ook weer hun ding waar ze goed in zijn. Wat ik bij Panasonic altijd een groot voordeel heb gevonden is dat ze qua prijs enorm goedkoop zijn als je ziet wat je ervoor terug krijgt. Zijn één voor één toptoestellen ook al laat de prijs je soms iets anders denken.
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 09:10   #4   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Is het niet beter even te wachten tot de Full HD modellen meer vertegenwoordigd zijn ipv nu nog te gaan voor 'simpele' HD Ready?
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 09:21   #5   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cakeman View Post
Is het niet beter even te wachten tot de Full HD modellen meer vertegenwoordigd zijn ipv nu nog te gaan voor 'simpele' HD Ready?
Panasonic komt volgende maand met 1080p plasma's. 42 inch zal dan wel 3000 euro gaan kosten. Het is maar waar je voor jezelf prioriteiten legt.
Old 05-05-2007, 09:33   #6   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zou ook graag zo'n fullHD plasma hebben, maar is inderdaad vrij duur.
Old 05-05-2007, 10:16   #7   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Leuk weetje dat plasma toch nog altijd wat uitschiet boven de LCD. Heb onlangs nog een samsung plasma zien spelen. Heeft inderdaad een schitterende weergave. Maar is het een fabeltje dat de levensduur van een plasma tv nog altijd stukken lager ligt dan die van een lcd tv?
gABBY is online now   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 10:34   #8   link
Cueball
The Punisher

Cueball's Avatar

ligt nog wat lager maar is eigelijk geen reden meer om er niet voor te kiezen, het is nu al de kweeniehoeveelste generatie plasma's en bij elke vernieuwing worden de nadelen kleiner.
tis gewoon een kwestie van zelf te kijken en te oordelen wat je best vindt, imho off course
Old 05-05-2007, 20:58   #9   link
Cybdm
★★★★★

Cybdm's Avatar

Quote:
Mijn advies is meestal juist omgekeerd, beter een zeer degelijke HD Ready tv te kopen dan een simpele full HD tv. M.a.w. liever een high end HD ready dan mid/low range 1080p tv.

Die 1080p maakt niet alles goed ze, staar je daar vooral niet blind op. Trouwens is 1080p pas echt interessant bij schermen groter dan 50"/127cm.
PC gaming: Asus ROG PG348Q - 34" UltraWide G-SYNC UWQHD (3440x1440), Intel i7-6700K @4.7Ghz, NVIDIA GTX1080, G.Skill 16GB DDR4-3200, Intel 750 PCIe 400GB SSD, Corsair K70 RAPIDFIRE Mechanical Gaming Keyboard — Cherry MX
Home Theater: Samsung LED 55" 8 Series 1000hz (UE55F8000SL), B&W 604, 603 & LCR6 surround set + B&W ASW-610 Subw, Onkyo TX-DS787 THX
Virtual Reality: HTC VIVE & Oculus Rift + Oculus Touch | Console: XBOX ONE | Mobile: iPhone X

Last edited by Cybdm; 05-05-2007 at 21:00.
Cybdm is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 21:44   #10   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

http://www.lcdtvbuyingguide.com/lcdtv-plasmavslcd.shtml

Why the fuck verkopen ze dan zoveel lcd televisies? Ik dacht dat plasma op niets trok en werd uitgefaseerd? (heb het ook effectief ergens gelezen dat dat nu aan het gebeuren is) maar blijkbaar is plasma de superieure techniek?
Teki is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 22:04   #11   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Send a message via MSN to Wapi
http://www.redcoon.be/index.php/cmd/...LC_42_XD_1_E/#

Deze lijkt mij anders ook wel een interessant prijs/specificatie verhouding.
Old 06-05-2007, 09:03   #12   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
http://www.lcdtvbuyingguide.com/lcdtv-plasmavslcd.shtml

Why the fuck verkopen ze dan zoveel lcd televisies? Ik dacht dat plasma op niets trok en werd uitgefaseerd? (heb het ook effectief ergens gelezen dat dat nu aan het gebeuren is) maar blijkbaar is plasma de superieure techniek?
Heeft vooral te maken met de schermgrootte. Niet iedereen heeft de ruimte om een 42" of groter tv te plaatsen, voor de meesten is 32" al groot genoeg. Aangezien Plasma minstens 37" is, verkoopt het automatisch minder. Zelf heb ik een 32" tv en die is al groot genoeg voor mij, groter zou niet lukken. En dus zit er ook geen plasma in voor mij.
Fallschirmjaeger is online now   Reply With Quote
Old 06-05-2007, 11:51   #13   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Gisteren een drukke dag gehad in de winkel en na sluitingstijd het één en ander getest.

We hebben een 720p 40 inch sony LCD naast de 1080p variant gezet.
Voor plasma hebben we hetzelfde gedaan, 720p en 1080p panasonic plasma.

Vervolgens de schitterende panasonic en sony BR spelers aangesloten en een hele resem films en 1080p demo movies erdoor gesleurd. Om dan uiteindelijk tot het besluit te komen dat je het verschil tussen 1080p en 720p zo goed als niet ziet. Sure, op de 65 en 60 inch panasonic en pioneer plasma's die er hangen zie je wel het verschil, maar dat is ook een heel andere categorie. Uiteindelijk is 1080p een gigantische hype geworden die op toestellen tot 50 inch eigelijk weinig voorstelt. Het is uiteindelijk de consument die er wil intrappen en er extra aan wil uitgeven.
Old 06-05-2007, 12:35   #14   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Denk dat Awoujol wel ergens gelijk heeft. Mijn plasma heeft 'maar' een resolutie van 1024x768 maar wordt tot op heden nog altijd tot één van de beste plasma's ooit gerekend en dat zie je toch. Heb nog nooit een andere tv gezien die zelfde kleuren, details enz vertoont (tenzij degelijk afgestelde panasonic).

1080p is natuurlijk wel knap als je er dicht op zit of héél groot gaat, en dat is ook de reden dat ik eerder zal overschakelen naar een 1080p projector (nu 720p die 1080p herschaalt) dan een 1080p televisie.
Old 06-05-2007, 12:45   #15   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Denk dat Awoujol wel ergens gelijk heeft. Mijn plasma heeft 'maar' een resolutie van 1024x768 maar wordt tot op heden nog altijd tot één van de beste plasma's ooit gerekend en dat zie je toch. Heb nog nooit een andere tv gezien die zelfde kleuren, details enz vertoont (tenzij degelijk afgestelde panasonic).

1080p is natuurlijk wel knap als je er dicht op zit of héél groot gaat, en dat is ook de reden dat ik eerder zal overschakelen naar een 1080p projector (nu 720p die 1080p herschaalt) dan een 1080p televisie.
Als je al een 720p tv hebt, dan denk ik dat het weggesmeten geld is om een 1080p te halen. In de toekomst zullen er alleen nog 1080p tv's uitkomen, maar de resolutie zal er niet voor zorgen dat het beeld er beter uitziet. Nu ja, de hype werkt. Check het telenet forum maar eens en zie maar eens hoeveel gamers per sé een 1080p LCD van 32 inch willen want 720p is blijkbaar inferieur. De hype werkt zeg ik u.
Old 06-05-2007, 14:36   #16   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Hmm, ik heb al veel bijgeleerd uit deze thread!
Hoe zit het met het inbranden van Plasma schermen? Ik heb vroeger eens gelezen dat je beter voor LCD kan gaan omdat Plasma schermen nog altijd kunnen inbranden wanneer het beeld lang (wat is lang trouwens?) stiltaat... is dit bij de huidige generatie ook nog zo?
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2007, 14:44   #17   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Quote:
Hmm, ik heb al veel bijgeleerd uit deze thread!
Hoe zit het met het inbranden van Plasma schermen? Ik heb vroeger eens gelezen dat je beter voor LCD kan gaan omdat Plasma schermen nog altijd kunnen inbranden wanneer het beeld lang (wat is lang trouwens?) stiltaat... is dit bij de huidige generatie ook nog zo?
Inbranden van plasma's komt amper nog voor, tenzij je 4 uur je tv op 1 beeld laat staan. Wat ook weer niet werkt want bij onze pana springt na 20 minuten hetzelfde beeld, de screensaver op.
Old 06-05-2007, 15:08   #18   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Awoujol View Post
What Lapino's said eigelijk. En of je nu Pioneer, Panasonic of Hitachi neemt. At the end zit daar geen verschil op. Het ene merk zal al iets beter presteren op een bepaalde feature, maar de andere merken hebben dan ook weer hun ding waar ze goed in zijn. Wat ik bij Panasonic altijd een groot voordeel heb gevonden is dat ze qua prijs enorm goedkoop zijn als je ziet wat je ervoor terug krijgt. Zijn één voor één toptoestellen ook al laat de prijs je soms iets anders denken.
Stop nu eens met constant Panasonic op te hemelen. Ok ze zijn goed, ok je wordt hiervoor betaald, maar overdrijf niet.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2007, 15:12   #19   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
Stop nu eens met constant Panasonic op te hemelen. Ok ze zijn goed, ok je wordt hiervoor betaald, maar overdrijf niet.
Minder zagen ok? Ik prijs 9/10 ook altijd pioneer en hitachi aan. Weet je wat, ik zal anders slechte merken gaan aanprijzen zodat jij weer eens niet valt over het feit dat pana, pio en hitachi deftige merken zijn. Jezus man, als iets goed is en mensen vragen achter een degelijk merk, dan mag dat toch gepost worden zeker.

En ik word daar niet voor betaald maar bon, ....
Old 06-05-2007, 15:23   #20   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Even Awoujol bijspringen hier. Hij is een fan van Panasonic, dat gaat ie ook niet ontkennen, maar in tegenstelling tot veel andere 'kenners' weet hij wel waarover hij spreekt. Ik overigens ook maar allé Het is een feit dat de drie grote merken ook de beste zijn qua plasma (Pio,Hitachi,Pana). Panasonic heeft gewoon een enorm goeie naam omdat ze voor een héél democratische prijs enorm goeie tv's afleveren. Pioneer is zonder twijfel evenknie, maar gaat meer voor de upper-class (en dus duurder).

Wat inbranden betreft, er is een grote onduidelijkheid over inbranden en retentie. Quasi alle plasma schermen die nu verkocht worden (allé, alles wat niet ouder is dan 2j) hebben geen last meer van inbranden. Inbranden is een probleem waarbij het gas permanent vastzit, waardoor je altijd een logo of bepaald vast stuk ziet doorschemeren. Dit euvel is quasi overal opgelost (door pixels te schuiven, screensavers, betere panels enz). Wat je wél nog bij plasma's kan hebben is de zogenaamde retentie, dat ziet er zelfde uit als inbranden (bijv logo is nog héél lichtjes zichtbaar op donkere stukken) maar verdwijnt vanzelf na een halfuurtje of zo. Niks om je zorgen over te maken en komt dan ook enkel voor als je ettelijke uren na elkaar zelfde beeldje vertoont (en dan spreek ik over UREN geen minuten). Zo heb ik tijdje geleden duidelijk retentie gezien omdat mijn vrouw de DVD speler op menu had laten staan van één van de K3 DVD's van de kleine en toen zag je die menu heel lichtjes doorschemeren. Halfuurtje nadien was er niks meer van te zien.

Plasma is sowieso beter qua beeld en qua contrast en ZEKER voor niet-HD materiaal zal je uit een plasma 10x beter beeld krijgen dan een LCD. Verschil bijv bij God of War op LCD-TV en plasma is hier enorm duidelijk. Op LCD ziet GoW er nogal blokkerig uit, op plasma is het bijna HD kwaliteit (progressive).

Je kan met de eerder genoemde plasma's zeker niet verkeerd doen, toch voor die prijs niet!
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules