Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 30-01-2019, 08:43   #961   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Hoeveel kost het eigenlijk om die 1500 kWh op het net te zetten?

Eigenlijk een rare zin, begrijp nog altijd niet dat je daarvooor moet betalen.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2019, 08:47   #962   link
-Tarantula-
Senior Member

niks, het prosumententarief betaal je sowieso op het vermogen van uw omvormer, meestal rond de 100 euro afhankelijk van de regio en dit vermenigvuldigen met het vermogen van de omvormer in KW en dit op jaarbasis
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2019, 14:02   #963   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Dat verkwisten is uiteraard maar om te lachen.
Tis ook niet dat ik meer dan mijn verbruik aan panelen gelegd heb, maar ze brachten vorig jaar wel een heel stuk meer op dan voorzien.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2019, 20:36   #964   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Ik moet mijn meterstand tegen volgende week online ingeven.

Vorige dagmeter: 8820
Huidige dagmeter: 7265

Hoe verkwist ik nog 1500 kWh in een week?
Vul gewoon de vorige dagmeter in (met andere woorden 0 verbruik)?
Bij mij staat hij op -2100 momenteel, negatief invullen kan je niet "dan vul je 0 in" zeiden ze mij.
Old 30-01-2019, 21:24   #965   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Dat was ook de protip van Tarantula.
Aangezien je dat zelf moet doorgeven, kan je dat inderdaad doen (maar eigenlijk 'mag' dat niet natuurlijk).

En waarom zou je in jouw geval negatief moeten invullen? Je moet toch de meterstand zelf invullen, en niet het verschil? (en de meterstand zelf kan nooit negatief zijn, die draait niet meer terug bij 0).
Old 31-01-2019, 20:56   #966   link
-Tarantula-
Senior Member

bij mij zat deze aan 99... kwh, draait gewoon verder af
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2019, 21:39   #967   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Inderdaad, zoals Tarantula zegt, mijn meter staat op 9997900 ofzo, dus -2100.
Heb kort na installatie van panelen, de bestaande dubbele meter laten vervangen door enkelvoudige meter, waardoor ik op dat moment op 0 kwam.
Old 01-02-2019, 05:41   #968   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Hier ook enkelvoudig gegaan, maar ze hebben gewoon de nachtteller stopgezet toen. Enkel dagteller loopt nu gewoon verder.
Old 17-02-2019, 14:18   #969   link
Horla
Senior Member

Ze komen volgende week zonnepanelen en warmtepompen installeren dus een ideaal moment om ons electriciteitscontract te hierzien. Iemand een idee of ik beter vast of variabel neem? Hoe groot is de kans dat de prijzen nog gaan stijgen? Mijn gevoel zegt mij dat het nu (bijna) na de winter alleen maar gaat dalen en ik dus nu beter variabel neem?
Horla is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2019, 14:43   #970   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Hoe lang loopt je contract ?
Hou rekening mee dat nu alle grote centrales draaien en het niet echt koud is.

Weet dat we volgend jaar exact dezelfde soap gaan krijgen als de laatste 2 jaar gezien er opnieuw centrales een onderhoud gaan krijgen, en er altijd wel ergens een onvoorzien probleem zal opduiken.
Bovendien gaat import uit het buitenland ook alleen maar duurder worden op de kritieke momenten.

Zou persoonlijk nooit variabel kiezen.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2019, 15:04   #971   link
Horla
Senior Member

Huidige contract is één van een groepsaankoop waarbij ze nu na een jaar de prijs in de lucht hebben gesmeten, dus we gaan sowieso veranderen. We weten ook nog niet of we gaan overschakelen naar enkelvoudige meter want het meerverbruik van de warmtepompen is een beetje moeilijk in te schatten.
Old 18-02-2019, 07:22   #972   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Zegt Teki niet altijd, variabel in de zomer en vast in de winter?
Talos is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 08:06   #973   link
Horla
Senior Member

Het ziet er naar uit dat het vast zal worden en Luminus Comfy shine. Afhankelijk van ons verbruik kunnen we dan gemakkelijk overschakelen naar één meter aangezien dag- en nachttarief hetzelfde is.
Old 18-02-2019, 08:37   #974   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Essent had vroeger een 'verbruiksmanager' op hun site staat, waarop je periodiek je verbruik (meterstand) kon ingeven, en je kreeg een mooi overzicht van je gebruik per maand, waarop je voorschotbedrag ook werd geijkt. Sinds een jaar echter is die module niet meer beschikbaar op de site.
Zijn er andere leveranciers die dit wel nog aanbieden? Ik kan het natuurlijk zelf bijhouden in een Excel, maar dan ontbreekt de koppeling met de voorschotten e.d.. Gezien wij een heel variabel verbruik hebben was dat soms wel handig.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 09:17   #975   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Eneco heeft dat. Ze sturen ook telkens een mail uit om u er aan te herinneren. Hoe het zit met de koppeling aan de voorschotten, dat weet ik niet.
kar is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 09:29   #976   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

https://www.energieid.be/
Talos is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 09:38   #977   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Interessant. Geen koppeling met voorschot, maar dat kan ik manueel nog wel regelen. Tijdje testen!
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 09:38   #978   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Essent had vroeger een 'verbruiksmanager' op hun site staat, waarop je periodiek je verbruik (meterstand) kon ingeven, en je kreeg een mooi overzicht van je gebruik per maand, waarop je voorschotbedrag ook werd geijkt. Sinds een jaar echter is die module niet meer beschikbaar op de site.
Zijn er andere leveranciers die dit wel nog aanbieden? Ik kan het natuurlijk zelf bijhouden in een Excel, maar dan ontbreekt de koppeling met de voorschotten e.d.. Gezien wij een heel variabel verbruik hebben was dat soms wel handig.
https://verbruikswijzer.eandis.be/
Old 18-02-2019, 09:53   #979   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Ze komen volgende week zonnepanelen en warmtepompen installeren dus een ideaal moment om ons electriciteitscontract te hierzien. Iemand een idee of ik beter vast of variabel neem? Hoe groot is de kans dat de prijzen nog gaan stijgen? Mijn gevoel zegt mij dat het nu (bijna) na de winter alleen maar gaat dalen en ik dus nu beter variabel neem?
alle centrales draaien, zou voor vast gaan
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 12:03   #980   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wij wonen nu ook in een woning die enkel nog electriciteit gebruikt als energie. Geen aardgas aangesloten want zou enkel zinvol geweest zijn voor een haard.
De energie komt uit een geothermische warmtepomp, die dus wel wat verbruik heeft. Verder hebben we een inductiekookplaat, vloerverwarming/warm water (via warmtepomp van Geotherma Optimum), ventilatiesysteem D en dan de typische IoT zaken zoals verlichting via Hue, Alexa voice control, robo cleaner etc.

Aangzien dat allemaal energie vreet hebben we gelukkig ook zonnepanelen. Totaal piekvermogen van 5000 wp, met omvormer van 3800 (ondergedimensioneerd om prosumententarief ietwat te dempen).
Dat alles samen levert ons een EPB op van E15 (dat is een EPC van 27kw/m2 dacht ik). Dus geweldig goed op papier.

Van 26 oktober tot nu hebben we echter al 3000 kw/h verbruikt! Dat is vlotjes een gemiddeld van 800 kw/h per maand. Als je dat zo uitrekent komt je op 800*12 = 9600 kw/h per jaar (of 26 per dag).
Was dus redelijk geschrokken, maar uiteraard zitten we nu in worst-case scenario: opwarmen huis vanuit bouw (16 graden gestart), en dan de wintermaanden door (waarvan de helft zonder zonnepanelen en als er dan waren erg weinig zon).

Nu met de lente-dagen gaat 't gelukkig beter en naderen we nul-verbruik. De zonnepanelen durven reeds 20 kw/h op te leveren op goeie dagen. Dus we gaan break-even gaan, en hopelijk in de zomer een pak terug compenseren.

Ik reken aan 25 cent per kw/h; onze eerste factuur bevestigde dat, was 580 euro voor alles, en er staat mooi op dat dat 26 cent is.
Worst-case zitten we dus aan 2500 euro electricteit per jaar of 200 euro per maand. Maar zonnepanelen moeten dat drukken dus.
Best spannend, over een jaar gaan we een goed idee hebben. We hebben in de zomer geen verwarming meer nodig, maar dan wel weer was passieve koeling (omgekeerd van vloerverwarming eigenlijk).

Ik verschoot toch van het verbruik van die warmtepomp, want voor de rest denk ik niet dat er grote verbruikers zijn in huis. Het ventilatiesysteem zou slechts paar 100 kw/h per jaar mogen zijn, dat is erg efficient met zijn warmtewisselaar. Het frustreert me dat de warmtepomp zelf niet wilt zeggen wat ie verbruikt, enkel hoeveel uren ie draait. En dat is nu al 1000 uur, wat een dikke 8 uur per dag is. Warmwater is 175 uur, en hoewel t efficient zou moeten zijn (vloerverwarming wrodt gebruikt voor water-opwarming, moet t toch naar 60 graden geraken terwijl vloer op 30 graden zit dus neem ik aan dat warm water ons meer kost dan met een aardgasboiler).
Ben dus nog niet 100% overtuigd dat die diepteboring (2 maal op 100 meter), zijn werk doet. Electrische bijverwarming staat in elk geval uit, dus dat kan ie niet doen, en ons huis is gemiddeld 22/23 graden.

Het is vrijwel zeker dat de warmtepomp de verbruiker is, omdat tijdens de nacht (22u tot 8u) er gemiddeld 10kw/h is verbruikt. Zo een pomp kan je wel instellingen langs vele kanten maar geen enkele is erg transparant. Zo kan je uw 'stooklijn' aanpassen, die nu op 40 graden staat als t vriest buiten, met een max van 45 etc etc.

Last edited by acku; 18-02-2019 at 12:36.
acku is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules