Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 29-01-2019, 11:33   #2101   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Drivers updaten/herinstalleren van je GPU is reeds gebeurd, neem ik aan? Alleszins een geen zeldzaam probleempje.
Old 29-01-2019, 11:51   #2102   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

dat is idd allemaal gebeurd. Kga vanavond een ticket bij AMD maken peins ik. Op vorige PC had ik zelfs zitten prutsen in sysreg.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2019, 21:26   #2103   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Hey Potenze,

Kan je eens een degelijke setup posten voor een budget van 1000€? Nieuwe desktop PC zonder monitor of toetsenbord etc.
Beetje gamen maar geen VR of 1440 p scherm.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2019, 09:14   #2104   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een recent full-HD systeem, dus? Dan is €1000 een mooi budget waar je je wel wat extra luxe mee kan permitteren. Doorgaans moet ik dergelijks voor een paar honderd euro minder arrangeren.

https://azerty.nl/basket/?code=YTo4O...IyMjtpOjE7fQ==

Een snelle eerste samenstelling, louter gebaseerd op veelvuldige (en positieve) ervaringen met de gekozen hardware. In deze samenstelling is nergens bespaard en heb je op het merendeel van de onderdelen nog wat speelruimte.

> CPU: uiterst degelijke allrounder, scherpe prijs voor een fantastische CPU.
> MoBo: de Tomahawk is een uitstekende keuze voor een eenvoudig maar degelijk gaming-systeem. Heel solide, zonder overbodige franjes (B450).
> RAM: 16GB is royaal, maar de prijzen zijn nu eenmaal lekker gedaald. 3200Mhz + Ryzen = bliss.
> CPU-koeler: een extraatje, de Ryzen komt namelijk met een vrij degelijke koeler. Anderzijds een bescheiden meerprijs voor een beduidend betere oplossing.
> GPU: een RX570 wordt momenteel omschreven als de 1080p-koning, maar als er een RX580 (8GB) inpast, niet twijfelen!
> PSU: solide, zuinig, modulair en niet duur. Hoera!
> Case: bij gebrek aan info koos ik simpelweg mijn vaste way-to-go: niet gek duur, strak ontwerp en oerdegelijk. Anderzijds: niet klein, het kan zeker compacter.
> Opslag: ook dat is een persoonlijke keuze, lijkt me, maar een prima SSD in het compacte M2-formaat van 1TB aan deze prijs is redelijk fantastisch.
Old 04-02-2019, 15:21   #2105   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ga het hier ook eens vragen.

Dat moederbord heeft geen wifi mogelijkheid en er is geen kabel naar de PC. Heeft iemand een gelijkaardig goed MoBo?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2019, 15:44   #2106   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Oei, ik zie dat mijn PM niet bij mijn verzonden items staat? Gek. Dan leg ik het hier nog effie uit.

Het klopt dat de Tomahawk geen ingebouwde WiFi heeft, dat kom je zelden tegen in die prijscategorie (ATX). Je kan echter zonder gedoe en voor weinig geld een draadloze netwerkadapter voorzien (USB of PCI). Niet duur, kleine moeite en keuze zat.

Een ander moederbord is inderdaad nog eenvoudiger. De meerprijs zal bovendien weinig of niet hoger zijn dat bovenstaande oplossing. De MSI B450 Gaming Pro Carbon is van harte aan te bevelen. Een trapje hoger dan de Tomahawk, wat zich naast WiFi ook vertaalt naar Bluetooth, beduidend betere audio-chip, betere koeling en RGB-verlichting (woehoe!).

Dit MoBo gebruik ik momenteel zelf, uitstekend materiaal voor die prijs. Het maakt heel wat duurdere (en in principe beter uitgeruste) X470-borden compleet overbodig. Slechts één minpunt: de beschikbaarheid is wat wisselvallig (slachtoffer van uw eigen succes, weetwel).
Old 04-02-2019, 20:20   #2107   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

PC is binnen bij Alternate. Eerst dachten we dat het misschien een probleem door de voeding zou kunnen zijn die al 12 jaar oud was. Maar daarna toch nog problemen. Dus binnen bij Alternate. Minstens drie weken

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Old 04-02-2019, 20:30   #2108   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

wat, 3 weken?

jerre plz :')
Old 04-02-2019, 21:28   #2109   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Ze hebben veel binnen momenteel

Fidoh vond het te lang

Old 04-02-2019, 22:18   #2110   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by Irmo View Post
Ze hebben veel binnen momenteel
'k heb nog een PIV 3.2 Ghz Northwood liggen, die draait alle XP games wel vlotjes
Old 12-02-2019, 20:35   #2111   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Potenza wat raadt je aan voor een pc voor puur desktop use en wat photoshop? Absoluut geen games.

Dacht eerst aan I5, 16GB ram en een mobo met alle nodige aansluitingen.
bv: https://azerty.nl/basket/?code=YTozO...E4NjgzO2k6MTt9

Maar aangezien iedereen vol lof is over de Ryzen 5 2600 ben ik aan het twijfelen.

Het voordeel bij Intel is dat ik geen extra grafische kaart nodig heb, mobo met display port is voldoende.

AMD setup komt dan weer goedkoper uit maar dan moet ik nog een graka voorzien en heb geen idee welke.

Gebaseerd op pc voor Dodgy https://azerty.nl/basket/?code=YTozO...E4NjgzO2k6MTt9

Wil gewoon vlot kunnen werken op 2560x1440 en eventueel later 4K 60Hz.

Last edited by DyNaRaX; 12-02-2019 at 20:40.
DyNaRaX is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2019, 00:17   #2112   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Ryzen 2400g is met een on board Vega gpu.
Old 13-02-2019, 10:26   #2113   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een i5 mag je inderdaad meteen schrappen, duurder en enkel in gaming zou dat een voordeel(tje) tegenover Ryzen opleveren. Over Ryzen hoef je met dat beoogde gebruik dus niet te twijfelen.

Een Ryzen 5 2600 is voor eenvoudig desktop gebruik al ruimschoots voldoende, de tragere Ryzen 5-modellen (en zelfs Ryzen 3) zouden ook al kunnen volstaan. Als je niet wenst te investeren in een GPU, kom je vanzelf uit bij de - heel interessante - APU's.

> Ryzen 3 2200G (€95)
> Ryzen 5 2400G (€140)

Aangezien je ook Photoshop vermeldt is de 2400G ongetwijfeld de beste keuze. Gecombineerd met een B450-bord en 8 of 16GB geheugen aan 3200Mhz kan je een heel compact en relatief krachtig systeem samenstellen voor een prikje. Het voorgestelde winkelmandje is met andere woorden prima. Anderzijds kan je het eenvoudiger houden wat betreft MoBo. Een Tomahawk focust lichtjes op gaming, de eenvoudiger Pro-lijn is in principe geschikter. Bovendien is ATX-formaat misschien wat royaal in dit geval. Micro-ATX is daarenboven goedkoper (zonder slechter uitgerust te zijn). Deze MSI B450M Pro-VDH (€77) zal evengoed marcheren.

Uit benchmarks blijkt tot slot dat de 2400G redelijk kranig is op 1440p. Ook 4K mag geen probleem zijn (bij standaard desktop-gebruik, that is).
Old 13-02-2019, 19:18   #2114   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Bedankt voor het advies, de Ryzen 3 2200G had ik al eens bekeken maar had wat schrik van de performance, de Ryzen 5 2400G had ik blijkbaar over het hoofd gezien.

Micro atx hoeft niet, huidige case is groot genoeg dus het mag een atx zijn. Nu nog eens verder zoeken naar een goed mobo, de MSI B450M Pro-VDH kan geen 60Hz aan via hdmi op 4K.
Old 18-02-2019, 18:12   #2115   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ben op zoek naar een nieuwe monitor van ongeveer 400-500 euro ter vervanging van mijn Dell U2311H.

Ben vooral aan het kijken naar een 1440p monitor, zeker 27". Zit momenteel met een RX480, maar deze zal ook wel een upgrade krijgen binnen de komende maanden. De RTX 2060 spreekt me momenteel wel aan, maar ga de nieuwe AMD kaarten nog wat afwachten. Ik vind de ultrawide monitoren wel heel interessant, maar dat is geen noodzaak, curved ben ik ook gecharmeerd door. Goede kleuren en contrast met zo weinig mogelijke backlight bleed is wel een must. Monitor wordt vooral gebruikt om te gamen en regelmatig een serie/film te kijken. Daarnaast is een USB hub wel interessant. Vesa mount is ook noodzakelijk omdat ik de monitor over enkele maanden aan de muur wil monteren in mijn nieuwe woning.

Ben zelf al uitgekomen op de Samsung LC27HG70, maar zag daarnet ook de Samsung C34H982W in de pricewatch. Die is maar ietsjes duurder maar wel Ultrawide en 34". Suggesties welkom.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 19:20   #2116   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

1080p @ 23" is ~96DPI, WQHD @ 27" is 109dpi en WQHD @ 32" is 92dpi. Monitorgrootte wordt echter voornamelijk bepaald door jouw kijkafstand. Ik zou eerst de gewenste grootte vastleggen en dan vergelijken binnen die categorie.

Verder kun je hier eens kijken en vergelijken: https://www.rtings.com/monitor. Voor de meest waarheidsgetrouwe kleuren moet je doorgaans bij IPS zijn, voor het hoogste contrast bij VA (tenzij je naar FALD kijkt, erg prijzig echter), laagste response times TN. Elke tech heeft echter ook zijn nadelen, het is maar je belangrijk vindt.
logion is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 21:54   #2117   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ik ben momenteel nogal aan het twijfelen tussen de msi mag27cq en de Samsung LC27HG70. Zit nu met een IPS scherm waar ik eigenlijk altijd tevreden van ben geweest, maar ik ga verhuizen en wil een Wall mount en ook eens eindelijk een groter scherm dan 23"..dan lijkt me 27" 1440p een mooie upgrade. Ultrawide lijkt me nog leuker, maar geen zin om dan richting een 2080 geduwd te worden. Rx 480 aan 1440p en over paar maanden een 2060 of AMD equivalent is een betaalbare en mooie upgrade.

Ben wel gevoelig aan backlight bleed en ik heb het ook wel voor het "pop" gehalte van kleuren. Na een oled te hebben gekocht, moet zwart wel zo zwart mogelijk zijn. Ga geen grafisch werk ofzo doen dus exacte kleur correctheid is niet noodzakelijk. Ik vermoed dat VA dan een goede keuze kan zijn voor wat gamen en media en dat de Samsung wel een goede koop zal zijn, maar twijfel nog wat.

Last edited by Metal; 18-02-2019 at 22:02.
Metal is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules