Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 25-12-2018, 02:27   #1   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

EGPU

Nog niks van info over te vinden op dit forum. Iemand ervaring mee? Of meer info die interessant is?

Please elaborate.

Sta namelijk op 't punt om in de nabije toekomst nieuw systeem aan te schaffen. High-end laptop met EGPU zou mogelijk op 't zelfde neerkomen als een nieuwe desktop - dus wil wat opties afwegen.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2018, 09:20   #2   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

ksnap daar tnut eigenlijk nie zo van, die egpu bakken zijn best groot en die gaat ge nergens mee naartoe sleuren, wrm nie gewoon potenza nen desktop in elkaar laten flansen en voor het draagbaarste laptopke gaan datter is
Old 25-12-2018, 10:32   #3   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ge kunt eens kijken naar de Razer blade en Razer core x.
Het schijnt dat je uit een eGPU geen 100% rendement haalt van de GPU, je verliest 20%. Daarvoor is het mijns inziens nog steeds interessanter om voor een desktop te gaan, of zelfs desnoods een laptop met een GTX 1070, de laatste heeft dan wel het nadeel dat je de GPU niet kan upgraden.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2018, 12:52   #4   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Ik vind dat eGPU verhaal enkel relevant als ge een lightweight laptop combineert met een eGPU en graag op dezelfde computer blijft werken als je thuiskomt.

Maar ik vraag me dan af voor wie dat is, want als je professionele noden hebt, dan wil je het wellicht ook mobiel kunnen.

En als je setup toch stationary is kan je beter een desktop bouwen.

Voor sommige Mac scenario's kan ik me nog wel een eGPU als oplossing inbeelden, maar dan wordt het ofwel gortig duur (Macbook Pro met Vega 20 + eGPU Vega 64 voor thuisgebruik) of dan schiet je juist de elegantie van de meeste mac setups voorbij (eGPU + Mac Mini = mottig).
Old 25-12-2018, 13:47   #5   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Welja, mijn MBP is ook aan vervanging toe (model van mid 2009, heeft zijn beste tijd gehad), en vermits ik die overal in huis gebruik, was ik aan ‘t peizen om mijn desktop dan gewoon te vervangen door nieuwe laptop met EGPU. Twee vliegen in één klap-scenario. Om te gamen kan ik die dan stationary gebruiken icm EGPU.

Uiteraard is ‘t simpeler om desktop upgrade te doen en te kijken naar een middenklas laptop ernaast (nieuwere generaties MBP lees ik niet veel positiefs over, dus iets à la Surface Go/Pro) . Zal nog cheaper uitvallen ook wellicht. Maar goed, wilde mij daar wel eens voor informeren.

Blijkbaar is vereiste wel een Thunderbolt 3-aansluiting.
Old 25-12-2018, 22:13   #6   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Het blijft wel een erg dure oplossing voor te gamen right?

De scenario's waar ik het wel zou snappen is wanneer je als content creator de juice nodig hebt in je home office voor snellere edits te draaien, beiden op het MacOS platform of het Windows platform. Op MacOS is het wel heel eenvoudig met plug en play, Windows is een reboot voor zover ik weet.
Als je het dan nog wilt gebruiken voor te gamen on the side, is het een leuke oplossing.

Maar voor een dedicated game setup zou ik het niet echt overwegen:

- Je verliest ongeveer 15-20% rendement (Hangt af van de aansluiting/kabel) op een extern scherm
- Je verliest meer rendement als je de kabel moet terug lussen naar je laptop

Indien je voor MacOS kiest zijn er wel nog een aantal caveats:

- MacOS support momenteel nog altijd enkel AMD kaarten, die op het mid end segment wel leuk zijn, maar een beetje achteruit lopen op de high-end segmenten. Je wilt geen Vega64 gaan steken, dat ding zuipt de kerncentrale leeg. Dus geen Nvidia kaarten (yet), tenzij met hacks maar die zijn bijlange niet allemaal stabiel.

- Koop zeker niet de enclosures van BlackMagic, voor een vreemde reden zijn ze er zot van op Tweakers, maar er zit maar een RX580 in en het is peperduur voor wat je krijgt. (De RX580 is niet upgradable)

Ik denk dat je andere artikels moet lezen van de nieuwe generatie MBP's, want de 15 inchen worden nu geleverd met Vega GPU's die een heel pak krachtiger/zuiniger zijn dan de RX560 reeks die ze ervoor staken.

Wil je echt mobieler zijn, ga voor een degelijke gamelaptop of stel je eisen bij. 1080P Medium/High gaming, dan kan je al weg met een Razer Blade/XPS/Macbooks(Bootcamp)
Guru is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2018, 18:49   #7   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Apple heeft aangekondigd dat ze de nieuwe Mac pro gaan aankondigen in 2019, daar zit ik persoonlijk op te wachten. Hopelijk hebben ze daar aan upgradability gedacht want bij de nieuwe Mac Minis is dat weer een complete ramp (geen upgradeable SSD; een hele operatie om RAM te upgraden - what?)

Voorlopig is geen enkele Mac een goeie deal voor mij. Ik heb een 2012 en en 2015, je kan er niet op gamen maar voor al de rest zijn dat prima laptops (ik doe nu wel geen video editing maar wel grafisch werk). Ik ben zelf al jaren macOS gewoon als main OS, ik ben er super productief op. Voor mij is naar Windows switchen voor werk geen optie.

Als het echt een laptop moet zijn zou ik persoonlijk een Macbook Pro 2018 met Vega 20 kopen, de laatste grafische kaart upgrade van november. Kan je wel een eind op gamen maar komt met een serieus prijskaartje van €3k. Voordeel is dat je dan later de GPU nog kan “upgraden” via een eGPU.

Wat je kan doen om kosten te sparen als je macOS nodig hebt is een goedkopere Macbook te kopen en een goedkope gaming desktop of laptop.

Je kan bv. een 2015 Macbook pro vinden voor €1400-1600 op 2e hands, en een gaming laptop van €1200 kopen. Dan zit je nog altijd onder de prijs van een nieuwe Macbook Pro 2018. En je moet niet de hele tijd naar Windows booten, je pakt gewoon de 2e laptop erbij of stapt naar je gaming desktop.

Een eGPU op zich is ook een dure bedoening, een boxje om de GPU in te huizen kost al snel €250, en een GPU zelf ook nog eens €250+, en dan is het niet eens een echt goeie (RX580). Zo'n Vega 56 of 64 kost al snel een pak meer. Zoveel dat je in de buurt komt van budget gaming laptops...
Old 26-12-2018, 22:26   #8   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Zoiets hangt altijd af van waarvoor je je MacBook gebruikt en of hij deel uitmaakt van jou inkomen.

Ik ken een persoon die fotografie doet en vaak zijn MacBook lokaal mee heeft voor "on the fly" edits te doen en dan te uploaden, die hebben geen verhaal aan "maar" 512GB storage en zoeken direct naar de 2TB-4TB opties voor alle raw images. Externe storage eraan hangen is tijdsverlies en ook geld verlies. Die kunnen hun machine direct aan een inkomen koppelen dus is het "gemakkelijker" om meer uit te geven.

Upgraden van het geheugen (Mac Mini) duurt ongeveer 20 minuutjes als je de iFixit guide leest, ik heb er vorige week nog eentje gedaan. Met wat gezond verstand is het zeer snel gefixt. Al lijkt de hele markt toch stilletjes aan te bewegen naar non changeable parts in de ultrabooks en NUC's.

Om tot de essentie van de zaak te komen, eGPU oplossing voor puur gaming alleen momenteel vind ik een dure oplossing. Je moet investeren in een laptop plus de hele setup. De situatie is anders indien je al een laptop met degelijke CPU hebt, maar geen GPU.
Of je doeleinden zijn anders en het gaat je eerder om renders, premier en FCP.

Zoals ik al zei; blijf ver weg van de BlackMagic spullen, je gaat jezelf vast klemmen met een RX580 die je niet kan upgraden. Ga voor een ander merk waarbij je de grafische kaart toch kan vervangen door een ander model.
Old 26-12-2018, 22:54   #9   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Het lijkt mij interessant in de toekomst voor mijn iMac. Vrij degelijke ingebouwde GPU momenteel maar als ik ooit wat meer zou willen galen, is dat wel een optie. Als het Mac ecosysteem qua games tenminste ewa meer up to date zou zijn.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2018, 23:44   #10   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Voor mac lijkt het mij eerder het probleem dat Apple nog steeds weigert om met Nvidia samen te werken.

Sinds die break-up zijn ze full AMD gegaan, dat is niet slecht of zo maar het limiteert wel direct je keuze naar 1 merk.
Voor de rest zijn veel games geoptimaliseerd voor Windows, omdat de meeste in C# worden geschreven zeker.
Old 27-12-2018, 00:23   #11   link
blumcole
Chairman of the bored

Misschien met die iOS > MacOS push volgend jaar en meer Metal 2. I dunno, we'll see. Er valt wel wat te spelen, dat zeker, maar het verdwijnt in het niets in vergelijking met Windows.

Old 27-12-2018, 09:15   #12   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by blumcole View Post
Misschien met die iOS > MacOS push volgend jaar en meer Metal 2. I dunno, we'll see. Er valt wel wat te spelen, dat zeker, maar het verdwijnt in het niets in vergelijking met Windows.
Dat is mooi, maar dat lost nog geen problemen op. Een game dev moet gewoon voor beide platformen ontwikkelen, anders komen we weer in DirectX translation toestanden naar OpenGL(gaat weg) en Metal (indien ze budget hebben).

Dat zorgt er vaak voor dat een game op Windows 20% meer performantie trekt dan op MacOS. Je kan het ze ook niet kwalijk nemen hé, PC gaming is nu eenmaal een Windows platform.
Old 27-12-2018, 09:20   #13   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Het blijft wel een erg dure oplossing voor te gamen right?
Yup, als ge alles optelt op die manier wel. Wist ook niet dat ge met Apple gebonden waart aan 1 leverancier, maar het verbaast me natuurlijk niet .

Op zich heb ik trouwens MacOS helemaal niet nodig. Ben alleen ferm content van de build quality van mijn MBP 2009 waar ik dus niet 10j mee heb gedaan, vandaar dat ik gerust de investering wil doen voor een nieuw model om nog eens zo lang mee te kunnen.
Ook is het gebruik zuiver recreatief, dus er hangt geen inkomen aan vast oid (cf. uitleg Wolf).

Maar goed, als ik voor een all-in-one wil gaan, is die optie te duur. Best idd een gaming laptop pakken - al zijn die dan meteen uiteraard wel wat lomper.
Laat het een leuke denkpiste geweest zijn. Waarvan de conclusie gewoon is: gamePC samen stellen, en daarnaast een deftig midrange laptopke.
Old 27-12-2018, 11:27   #14   link
blumcole
Chairman of the bored

Lijkt mij ook interessanter. Of een console? Tenzij ge echt m&kb nodig hebt.

Ik boot camp nu voornamelijk als ik iets op pc wil spelen want eigenlijk bijna nooit is.

Last edited by blumcole; 27-12-2018 at 11:50.
Old 28-12-2018, 14:12   #15   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Waarvan de conclusie gewoon is: gamePC samen stellen, en daarnaast een deftig midrange laptopke.
end thread.
Old 28-12-2018, 15:21   #16   link
blumcole
Chairman of the bored

Bwa leuk idee op zich. Ik blijf het met een half oog volgen.

Old 28-12-2018, 15:57   #17   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Het is een concept, en daar zal het bij blijven. Er zijn te veel nadelen en bedenkingen. Voor slechts een heel beperkte groep gebruikers is dit een sublieme oplossing, wat het meteen ook prijzig zal houden. Jaak zijn formidabel geformuleerde en glasheldere conclusie (no homo) is gewoon logisch.
Old 28-12-2018, 21:45   #18   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

't Is gewoon spijtig dat er zo'n groot performance verlies tegenover staat, want anders was zo'n eGPU wel geen slechte optie. (+ natuurlijk het feit dat Apple en Nvidia niet goed samengaan tegenwoordig)
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 28-12-2018 at 21:59.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules