Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 15-05-2008, 18:46   #21   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
op een MAC een Oracle client
lol?
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 00:24   #22   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Ik zou gillend weglopen. Wat zegt dat over mijn technische ervaring?
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 13:13   #23   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Schrik om ongekende gebieden te exploreren, minpunt!

Je leert vooral hoe de kandidaat omgaat met 'onbekende' systemen. De manier waarop hij informatie zoekt, hoe snel hij bepaalde logica inziet enz.
Verrassende resultaten vaak
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 17:09   #24   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Ik wil eigenlijk wel eens weten hoeveel capabele kandidaten je zo wegstuurt. Moest ik zo'n vraag krijgen denk ik dat ik bedank en elders onderdak zoek. En het is niet dat ik niet overweg kan met (voor mij) onbekende zaken uit te zoeken, aangezien het op al mijn evaluaties als sterk punt omschreven wordt.
Old 17-05-2008, 17:13   #25   link
starman
heeft een onfris idee

Dit op zijn minst.
starman is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 17:33   #26   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Ik wil eigenlijk wel eens weten hoeveel capabele kandidaten je zo wegstuurt. Moest ik zo'n vraag krijgen denk ik dat ik bedank en elders onderdak zoek. En het is niet dat ik niet overweg kan met (voor mij) onbekende zaken uit te zoeken, aangezien het op al mijn evaluaties als sterk punt omschreven wordt.
Je snapt het niet. Natuurlijk is dit 1 van de testen, niet de enige. Het is maar evident dat de kennis die de persoon al heeft veel meer doorweegt dan het resultaat van deze test. Maar voor veel IT functies is het heel positief als iemand in staat is om snel de juiste informatie te vinden over dingen die voor hem onbekend zijn. Bovendien test je wat logisch verstand en inzicht.
Old 18-05-2008, 14:01   #27   link
Harlequin
Hautaine zak

Harlequin's Avatar

Quote:
Nu ik denk wel dat ik zie of een persoon voldoende interesse heeft om programmeur te worden / te zijn. Maar voor de rest ben ik een totale noob op HR vlak.
CV's screenen etc zou dan ook door HR moeten gebeuren. Prelimiaire testen normaal gezien ook. Selectieinterviews ook. Sjeus, ik ga ook geen programma's beginnen schrijven omdat ik wat mods in NWN heb ineen gestoken.

Mabon, feit is dat ge het moet doen, zodus een crashcourse in sollicitatiegesprekken:
Een traditioneel sollicitatiegesprek probeert twee zaken te onderzoeken: wat iemand zijn verleden is en wat de toekomstmogelijkheden zijn. Met het eerste ga je spitten in iemand zijn studie- of beroepsverleden, met het tweede ga je op basis van de competenties nakijken of iemand voldoende groeipotentieel heeft. Probeer dus een beetje te balanceren tussen vragen voor deze twee topics.

Mijn belangrijkste tip als je zaken uit het verleden probeert te onderzoeken:

ABC-antwoorden vragen: antecedent, behaviour, consequent; of in 't normaal: ALTIJD naar CONCRETE situaties vragen. Wat je wil weten is wat de context was, wat de persoon effectief gedaan heeft en wat het gevolg was van zijn daden. Sollicitanten hebben de irritante neiging zaken te verbloemen (om nog maar van liegen te zwijgen). Zo veel mogelijk doorvragen tot je concrete situaties compleet voor u kan zien helpt dat wat onderuit te halen. Ook zoals ik al zei blijven vragen naar wat de persoon in kwestie gedaan heeft, niet wat er in grote lijnen gebeurd is.
Dit is overigens vrij handig als je naar 'ruimere' competenties wil vragen, zoals leiderschap en samenwerken. Negentig procent gaat zeggen dat ze op een project hebben gezeten waar door hun leiderschap een goed resultaat is geboekt. De grote glimlach opzetten en blijven doorvragen naar welk van HUN gedrag nu juist heeft bijgedragen tot het succelsvolle resultaat, in welke situaties en wat juist het concrete resultaat was.

Verder kleinere tips gelijk: altijd doorvragen naar de gaten op cv's, zelfs als ze proberen het af te wimpelen met "ik heb gereisd". Ge kunt altijd vragen: "waarom wou je reizen?", "wat heb je op je reizen voor concreet bijgeleerd dat je kan helpen op deze job?" (en als ze met iets dom afkomen gelijk: "mijn plan trekken", naar concrete voorbeelden vragen).

O ja, als je mensen op basis van uiterlijk of andere discrimatoire gronden niet wil aannemen, nooit als dusdanig zeggen en zeker nooit ergens op papier zetten.

Edit: o ja, steek er ook een smerige in waarmee ge ziet of ze zich voorbereid hebben, gelijk: "wat zijn onze corporate values". Ik zelf selecteer nooit enkel op deze vraag, maar het is een mooie vraag om te differentiëren tussen twee kandidaten die op al de andere vragen even goed scoorden.

Last edited by Harlequin; 18-05-2008 at 14:09.
Harlequin is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2008, 14:38   #28   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Gij houdt niet echt van mensen he, Harle?
Old 18-05-2008, 16:20   #29   link
Harlequin
Hautaine zak

Harlequin's Avatar

HR is evil.
Old 18-05-2008, 17:07   #30   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Fuck, nu weet ik weer waarom ik nooit voor een high-profile job wil gaan. Miljaar.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2008, 22:44   #31   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Moet zeggen dat ik veel van die vragen die Harle voorstelt al paar keer heb gehoord. Ben zo eens een maandje intensief aan het solliciteren geweest en op de duur kon ik 80% van de vragen voorspellen

Ergste was bij Eurocontrol, die psycholoog die daar zat, vreselijk. Na 20 professionele vragen plots 'en hoe is de relatie met uw vader?'
En overal de klassieke 'Hoe voelde jij je daarbij?'
Old 18-05-2008, 23:02   #32   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Harlequin View Post
HR is evil.
HR is useless
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2008, 23:47   #33   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

In grote bedrijven krijg ik meestal binnen de 4 maand ruzie met een deel van HR.
Als ze beginnen met die fake oppeppende 'HR klap' krijg ik al stress. Maar goed, bij veel mensen lijkt dit wel te werken
Old 19-05-2008, 08:03   #34   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Ergste was bij Eurocontrol, die psycholoog die daar zat, vreselijk. Na 20 professionele vragen plots 'en hoe is de relatie met uw vader?'
En overal de klassieke 'Hoe voelde jij je daarbij?'
What the fuck is de relevantie van zo een vraag op een sollicitatie gesprek?!
Old 19-05-2008, 08:16   #35   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Bij mijn klant willen ze ook "goeie mensen" selecteren, en hebben ze ook een groot HR team en een selectieprocedure met een hoop moeilijke vragen. Met als gevolg dat een hele hoop technisch totaal incompetente mensen geselecteerd worden, maar ze hebben we een heel hoogstaande Christelijke moraal, lol.

En als er dan directeurs doodvallen van de stress, zitten heelder afdelingen te wachten op een woordje van die hoogstaande HR afdeling, maar niets van dat. Ook wel tof hoe ze afdelingen afdanken - allemaal een voor een een kantoortje binnenkomen om te horen of ze morgen nog werk hebben - indien niet geen toegang meer tot gebouwen, dus vergeet die familiefoto's etc... En aan het andere uiterste zeggen dat waarschijnlijk binnen 2 jaar de afdeling gaat verdwijnen, dus dat ze er goed aan doen ander werk te beginnen zoeken.

Een ander tof verhaal is hoe ze een paar helpdesk-vasten buitengesmeten hadden omdat een ex-collega hen in een mailtje had gevraagd of ze wiet moesten kopen. Hun baas had dat per ongeluk gezien en kon er niet mee lachen, en HR had hen gedwongen een papier te tekenen waarin ze afstand deden van alle rechten bij ontslag, omdat ze anders gebrandmerkt zouden worden als drugsverslaafden.

HR is tof.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2008, 08:21   #36   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Typische psychologen-vraag, elke zoon heeft wel een ego-conflict met zijn vader, en hoe men daarmee om gaat en zich daarbij voelt geeft een indicatie van karakter. Het lijkt me wel gevaarlijk om zich op een enkel antwoord tegenover een vreemde te baseren. Nuja, het is mogelijk dat slechts sommige antwoorden indicatief genoeg zijn op zichzelf.

Hoe dan ook is het je recht te weigeren te antwoorden. Jammer genoeg ook dat van de recruiter om te weigeren u aan te nemen. Knudde.
Old 19-05-2008, 16:44   #37   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

@ran: welke klant is da?
Old 19-05-2008, 17:56   #38   link
Dorfmeister
O_o

Quote:
Originally Posted by Oban View Post
Hoe dan ook is het je recht te weigeren te antwoorden. Jammer genoeg ook dat van de recruiter om te weigeren u aan te nemen. Knudde.
Vraag is natuurlijk of dat je voor een bedrijf wil werken waar ze zulke vragen stellen. Ik alleszins niet.

En uiteindelijk is zo'n sollicitatieprocedure ook niet zaligmakend. Met een beetje blufpoker doorprik je al die typische HR-vragen. 't Is eigenlijk bij de proefperiode dat men een echte indruk over iemand kan maken.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2008, 18:53   #39   link
Harlequin
Hautaine zak

Harlequin's Avatar

Gans het tragische aan het HR verhaal, ligt ook wel aan het feit dat er heel wat incompetente kak-wijven in de psychologie zitten.
Old 19-05-2008, 21:36   #40   link
ToVoT
...

Diegene die het meeste vragen stelt, niet aanvaarden.
Het zou lijken op intresse, maar dat is het niet.
ToVoT is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules