Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 15-05-2008, 11:45   #1   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Sollicitatie interview (the other side)

Momenteel zijn er bij ons (wel nog geen concrete) plannen om een IT'er bij aan te werven.

Nu als senior IT'er zal ik dus interviews moeten afnemen. Dus ga ik voor de eerste keer aan de andere kant van de tafel moeten gaan zitten.

Heeft er iemand ervaring mee? Enige goede tips op alle vlakken? Ik heb niet echt de tijd om verschillende HR boeken door te lezen bijvoorbeeld.

De job zelf zou inhouden :
Installaties van ons pakket (win32).
Na verloop van tijd ook verschillende programmatie taken.
Aanpassingen aan de websites (via content management, dus geen feitelijke webdevelopment, maar in de toekomst is dit wel mogelijk)
...

Nu ik denk wel dat ik zie of een persoon voldoende interesse heeft om programmeur te worden / te zijn. Maar voor de rest ben ik een totale noob op HR vlak.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.

Last edited by BuiZe; 15-05-2008 at 12:07. Reason: fixed title :)
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 12:35   #2   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

... the dark side.
Old 15-05-2008, 14:28   #3   link
Jay-Jay
Senior Member

Jay-Jay's Avatar

CV's screenen, geen schrik hebben om referenties te contacteren (of achter vragen indien niet opgegeven), en ook wat technische vragen:situaties ertussen smijten.
En zeker eens zijn naam door enkele zoekmachines smijten.

Voor de rest weinig advies, aangezien ik een hekel heb aan de standaard vragenreeksjes, waar alleen een heel heel erg dom aapje, dat dan nog net een lobotomie heeft gehad, niet weet wat hij erop moet antwoorden.

Oh ja, en niet vergeten zijn star wars kennis te testen
Jay-Jay is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 14:33   #4   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Vraag hem/haar of hij/zij eigen projectjes heeft gemaakt, zoja dewelke en vertel er eens over, nerds doen da graag, stelt hen op hun gemak.
Old 15-05-2008, 14:54   #5   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Veel technischer gaan dan vereist voor de job.
Als je zweetpareltjes op het voorhoofd ziet: succes.

Is een goede test voor te zien hoe de kandidaat omgaat met stressvolle situaties en het belangrijkste: durft toegeven dat hij iets niet weet. Niets erger dan prutsers die het dan toch maar verknoeien.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 14:57   #6   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Vraag hen zeker of ze onderscheiding hadden of niet. Je moet ze niet gerust stellen. Zo veel mogelijk stress en kijken wie er het best mee om kan.

Als je echt weinig kandidaten hebt eens met iedereen door de werkruimte lopen, hun de infrastructuur eens laten zien. En op het einde vragen of ze eventueel opmerkingen hebben of punten zien waar er verbetering mogelijk is.

Voor je informatie geeft over wat er komt tijdens de job eens vragen wat ze er van verwachten.

Vragen waar hun eindwerk over ging.

Vragen waarom ze op vorige jobs opgestapt zijn en/of ontslagen zijn.

Zoveel mogelijke vragen die je kan stellen maar je moet op subtiliteiten letten.
kar is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 15:14   #7   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Is een bachelor beginnersprofiel, eh, dus niet teveel verwachten.

In elk geval is de manier waarop iemand kan toegeven iets niet te weten wel een belangrijke. En voor de rest inderdaad wat leuteren over eindwerk... En de wil om bij te leren ondervragen, natuurlijk, in hoeverre is er interesse in de sector, waar zie je je binnen 5 jaar, zo'n dingen. Je weet vooral zelf wat voor profiel er nodig is, zeker? sterke punten en zwakke punten geeft ook wel een indicatie, meeste mensen zijn daar min of meer eerlijk over (realisme is een andere zaak). In elk geval doet het er vandaag niet toe wie je binnenhaalt, denk ik - je hebt een beginner nodig die eventueel kan doorgroeien. Tijd genoeg om te zien in hoeverre dat doorgroeien lukt - als er een doorgroeipositie redelijk snel vrij gaat komen kan je best wel in functie daarvan al kijken, anders beloof je doorgroeimogelijkheden die misschien te hoog gegrepen zijn voor de sollicitant met demotivatie tot gevolg...
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 16:28   #8   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Vraag hen zeker of ze onderscheiding hadden of niet. Je moet ze niet gerust stellen. Zo veel mogelijk stress en kijken wie er het best mee om kan.
Tis ni omdat ge een onderscheiding hebt dat ge goed zijt eh.
Quote:
Als je echt weinig kandidaten hebt eens met iedereen door de werkruimte lopen, hun de infrastructuur eens laten zien. En op het einde vragen of ze eventueel opmerkingen hebben of punten zien waar er verbetering mogelijk is.
Dat is toch wel een beetje belachelijk hoor. Das zo van die zeik consultancy mentaliteit. Precies alsof ge weet wat er te verbeteren valt door es op de werkvloer rond te lopen. Laat em anders ook ne keer uw handpalm lezen en u vertellen wanneer ge nog es gaat poepen ofzo.
Old 15-05-2008, 17:13   #9   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Man man, wat voor een kerels zitten hier. Als ze zelf gingen solliciteren wil ik eens zien of ze dezelfde vragen goed hadden beantwoord.

Het enigste wat je uit zo'n gesprek moet leren is "wil ik met die gast in 1 team werken en heeft hij de skills om het werk aan te kunnen". Overdreven technische zaken beginnen vragen is belachelijk, want je hebt maar een heel korte tijd om inzicht te krijgen en de kandidaat zal wel zenuwachtig genoeg zijn. Ik moest ooit eens op sollicitatie bij een bedrijf en ik kreeg daar testen waarbij ze een volledig datamodel vroegen en een klassendiagram, obv 1 vraagstuk die bestond uit 2 paragrafen. Compleet van de pot gerukt imo.

Persoonlijkheid is al getest, daar dient HR voor. Zoals eerder gezegd, bekijk gewoon of je iets bent met zo'n gast. Zo'n gesprekken zijn voor beide richtingen. Jij moet hen willen, maar omgekeerd ook. Als je hem op een pijnbank legt, zal de interesse snel weg zijn.

edit>
Ran slaat dus de nagel op de kop . Sorry, had uw post niet deftig gelezen. Lol btw @ "zeg eens wat we kunnen verbeteren". De eerste mens die zoiets ziet na een korte wandeling over de werkvloer moet nog geboren worden.
Old 15-05-2008, 17:17   #10   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Bjorn heeft hier 100% gelijk, ik heb als verantwoordelijke van een afdeling verschillende sollicitaties moeten doen en het stomste wat je kan doen is je opstellen als 'ik ben de baas, jij mag hier komen werken'. In een gesprek vind ik het menselijke/persoonlijk véél belangrijker. Als die sollicitant studies heeft gedaan of ervaring heeft, zal hij dingen die hij nog niet kent snel genoeg leren. Je peilt in zo'n gesprekken veel beter naar motivatie, hoe iemand in team werkt, of het 'klikt', of het een jobhopper is of eerder een stabiele werkomgeving zoekt en vooral of jullie compatible zijn. Zo zat ik er ook nooit mee om met een sollicitant eens langs de directe collega's te gaan. Als jij een goed gevoel hebt over iemand, geef die meteen ook het gevoel dat je blij bent dat er iemand bij het team zou komen. Zo'n positief gevoel draag je soms jaren mee.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 17:17   #11   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Als het voor Delphi is zoals ik denk, hem vragen of hij dat écht wel wil doen, en indien wél, hem weigeren omdat hij duidelijk onnozel is
Old 15-05-2008, 17:26   #12   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Lol btw @ "zeg eens wat we kunnen verbeteren". De eerste mens die zoiets ziet na een korte wandeling over de werkvloer moet nog geboren worden.
Nochtans, "de sollicitatievragen" zou in dat geval zeker een accuraat antwoord zijn.
Random is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 17:27   #13   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Even een leuke anecdote:

Quote:
Design me a House (by David J)

Like most sane people, I absolutely despise the whole Job Interview 2.0 thing. Now, I'm usually good at sniffing these types of companies out before wasting their time and mine with an interview, but recently I got caught up in one when looking for a Java position at a mid-sized consulting company.
After twenty minutes or so, I tried to gracefully exit with a "thank you for your time," but the manager didn't seem to get it. Ten minutes later, I tried again, but he was just too caught up in his brilliant questions to hear what I was saying. As the hour mark approached, I started to get more and more frustrated.
"Design me a house," the interviewer cheerfully demanded.
"Ugh," I groaned, "what do you want your house to look like?"
"But aren't you going to ask how many floors it should have," he glibly responded.
"Fine. How many floors do you want?"
"Two!," he shouted, "no, three! I mean, one! Err... no, I want six, maybe sev--"
"You get one floor," I interrupted. "That's how David Constructions work. One floor, that's it."
"Ahh," he smirked, "but that's not a very flexible design now, is it?"
"There's always Ryan Homes. They actually have, you know, building architects and what not. I'm, well, just a Java programmer."
After a confused silence, the interviewer responded, "soooo, on my house, I'd like some rooms - can you sketch those on the whiteboard?"
I grudgingly got up and walked to the whiteboard. It was the sixth time that day.
"I like rooms," he perked up, "lots and lots of rooms."
"What," I grumbled, "like, six or something?"
"Maybe," he nodded, "but what if I want to add more later? Or combine them."
"I don't know," I sighed, "hire a dry wall guy?"
"Ewww," he flinched, "that sounds expensive! I'd like to do it on my own. Can you design a--"
"Look," I interrupted, "I don't mean to be rude, but you haven't asked a single question about programming."
The interviewer scoffed, "you've got a lot to learn about developing good software if you don't see the relavence here."
Thankfully, the interview ended shortly thereafter. And while they never did extend me an offer, they did end up going out of business later that year. Aparently, they had issues delivering software to their clients.
En wat reacties:

Quote:
If I ever got asked the "Build me a house" metaphor I'd go out of my way to make it ridiculous, referencing all events applicable to building a house with no application to software development.
First, I'd respond with "What county is this house going to be built in, do you have the appropriate building permit, are there any leans against your property? Can I see the land deed? I'll also need to see your loan pre-qualification's letter".
I'd later respond with "Am I just your framer or general contractor/builder?"
I'd force the "home owner" to produce the house plans, identify where each receptacle, switch, recessed light, and CATV/Phone gang box would be.
Then, when asked another question, I'd sit there in silence. After about 30 seconds I'd respond with "I'm busy building other McMansions, so I'm juggling building your house with multiple others and my plumber hasn't showed up yet because he's on another job site. Before we can start drywalling I need him to rough it in."
Quote:
After we finish designing the house, we'll figure out that it's way over budget and won't be ready until years after we need it. We'll suggest building a smaller house (limiting scope), but that won't go over well. So we'll decide to ignore best practices (building code), exception handling (smoke alarms), and security (door and window locks). We'll even farm much of the work out to low-cost, offshore workers. When it's still not done in time, we'll just go ahead and have the owner move in anway (who needs drywall and flooring) - we'll call it a beta.

Did I pass?
Het is een mogelijkheid Zie Tales From The Interview op die site voor meer verhalen hoe het niet te doen.
Old 15-05-2008, 17:44   #14   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Klant hier is hier op gesprek met een junior consultant, net afgestudeerd, eens over pensioenplannen begonnen. Was best hilarisch. Zowel de beteuterde blik van die jongen als het bulderlachen van klant, verkoper en ikzelf Moet een surrealistische situatie geweest zijn, echt. Klant stelde dan ook nog vragen als "wat zou je doen als je helemaal alleen op kantoor zou zitten, zonder collegas in uw kantoor, en je hebt een probleem". Het juiste antwoord was: "je verlaat je kantoor en gaat op zoek naar iemand die het wel weet", en wij hadden dat allemaal door behaldve die arme jongen, zo spartelen Was dan ook wel een stomme vraag... Ik moest daar technische kwaliteiten beoordelen, maar gast kwam net van hogeschool en wist amper wat oracle was, dus veel vragen was daar niet bij.

Hij zou wel aangenomen geweest zijn als er een week later geen 10 posities wegmoesten in plaats van dat er een bijkwam...
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
Old 15-05-2008, 17:46   #15   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Lol btw @ "zeg eens wat we kunnen verbeteren". De eerste mens die zoiets ziet na een korte wandeling over de werkvloer moet nog geboren worden.
Je verwacht dan ook geen echte verbetering hé. Je observeert vooral hoe ze met zo een vraag omgaan. Het vertelt je veel over hoe ze zo iets aanbrengen. Of ze grote veranderingen zien, of eerder kleine tweaks. Mensen die niets zeggen hebben meer kans dat ze personen zijn die niet genoeg initiatief nemen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 17:52   #16   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Mja, een schoolverlater gaat daar wel nooit een zinnig antwoord op kunnen geven. Ik herinner me nog mijn eerste interview en hoe knullig dat verliep. Had echt geen idee wat werken zelfs inhield. Nu zou ik dat beter kunnen, het is een goede vraag voor iemand met ervaring. Maar zelfs dan prefereer ik liever een anwtoord zoals 'ik zou dat pas kunnen zeggen eens ik meegewerkt heb' dan meteen allerlei tips uit het ijle zonder kennis van de huidige context. Dat impliceert ietwat een arrogantie.
Old 15-05-2008, 17:55   #17   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Mensen die niets zeggen hebben meer kans dat ze personen zijn die niet genoeg initiatief nemen.
Goh, absoluut onwaar... Waar haal je het...

Mensen die niets zeggen zijn verstandige mensen. Nuja, als verstandige mens wil je natuurlijk niet werken voor een bedrijf waar de selectieprocedure blaaskaken die denken over alles hun zeg te moeten hebben - ook als ze niet genoeg informatie hebben of er niets over weten - bevoordeelt.

Bovendien zie je bij zo'n stresstests enkel de reactie onder stress, duh, wat maar voor sommige beroepen echt belangrijk is. Accurraat ingewikkelde problemen kunnen oplossen zonder stress (of met matige stress) is voor sommige beroepen belangrijker dan dat kunnen onder stress. Tenzij je toppoliticus ofzo bent, dan moet je dat wel kunnen. Iemand die onder stress initieel een fout antwoordt geeft, maar dat een week later vervangt door een uitstekende oplossing, is imho beter dan iemand die onder stress een redelijk antwoord kan geven. Maar dat hang natuurlijk van de job af. Al zie ik niet veel jobs waar matige antwoorden beter zijn dan doordachte, grondige analyse...
Old 15-05-2008, 18:08   #18   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Als er ruimte is voor een technische test, dan is dit een leuke voor mensen met weinig ervaring:

Ga via CV/gesprek na wat ze niet kunnen. Bvb. ze kennen geen MAC en geen Oracle. Laat ze dan op een MAC een Oracle client installeren, connecteren met DB en een queryke uitvoeren. Natuurlijk mag hulp zoals Google, juiste vragen stellen enz. Natuurlijk het niet te complex maken.

Heel goede test om een kandidaat zijn inzicht te leren kennen en zijn vermogen om snel en efficiënt informatie op te zoeken.
Natuurlijk minder geschikt als je heel specifiek een Delphi programmeur zoekt met als bedoeling enkel dat te doen. Als je echter op zoek bent naar polyvalente mensen die je zo lang mogelijk wil houden en op termijn makkelijk wil omscholen naar iets anders, dan is dit wel een veelzeggende test.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 18:39   #19   link
Intred
Senior Member

Intred's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Bjorn heeft hier 100% gelijk, ik heb als verantwoordelijke van een afdeling verschillende sollicitaties moeten doen en het stomste wat je kan doen is je opstellen als 'ik ben de baas, jij mag hier komen werken'. In een gesprek vind ik het menselijke/persoonlijk véél belangrijker. Als die sollicitant studies heeft gedaan of ervaring heeft, zal hij dingen die hij nog niet kent snel genoeg leren. Je peilt in zo'n gesprekken veel beter naar motivatie, hoe iemand in team werkt, of het 'klikt', of het een jobhopper is of eerder een stabiele werkomgeving zoekt en vooral of jullie compatible zijn. Zo zat ik er ook nooit mee om met een sollicitant eens langs de directe collega's te gaan. Als jij een goed gevoel hebt over iemand, geef die meteen ook het gevoel dat je blij bent dat er iemand bij het team zou komen. Zo'n positief gevoel draag je soms jaren mee.
Ik wil voor u werken

Soit weinig aan toevoegen maar iets wat mij overlaatst had gestoord was het gemis aan feedback, ik heb daar 20 min zitten vertellen over mezelf, en hoe ik zou reageren in bepaalde situaties, ambities, mezelf omschrijven, etc etc. De persoon voor mij speelde niet in op de dingen waar ik over aan het praten was en speelde gewoon haar default lijstje vragen af Verder toonde ze wel vaag interesse in wat ik te vertellen had, maar op een heel irritante manier. In plaats van te knikken met haar hoofd zat ze constant die beweging te simuleren als het ware met haar oogleden. De helft van de tijd zat ze dus met haar oogleden toe naar me te kijken.
Old 15-05-2008, 19:32   #20   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Peil naar motivatie.

Waarom die bepaalde studierichting?
Waarom IT?
Waarom solliciteren voor deze job?
Blade is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools