Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 30-08-2018, 21:19   #1761   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Heel onze living/keuken/gang/dochter's kamer in Berry Alloc click vinyl gelegd. Zoals al gezegd, gaat zeer snel, als je niet te veel kanten hebt. Vereist wel 8mm aan alle kanten om te leven. En ook al staat er in hun uitleg dat je ondervloer (chape/oude vloer) niet perfect moet zijn, ik merk verschillende plaatsen waar zelfs een mm dat ondervloer niet schoon vlak is, je voelt dat je zakt als je stapt...
Click vinyl kan je trouwens gewoon met Stanley mes snijden, paar keer goed hard snijden zodat toplaag gesneden is en je kan het zo kraken.
Old 31-08-2018, 07:41   #1762   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Bij aankoop van een beetje vloer is het leggen zelfs gratis.
Dan betaal je te veel voor je vloer.

Afkortzaag voor kliklimonaat is trouwens geen goed idee, je zaagblad zal snel bot zijn. Beter een aparte snijmachine huren, of idd met een goed breekmes. Decoupeerzaag kan handig zijn voor de moeilijkere hoeken / kantjes.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 08:23   #1763   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

10€-20€/m is een goede richtprijs voor uw laminaat. Als je grote oppervlakte moet doen zou ik ook een snijmachine huren.
Old 31-08-2018, 10:12   #1764   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Bedankt voor alle tips gasten. Al paar dingen naar boven gekomen die ik tot nu toe niet was tegengekomen.

De oppervlakte zou zo een 45m zijn, verspreid over 2 rechthoekige kamers met heel weinig hoekjes en kantjes. Is dat het waard om een snijmachine te huren? Denk dat we met een Stanleymes al ver komen, niet?

Er ligt momenteel tapijt, we waren van plan dat er uit te gooien en te zien wat er onder ligt.
Heeft het nu van daarna dit (of iets gelijkaardigs) te leggen: https://webshop.cevo.be/huis/quickst...-15m2-rol.html ?
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 10:31   #1765   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ge gaat altijd een ondervloer moeten gebruiken. Vooral om uw stapgeluid te dempen.
Risico als je de tapijt eruit smijt is dat je oneffenheden krijgt door lijmresten enal. Die ondervloer lost dat op. Zonder ondervloer heb je ook geen 'garantie' op je laminaatvloer (is bij vinyl denk ik hetzelfde). Bij sommige zaken krijg je gratis een snijmachine mee, gewoon achter vragen.
Old 31-08-2018, 10:43   #1766   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Denk dat we met een Stanleymes al ver komen, niet?
Ik vind een fijne handzaag, mits wat techniek, makkelijker, sneller en verzorgder. Koop gewoon geen brol (ik gebruik Bahco) en je hebt daar ook achteraf nog veel plezier van.

Wat betreft de ondervloer zijn de verschillen niet gigantisch, maar 't is wel noodzakelijk. Niet zelden krijg je de standaard ondervloer (of de upgrade) er gewoon gratis bij, Woodtex (A12) doet dat geregeld. Diegene die je voorstelt is alleszins onnodig duur, de beloofde geluids- en isolatieverschillen zullen nooit in verhouding tot het prijsverschil met de goedkopere rollen staan. Harde, dikkere platen (ook wel feltplaten genoemd) zijn iets beter vanuit een thermisch en akoestisch perspectief, even snel gelegd, van natuurlijk materiaal en veelal goedkoper. Maar je vloer komt wel een centimeter hoger, dat spreekt.
Old 31-08-2018, 11:13   #1767   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Alright. En hoe zit dat met badkamers? Moet er daar iets speciaal anders gedaan worden naar ondervloer toe of plaatsing? Want we zouden de vloer gewoon laten doorlopen in onze en suite badkamer.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 11:52   #1768   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Neuh, gewoon een vochtbestendige ondervloer en laminaat plaatsen, extra aandacht besteden aan de uitzetvoegen (door de wisselingen in vochtigheid zal je laminaat meer 'werken' dan in een droge ruimte) en de plintjes goed afkitten. Alleszins niet besparen op het type laminaat dat je dan kiest.

Wel opletten met laminaat laten doorlopen. Elke laminaat heeft na een aantal meters een uitzetvoeg nodig, QuickStep geeft bijvoorbeeld aan dat je tot 15 (strekkende) meter kan gaan. Wat al heel wat is, natuurlijk. Ook opletten met doorleggen in deuropeningen. Voor een kleine bijruimte is dat geen punt, grotere ruimtes naadloos verbinden kan daar problemen opleveren. Dan is een profiel veiliger om het uitzetten en krimpen op te vangen.
Old 31-08-2018, 11:57   #1769   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quick-Step heeft trouwens zelf heel veel tips en info ter beschikking.
Old 31-08-2018, 14:13   #1770   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Heb hier ook een klein maand geleden heel de boven laminaat gelegd. In Brico Planit laminaat gekocht aan de helft van de prijs. Moeilijk is laminaat leggen niet. Enkel goed afmeten en uw planken correct leggen als ge gaat zagen.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 16:35   #1771   link
sn1p3r
bashir_be

sn1p3r's Avatar

Ge ziet 't h boiz, zlf Lijkkist kan laminaat leggen...

Graptjen eh Lijkkist!
Old 01-09-2018, 08:12   #1772   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Irmo View Post
Enkel goed afmeten en uw planken correct leggen als ge gaat zagen.
Er is een heel simpel trukje dat er voor zorgt dat je niet moet afmeten, en je altijd correct zaagt.

Als je bijna aan de muur bent, en dus de laatste plank gezaag moet worden, draai je deze 180 graden om (over de korte richting, dus bovenkant blijft boven). Leg nu de plank tot tegen de muur waar deze zou moetn komen (gebruik evt een vulblokje tussen plank en muur om de uitzetvoeg te behouden) en teken op de plank af wat de ruimte tussen de vorige plank en de muur is. Zaag op je streepje, draai om, en klaar om te leggen!
Old 02-09-2018, 11:36   #1773   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Dat hebben we gedaan ook

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Old 03-09-2018, 16:39   #1774   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Quote:
Originally Posted by Roswell View Post
Heel onze living/keuken/gang/dochter's kamer in Berry Alloc click vinyl gelegd. Zoals al gezegd, gaat zeer snel, als je niet te veel kanten hebt. Vereist wel 8mm aan alle kanten om te leven. En ook al staat er in hun uitleg dat je ondervloer (chape/oude vloer) niet perfect moet zijn, ik merk verschillende plaatsen waar zelfs een mm dat ondervloer niet schoon vlak is, je voelt dat je zakt als je stapt...
Click vinyl kan je trouwens gewoon met Stanley mes snijden, paar keer goed hard snijden zodat toplaag gesneden is en je kan het zo kraken.
Ik heb ook klik-vynil gelegd maar van Quickstep. Ik heb speciaal 4mm dik genomen ipv 2mm net om oneffenheden weg te werken. Reden dat ik dat gelegd heb is omdat ik vloerverwarming heb en dat beter warmte doorgeeft dan een houten vloer. Mijn chappe is wel recht maar ik zou iedereen aanraden om zijn vloer te nivelleren vooraleer je dat legt.
Arne is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2018, 22:41   #1775   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

2mm dik, geeft dat dan iets van stevigheid? Die van Berry zijn 5mm dacht ik. En akkoord ivm egaliseren, maar dat laten doen kost duizenden euro's en het zelf doen is verdomd niet simpel. Ik moet de helft van de living nog eens opnieuw doen (zetel ergens zien kwijt te raken, vloer eruit, 'beter' egaliseren, vloer terug, zetel terug)
Old 04-09-2018, 09:14   #1776   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

Even een vraagje voor de doe-het zelvers. Ik heb naar mijn zolder (afgewerkte ruimte) een vaste open trap zitten. In de ruimte is geen verwarming en het is voor ons voornamelijk bergplaats. Ik zou hier nu tegen dat het wat kouder wordt graag een trapluik inmaken. Ik dacht dus om een plaat op maat te laten zagen, basic scharnieren te gebruiken en een gasveer op te monteren om het spel open te houden. Wat voor materiaal gebruik ik hier nu het beste voor om het zaakje wat isolerend te houden (en ook niet overdreven zwaar)? Een maat van me stelde voor in de brico een goedkope binnendeur te kopen en die dan te verzagen tot wat ik nodig had maar hier heb ik mijn twijfels bij. Andere ideetjes zijn welkom.
Anulin is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 09:16   #1777   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Gewoon isomo?

Fidoh vond het te lang

Old 04-09-2018, 09:19   #1778   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Een goedkope binnendeur verzagen lijkt me geen goed plan. Dat zijn typisch holle deuren, daar kan je maar enkele CM van afzagen zonder dat dat zijn stevigheid verliest.
Old 04-09-2018, 10:13   #1779   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

Zou mdf dan volstaan of zijn er betere alternatieven?
Anulin is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 10:46   #1780   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Hoe groot is het gat dat afgedekt dient te worden?
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules