Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 20-07-2012, 17:43   #81   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

dat lijkt mij ook vrij nutteloos, tenzij je denkt dat je anders niet de discipline hebt om op andere manieren te sparen
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 11:34   #82   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

De (enige) reden dat er mensen aan die vorm van pensioensparen doen is omdat ze 30-40% van hun bijdrage kunnen inbrengen om hun om te slane belastingen te doen dalen. (en ik dacht dat dirupo dit naar 30% had gebracht?)

Als je dus een 0 invult op je inkomsten, heeft het quasi geen nut.

1. Er zijn 1-5% kosten op het geld dat je erinstopt + bewaarlonen
2. Het geld staat vast tot je 65, tenzij je een penalty van het belastingvoordeel wilt betalen, dus ~35% gaat er terug af
3. Je hebt het fiscaal voordeel niet.
4. Je kunt die fondsen quasi mirroren als je wilt op de secundaire markten, waarvoor je minder kosten moet betalen en altijd kunt uitstappen.

Feit blijft dat die dingen de laatste 5/10 jaar erbarmelijk hebben gepresteerd, met hier en daar een fonds dat goed scoort (dat van Argenta bv)

Je hebt geld op je spaarrekening staan dus je kunt sparen... Ik zou het niet vastzetten voor de komende 45 jaar moest ik niets kunnen aftrekken.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 11:52   #83   link
Bregt
Senior Member

Bregt's Avatar

Merci allemaal. We laten dit dan maar even in de frigo liggen.
Bregt is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2012, 14:25   #84   link
WiM
Senior Member

WiM's Avatar

Zijn er veel verschillen in kosten voor een pensioenspaarrekening bij verschillende banken of open ik er best gewoon een bij mijn huidige bank?
WiM is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2012, 14:30   #85   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Voor zover ik weet zijn er bij de meeste banken twee formules:
1. vaste rente, beperkt maar risicoloos
2. een belegging, met alle risico's die daarbij horen (die van mij is in het laatste jaar gezakt ipv gestegen).

Zeker voor de vaste is dat, dacht ik, overal hetzelfde. De belegging is natuurlijk afhankelijk van hoe uw bank het aanpakt, maar er zal weinig verschil in zijn.

Meestal nemen mensen trouwens de belegging, tegen hun 55ste stappen ze over op vaste rente (ge moogt elk jaar 1 keer wisselen van formule), zodat hun gespaarde hoeveelheid zeker iets gaat opbrengen. (of zo is het mij uitgelegd door mijn boekhouder :D)
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2012, 17:01   #86   link
WiM
Senior Member

WiM's Avatar

Dat van de formules had ik al gelezen, maar ik bedoelde eerder de kost van zo een rekening (ik denk aan het beheerloon van het fonds, procentje dat de bank neemt, etc.). Verschilt dat veel afhankelijk van de bank?
WiM is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2012, 17:11   #87   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Dat kan nogal verschillen ja :

http://www.rabobank.be/nl/producten/.../default.aspx#

klik op 'Bekijk de instapkosten'.
Old 28-04-2016, 19:03   #88   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Zeg, zotten, hoe zit dat tegenwoordig? Ik heb hier nooit om gecared, leek me altijd vooral verkoopsgelul om nog wat poen bij de bank te parkeren. Ondertussen heeft KBC me een mooie rentevoet gepresenteerd bij onze recentste herziening, in ruil ging ik pensioensparen een kans geven. Soit, vandaag uitleg gekregen (KBC Pricos), klonk allemaal oké.

Hoe hard word ik werkelijk genaaid indien ik toezeg? We zouden het sowieso vrij bescheiden houden (ik dacht aan zo'n €25 ŕ 35/maand per persoon). Voorlopig zie ik vooral pro's: belastingvoordeel, beter dan sparen, uiteindelijk flink potje geld & relatief kleine maandlast.
Old 28-04-2016, 20:07   #89   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Probeer het maximum te sparen ieder jaar.

Voor het inkomstenjaar 2016 (aanslagjaar 2017) kan je maximaal 940 EUR fiscaal voordelig storten. De belastingvermindering kan dus oplopen tot 282 EUR (30% fiscaal voordeel op maximaal 940 EUR).

Je partner en jezelf kunnen 2 aparte rekeningen hebben, om zo dus twee keer van het voordeel genieten.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 20:21   #90   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

ge zijt nen dikken dommerik als ge dat niet doet rofl
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 22:25   #91   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ge moet het zelf afwegen.

Pro:
30% voordeel op 940%, 282 EUR + aanvullende gemeentebelasting
Op een termijn van een jaar heb je die 282 + agb terug
Het zijn aandelen / fondsen / fx / obligaties, op een termijn van 20+ jaar, dus een diversificatie + lange termijn horizon
Inleg is inderdaad klein, en als het geen pijn doet...
Geld brengt toch niets op

Con:
Geld staat vast tot je 65e
Toch geld nodig? 33% belasting
Dit is een vetpotje voor de regeringen, je weet nooit wat het fiscaal stelsel gaat zijn in 2050, nu heeft de regering al 1% afgehouden. Dat moet je later niet meer betalen, maar vreet wel aan je kapitaal.. who knows..

Waarom heb ik het de afgelopen jaren niet gedaan?
1. We hebben een zot pensioenspaarplan op het werk
2. Bovenop dat zot pensioenspaarplan op het werk mogen wij 10 dagen aan 5 - 11% van je brutoloon naargelang je level in je pensioenpaarplan steken. (ie 10 dagen is 50-110% van je maandloon) Dat is x keer zoveel als die 940 EUR
3. Ik beleg actief met men spaargeld, maar return is bijlage geen 30%

Waarom ik het dit jaar wel ga doen?
Spreiding kapitaal. Genoeg op spaarboek om 1 maand voort te kunnen, de rest op tradingrekening, versnelde afbetaling huis, meer geld op spaarboek hebben staan heeft geen nut, geld voorlopig langere tijd niet nodig.

Last edited by Teki; 28-04-2016 at 23:58.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 11:15   #92   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@ Bourgi: Je klinkt net als de bankbediende. No offence, maar dat is allemaal het buitenste glimmende laagje. En absoluut voor dat maximum gaan vind ik allesbehalve een noodzaak, uiteindelijk parkeer je - op termijn - wel wat geld waar je lange tijd niet over kan beschikken. Daar weegt dat belastingvoordeel niet noodzakelijk tegen op, dat klinkt gewoon lekker maar is zeker niet wtfomg. Dan houd ik het liever wat beperkter en heb ik meer overschot waar ik wel aan kan.

@ Teki: Allright, dat is ongeveer wat ik ook had bedacht qua plus & min. De laatste con vind ik de voornaamste en vervelendste, dat heeft me er al jaren van weerhouden om het te overwegen. Laat ik dat dan dan maar tackelen door a) de inleg bescheiden te houden en b) mezelf er regelmatig aan te herinneren dat sparen een grap geworden is.

Merci boys.
Old 29-04-2016, 11:18   #93   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Yeah, ik doe dat ook niet.
Ten eerste vertrouw ik dat voor geen jaar dat ge binnen 40 jaar effectief krijgt wat ze nu beloven, den tweede kan ik dat geld nu beter gebruiken dan als ge op pensioen zijt en uw hypotheek afgelost is.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 12:59   #94   link
Horla
Senior Member

Pensioensparen is dan ook om te zorgen dat je na je pensioen ook nog iets kunt doen. Tegen dat wij op pensioen gaan, is het wettelijk pensioen waarschijnlijk helemaal "gene vette" meer. Het eigen pensioensparen zorgt ervoor dat je na je pensioen min of meer dezelfde levensstandaard kan behouden als ervoor.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 13:09   #95   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Ik ben het net daarom beginnen doen.
Nu 29 jaar, ik geloof er niet in dat mijn pension veel waard zal zijn, als het nog iets zal zijn.
Geen zin om na m'n pensioen iedere dag droog brood te kunnen eten om nog es naar Benidorm te kunnen
Xefox is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 13:32   #96   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Ik hoop dat ik dood ben voor ik naar Benidorm wil dus das geen probleem.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 13:43   #97   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Ik twijfelde nog als er een "bij wijze van voorbeeld" bij moest, maar ging ervan uit dat niemand het letterlijk ging nemen :|
Old 29-04-2016, 14:57   #98   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Tegen dat wij op pensioen gaan, is het wettelijk pensioen waarschijnlijk helemaal "gene vette" meer.
Dergelijk defaitisme lijkt me eerder verkooppraat. Niet dat ik de toekomst noodzakelijk rooskleurig inschat, maar het verbaast me vaak hoe gretig dit door eenieder wordt verkondigd.
Old 29-04-2016, 15:03   #99   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Dergelijk defaitisme lijkt me eerder verkooppraat. Niet dat ik de toekomst noodzakelijk rooskleurig inschat, maar het verbaast me vaak hoe gretig dit door eenieder wordt verkondigd.
Mijn idee is dat het hen handig uitkomt dat ze dit kunnen gebruiken als verkoopspraat, maar daarom niet minder waar is.
Old 29-04-2016, 17:48   #100   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
De laatste paar jaar liggen slapen ofzo? Besparen, besparen, langer werken, voor minder pensioen. Lijkt zowat het enige te zijn wat uit Brussel komt de laatste tijd.
Ik ben beginnen pensioensparen vanaf het moment dat ik ben beginnen werken, daarboven heb ik nog eens een pensioenspaarplan via het werk (is een onderdeel van onze "winstdeelname" en wordt in een pensioenfonds gestoken) en deze week via een makelaar beslist om wat geld dat ik nu elke maand in een investeringsplan van Fortis stak (dat me over de voorbije 2 jaar meer geld kostte aan taksen dan wat het opbracht) onder te brengen in een plan voor lange termijn sparen, wat ook fiscaal aftrekbaar is (30%). Op die manier heb ik nu elk jaar een fiscaal voordeel van enkele honderden euro's, wat voor mij wel interessant is aangezien ik geen eigendom heb en dus elk jaar moet opleggen, terwijl ik over (nu zondag exact) 31 jaar wat extra heb bovenop mijn pensioen.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules