Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 04-07-2014, 18:34   #1   link
black
Senior Member

black's Avatar

GamePC

I'm bored, kga een budget gamepc in elkaar steken.

Bedoeling is van lapino zijn grafische kaart over te kopen en erin te steken (ook al weet hij dat zelf nog niet).
Later steek ik er nog 2 ram latjes bij.

In before "steek er een intel in". Heb de courantste i5's (binnen dezelfde prijsklasse) vergeleken van benchmarks tegenover die amd, deden allemaal onder.
Oja, geef gerust opmerkingen .
black is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 18:52   #2   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Intel all the way baby.

Beter nog een i5 4590 , momenteel beste bang for the buck.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 19:02   #3   link
black
Senior Member

black's Avatar

Denkt ge echt dat die i5 4460 performanter gaat zijn dan de AMD?
Wel best goed qua prijs .
Old 04-07-2014, 19:09   #4   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Ze zijn véél zuiniger.
Het is intel.
Je zal voordeel doen met de AMD als je battlefield 4 speelt , dat is het enige spel waar ik kan opkomen die volledig gebruik maakt van alle cores. Single core performance van de i5 is beter.

Overall is de i5 gewoon superieur in games, de AMD in apps.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 21:14   #5   link
Horla
Senior Member

GamePC zonder SSD?
Horla is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 21:36   #6   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Intel is niet zonder meer beter dan AMD, ook niet wat betreft gaming. Het argument 'Jama 't is Intel!' is wat oppervlakkig. Zeker wanneer je spreekt over de prijs/kwaliteit verhouding. Voor een heuse budget game PC is AMD net sterk aan te raden. Hun CPU's zijn inderdaad kwistiger met energie en de rauwe prestaties zijn minder fabuleus (zeker single core), maar je betaalt ook heel wat minder en hebt nog heel wat plezierige overclockruimte. De FX8350 die je koos, Black, is evenwel overdreven. Dat is een model waar vooral multimediatoepassingen (foto-, filmbewerking,...) op zitten te wachten. Vrijwel geen enkel spel zal voldoende zinvol gebruik maken van zo'n octacore.

In een budget game pc hoef je niet veel meer dan €100 uit te geven aan een CPU. Op stevige RTS en strategy games na, vragen spellen vooral visuele power. Elke euro die je uitspaart garandeert een straffe GPU. Enkele CPU's die beter passen wat je suggereert (budget + game):

> Intel Pentium G3258 (€60) - Indien je écht op je budget zit is deze Pentium best oké. Sober, maar voldoende.
> AMD Athlon II X4 760K (€69) - Een oudgediende, goedkope en overclockbare quadcore die met alle recente spellen vlot overweg kan.
> AMD FX 6300 (€90) - Nog steeds betaalbare 6core die het erg goed doet in gamingtests, niet onderdoet voor een i3 en opnieuw te overclocken is.

Pas na deze opties zou ik een i5 overwegen (en eventueel nog even nadenken over een i3 4130, al is die redelijk gelijk aan een FX6300). De reden is eenvoudig: je zou het verschil met een duurdere i5 zelden merken. Is een i5 dan een miskoop? Uiteraard niet, geweldig materiaal, maar dan hebben we het niet over een budget game pc. Ofwel heb je jezelf slecht uitgedrukt en hebben het hier over een mainstream platform. In dat geval is deze i5 4590 (€163) inderdaad een uitstekende keuze waar je nooit over te klagen zal hebben.

Tot slot nog een handvol bedenkingen per onderdeel om het af te leren!

> Behuizing: niets mis met een P100, maar Antec hinkt al lange tijd achterop. Ik gebruik zelf een Fractal Define R4, raad 'm veelvuldig aan en blijf dat doen. Deze kast doet op alle vlakken stukken beter en is niet gek veel duurder.

> Geheugen: het heeft totaal geen zin om 2400MHz geheugen te kopen. Dergelijke hoge frequentie zal amper verschil geven wat betreft games, het kost je enkel geld. Het goedkoopste setje DDR3 1600MHz 8GB is voldoende. Bij voorkeur met heatspreader. Bijvoorbeeld: Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 1600MHz (€65).

> Moederbord: hier moet je uiteraard nog even naar kijken afhankelijk van welke CPU je uiteindelijk kiest. Toch wil ik even aanhalen dat je in je oorspronkelijke plan een overdreven duur model koos. Ga gerust voor het eenvoudigste moederbord van een betrouwbare producent (Asus, ASRock, Gigabyte,...). Reeksen zoals de Sabertooth zijn voornamelijk raszuivere marketingproducten die amper meerwaarde bieden tegenover goedkopere, banalere modellen. Bekijk simpelweg welke chipset de features heeft die je wenst, en overloop vervolgens het lijstje met voorzieningen. Behalve voldoende SATA600, USB3, PCIe-bussen, geheugensleuven en eventuele overclockvoorzieningen zijn er zelden meer zaken die voor de gemiddelde gebruiker van belang zijn. De door Jelliuz voorgestelde B85 chipset voor Intel (LGA 1150) is bijvoorbeeld dik in orde, voor AMD zijn de A78 of A88x chipsets ruimschoots voldoende.

> Geen voeding nodig? Geen SSD, al was het maar eentje van 128GB (Samsung EVO 128GB €69)? Zonder GPU kan je toch niet beginnen?

Last edited by Potenza; 04-07-2014 at 21:41.
Potenza is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 21:47   #7   link
DontLikeJelly
Senior Member

DontLikeJelly's Avatar

Over zuinigheid, ik heb me de GTX750ti aangeschaft samen met een I5. Ongelofelijk content van hoe stil dat de PC is door het lage verbruik van de componenten. Waar men vorige PC op AMD basis steeds begon te blazen lijk zot door de warmte geproduceerd.
DontLikeJelly is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 21:54   #8   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat ligt niet noodzakelijk aan een vaststaand verschil tussen Intel en AMD, hoor.

AMD-processoren verbruiken meer energie en worden daardoor warmer, dat klopt. Tegelijkertijd hebben we niet meer over ovens van jaren terug, met een degelijke aftermarketkoeler krijg je ook een AMD koel én stil. Hetzelfde geldt voor een GPU, het is vooral een kwestie van de koeler die je er op zwiert. Het is verbazend en toch ook logisch hoeveel verschil dat kan maken. Tot slot is ook de totale airflow enorm belangrijk, dat wordt vaak vergeten. Onderdelen mogen best warm worden, zolang de warmte voldoende wordt afgevoerd is er niets mis.

Ik heb een AMD Phenom II X4 965 en een HD5750, al bij al nog steeds degelijk materiaal waar ik regelmatig veel druk op zit (videorendering etc.). Die CPU en GPU, beide AMD, staan allesbehalve bekend om hun zuinigheid. En toch is mijn systeem fluisterstil en relatief koel - dankzij steengoede fans/koelblokken en een zorgvuldig uitgewerkte airflow. Enfin, om maar te zeggen dat je echt wel kan ingrijpen en dat Intel niet noodzakelijk stukken koeler, stiller en dus beter is.
Old 04-07-2014, 22:03   #9   link
DontLikeJelly
Senior Member

DontLikeJelly's Avatar

Idd. Had standaard koeling.

Die Gtx750ti is eerste kaart op Maxwel architectuur, verbruikt echt spectaculair minder. GeForce GTX 750 Ti Review: Maxwell Adds Performance Using Less Power
DontLikeJelly is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 23:21   #10   link
black
Senior Member

black's Avatar

Potenza, ge zijt een held.

Case is voor mij goed, ram ook, ik zou dan idd voor de i5 4590 gaan en die SSD zal ik er ook insteken. De GPU zou ik eigenlijk graag ergens tweedehands op de kop willen tikken. Een hogere prijscategorie maar goedkoper kopen. Lijkt mij verstandig.
Old 05-07-2014, 14:40   #11   link
black
Senior Member

black's Avatar

http://azerty.nl/winkelmandje/winkel...%5B609454%5D=1
Laatste bedenkingen / opmerkingen?

Dat moederbord is een micro atx, gaat dat in de case passen? Is alles compatibel met elkaar? Is dat moederbord ev. SLI ready? Is de grafische kaart goed genoeg om een generatie mee te draaien?

Moet ik trouwens nog sata kabels kopen of komt dat bij het moederbord? Moet ik een stroomkabel kopen?
Vanavond bestel ik.

Last edited by black; 05-07-2014 at 15:32.
Old 05-07-2014, 14:46   #12   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Een SSD vind ik echt zijn geld waard, zou alleszins geen PC meer kopen zonder. Je kan bijvoorbeeld wat besparen op case/GFX. Zelf heb ik een GTX 760 en voor 1080p is dat meer dan voldoende. Met wat je uitspaart kun je dan een SSD kopen...
logion is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2014, 15:41   #13   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by black View Post
ssd ga ik houden voor later.
Dat vind ik, zoals Logion zegt, een beetje zonde. Een nieuwe installatie voelt altijd snappy, met een SSD verdubbel je dat gevoel. De prijzen blijven bovendien dalen. Eentje van 128GB waar je enkel Windows en veelgebruikte software op zet, is niet duur en vormt een geweldige meerwaarde.

http://azerty.nl/0-5644-626550/msi-gtx-770-gaming-.html
Goede keuze, MSI blijft hoge punten scoren dankzij deze efficiënte en stille koelers. Op vrijwel alle chips (zowel AMD als nVidia) zijn de koelprestaties indrukwekkend en de geluidsniveaus opvallend laag. Toch zou ik absoluut deze R9 280X kiezen. Minstens zo krachtig, meer geheugen (interessant op grote resoluties) en vooral €20 goedkoper!

http://azerty.nl/0-1073-491850/ms-te...n550-val-.html
Regelrechte brol, op een voeding besparen is niet verstandig. De levensduur van je onderdelen wordt deels bepaald door een gezonde, consequente toevoer van stroom. Ook gaat dit model erg luid zijn. Een degelijke budgetkeuze voor dit soort samenstellingen is deze CX500M van Corsair (€57). Modulair, betrouwbaar en zeer betaalbaar. Mocht je later een crossfire-opstelling overwegen kan je de 600M nemen.

Quote:
Laatste bedenkingen / opmerkingen?
Een aftermarketkoeler is altijd een garantie op minder lawaai en betere koelprestaties. Een Mugen 4 (€38) is geweldig, een Xigmatek Gaia (€27) is een budgettopper.

Quote:
Dat moederbord is een micro atx, gaat dat in de case passen?
Zeker, een R4 is ATX-formaat. Je kan desgewenst de Define Mini overwegen (kleine, iets goedkopere broertje), maar dat gaat de koelprestaties niet ten goede komen.

Quote:
Is alles compatibel met elkaar? Is dat moederbord ev. SLI ready? Is de grafische kaart goed genoeg om een generatie mee te draaien?
Alles is compatibel. SLI of Crossfire is met dit MoBo geen optie, het betreft immers een micro ATX bord waar je slechts één GPU in kan steken. Derhalve is de ATX-variant misschien beter geschikt. SLI wordt niet ondersteund, CrossFire wel. Wat meteen nog een reden is om de R9 280X te kiezen.

Quote:
Moet ik trouwens nog sata kabels kopen of komt dat bij het moederbord? Moet ik een stroomkabel kopen?
Bij een moederbord zitten 2 of 3 SATA-kabels, normaliter voldoende voor een normale installatie. Eén of twee bijbestellen kost echter geen geld, hé. Een stroomkabel zit ook altijd bij een degelijke voeding.
Old 05-07-2014, 15:49   #14   link
black
Senior Member

black's Avatar

Potenza

http://azerty.nl/winkelmandje/winkel...%5B651475%5D=1

Dit is op dit moment m'n finale setup. Zwaardere voeding, andere case.
Grafische kaart aangepast.

Last edited by black; 05-07-2014 at 16:17.
Old 05-07-2014, 16:45   #15   link
black
Senior Member

black's Avatar

Alles is besteld, nu moogt ge alleen ng maar zeggen hoe goed hij gaat zijn

Alsook, bedankt Jelliuz voor uw fantastische bijdrage (en de rest ).

Last edited by black; 05-07-2014 at 17:18.
Old 06-07-2014, 10:02   #16   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Black, ik heb anders nog een 2tb HDD liggen en ook nog een SSD dacht ik, zal eens zien.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2014, 11:56   #17   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Alles is besteld, nu moogt ge alleen ng maar zeggen hoe goed hij gaat zijn
Allez, proficiat. Sta me toch toe om, al was het maar voor andere Shrimpers die hulp zoeken, een aantal kanttekeningen te maken. Sommige keuzes die je hebt gemaakt volg ik niet helemaal...

> GPU: waarom de Asus en geen MSI? Op dit moment is de Twin Frozr van MSI de beste koeler, op alle vlakken en zonder discussie. Die Asus is zelfs €10 duurder?!

> PSU: waarom de VS-serie? Hoewel geen brol, is de CX-reeks weinig duurder en beter. Vooral de efficiëntie is heel wat beter (80plus < Bronze), wat scheelt op geluidsproductie en elektriciteitsverbruik. De voeding hoefde ook niet noodzakelijk zwaarder, 500W is nog steeds voldoende voor deze samenstelling. Meer wattage had zinvol geweest indien je klaar voor CrossFire of SLI wilde zijn, maar aangezien je het bij een microATX MoBo houdt is dat geen optie...

> Behuizing: waarom dan toch de R4 laten vallen? Om te besparen, neem ik aan? Dat is niet verkeerd, maar de CM die je koos is erg rudimentair. In die prijscategorie zijn er goedkopere, evenwaardige en derhalve betere opties (zoals BitFenix). Bovendien bleef je bij een microATX MoBo, het nut van zo'n grote kast zonder verdere pluspunten (zoals de geluidsisolatie van een Define R4) ontsnapt me dan. Indien het simpelweg alles moet samenhouden zonder rommel te zijn, is deze Core 1000 (€36) ideaal.

> Geheugen: waarom koos je de VLP (very low profile) variant? Je koos immers geen aftermarketkoeler. Tenzij je nog iets hebt liggen, al passen standaard latjes (zonder hoge heatspreader) doorgaans wel onder recente koelers.

Enfin, je hebt geen miskopen gedaan, maar de balans is wat zoek geraakt. Op sommige vlakken geef je meer uit dan nodig, om op andere vlakken dan weer onnodige besparingen door te voeren.
Old 06-07-2014, 17:56   #18   link
black
Senior Member

black's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Black, ik heb anders nog een 2tb HDD liggen en ook nog een SSD dacht ik, zal eens zien.
Thx lapje . weet maar te zeggen hoeveel je er nog voor wil, kan best een 2tb en ssd gebruiken!! -x-
Potenza,

Voor de GPU heb ik gekeken naar de prestaties van de verschillende merken ten opzichte van elkaar. Die asus haalde een hogere score dan de msi (puur benchmarkgewijs frames per second). Hier heb ik eigenlijk vrij veel sites bezocht met reviews over grafische kaarten. De algemene teneur was dat ASUS kaarten betrouwbaarder, iets betere prestaties, en stiller waren.
"""the asus r9 280x dc2t is the pick of the r9 280x cards. quietest and best reviewed."""
""Once we start looking at load noise levels however, the picture changes completely. As impressive as the XFX card was at idle, it doesn’t begin to compare to the Asus card under load. We have a card that’s channeling nearly 250W of heat out and away on a sustained basis, and yet for all of that work it generates just 41.5dB(A) of noise on our testbed. This is simply absurd in the most delightful fashion. Most of the cards in our data collection idle at just 2dB lower than this, never mind noise under load. As a result this is incredibly close to being functionally silent; in the case of our testbed the Asus card isn’t even the principle noise source when it’s under load."

http://www.hardocp.com/article/2013/..._card_review/8

"The DirectCU II heatsink and hybrid fan are a real winner on the ASUS R9 280X DC2T video card. It idles the lowest temperature and at full-load hits exactly what ASUS claimed it would. We saw it hit 74c and never exceeded this. It did so with a 42% fan speed. Therefore, the GPU was running cooler than the GTX 770 and Radeon HD 7970 GHz Edition. There was no fan noise, even during full-load. The cooling configuration is a success on the ASUS R9 280X DC2T.""

-> Ik heb ook benchmarks gezien over de prestaties in games, en ASUS was stock steevast een beetje voor (ook al was dat verwaarloosbaar weinig) op de andere merken.

Omtrend de voeding heb je zeker gelijk. Ik heb opgezocht wat de vereisten waren voor een r9 280x en daar las ik (tomshardware forum) dat 600 "the general recomendation" was.
(http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page362.htm hier dus). Vandaar gegaan voor de eerste PSU die ik zag dat 600w was en niet goedkopen brol was, zonder daar meer bij na te denken.

Behuizing ook gekeken naar die core 1000. Maar reviews over de CM waren eigenlijk best positief. Ze ziet er ook niet zo goedkoop uit dan ze eigenlijk is. Buiten de voeding die aan de onderkant van de case staat, en zo de draden wat soep zijn. Ik wist zeker dat in de CM die grafische kaart pastte (28cm lang is die), en van de core 1000 was ik het niet zeker.

Geheugen een missclick tbh :s. Zou dat verschil uitmaken bij het niet overclocken?

Pas op, ik wil u hier zeker niet uw ongelijk bewijzen, want ik weet dat ik er (buiten veel reviews opgezocht) niets meer van ken. Ik kan mijn keuzes wel staven (buiten die psu en ram, waarin je sowieso gelijk hebt).
- Windows 7 of 8.1 btw? Nog niet met 8 gewerkt (aangezien er een 7 bij mijn laptop zat), en eigenlijk sta ik ook maar een beetje twijfelachtig tegenover de 8...

Last edited by black; 06-07-2014 at 18:56.
Old 06-07-2014, 22:07   #19   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Pas op, ik wil u hier zeker niet uw ongelijk bewijzen, want ik weet dat ik er (buiten veel reviews opgezocht) niets meer van ken. Ik kan mijn keuzes wel staven (buiten die psu en ram, waarin je sowieso gelijk hebt).
Maar enfin, blackieboy, net dikke merci voor je uitgebreide antwoord. Mij gaat het er nooit om mijn gelijk te halen, enkel optimaal advies te formuleren. Aansluitend weet ik uiteraard niet alles en leer ik gaarne bij, dus nogmaals bedankt.

> GPU: Mja, ik heb al heel wat MSI kaartjes geïnstalleerd de afgelopen maanden (alle mogelijke reeksen van zowel nVidia als AMD) en ik was telkens onder de indruk. De sites die ik voornamelijk volg bevestigen dat ook (TechPowerUp, Tom's Hardware, Anandtech, SPCR en eventueel Tweakers). Met Asus ben ik, wat betreft GPU's, voorzichtiger geworden. Vraag maar aan Piephol. De site die je aanhaalt vind ik overigens weinig betrouwbaar, hun tests blijven redelijk oppervlakkig en worden naar mijn gevoel onvoldoende gestaafd. Maar bon, je hebt zeker ook geen brol gekocht, hé.

> Al de rest: fair enough, ik kan volgen. Dat geheugen is geen probleem, het gaat hoogstens wat warmer lopen omdat er minder warmteverspreiding kan gebeuren. Je gaat enkel de CPU overclocken, neem ik aan (zoals ik recent nog uitlegde in een andere thread is RAM overclocken zelden zinvol)? In dat geval is er geen enkele impact op je geheugen.

> Ikzelf zou op dit moment Windows 7 nemen, al is dat nogal persoonlijk. W7 is de eerste OS waar ik vrijwel volledig tevreden over ben. W8 lijk me, zelfs na de update naar .1, nog steeds teveel bedoeld voor tablets. Bovendien heb ik altijd al één versie laten schieten, ik wacht m.a.w. op W9.
Old 07-07-2014, 08:06   #20   link
black
Senior Member

black's Avatar

Thx Potenza! Ik heb veel bijgeleerd in deze thread, nooit gedacht dat ik voor de r9 zou gaan bijvoorbeeld. Hoop wel dat meer en meer games mantle zullen ondersteunen in de toekomst.
Zaterdag betaald op azerty met overschrijving (record bank), nu aan het refreshen in de hoop dat de status op "verzending" springt. Hete kolen, en de langste dag ooit, denk ik.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules