Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 1 50.00%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 50.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 2. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 08-07-2018, 10:32   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Hereditary'

Wanneer de mater familias van de familie Graham overlijdt is dit de start van een reeks tragische en vreemde gebeurtenissen die het gezin dreigen uiteen te laten vallen.

Mensen die niet vies zijn van een stevige griezel- of horrorfilm zijn de laatste jaren verwend met titels als 'It follows', 'Don't breathe', It comes at night' en recent nog 'A quiet place'. Films die spanning bieden, plezier, ongemakkelijk gegiechel in de zaal en een snelle kneep in de arm van je buur. Een gezamenlijke beleving in een donkere zaal zoals enkel Vrouwe Cinema die kan bieden. Geen van deze films kan echter tippen aan 'Hereditary', een briljant stukje horror dat me twee uur lang ongemakkelijk op het puntje van mijn stoel hield. Debutant Ari Aster is erin geslaagd ongecontroleerde rillingen over mijn lichaam te laten lopen, iets dat me zelden overkomt.

Alles begint met een schijnbaar banale gebeurtenis, de begrafenis van een wat zonderlinge grootmoeder die duidelijk een verstikkende invloed had op de rest van de familie. Tijdens het daaropvolgende rouwproces beginnen er zich kleine, vreemde dingen voor te doen die allemaal net geloofwaardig genoeg zijn om je te doen geloven dat wat zich in 'Hereditary' afspeelt echt zou kunnen gebeuren. 'Herditary' is dan ook een oprecht vuile huiverprent. Aster neemt rustig zijn tijd om zijn film met ontregelende, op het netvlies brandende beelden en een onheilspellende, drukkende sfeer zich een weg naar je onderbewustzijn te klauwen.

Voor je het weet leef je echter volledig mee met de schitterend acterende Toni Collette die zich volledig smijt in de rol van de rouwende moeder die op de rand van een zenuwinzinking staat. Het moet gezegd: het acteerwerk, meestal niet waar je spontaan aan denkt wanneer je aan een horrorfilm denkt, is hier van een uitstekend niveau. Voor mijn part mogen ze Toni Collette het komende awardsseizoen nomineren voor alle grote prijzen, zo goed is ze. De opbouw, regie, subtiele visuele cues en sterke sfeerschepping mogen op het conto van Ari Aster komen maar zonder de volledige overgave van Toni Collette aan deze rol betwijfel ik of 'Hereditary' even goed zou werken.

De kracht van de vertolkingen (ook Gabriel Byrne, Milly Shapiro en -let op zijn verschrikkelijk intense reactie na het autongeval- Alex Wolff zijn geweldig) zorgen ervoor dat je betrokken blijft bij het verhaal dat zich traag maar zeker naar een kookpunt toe beweegt. 'Hereditary' verschuift zeer langzaam van tragische realiteit naar het meer fantastische. Ari Aster laat je zelf het proces dat Toni Collettes Annie doorloopt meemaken. Is dit een vrouw die haar pedalen aan het verliezen is omwille van een vreselijk onheil dat haar gezin toevallig overkomt of is er echt meer aan de hand? Aan de kijker om het te ontdekken.

De hype is terecht. Het superieure 'Hereditary' is angstaanjagend goed. Een van de beste films van het jaar.

4 sterren op 4

Last edited by Maniac; 09-07-2018 at 15:28.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 22:03   #2   link
Dorfmeister
O_o

Qua toon trekt het dezelfde kaart als The Witch (ook uit dezelfde familiestal), maar wordt het imo wel beter gebracht.

Het einde is wel vrij duidelijk wat er nu eigenlijk gebeurt.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2018, 10:38   #3   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Is dat die actrice van in Shaft?

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2018, 10:59   #4   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Yep.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2018, 19:13   #5   link
Corax
Senior Member

Corax's Avatar

ik ga zaterdag kijken, benieuwd
Corax is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2018, 22:53   #6   link
Corax
Senior Member

Corax's Avatar

sfeer volledig verkloot door een hele rij pubers die alles waanzinnig grappig vonden.

zucht
Old 14-07-2018, 23:05   #7   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

corax mijne vriend, wat advies voor dat type horror filmen

zo'n film gaat ge niet kijken in de cinema op een weekend, zeker niet close bij release. ofwel maak je daar tijd voor op een avond in de week, ofwel wacht je op een release op bluray. een goede headphone kan al veel goed maken.

ik kan mij amper voorstellen wat het moest geweest zijn om een absoluut meesterwerk als the witch te zien tussen een hoop tieners bij release. ik krijg er spontaan aids van
Old 14-07-2018, 23:09   #8   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

enfin, ik weiger dus ook om hem te gaan zien in de cinema (omdat ik ook moet gaan zien in't weekend) omdat ik sowieso weet dat idioten het gaan verkloten. ik hoor overal "tis gelijk the witch" en mijn broek wordt nat maar ik ga mij toch inhouden want ik kan gewoon niet om met het absolute strontvolk dat de zoveelste JUMPSCARE HORROR MOVIE verwacht terwijl ze met alles lachen. of constant sms'en.
Old 15-07-2018, 08:28   #9   link
Corax
Senior Member

Corax's Avatar

ik weet het, maar ik heb momenteel simpelweg geen tijd om tijdens de week te gaan zien en ik zeg pubers, maar het was eigenlijk een hele rij uitgelaten vrouwen (twintigers) die de boel verkloot hebben. ik vermoed dat die hier en daar wa bang werden en dan maar met alles beginnen lachen zijn om dat niet te moeten tonen, je weet wel. verschillende mensen die er wat op gezegd hebben, maar er waren er gewoon veel te veel.

het zweet stond op mijn voorhoofd toen het gedaan was, en 't was niet door de film. er zijn ook vrij veel trage stukken in, en dan weet je zo al dat de kindjes in het publiek daar geen geduld mee hebben.

ik haat mensen radje
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules