Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 23-03-2020, 23:00   #2721   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blowiieh. View Post
Mkay, de info doorgespeeld en hij wilt liever een zelfgebouwde build. Leuk, lang geleden dat'k nog eens een computer gebouwd heb.
Budget is ook wat gestegen: 900€ mag het kosten.

https://azerty.nl/basket/?code=YTo4O...k0OTtpOjE7fQ==

Dit is wat'k heb. Lijkt me wel goed zo.
Je kiest beter 3200mhz ddr4.

In de bios niet vergeten checken of je op het juiste memory profiel zit.

Last edited by Bourgi; 23-03-2020 at 23:05.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 23:58   #2722   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Even de GPU geupdate, deze staat even duur als de gewone RX5700 op dit moment, dus lijkt me wel in orde te zijn. Reviews spreken ook van zeer stil, wat altijd een pluspunt is. Ik denk dat we er bijna zijn. Als de mobo deftig genoeg is, kan ik altijd binnen een jaar of drie een andere processor steken als blijkt dat die 8-cores écht nodig gaan zijn. Toch?
  • CPU AMD Ryzen 5 3600
  • Mobo MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
  • RAM Corsair Vengeance LPX (2x 16GB)
  • GPU Sapphire Radeon RX 5700 XT PULSE
  • SSD Samsung 970 EVO 1TB M.2
  • PSU Corsair RM750X (650 scheelt maar 4 euro, dus dan maakt het niet uit, toch?)
  • Cooling Scythe Kotetsu Mark II
  • Case Fractal Design Define R6 Black Tempered Glass

Ik heb een hekel aan teveel keuze.

Last edited by HeLLBirD; 24-03-2020 at 00:13.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 09:41   #2723   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Perfect. Dubbelcheck eveneens je DDR4 mhz type want er zijn veel versies Corsair Vengeance LPX.

Is dat mobo al met de juiste bios voor een ryzen 3600? Ik denk van niet.
Gelukkig kan je met dit mobo een flash bios update doen zonder cpu, mem en gpu.

Ge zou nog tientallen euro's kunnen sparen door een non wifi mobo te nemen & een Crucial P1 1Tb M2 Nvme te kiezen.
Neemt niet weg dat het mobo en ssd dat je koos zeer goed materiaal zijn.

Last edited by Bourgi; 24-03-2020 at 10:19.
Old 24-03-2020, 11:23   #2724   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Ja, Potenza had ook al die Crucial aangeraden. Dacht, omdat dat de basis SSD wordt, dat ik voor topmateriaal zou gaan daar. Maar als Crucial door iedereen aangeraden wordt, zal dus ook wel goed zijn (geen eigen ervaring met het merk).
Ik kan inderdaad voor wifiloos gaan, maar ik heb op mijn huidige wifiloze comp toch al af en toe tekortkomingen gehad, zoals de mogelijkheid om naar mijn smart tv te casten. Nu moet ik speciaal mijn oude laptop boven halen om te kunnen casten (voor F1 TV bijvoorbeeld). Het leek me dus gewoon gebruiksgemakkelijk als het er al op zat, want ik ga standaard gewoon nog altijd via kabel connecteren.

De ram check ik zeker nog voor ik bestel. En de mobo zal ik inderdaad eerst moeten flashen, maar dat zou gemakkelijk moeten gaan als ik het zo zie.

Maar goed, als het voor de rest een ok krijgt van de kenners hier, dan ga ik beginnen bestellen.

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Ik heb 3 NVME's, dik spijt van dat ik het dubbele heb betaald voor een Samsung EVO, verschil is onmerkbaar.
Iedereen content, dan ik ook content. Dat is dan ook beslist.

Last edited by HeLLBirD; 24-03-2020 at 11:48.
Old 24-03-2020, 11:27   #2725   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Is praktisch dezelfde pc als mijne die ik vorige week bestelde en mijn maat ook dit weekend.
Gaat goed vooruit alleszins.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 11:42   #2726   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
Ja, Potenza had ook al die Crucial aangeraden. Dacht, omdat dat de basis SSD wordt, dat ik voor topmateriaal zou gaan daar.

De ram check ik zeker nog voor ik bestel. En de mobo zal ik inderdaad eerst moeten flashen, maar dat zou gemakkelijk moeten gaan als ik het zo zie.

Maar goed, als het voor de rest een ok krijgt van de kenners hier, dan ga ik beginnen bestellen.
Ik heb 3 NVME's, dik spijt van dat ik het dubbele heb betaald voor een Samsung EVO, verschil is onmerkbaar.

Is het geflashte mobo niet beschikbaar? Dat is weeral een kwartierke minder gedoe.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 11:47   #2727   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Aangezien ik een eeuwige twijfelaar ben: Is de MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON beter dan de B450? Met het veranderen van componenten en betere winkelprijzen te vinden, is er wel marge om daarvoor te gaan. Maar enkel als het de meerprijs waard is (kan alvast out of the box de 3000 cpu's aan).
Ik weet dat er al gezegd is dat het op dit moment niet veel uitmaakt, maar ik probeer toch maar wat future proof te wezen.

'k Ga blij zijn als ik besteld heb, dan moet ik er niet maar aan denken. Dat is toch mijn ding niet ze, met al die keuzes.
Old 24-03-2020, 13:17   #2728   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Het is het niet waard vind ik op uw midrange point. De extra features zult ge waarschijnlijk niet nodig hebben van een X570 bord. Qua fps performance is er geen verschil.

Ik zou de uitgespaarde centen gewoon op zak steken.
Old 24-03-2020, 14:10   #2729   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Ok, dan houden we het op die B450. Snap jullie punt wel (Potenza zei het ook al), wou gewoon echt zeker zijn dat het niet nodig was.. Meer budget voor een nieuw scherm dan (kom ik hier binnenkort eens over vragen). ����

Bedankt voor de duidelijke hulp hier alvast. Als ik Google kom ik continue gesprekken tegen die elkaar tot het irritante tegenspreken, waardoor de twijfel alleen groter werd ipv kleiner.
Old 24-03-2020, 17:48   #2730   link
Blowiieh.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Je kiest beter 3200mhz ddr4.

In de bios niet vergeten checken of je op het juiste memory profiel zit.
Thanks!

Net die combo van moederbord en cpu eens gegoogled: ik kom veel berichten tegen over crashes en niet compatibel zijn. Bios updaten heb ik nog nooit gedaan.
Kijk ik best voor een andere combinatie?

Edit: https://azerty.nl/compatibiliteit-amd-socket-am4
Ziet er anders wel compatibel uit of vergis ik mij?

Last edited by Blowiieh.; 24-03-2020 at 17:55.
Blowiieh. is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 18:11   #2731   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Ok, nog één vraag. Voor de case is er een gewone en een USB-C variant. Wat moet ik daar pakken, voorlopig heeft alles nog een gewone USB aan de kant om "in de stekker te steken", toch?
Old 24-03-2020, 18:36   #2732   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blowiieh. View Post
Thanks!

Net die combo van moederbord en cpu eens gegoogled: ik kom veel berichten tegen over crashes en niet compatibel zijn. Bios updaten heb ik nog nooit gedaan.
Kijk ik best voor een andere combinatie?

Edit: https://azerty.nl/compatibiliteit-amd-socket-am4
Ziet er anders wel compatibel uit of vergis ik mij?
?? 2600x zou op ieder b450 mobo direct moeten marcheren

3600 is een ander verhaal
Old 24-03-2020, 18:45   #2733   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
Ok, nog één vraag. Voor de case is er een gewone en een USB-C variant. Wat moet ik daar pakken, voorlopig heeft alles nog een gewone USB aan de kant om "in de stekker te steken", toch?
https://www.thestreamingblog.com/fra...tg-review/amp/

Front ports that are available for the Define R6 USB-C TG include the audio I / O, 2x USB 2.0, 2x USB 3.0, and a USB 3.1 Gen 2 Type C

Die usb c benaming gaat over die ene extra poort aan de voorkant naast de andere usb front ports. Ziet er goed uit. Zou die ook kiezen.

Last edited by Bourgi; 24-03-2020 at 18:49.
Old 24-03-2020, 19:08   #2734   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Alle onderdelen zijn besteld, nu is het vol spanning afwachten hoe lang het duurt in deze coronatijden. Bedankt allemaal!
Old 24-03-2020, 21:11   #2735   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Oeh, spannend. Ik zie al een chance dat uw bijkomende vragen deskundig beantwoord werden

@ Blowiieh: niet compatibel zou alvast ronduit zotjes zijn. Crashes zijn niet altijd helemaal uit te sluiten, al mag je niet vergeten dat voor elke pechvogel die ligt te mekkeren op het internet er ongetwijfeld tientallen zijn waarbij het in alle stilte perfect marcheert. Dat Mobo is trouwens erg basic/budget, maar als alle gewenste voorzieningen present zijn en elke euro weegt door, is ASRock een solide keuze.

Of de X-variant zo zinvol is wil ik echter betwijfelen. De gewone 2600 is €25 goedkoper, verbruikt minder stroom (65W tegenover 95W) voor niet veel meer dan een handvol procenten winst. Al sinds de release is het verschil tussen de 2600 en 2600X te klein.

De SSD kan ook goedkoper door voor de P1 van Crucial te kiezen. Vijf euro minder voor dezelfde specificaties.

De VS-reeks van Corsair is heel basic, ik heb er geen fantastische ervaringen mee. De CX-reeks is een betere keuze zonder de prijs omhoog te duwen. 450W kan trouwens, maar de overschot is beperkt (tdp van je GPU is 125W). Zeker als je het bij de 2600X zou houden, dan wordt het zelfs ietwat krap op piekmomenten.

En de volle pot voor uwe Windows is ook wat zot, hé. Legale licenties zat op het internet die nog geen kwart van dat bedrag kosten.

https://www.gamekeydiscounter.nl/pc/...0&pi=googlecom
https://www.digitallicense.nl/window...ssional-retail
https://www.g2a.com/microsoft-window...10000083914003

Hou er enkel rekening mee dat een OEM-licentie in principe niet verkocht mag worden aan particulieren (geen haan die daar naar kraait) en een eventuele MoBo-wissel dan vervelend kan worden. De licentie gaat zich dan immers hechten aan dat specifieke moederbord. Vandaar de veelal iets lagere prijs.
Old 26-03-2020, 18:56   #2736   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ik vind wel nergens een MSI B450 Gaming (pro carbon) MAX, enkel de gewone versies, en die zijn nu idd duur met hun 130-140 EUR.

Zie je die ergens staan ? in pricewatch staat em in, maar nog geen winkels?
Kerel kan niet wachten, en 175 EUR voor een moederbord vind ik zelf ook dom, maar dat is geen probleem voor hem.

Als ik dan zie naar het volgende, is dat een msi X570 A pro... terwijl de pro gaming 2 EUR duurder is. Looks maakt niets uit, maar die lijkt wel betere heatsinks te hebben dat moederbord. Gaat in een windowless fractal R7 XL komen, dus warmte is geen probleem. Maar die A Pro ziet er gewoon cheap uit.

Theeft hier ook al eens gestaan, maar in elke review liggen ze te neuten over de vrm van die bordjes, en dat ze maar net geschikt zijn voor een 3700X

Moet ik daar rekening mee houden of niet? OC is niet nodig met zo een systeem. Maar het moet wel 4 jaar meegaan.

Budget is 2K EUR

Wel grappig, zijn allemaal 35 jarigen die nu ineens beseffen dat ze nog PC games kunnen spelen. Systemen om te vervangen zijn bijna allemaal identiek. Allemaal dat geel low profile crucial ballistix geheugen voor op een 4670K
Old 26-03-2020, 19:02   #2737   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

De gaming plus MAX is er wel: https://tweakers.net/pricewatch/1439...-plus-max.html
Maar deze kan ik niet vinden: https://www.msi.com/Motherboard/B450.../Specification

Ik zie er toch niet over he? dit is em toch?
https://tweakers.net/pricewatch/1530...-wi-fi/aanbod/
Old 26-03-2020, 20:15   #2738   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Nee, je kijkt er niet over. De MAX-variant (ofte update) is nog niet zo lang geleden voorgesteld. De Corona-situatie zorgt er ongetwijfeld voor dat er nog geen stock is, in tussentijd blijf je zeker weg van de Gaming Plus Max (meh, dan is de Tomahawk veel beter). X570-borden blijf ik een mijnenveld vinden; te veel middelmatigheid en te hoge prijzen. Dat laatste is al wat gebeterd, maar een X570-bord dat op werkelijk alle vlakken de moeite is (zoals de MSI B450 Gaming Pro Carbon dat is) gaat nog steeds vlug richting €250 en meer. De Gigabyte X570 Aorus Ultra (op papier middenklasse tot high end in de X570-familie) vind ik bijvoorbeeld an sich een uitstekend MoBo, maar meer dan €300 is compleet koekoek.

Soit, X570-borden beginnen nog steeds net onder de €200 en dan zijn het - ondanks dat het de facto premium-modellen zouden moeten zijn - op z'n zachtst middelmatige exemplaren. De Asus Prima X570-P en MSI X570-A Pro zijn dan ongegeneerd basic en zijn nog aanvaardbaar. Bijna alles daarboven is meteen te duur tegen goed uitgeruste B450-borden die tot bijna de helft goedkoper zijn.

Last edited by Potenza; 26-03-2020 at 20:18.
Potenza is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2020, 14:57   #2739   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Ik ben eens aan het opruimen en heb hier nog een ATI Radeon HD7850 liggen (https://www.msi.com/Graphics-card/R7.../Specification), is iemand daar nog iets mee?
operator is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2020, 15:42   #2740   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Quote:
Originally Posted by operator View Post
Ik ben eens aan het opruimen en heb hier nog een ATI Radeon HD7850 liggen (https://www.msi.com/Graphics-card/R7.../Specification), is iemand daar nog iets mee?
wat wil je er nog voor?

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules