Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 17-06-2018, 10:39   #1   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Sri Lanka

In september ga ik 2 weken naar Sri Lanka

iemand ervaring, aanraders?

Paar dagen surfen, strand hangen zou zeker op het agenda moeten staan.

Verder is het de bedoeling budget vriendelijk rond te trekken.
En natuurlijk ook enkele nationale parken te doen.

Ook een blauwe vinvis spotten zou tot de opties behoren.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 21:33   #2   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Het is erg lang geleden maar ik heb een jaar of 12 geleden dit gedaan : https://www.walkerstours.com/sri-lan...-heritage.html

Zeker een leidraad om te volgen. Het leven daar is héél goedkoop en de mensen erg ontvankelijk dus je kan redelijk wat besparen door gewoon een beetje van de taal te leren en open/vriendelijk te zijn.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 09:54   #3   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Dit ga ik ook even volgen, wij waren van plan volgend jaar ook te gaan.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 11:23   #4   link
Avalanche
Senior Member

Avalanche's Avatar

Wij hebben deze gedaan: www.kulusafaris.com

Niet low-budget, maar écht de moeite, ook al omdat je heel wat tijd uitspaart door niet elke dag in en uit het park te moeten rijden ('s ochtends vroeg zie je het meest, voor de andere busjes het park in mogen). Splurgen!

Kandy vond ik persoonlijk niet zo heel bijzonder. Erg commercieel, weinig te beleven.

Sigiriya wél heel hard de moeite, als je van trekking houdt.
Avalanche is online now   Reply With Quote
Old 26-06-2018, 13:33   #5   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Ik ben dit jaar in januari 18 dagen geweest! Ik zal vanavond als ik thuis ben eens wat zaken posten op mijn gemak.

Goeie keuze alvast, Sri Lanka is echt fenomenaal mooi.
Old 26-06-2018, 14:19   #6   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Is mijn volgende bestemming.. Mijn vriendin wou per se eerst naar de Filipijnen haar familie bezoeken.
Ben benieuwd naar jullie ervaring
Old 26-06-2018, 19:51   #7   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Lijkt me zeker de moeite en wil er ooit ook graag naar toe.

Voor wie naar Thailand en/of Indonesië is geweest en Sri Lanka, vrij vergelijkbaar?
deev´ is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2018, 14:15   #8   link
The one and only Buffalo
Kwek

Dus:

Quasi iedereen gaat naar het noorden en vervolgens naar het zuiden, wij hebben eigenlijk het omgekeerde gedaan:

Geland in Negombo (net naast Colombo, op uw ticket gaat Colombo staan, 't is het nationaal vliegveld), daar dan gelogeerd in Palms Villa. Ik zet dit er enkel bij omdat die gast echt keihard de max is, doet ook heel veel voor goeie doelen in Sri Lanka. Echt goed eten ook. In Negombo zelf zijn we maar een halve dag gebleven, buiten wat kerkjes en de lokale markt is er niet zo veel te zien.
Op een uurtje vanuit Negombo staat ge in Colombo, de hoofdstad. Ge kunt er 2 dagen blijven, maar op 1 dag deftig tempo hebt ge gans de stad eigenlijk wel gezien.

Vanuit Colombo zijn we naar Galle gegaan, Galle is echt een aanrader maar opnieuw maar voor 1 dag. Op een halve dag kunt ge de oude stad zien, in de andere halve dag de tempels die rond de stad liggen.

Van Galle naar Matara/Mirrisa/Tangale. Die 3 zijn ongeveer hetzelfde, iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur voor welke. Wij hebben Matara en Tangale gezien, sommigen kiezen voor Tangale/Mirrisa. Dat zijn kuststeden waar ge prachtige stranden hebt, kunt surfen, whale watching, etc.

Van daaruit gingen we naar Ella, daar hebben we 3 dagen onze uitvalsbasis van gemaakt om onder andere naar Horton Plains National park en Udawalawe National park te gaan. Allebei zwaar de moeite. Horton Plains voor de natuur, Udawalawe voor beesten (al die olifanten maat) te zien.

Van Ella naar Kandy (of omgekeerd): Dat móet ge met de trein doen. Zult ge ook in elke toeristengids lezen. Die shit is onwaarschijnlijk. 't Is een retetrage trein en ge zit er 6 uur op, maar elk zicht is nog fenomenaler dan dat ervoor. In Kandy zelf valt echt heel weinig te zien. Het zit stampvol toeristen die ergens gelezen hebben dat Kandy schoon is, maar eigenlijk is het tijdsverlies. Veel betere plekken te bezoeken in de tijd die ge hebt.

Van Kandy gingen we naar Sigiriya, meer bepaald Lion's Rock. Opnieuw zwaar de moeite. 't Is het enige wat ge er eigenlijk kunt bezoeken, maar daar kunt ge geen spijt van krijgen.

Van Sigiriya gingen we eerst naar Polonarruwa en vervolgens Anurahadpura. 2 steden boordevol cultuur, indrukwekkende oude stadsdelen vol tempels enzo.

Dan gemerkt dat we geblunderd hadden en Adam's Peak compleet ergens anders lag dan waar we dachten, dus ons plan om naar Wilpattu National park te gaan hebben we laten schieten. In Wilpattu zitten ook veel beesten, maar staat bekend om zijn luipaarden. Maar ik kan er dus verder niets over zeggen.

Nu goed, wij zijn terug gezakt in het land om Adam's Peak te doen. 't Is een tempel op een berg (iets meer dan 2200m hoog) en geldt als bedevaartsoord. Het doel is dat ge om 2u 's nachts vertrekt aan de voet en dan 3 uur naar boven stapt (wij deden het op anderhalf maar ons tempo lag beduidend hoger dan het gemiddelde) zodat ge daar zijt om uw boterhammekes op te eten en de zonsopgang ziet. 't Is niet gewoon een berg naar omhoog lopen trouwens, het zijn allemaal treden. 5500 treden om exact te zijn. Eigenlijk viel dat omhoog gaan best goed mee. Als ge ooit in de bergen zijt gaan trekken, weet ge ook wel dat naar beneden gaan vaak lastiger is omdat ge constant al uw gewicht op uw knieën pakt. Dit was hier nog erger. 5500 treden naar beneden, ge komt met knikkende knieën beneden. We hebben er zelfs een kwartier langer over gedaan om te dalen dan om te stijgen, echt lachwekkend eigenlijk. Maar elke seconde waard, de zonsopgang daarboven is echt onwaarschijnlijk mooi. Mijn maat en ik vonden het allebei een van dé hoogtepunten van een reis die eigenlijk elke dag al vol hoogtepunten zat.

Na Adam's Peak hebben we een rustdag gepakt omdat onze kuiten het nodig hadden, vervolgens zijn we terug naar Negombo gegaan.

Wij hebben werkelijk alles met de bus gedaan, die shit is echt dirt cheap en brengt u overal, maar ge verliest er wel een beetje tijd mee.
Onze 18 dagen hebben ons, zonder vliegtickets, ongeveer €750pp gekost, met 3 keer per dag rijkelijk eten op restaurant, alles van vervoer met de bus/tuk tuk (en een paar dure taxiritten inbegrepen), nationale parken, brommers voor 2 dagen, 2 dagen in een resort om te bekomen van de klim (afdaling ) van Adams Peak, etc.

't Is echt een fenomenaal land. Het heeft alles. "Moderne" steden, oude steden, stranden, natuur, gebergte, etc. De mensen zijn ook allemaal enorm behulpzaam en proberen u veel minder op te lichten dan ik oorspronkelijk verwacht had, wat in Azië niet zo vanzelfsprekend is. Het verkeer, tja, dat went wel na een aantal dagen. Maar zoals ge kunt verwachten, zijn ze knettergek op de baan. 3 bussen die in de bergen elkaar inhalen terwijl ge in een bocht de tegenliggers niet kunt zien? No problem. Zelfde scenario in een bocht waar ge de overkant wel ziet en daar ook 2 bussen elkaar inhalen? No problem.
Old 27-06-2018, 14:17   #9   link
The one and only Buffalo
Kwek

Ik besef dat ik zondanig veel zaken een aanrader genoemd heb en daarom misschien niet de beste hulp bied, maar het is gewoon omdat het allemaal effectief aanraders zijn. Laat mij met de info die ik heb 8 dagen gaan ipv 18 en ik schiet mijzelf liever door de kop omdat ik nooit zou kunnen kiezen tussen alles wat we gezien hebben.

De beste tips die ik kan geven zijn tips om geen tijd te verliezen: Blijf maar 1 dag in Colombo en Galle, blijf absoluut niet in Kandy, ook Anuradhapura en Polonaruwa kunt ge op 1 goed gevulde dag doen. Anuradhapura hebben we met gehuurde fietsen gedaan omdat het iets groter is, maar echt chill. In het oude stadsdeel is ook quasi geen verkeer toegelaten dus ge gaat er niet omver gereden worden.
Old 27-06-2018, 14:41   #10   link
The one and only Buffalo
Kwek

Alsook: Buiten in Ella en in Galle zijn we nauwelijks ook maar iets van café's tegengekomen die na 23u nog open zijn.

In Mirissa/Tangale is dat naar het schijnt beter (daar hebben we niet gezocht) omdat er veel toeristen zijn, maar eigenlijk zijn de Sri Lankezen een volk dat later op de avond niet meer buitenkomt. 't Is bevreemdend om te zien hoe om middernacht de straten letterlijk leeg zijn en muisstil.

Dus als ge wilt zuipen tot in de nacht, zijt ge niet in het juiste land. Qua pils hebt ge Lion, hun bier, dat is best wel nog te pruimen.
Old 27-06-2018, 15:55   #11   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Joo merci voor u tips.

Was in grote lijnen wat ik na eerste lezing van Lonely Planet in gedachte had.

In welke maand zijt gij geweest?
Want ik had wel begrepen dat voor september de oostkust iets meer geschikt zou zijn? Aguram Bay zou hier een serieuze aanrader zijn.
Voor Adam's peak was het weer wat minder of grote kans op mist dus leek mij dat misschien minder de moeite?

Zal hier mijn definitieve route nog eens posten binnenkort.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 27-06-2018, 16:05   #12   link
The one and only Buffalo
Kwek

Bij ons was het januari. Minder geschikt voor te surfen (weinig golven) en de oostkust. Dus de oostkust hebben we zo gelaten. Die zou inderdaad beter zijn later op het jaar, hebben we ons daar laten vertellen, naar het schijnt ook een hoop echt schone stranden.

Ik ken de weersomstandigheden niet in september, maar het seizoen dat wordt aangeraden voor Adams Peak is van december tot mei. Dus als het echt zo mistig of bewolkt zou kunnen worden, is dat misschien een tegenvaller. Ik dacht ook dat niet alle theehuisjes onderweg open zijn buiten het pelgrimseizoen, maar dat ben ik nu niet meer zeker.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules