Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 04-09-2009, 23:23   #1   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Alleen wonen: "wa kost da?" en andere beginnersvragen

Volgende week begint mijn zoektocht naar een appartement, maar ik zit toch met een hoop vragen. Vooral omdat ik eigenlijk geen idee heb van prijzen, vierkante meters en andere dingen die waarschijnlijk belangrijk zijn.
Ter info: ik ben op zoek in de Antwerpse rand, mijn idee is momenteel Berchem aangezien dat vrij dicht bij mijn werk is, maar toch iets rustiger dan in 't stad (neem ik aan?).

Hoeveel mē is groot genoeg voor een 1-persoons appartement? Misschien is dat moeilijk te beantwoorden en hangt het af van persoon tot persoon, maar ik vermoed dat er wel een kritische ondergrens is tussen "kruipkot" en "appartement"? Hoe groot is een comfortabel appartement?

Wat mag dat kosten? Er zijn zo van die statistieken van een gemiddelde Vlaming spendeert x% van zijn nettoloon aan zijn huur, maar ik vind ze niet
Zijn er andere dingen waar ik op moet letten bij huurprijzen? Inclusief of exclusief weet ik veel wat?

Welke dingen ga ik nog geld aan (moeten) besteden buiten de obvious huur, nutsvoorzieningen, eten?

Enfin, ge ziet het ik ben nogal clueless momenteel. Alle hulp van (ervarings)deskundingen is meer dan welkom!

Annoncekes van toffe appartementen te huur trouwens ook
Old 05-09-2009, 00:27   #2   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik heb me een appartement gekocht uiteindelijk van 83mē en dat is meer dan voldoende voor 1 persoon. Wel iets te weinig voor twee. Dit staat ook te huur intussen (http://www.hebbes.be/Immo/nieuwbouwa...ate&Dir=1#Foto) Maar is niet interessant voor u want het is in Sint-Niklaas.
Denk trouwens dat 60 mē al comfortable kan zijn, maar veel hangt af van de indeling.

Bij huurprijzen moet je oppassen dat men je geen/weinig extra's aanrekent. Bijvoorbeeld, je huur is 450 €/maand maar onderhoud van de trappen en de lift is nog 40 extra. Zo'n zaken zijn zelden 40€ maar dat wordt toch gevraagd.

Wat mag dat kosten? Dat hangt van jezelf af vind ik. Hoeveel belang hecht je aan je appartement? Waar liggen je prioriteiten?

Voor electriciteit en gas, reken op zo'n 50 €/maand als het goed geisoleerd is zal het misschien wat minder zijn.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2009, 11:10   #3   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

wij hebben nog op een appartement met 2 gezeten en dit was maar 60mē groot, beetje weinig berging, maar een apart toilet, ligbad, 1 slaapkamer, kleine open keuken en rest was living.

Ik vermoed als je alleen bent dat dit ook voldoende is (misschien wel zorgen dat u een balkon hebt).

Huur +- 500
Elektriciteit & Gas +-100
Verzekering (BA + Brand Inboedel appartement, BA is niet verplicht wel aangeraden) +- 30
Eten + drinken +-200
Internet + TV + GSM +-80
Old 05-09-2009, 11:20   #4   link
Trojan
Karl Marx

Trojan's Avatar

En water Blackbird, of zit dat in uw huurprijs?

Qua gas en elentriek, pakken jullie ook de duurste formule of nemen jullie de aanbeveling van elektrabel?
Old 05-09-2009, 13:22   #5   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

Elektrabel zijn vuil dieven. In januari teruggekregen en toch verhogen ze het maandelijkse bedrag. Dus dat laten verminderen. En ja ik weet dat algemene gas en elentriek prijzen gestegen zijn, het blijven dieven.
deevī is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2009, 13:24   #6   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

word. tegen de muur, als eerste, wat ik je brom

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2009, 17:13   #7   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Ik ben eigenaar van een appartement van 75 mē, ruim voldoende voor een persoon.

Je mag niet altijd afgaan op de bewoonbare opp, vooral de indeling is van belang, heb al appartementen gezien die groter waren dan het mijne maar door hun indeling minder praktisch waren (bv lange smalle gang, is eigenlijk waste of space).

Verder heb je natuurlijk enkele vaste kosten:
Maandelijks:
Syndicus (onderhoud gebouw + lift) €60 (hier heb ik wel een deel van teruggekregen op het einde van het jaar)
Gas + elektriciteit €30
Internet €40
Water (ken ik niet van buiten)
Jaarlijks:
Gemeentebelasting (is misschien niet van toepassing als je huurt)
Kabelaansluiting €162
Verzekering
Old 05-09-2009, 20:39   #8   link
Ceeke
Jouw maandaggevoel

Ceeke's Avatar

Vraagje ivm lift: Is het normaal dat als je op het gelijkvloers woont (en dus geen gebruik maakt van de lift) dat je meebetaald voor het gebruik hiervan ?

Zijn hier regels omtrent of is dat meestal appartement-afhankelijk ?
Ceeke is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2009, 20:48   #9   link
Trojan
Karl Marx

Trojan's Avatar

Van wat ik hoor van andere mensen is dat 'normaal'.
Old 05-09-2009, 20:56   #10   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

qua huurprijs ga je best kijken op immosites want prijs is ook sterk afhankelijk van ligging.

Mijn kosten op een rijtje
340 voor 2 slpkamers in st niklaas, heel cheap maar mijn isolatie trekt op niks en tis vrij oud gebouw, ik hoop binnenkort te verhuizen en denk dat 400-500 realistischer is.

elctriciteit/gas: 100 per maand
water: denk dat het om het kwartaal rond de 100 euro is
een van de grootste kosten naast huur is het geen je uitgeeft aan eten/drinken maar dat is nogal sterk persoonlijk.

Dodgy, waarom heb je een immobedrijf gebruikt om je appartement te verhuren. Veel meer doen die toch niet dan wat fotos online zetten en je telefoon nr doorgeven nadat je belooft om 50% huur aan hen te betalen? Is het echt zoveel makkelijker als verhuurder om het met immobureau te doen?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 11:25   #11   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ceeke View Post
Vraagje ivm lift: Is het normaal dat als je op het gelijkvloers woont (en dus geen gebruik maakt van de lift) dat je meebetaald voor het gebruik hiervan ?

Hangt wat van uwe syndicus af, in mijn geval delen de eigenaars van het gelijkvloers niet in de kosten voor de lift.
Old 06-09-2009, 11:31   #12   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlaCkBirD View Post
Verzekering (BA + Brand Inboedel appartement, BA is niet verplicht wel
aangeraden) +- 30
Euhm, de mijne is wel x5...
Qua eten/drinken zit ik ook iets hoger, en dan te denken dat ik free warm eet/drink op het werk...
Old 06-09-2009, 21:21   #13   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trojan View Post
En water Blackbird, of zit dat in uw huurprijs?

Qua gas en elentriek, pakken jullie ook de duurste formule of nemen jullie de aanbeveling van elektrabel?
soms zit alles in de huurprijs, maar water is tov elektriciteit en gas te verwaarlozen. Dan spreek ik over 60-100 euro per jaar.
Old 06-09-2009, 21:24   #14   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Euhm, de mijne is wel x5...
Qua eten/drinken zit ik ook iets hoger, en dan te denken dat ik free warm eet/drink op het werk...
dit is wel per maand.

van eten, wel dat zul je een beetje moeten ondervinden, voor 200 euro per maand aan eten en drinken ga zeker niet verhongeren, ga je op restaurant en dergelijke zal dit vanzelfsprekend oplopen.
Old 06-09-2009, 21:33   #15   link
eniac
Senior Member

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Toch beter nog eens checken, want dat is toch vrij veel geld voor 2 personen (of woon je alleen?). Ik heb onlangs mijn afrekening gehad, €150 voor een gans jaar inclusief abonnementsgeld.
eniac is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 22:22   #16   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Quote:
Originally Posted by Ceeke View Post

Ik betaal daar ook voor mee. Maar die van boven betalen meer. Onderhoudskosten noemen ze dat. Kdenk dat dat wel normaal is.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 22:44   #17   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Dodgy, waarom heb je een immobedrijf gebruikt om je appartement te verhuren. Veel meer doen die toch niet dan wat fotos online zetten en je telefoon nr doorgeven nadat je belooft om 50% huur aan hen te betalen? Is het echt zoveel makkelijker als verhuurder om het met immobureau te doen?
Wel, eigenlijk omdat ik nog nooit iets verhuurd heb en ik geen idee heb van hoe zo'n contract in elkaar zit en wat ik wel/niet mag vragen/doen etc...
Voor de huurder is het hetzelfde, ik betaal alle kosten.

Ook is die immo erg bekend hier in Sint-Niklaas en nogal streng als dat gevraagd wordt. Zou bijvoorbeeld niet willen dat iemand mijn living ineens in het paars begint te verven bijvoorbeeld.

Maar het kost me wel centen natuurlijk. Als ik het nu verhuur en ik moet het binnen enkele jaren terug verhuren doe ik het waarschijnlijk zelf als ik wat meer ervaring heb.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 22:46   #18   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

Quote:

Zit ge weer met een lek?
Hier is dat om de drie maanden zo'n 80 euro, 3 personen. Dus pakweg 100 euro per jaar, per persoon.

Water is eigenlijk zot goedkoop. Zou dat niet wat duurder moeten zijn, zo spaarzaam zijn enal
deevī is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 22:55   #19   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

laatste dat ik betaald had was in maart en dat was 165euro voorschot blijkbaar. Daarvoor zat ik idd met die lek, misschien klopt mijn voorschot bedrag niet. In dat geval weet ik niet wat mijn water kost

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Wel, eigenlijk omdat ik nog nooit iets verhuurd heb en ik geen idee heb van hoe zo'n contract in elkaar zit en wat ik wel/niet mag vragen/doen etc...
Voor de huurder is het hetzelfde, ik betaal alle kosten.

Ook is die immo erg bekend hier in Sint-Niklaas en nogal streng als dat gevraagd wordt. Zou bijvoorbeeld niet willen dat iemand mijn living ineens in het paars begint te verven bijvoorbeeld.

Maar het kost me wel centen natuurlijk. Als ik het nu verhuur en ik moet het binnen enkele jaren terug verhuren doe ik het waarschijnlijk zelf als ik wat meer ervaring heb.

ben geen fan van die immo bedrijf, zetten bijna altijd advertenties online zonder adres wat ik altijd vervelend vind. Als je dan intresse hebt in iets moet ge fysiek naar daar gaan, iets tekenen en zien dat je daar raakt voor 17.30 vaak krijg je dan enkel een telefoonnr en kun je het verder zelf regelen.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2009, 22:56   #20   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Bij mij is m'n maandelijkse rekening :
huur : 450
provisie (water en lift) : 25
internet : 70
tv : 15 ofzoiets, kvergeet dat altijd te betalen
gas/elec : 60 (vroeger 90 en dat was veel te veel. zo'n oud huis moet dan meer worden gestookt, maar ik kook amper enzo)

vergeet niet dat ge den eerste keer direct 2x uw huur moet opleggen als ge begint + de eerste maand huur.

huren als alleenstaande is niet duur vind ik. ik verdien geen hopen geld, ik heb wel tankkaart en maaltijdcheques. ik koop wel vrij vaak iets en ik sta nooit of te nimmer tegen de 0 euro op m'n rekening. gewoon niet te zot gaan doen.

amuseert u en organiseert zo van die waanzinnig coole avondjes met vrienden alwaar iedereen danig bezopen enzo is dat er op de keukenvloer wordt geneukt j wij houden het bij pokeravonden

blumcole is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules