Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 16-11-2009, 13:12   #1   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

Send a message via MSN to Fraeco
(brand)verzekering

Jo!

Mijn lief en ik gaan binnenkort samen wonen op een appartementje. Nu is er ons gisteren door het Immo kantoor gemeld dat we nog een brandverzekering moeten fixen.

Nu heb ik geen flauw idee naar wat ik moet kijken, en op wat ik moet letten, en

Alsook wat voor een bedrag ik hiervoor mag verwachten, en ...

Halpz!
Most people don't even know what sysadmins do, but trust me, if they all took a lunch break at the same time they wouldn't make it to the deli before you ran out of bullets protecting your canned goods from roving bands of mutants.
Fraeco is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 13:19   #2   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Je kunt dat gelijk waar doen, bij een lokaal verzekeringskantoor (elk boerendorp heeft zoiets), ofwel een groot verzekeringskantoor zoals Federale Verzekering, ofwel bij je bank of bij gelijk welke grootbank.

Ik vermoed dat het over huren gaat, dan heb je de complete vrijheid. Als je iets koopt kan het soms dat je verplicht bent om die verzekering ook bij je hypothecair krediet af te sluiten, voor een beter tarief op je krediet, en dikwijls is dat de moeite.

Bijkomend idee is dat je kijkt waar de rest van je familie verzekering heeft, of dat je dat op dezelfde plaats doet waar je je andere verzekering (auto?) hebt, en dan voor een beter tarief vraagt - dikwijls goochelend met tarieven van concurrenten. Dat zal het beste resultaat opleveren.

Het enige waar je voor moet opletten, is dat verzekering meestal in pakketten gaat: brand+diefstal+rechtsbijstand oid, daarom is het moeilijk om aan te geven welke prijs je kan verwachten. Kijk eens rond op wat websites, en leg het daarna vast bij een kantoor waar je je goed bij voelt. Bij zo'n zaken is deftige support soms belangrijk, ook al is de verzekering 18EUR duurder per jaar.
Old 16-11-2009, 14:22   #3   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Pas daar enorm mee op, zorg dat je zeker een individuele brandverzekering hebt.

De eigenaar van het gebouw sluit een brandverzekering af voor het gebouw zelf.
MAAR, elke huurder moet ook een individuele brandverzekering hebben, voor de inboedel. Bovendien, stel het hele gebouw brandt af en ze kunnen aantonen dat de brand is ontstaan op jouw appartement dan kan je verantwoordelijk gesteld worden en dan heb je maar beter een individuele brandverzekering.

Let ook op het verzekerde bedrag. Vele verzekeraars durven de inboedel voor een te hoog bedrag verzekeren. Als je enkel wat IKEA meubeltjes hebt staan, is dat niet altijd nodig. (let wel op: als je de waarde van al je kleren, electronica e.d. optelt, is toch al snel een tamelijk groot bedrag)

Voor de rest best een familiale verzekering nemen, voor alle kleine accidenten e.d. Je zou het maar voor hebben dat een bloempot uit je raam valt op het hoofd van een voorbijganger

Ik betaal per jaar rond de 120 EUR voor een kleine studio (brand + familiale)
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 16:36   #4   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

Mag ik zo indiscreet zijn om te vragen voor wat een bedrag jij inboedel hebt laten verzekeren?

Heb bedrag dat jij daar noemt is al wel geruststellend, ik was al aan bedragen van 1000 euro aan het denken (beetje autoverzekeringstijl). Rechtsbijstand, is dat familiale verzekering? Of is dat nog iets anders?
Most people don't even know what sysadmins do, but trust me, if they all took a lunch break at the same time they wouldn't make it to the deli before you ran out of bullets protecting your canned goods from roving bands of mutants.
Old 16-11-2009, 16:40   #5   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Brandverzekering kost geen hol hoor Ik betaal iets gelijk Tak en we hebben wel voor +10k verzekerd denk ik, weet het exacte bedrag niet.
Binnekort nog eens laten aanpassen met de verhuis en heel de nest.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 17:00   #6   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Je hebt geluk, heb de factuur van dit jaar nog bij:

Familiale verzekering: 58,91 EUR

Dekt burgerlijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand
Als je dus jouw vuilzak te hard buitenzwiert en er valt een bompa over en die breekt zijn heup, dan is dat gedekt

Een familiale is niet verplicht, maar echt wel aan te raden voor dat geld. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat er een franchise van rond de 150 EUR is (dus eerste 150 EUR van de kosten zijn sowieso voor jou)
Maar om een vb. te geven: werknemer van een klant van ons gooit de deur van de wagen van een collega te hard open en botst tegen de deur van de wagen van een andere collega die ernaast geparkeerd staat. Deuk herstellen kost 500 EUR. Hij had geen familiale dus mag hij dat uit eigen zak betalen, met famiale had hij enkel de franchise moeten betalen.

Brandverzekering:78,78 EUR

Dekt:

- Brand en aanverwante gevaren
- Waterschade en stookolieschade
- Storm, hagel, sneeuw-, ijsdruk
- Glasbreuk
- Burgerlijke aansprakelijkheid gebouw
- Natuurrampen
- Rechtsbijstand

Blijkbaar ben ik nu ook gedekt tegen...

TERRORISME MET UITZONDERING VAN NUCLEAIR TERRORISME

Oh noes!

Helaas heb ik niet de volledige polis bij, dus geen idee tot hoeveel inboedel is verzekerd. Best eens vragen aan (betrouwbare) makelaar. Ik denk dat het ook meer dan 10 000 EUR is.
Er moet maar eens een raam stukgaan en je hebt het al dik terugverdiend

Last edited by Takeshi; 16-11-2009 at 17:07.
Old 16-11-2009, 17:16   #7   link
DontLikeJelly
Senior Member

DontLikeJelly's Avatar

Is dat ook verplicht als je eigenaar bent van het appartement? De blok is hier gedekt door een blokpolis. Maar voor de inboedel ben ik momenteel niet verzekerd. Er was wel sprake van toen ik men lening deed bij de Fortis maar als puntje bij paaltje kwam zei de vriendelijke madam van men kantoor dat de minimum verzekering overkill was en dat ik ergens anders mocht gaan zoeken.

Misschien toch eens werk van maken...
DontLikeJelly is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2009, 17:17   #8   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Verplicht niet dacht ik maar toch ten stelligste aan te raden om dezelfde reden:

Als heel de blok afbrandt en de verzekering van de blok kan ergens de schuld op jou schuiven, dan kan je maar beter een individuele verzekering hebben.
Old 17-11-2009, 00:19   #9   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

Heb daarstraks eens met onze vaste makelaar gesproken. Is blijkbaar al verzekeringsman van onze familie sinds mijn grootvader daar 70 jaar geleden heeft aangeklopt.

Lieve man heeft even een snelle rekensom gemaakt en 't zou in't 'slechtste' geval 387 euro zijn. Voor diefstal, brand en familiaal. Als ik de exacte bewoonbare oppervlakte heb kan hij deftig rekeken en zou het zelfs minder kunnen zijn.

I seriously like ^^
Old 17-11-2009, 00:31   #10   link
inqubus
Senior Member

387 is toch wel pokkeveel geld zenne.
enkel brandverzekering pakken en familiaal als ge da wilt. Diefstal is zeker niet nodig.

ik heb offerte bij ING laten maken aangezien ik ook verhuis in december en in een duplex appartement van 1999 betaal ik 129 euro per jaar.

Op ING staat trouwens zo een tool waar ge het zelf kunt berekenen op basis van een aantal parameters.
inqubus is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 08:02   #11   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Even simpel uitleggen: ofwel neemt jou huisbaas een brandverzekering met daarin een clausule 'afstand van verhaal', wat zoveel betekent als dat jij als huurder het GEBOUW niet meer moet verzekeren tegen brand. Dan neem je sowieso uiteraard best wl nog een verzekering voor je inboedel.

Als de huisbaas geen afstand van verhaal heeft in zijn contract (iets wat ze doorgaans toch doorrekenen aan huurder indien wl), dan neem je wl een brandverzekering. Gouden regel qua bepaling kapitaal is 20xjaarlijkse huurprijs als kapitaal gebouw, en inboedel wordt meestal op +- 1/3e van kapitaal gebouw gezet, tenzij je 100% zeker bent dat het minder of meer moet zijn, dan kan je dat nog naar believen aanpassen (bijv als je voor 100.000 euro aan DVD's zou hebben dan best in je kapitaal inboedel verhogen).

Ook beetje opletten met prijs. Het kan altijd goedkoper maar de service na schade is er meestal ook naar. Ik zit in de branche dus weet waarover ik het heb. Zet je verzekering bij een degelijke verzekeringsmakelaar die zijn stiel kent. Misschien iets duurder, maar als er iets gebeurt krijg je tenminste deftige uitleg en bijstand. Vergeet ook niet dat aantal Mij'n ook de vrijstelling laten vallen indien je ook je auto en familiale bij hen verzekert (oa VIVIUM, Mercator enz).

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 09:06   #12   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Die familiale verzekeringen, wordt daar niet ongelooflijk mee gefoefeld? Stel dat een maat van mij een kapotte plasma heeft van 1500 euro. Ik heb een familiale, ik passeer daar, stamp die per ongeluk omver, 1500-150 euro franchise -> dikke profit.
Of zit daar ook een bonus-malus systeem op?
Old 17-11-2009, 09:23   #13   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
ik betaal iets van een 160 €/jaar voor een huis (enkel brand) - wel een inboedel van 25k verzekerd.
Jerre_31 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 20:55   #14   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

sorry voor het oprakelen van deze thread.
Maar wat is jullie mening over Fidea?
A-star is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 22:27   #15   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Fidea staat te koop, maakt deel uit van KBC/Centea/Fidea. KBC moet Fidea/Centea verkopen van de EU. Tis maar dat je het weet.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 05-01-2010, 06:16   #16   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

fijn, en net bij centea hebben we onze lening en bij fidea onze brandverzekering.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 07:37   #17   link
Matthias
*snore*

Het is nu niet dat je daar als consument veel zal van merken, h.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 11:09   #18   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Enige nadeel dat je als consument kan hebben,is dat je in geval van schade mogelijk minder vlot geholpen wordt wegens fusie enz

Old 05-01-2010, 16:28   #19   link
@thlon
Junior Member

Ik heb KBC, betaal iets van een 100 euro dacht ik, dacht zelfs minder, en geen kostenlimiet.
Als het overdreven produkten zijn bv een tv van 6000 euro, dan moet ik wel bewijzen hebben dat deze er stond, anders niet.
@thlon is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2010, 21:51   #20   link
McArvidsson
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Ik betaal per jaar rond de 120 EUR voor een kleine studio (brand + familiale)
Dat is toch al de moeite. Ik betaal bij Argenta 85 EUR per jaar voor brandpolis inboedel (dekking is 20.00 EUR) + familiale.
McArvidsson is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules