Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 08-04-2013, 11:55   #1   link
Rufus
PimpMeister

Airco of CV

Zit met het volgende probleem.
In huis hebben wij in de slaapkamers geen verwarming en in de winter kan dit soms wat koud uitvallen (11 graden en iets lager als het echt hard vriest). Nu zijn we aan het zoeken naar een oplossing om deze te verwarmen.
Situatie: Beneden verwarmen wij alles met een pelletkachel. Warm water is voorzien via een doorstromer.
Aantal kamers: 4 (2 op zolder en 1 grote en 1 kleine slaapkamer op de 1ste verdieping)
Ook zouden we de verwarming in onze badkamer willen vervangen.

Opties:
1. Hr ketel op zolder hangen.
Nadeel: veel slijpwerk, radiatoren hangen aan de muren, prijs gas?
Voordeel: Goedkopere installatie als ik een deel zelf doe.

2. Airco's met warmtepomp
Nadeel: Vooral de prijs zo een pomp is niet goedkoop, onderhoud.
Voordeel: Tegenwoordig zijn die zuiniger en goedkoper dan verwarming op gas.
In de zomer kan de airco ook koelen.

Ik weet totaal niet wat kiezen, iemand suggesties.
Of andere oplossingen (we gaan niet met verplaatsbare vuurtjes enzo werken, we willen een permanente oplossing)
Old 08-04-2013, 12:00   #2   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Rofl verwarming in de slaapkamer
Old 08-04-2013, 12:07   #3   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

'Veel slijpwerk' is relatief hé. Ik plan hier binnen aanzienlijke tijd ook een CV te steken maar ga dan wel alle leidingen bloot leggen. In dat geval beperkt het slijpwerk zich tot enkele gaten boren. Dat het minder mooi zou zijn wil ik betwijfelen en het werkt een stuk handiger - ook bij defecten.
Old 08-04-2013, 12:07   #4   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Rofl verwarming in de slaapkamer
Wacht maar tot je kinderen hebt.
Die moeten normaal een 18 graden hebben de eerste maanden.
Dikke slaapzak en muts op is niet altijd handig.
Old 08-04-2013, 12:08   #5   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
'Veel slijpwerk' is relatief hé. Ik plan hier binnen aanzienlijke tijd ook een CV te steken maar ga dan wel alle leidingen bloot leggen. In dat geval beperkt het slijpwerk zich tot enkele gaten boren. Dat het minder mooi zou zijn wil ik betwijfelen en het werkt een stuk handiger - ook bij defecten.
Mja das bij ons het grote probleem. Wij willen geen zichtbare leidingen hebben. Dus moeten al de buizen ingeslepen worden. Het grootste deel zouden we in het vals plafond kunnen leggen en dan naar beneden langs de muur lopen (ingeslepen dus).
Old 08-04-2013, 12:09   #6   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

En waarom wil je absoluut geen zichtbare leidingen? Voor nieuwbouw oké, maar als renovatie is dat belachelijk veel werk.
Old 08-04-2013, 12:31   #7   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Amai, kinderen zijn nogal fragiel de laatste jaren

Ik zou eerder een duivelse valse plafond eruit gooien en voor zichtbare leidingen gaan dan een verlaagde ruimte met niet zichtbare leidingen.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 12:59   #8   link
Divolinon
Una

Divolinon's Avatar

Send a message via ICQ to Divolinon Send a message via MSN to Divolinon Send a message via Skype™ to Divolinon
Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Wacht maar tot je kinderen hebt.
Die moeten normaal een 18 graden hebben de eerste maanden.
Dikke slaapzak en muts op is niet altijd handig.
Je merkt dat verschil enorm, kinderen van nu die altijd 18° gehad hebben, en kinderen van de laatste miljoenen jaren die dat niet hadden.
Old 08-04-2013, 13:02   #9   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
2. Airco's met warmtepomp
Nadeel: Vooral de prijs zo een pomp is niet goedkoop, onderhoud.
Voordeel: Tegenwoordig zijn die zuiniger en goedkoper dan verwarming op gas.
In de zomer kan de airco ook koelen.
Ben je zeker van dat voordeel? Een warmtepomp verbruikt inderdaad geen gas, maar wel elektriciteit. De efficientie van wamtepompen die warmte ontrekken aan de lucht is niet zo geweldig hoog, dus indien je beschikt over zonnepanelen of andere gratis elektriciteit zou het best wel eens kunnen dat je totaalkost hoger gaat liggen dan bij een degelijke condensatieketel, zeker als de woning al niet optimaal geisoleerd is.

De efficientie van warmtepompen met horizontale of zeker verticale warmtewisselaars die de warmte ontrekken aan de bodem is natuurlijk een stuk beter, maar die optie heb je vaak niet of wordt zeer complex en kostelijk bij verbouwing van een bestaande woning.

Last edited by Erik701; 08-04-2013 at 13:08.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 13:04   #10   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Airco in België is ook totaal nutteloos en ongezond. Steek je geld in deftige isolatie en je houdt die toch wel 2 weken durende hitte buiten en in de winter de warmte binnen.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 13:05   #11   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Amai, kinderen zijn nogal fragiel de laatste jaren

Ik zou eerder een duivelse valse plafond eruit gooien en voor zichtbare leidingen gaan dan een verlaagde ruimte met niet zichtbare leidingen.
Dat vals plafond steekt er al in en is in feite de houten vloer van onze zolder met een latje tegen.
Old 08-04-2013, 13:08   #12   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Divolinon View Post
Je merkt dat verschil enorm, kinderen van nu die altijd 18° gehad hebben, en kinderen van de laatste miljoenen jaren die dat niet hadden.
Vroeger lag het sterftecijfer bij pasgeboren kinderen ook veel hoger dan nu.
Als je gaat vergelijken doe het dan zoals het hoort.
Ik zuig dit niet uit mijn duim en is ook niet verplicht.
Maar zoals ik al zei een kind in een slaapzak steken is nog ok. Maar die elke avond een muts opzetten om te gaan slapen is een beetje belachelijk. En ja ik heb het ook graag wat warmer in de kamer.
Old 08-04-2013, 13:08   #13   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Interessant artikel dat hier al ergens gestaan heeft:
http://www.bouw-energie.be/blogposts/warmtepomp.htm

@Takeshi: Airco is niet echt het juiste woord voor wat Rufus bedoelt. Warmtepompen kunnen niet alleen warmte onttrekken uit lucht, water of grond, maar kunnen ook omgekeerd werken, waardoor ze in de zomer je woning koel kunnen houden.
Old 08-04-2013, 13:09   #14   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Airco in België is ook totaal nutteloos en ongezond. Steek je geld in deftige isolatie en je houdt die toch wel 2 weken durende hitte buiten en in de winter de warmte binnen.
Huis is deftige geïsoleerd. Is ook nog niet zo oud. En ja 11 graden binnen bij -10 buiten is niet echt een drama. Maar zoals ik al zei heb ik het liever wat warmer.
Old 08-04-2013, 13:09   #15   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Interessant artikel dat hier al ergens gestaan heeft:
http://www.bouw-energie.be/blogposts/warmtepomp.htm
Merci ga ik zeker is lezen.
De pompen van tegenwoordig schijnen een COP van 3.5 of meer te hebben.

Last edited by Rufus; 08-04-2013 at 13:12.
Rufus is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 13:18   #16   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Indien je warmte kan onttrekken uit de bodem (of grondwater) ja, voor lucht/water warmtepompen ligt dat in de praktijk toch een beetje lager.
Old 08-04-2013, 13:22   #17   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Het belangrijkste uit het artikel is dit.

Quote:
Aardgas kost ongeveer 0.07 euro/kWh en elektriciteit kost ongeveer 0.20 euro/kWh. Elektriciteit is dus bijna 3 keer zo duur als aardgas en uiteindelijk verbruiken warmtepompen elektriciteit. Als een warmtepomp een SPF heeft van 4 wil dit zeggen dat per eenheid elektriciteit die verbruikt wordt er 4 eenheden warmte worden geproduceerd. Een warmtepomp met een SPF van 2.8 kost dus meer aan verbruik dan een condenserende aardgas ketel. Per eenheid eenheid warmte die er wordt opgewekt betaald men immers 0.20/2.8 = 0.071 euro/kWh en bij een condenserende aardgas ketel is dit slechts 0.07 euro/kWh.
Om die SPF waarden te halen moet je, zoals Erik al aanduid, in vrij ideale omstandigheden zitten.
Ga er maar vanuit dat dit niet zo is, en de kans bestaat dat dit niet zo blijft. Warmtepompen lijken mij eerder een laatste optie. Ook al proberen ze ze iedereen aan te smeren als heilig makend.
Old 08-04-2013, 13:29   #18   link
Rufus
PimpMeister

Ja heb het nu ook gelezen en is zeer nuttige info Erik.
Ik denk wat we voor cv gaan gaan. Inslijpen of niet dat zien we dan weer wel
Old 08-04-2013, 13:32   #19   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Nu begrijp ik je bedoeling met die 'airco', je wilde voor een lucht/lucht warmtepomp gaan, die dus warmte onttrekt uit de lucht, en daarmee de binnenlucht weer verwarmt (of omgekeerd). Weet dat de COP of SPF van lucht/lucht warmtepompen nog een stuk lager ligt dan lucht/water, dus daar ga je met een veel hogere verbruikskost zitten. Enige voordeel lijkt me dan inderdaad dat je geen radiatoren moet plaatsen. Maar of die dingen nog optimaal werken als het buiten echt koud is betwijfel ik ten zeerste.
Old 08-04-2013, 13:37   #20   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Nu begrijp ik je bedoeling met die 'airco', je wilde voor een lucht/lucht warmtepomp gaan, die dus warmte onttrekt uit de lucht, en daarmee de binnenlucht weer verwarmt (of omgekeerd). Weet dat de COP of SPF van lucht/lucht warmtepompen nog een stuk lager ligt dan lucht/water, dus daar ga je met een veel hogere verbruikskost zitten. Enige voordeel lijkt me dan inderdaad dat je geen radiatoren moet plaatsen. Maar of die dingen nog optimaal werken als het buiten echt koud is betwijfel ik ten zeerste.
Ja sorry als dat niet goed uitgelegd stond. Bij mij staat airco meestal gelijk aan een of andere warmtepomp en bij ons zou dat lucht/lucht zijn.
Maar dankzij het artikel is dat dus nu als optie geschrapt.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules