Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 09-06-2014, 22:38   #21   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wazeiterna? View Post
Als belegging heb ik mij ongeveer een jaar geleden een aantal goudstaven aangeschaft die nu in de kluis van de bank liggen. Dát is een belegging.

Dat is zowat het meest amateuristische advies dat ik iemand ooit heb zien geven

Fysiek goud verhandelen, we leven in 2014 he makker. We zullen maar geen bewijs vragen van je rendement zeker? En hoeveel kosten je daarop hebt moeten betalen?

Teki is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2014, 22:42   #22   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Nee. Ik heb daar eigenlijk ook nooit bij stilgestaan hoor. Ik weet alleen dat de goudprijs relatief laag stond en dat ik als kind ooit eens iemand heb horen vertellen hoeveel 'winst' hij wel niet had gemaakt met zijn goudbelegging. En het blijft natuurlijk altijd sjiek om te hebben he, zo'n paar goudstaven

Die gaan daar ook jaren blijven liggen hoor. 't Is niet dat het de bedoeling is die koersen nauwgezet in de gaten te houden ofzo.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2014, 22:50   #23   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Schrap het woord 'belegging' dan maar al zéér snel uit je posts hierboven.

Als je vorige week in speculaaspasta je geld had gestoken had je meer return gehad. Of op winst van de Rode Duivels...
Old 09-06-2014, 22:51   #24   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Belegging op lange termijn, nee? Dat is althans mijn bedoeling hoor. Of sla ik de bal mis?

Old 09-06-2014, 22:53   #25   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Misschien ben ik te simpel, maar ik rekende gewoon als volgt :
* 250.000 aan pakweg 2% intrest = 5.000/jaar
* appartement verhuren = 700 x 12 = 8.200/jaar
(ok, daar moeten kosten af, maar zal toch geen 2.000/jaar zijn of wel?)

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2014, 23:03   #26   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wazeiterna? View Post
Belegging op lange termijn, nee? Dat is althans mijn bedoeling hoor. Of sla ik de bal mis?
"ik als kind ooit eens iemand heb horen vertellen hoeveel 'winst' hij wel niet had gemaakt met zijn goudbelegging"

Dat is op zen Daniel van Buyten's naast de bal stampen

Bovendien is fysiek iets aanhouden écht wel passe, begin al maar met een trading account te openen. En iets dan bijhouden om er dan jaren niet naar om te zien?

Misschien moeten we hier eens een echte beleggingstopic openen naast de bestaande beurstopics?
Old 09-06-2014, 23:05   #27   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Misschien moeten we hier eens een echte beleggingstopic openen naast de bestaande beurstopics?
Dat zou precies handig zijn, ja

Zijn daar ook geen apps ofzo waar je virtueel kan beleggen op basis van de huidige koersen enzo? Weet dat ik dat een tiental jaar geleden eens heb gedaan, maar geen idee meer waar of wat.

Old 09-06-2014, 23:06   #28   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
(ok, daar moeten kosten af, maar zal toch geen 2.000/jaar zijn of wel?)
ik weet even niet meer wat zeggen.
Old 09-06-2014, 23:13   #29   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

verzekering, ki, en?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 09-06-2014, 23:20   #30   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

slijtage appartement over x jaren ?
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2014, 23:20   #31   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
verzekering, ki, en?
syndic, herstellingen (al zal dat afhangen van de huidige staat), maar binnen 15 jaar ga je toch al redelijk wat moeten vernieuwen.

Wat ik niet goed begrijp is, je wil je geld niet kwijt zijn voor een lange(re) periode maar overweegt wel vastgoed?

Wat je misschien kan doen is het geld opsplitsen 100k op 8 jaar en de rest op kortere termijn, zo heb je de flexibiliteit.

nog beter, koop u een hotelkamer aan de kust bv. http://www.inieuwpoort.be/nl/waarom-investeren/ heb je al geen miserie met huurders
Zo kan je ook gratis op hotel!
Old 10-06-2014, 00:16   #32   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Doen lapino, sowieso beste investering ooit. Vastgoed blijft boven de inflatie en geen enkele bank kan eraan tippen. Leningen liggen op een historisch dieptepunt dus waarom twijfelen.

Das hier een zotte hoop bs
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2014, 01:31   #33   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Lenen zal niet interessant zijn voor hem aangezien zijn fiscale post al vol zit.

Ik heb het omgekeerde probleem gehad hier maar kom.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2014, 12:46   #34   link
Avalanche
Senior Member

Avalanche's Avatar

Waarom koop je geen vakantie appartement/villa in een warm land en verhuur je dat, aan toeristen, per week?

Er zijn genoeg firma's die de praktische zaken regelen: poetsen, lakens verversen, sleutels afgeven, problemen oplossen, etc. Ik besteed alles uit, behalve het beantwoorden van mails (aannemen van boekingen).

Het vakantie appartement dat ik verhuur in Malta is voor 10 personen, wat ervoor zorgt dat ik niet hoef te concurreren met hotels. Sowieso is er weinig concurrentie voor grotere groepen (6-10 personen), ik vraag in de zomer 2200 euro per week en dat wordt vlot betaald.

Vaste kosten zijn +- 300 euro per boeking voor kuisen/kleine schade. Energie/airco is hier nogal duur en dat is dus ook 100 euro per geboekte week. Blijft nog genoeg winst over om het interessanter te maken dan een gewone 'vaste' verhuur. Ook al moet je de inkomsten uit de zomer halen.
Avalanche is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2014, 13:42   #35   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Avalanche, daar hebben we ondertussen ook ervaring mee. We hebben een huis(je) in Calpe dat we verhuren, maar zijn aan het uitkijken naar een grotere villa omdat de huurinkomsten van dat huis eigenlijk niet opwegen tegen de kosten omdat het te klein is om echt veel huurgeld te vragen (je moet in dat soort woningen minstens 2 gezinnen met kinderen kunnen huisvesten). Maar dat is een andere belegging voor ons, in bovenstaande gaat het om zoektocht om een maandelijks inkomen te genereren om rusthuis van bejaard familielid (deels) te bekostigen.

Old 10-06-2014, 13:43   #36   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Zonder dat er iets kapot gaat moet je tellen op ongeveer 10 maanden opbrengst per jaar. Twee maanden huur ben je sowieso kwijt aan KI, belast KI, verzekeringen en kleine prutsen.
De rente die historisch laag staat is goed meegenomen, zeker als je hypotecaire lening op je eigen huis bijna verlopen is.

Je moet er wel heel wat tijd insteken: een goede huurder vinden, huurcontract opstellen, plaatsbeschrijving, dingen die kapot gaan vervangen, huurders die zichzelf buitensluiten, ...
Je hebt veel minder peace of mind tegenover obligaties of andere beleggingen. Je zou dit allemaal kunnen overlaten aan een immokantoor maar die moeten ook betaald worden en missen hun soms al eens in mensenkennis om een goede huurder te vinden.

Nu, er zijn wel veranderingen op komst qua belasting van de huurinkomsten, ik weet niet wat dat allemaal gaat brengen. Volgens de rekenmodellen die de overheid hanteerd heb je een rendement van 3% tot 5% als je alles laat doen. Een keer een slechte huurder en al je winst is direct weg voor de komden 20 jaar.
Nu, als je alles zelf doet, van bouwen, papierwerk, huurders zoeken, reparaties etc. dan valt er wel iets te rapen als je de moeite wil en kan doen.

Veel grote verhuurbedrijven (vastgoedbevaks?) hebben al hun appartementen in een NV of BVBA zitten, en veel kleine zelfstandigen hebben de vorige generatie hopen zwart geld in appartementen gestoken waar ze nu flink profijt uit halen. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat de huurinkomsten bij een natuurlijk persoon binnekort (gedeeltelijk) op de persoonsbelasting gaan komen. Voor een bedrijf heeft dat geen verschil, en zo wordt het inert zwart geld dan toch belast. Een vastgoed dat geheel of gedeeltelijk voor woonst wordt gebuikt in een NV steken wordt al eenmalig voor 10% van de geschatte waarde belast, en het is niet echt iets dat je rap liquideert.

Mijn advies: als je een beetje handig zijt (loodgieterij, schilderen, elektriciteit) en over wat mensenkennis bezit om de slechte huurders eruit te halen: doen. Als je die skills of tijd niet kunt opbrengen zijn er volgens mij betere opties om geld te doen renderen.

Wij hebben zelf een tweetal dozijn appartenmenten met eigen bloed zweet en tranen van 0 opgebouwd, en ik ben zowat bezig om te kijken hoe we in de toekomst zo weinig mogelijk moeten afgeven.
Ik had gedacht dat de andere vastgoedpro, Nieker, zowat dezelfde mening ging hebben maar blijkbaar niet.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2014, 13:49   #37   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Als ze huurinkomsten gaan belasten dan is dat een kleine ramp voor héél veel mensen, ook voor mij. Ik zie dat nog niet meteen gebeuren, ze gaan wel particulieren met een gigantische vastgoedportefeuille aanpakken... ergens is het niet echt normaal dat we tienduizenden euro kunnen vragen aan huur zonder dat daar 1 euro van belast wordt.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2014, 14:06   #38   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Duron en Nieker, bedankt voor de info. Ik begrijp best dat het ook niet allemaal de perfectie zal zijn, maar het gaat hier ook niet om een appartementje dat verhuurd wordt in Brasschaat of zo. Verwacht in Oudenaarde toch wel enigszins degelijke mensen die zoiets huren. Mensenkennis genoeg, maar handige harry allesbehalve (is ook quasi nieuwbouw, dus veel kan er niet kapot zijn eerste 10j).

Enige wat me (voornamelijk) tegenhoudt is om toch een behoorlijke som te steken in een appartement, want dat geld staat dan wel vast en als ik het binnen 10j nodig heb, moet ik al rekenen op verkoop zonder verlies.

Maar anderzijds is het (denk ik) quasi de enige écht 'zekere' manier om elke maand een bepaald inkomen te hebben. Stel dat we een degelijke huurder heben die elke maand correct betaalt, dan kan dat toch zo geen slechte investering zijn? Of wel?

Als ik zelfde soms gewoon op een spaarrekening zet (bijv medirect) dan haal ik rendement van 2,1% netto (als dat niet daalt tenminste). Dat is 5.000 euro/jaar. Met andere woorden, als ik via verhuur van appartement huishuur 'overhoud' van 500 euro/mnd dan brengt het al méér op. Of zie ik dat verkeerd?

Old 10-06-2014, 14:19   #39   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Als er niets kapot gaat en je niet constant moet opfrissen tussen nieuwe huurders is dat de basisberekening yep.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2014, 14:53   #40   link
Kurkhoer
Zaadvragend

Kurkhoer's Avatar

Zijn garages/parkeerplaatsen geen makkelijkere optie? Dan zit je tenminste niet met de stress van een bewoner die alles kapot maakt/rookt/toch huisdieren heeft en ook na x jaren zullen er weinig of geen herstellingen zijn.
He spared the child and spoiled the rod. I have not sold myself to God.
Kurkhoer is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules