Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 15-10-2018, 14:03   #4441   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kalutica View Post
Haha paar jaar terug werd hetzelfde gezegd met N-VA en ervoor met cordon sanitaire tegen VB en toen was het wel democratisch. Maar pas op als het met de linksen gebeurt, dan ineens niet meer.
Quote:
Originally Posted by DarthJabbaBoulet View Post
Het gaat erom +50% van de zetels te halen, of daar de grootste partij in zit of niet maakt niet uit.
Schattekes, mijn hele punt is net dat De Clercq die meerderheid momenteel niet heeft zonder sp.a/Groen.
Als Open VLD met de CD&V en de N-VA een meerderheid had om een coalitie te vormen zonder de linksen, natuurlijk dat het dan democratisch zou zijn om dat te doen. Ongeacht van wie de grootste partij is.

Maar nu is dat dus niet zo, en is sp.a/Groen nodig voor een coalitie. Dan kun je aan de onderhandelingstafel niet zomaar rond de grootste partij, ook niet voor de sjerp.
Het kan zeker dat De Clercq er in slaagt het burgemeesterschap te claimen, maar het kan niet zomaar een evidentie zijn *omdat* ze het sterkste gestegen zijn.

Meerderheid > grootste > sterkste stijger, zoiets.
Old 15-10-2018, 14:04   #4442   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
Ik vond de reactie van De Clercq die de burgemeestersjerp claimt voordat zijn meerderheid zeker was anders een pak beschamender.

In een democratie gaat het niet over wie het sterkste stijgt, wel over wie er het meeste zetels haalt.
Ja, sp.a/Groen is 12% gezakt. Maar ze zijn nog steeds de lijst die het meeste stemmen heeft behaald. Het zou pas ondemocratisch zijn daar geen rekening mee te houden.
Toevoeging: nu ik hem nog eens lees, had ik die post misschien wat beter kunnen verwoorden. Fair point.
Old 15-10-2018, 14:08   #4443   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
Dus in Ninove (bijvoorbeeld) moet het vlaams belang aan de macht?
Als er een meerderheid is zonder hen: nee.
Als er geen meerderheid is zonder hen (en er een partij is die met hen wilt samenwerken): ja.
In dat laatste geval zou het ook normaal zijn dat ze de grootste kanshebber zijn voor het burgemeesterschap. Het hangt dan af van de onderhandelingen, maar ze kunnen dan in ieder geval niet zomaar genegeerd worden bij de onderhandelingen voor die coaltie.
Old 15-10-2018, 14:11   #4444   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

TIS STIL AAN DEN OVERKANT IMO

“WE HATE SPORTING"

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2018, 14:12   #4445   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

moest ik in ninove wonen, ik zou uit schaamte verhuizen

niet perse door de verkiezingsresultaten. gewoon, weetwel, ninove.
Old 15-10-2018, 14:13   #4446   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Ik zweeretu, ge kunt hier de mooiste zatte avonden uit uw leven beleven.

“WE HATE SPORTING"

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2018, 14:19   #4447   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
ben nu wel curieus, wie heeft hier wat gestemd? of bestaan er nog altijd mensen die da nie willen zeggen?
Lokaal: stadslijst voor Mechelen (voorkeurstem Groene politicus).
Provinciaal: Groen.
Old 15-10-2018, 14:32   #4448   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch voor spa gestemd in Brugge.
Vond het huidig beleid niet zo slecht als het uitgesmeerd werd en ik kon me er niet toe bewegen om op CD&V te stemmen, wat met De Fauw en Demon toch goeie mensen heeft.
Wel niet op Landuyt gestemd, die scoorde in mijn ogen beter op federaal dan op lokaal niveau.

Provinciaal op groen.
Xefox is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2018, 14:49   #4449   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Quote:
Schattekes, mijn hele punt is net dat De Clercq die meerderheid momenteel niet heeft zonder sp.a/Groen.
Als Open VLD met de CD&V en de N-VA een meerderheid had om een coalitie te vormen zonder de linksen, natuurlijk dat het dan democratisch zou zijn om dat te doen. Ongeacht van wie de grootste partij is.

Maar nu is dat dus niet zo, en is sp.a/Groen nodig voor een coalitie. Dan kun je aan de onderhandelingstafel niet zomaar rond de grootste partij, ook niet voor de sjerp.
Het kan zeker dat De Clercq er in slaagt het burgemeesterschap te claimen, maar het kan niet zomaar een evidentie zijn *omdat* ze het sterkste gestegen zijn.

Meerderheid > grootste > sterkste stijger, zoiets.
Momenteel zijn ze niet eens de grootste partij, ook los van het kartel, aangezien groen 15 van de 21 zetels in het kartel lijkt te hebben. In 2012 had Termont 44k+ voorkeursstemmen, spa had 15 zetels, groen 11 en VLD 9.
Nu heeft VLD er 15, groen blijkbaar ook 15 en spa 6. Dus zelfs individueel is het niet de grootste partij. Grootste stijger uiteindelijk wel maar dat wil niets zeggen.
De Clercq heeft gewoon veel te vroeg victorie gekraaid. Hoe stom kunt ge ook zijn, Gent heeft heel gekleurde regio's, wacht dan op zijn minst tot ge meer resultaten binnen hebt.
Old 15-10-2018, 14:52   #4450   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post

Hopelijk schroeven ze dat circulatieplan volledig terug.
Terug naar af, echt briljant plan...

Het circulatieplan is de max trouwens. Dat het niet perfect is, is evident, maar Gent is er fameus op vooruit gegaan sindsdien. En sinds de aanpassingen in april zijn veel van de slechte eigenschappen ervan ook al verdwenen.
Old 15-10-2018, 15:03   #4451   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Welk Gent? Ik ben sinds het circulatieplan nog maar 1 keer in't centrum geweest om te shoppen.

En toen ik overlaatst dringend naar mijn kostuummaker moest - hij belde me of ik niet rap nog voor zijn volgende afspraak kon binnen springen - die aan het Gravensteen woont, heb ik er 50 minuten over gedaan om van Wondelgem naar de parking van de Poel (Ramen) te rijden. Vroeger stond ik daar op 15-20 minuten. Ik moest er binnen het uur zijn, dus eerst nog naar de tram stappen om die te nemen was al helemaal geen optie.

Toen ik mij verontschuldigde omdat ik maar nipt op tijd was, zei hij: "Ja, we weten het. We wachten de verkiezingen nog af in de hoop dat er nog iets veranderd, anders moeten wij ook naar de rand verhuizen. We zijn helaas al teveel klanten van buiten de ring kwijt." En zo zijn er volgens mij veel.

Mod: En mijn ouders wonen al heel hun leven op de ring. Sinds het circulatieplan zijn de files gemiddeld met 2 uur verlengd. Je staat nu bij mijn ouders in de file van 6-10 uur ipv 7-9, om dan vijf uur later hetzelfde verhaal te zien. Flink werk hoor. En gezond dat het daar nu moet zijn.

Last edited by HeLLBirD; 15-10-2018 at 15:12.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2018, 15:12   #4452   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by The one and only Buffalo View Post
Momenteel zijn ze niet eens de grootste partij, ook los van het kartel, aangezien groen 15 van de 21 zetels in het kartel lijkt te hebben. In 2012 had Termont 44k+ voorkeursstemmen, spa had 15 zetels, groen 11 en VLD 9.
Nu heeft VLD er 15, groen blijkbaar ook 15 en spa 6. Dus zelfs individueel is het niet de grootste partij. Grootste stijger uiteindelijk wel maar dat wil niets zeggen.
De Clercq heeft gewoon veel te vroeg victorie gekraaid. Hoe stom kunt ge ook zijn, Gent heeft heel gekleurde regio's, wacht dan op zijn minst tot ge meer resultaten binnen hebt.
Ik vraag me wel af hoeveel voorkeurstemmen De Clercq heeft gehaald. Als dat een pak meer is dan Coddens en Watteuw, zit hij wel steviger aan de onderhandelingstafel (hoewel ook dat weer geen garantie is / mag zijn).
Old 15-10-2018, 15:14   #4453   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

ben je ongezonde lucht van verkeer als anti-circulatieplan argument aan het gebruiken?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2018, 15:16   #4454   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Quote:
Ik vraag me wel af hoeveel voorkeurstemmen De Clercq heeft gehaald. Als dat een pak meer is dan Coddens en Watteuw, zit hij wel steviger aan de onderhandelingstafel (hoewel ook dat weer geen garantie is / mag zijn).
DE CLERCQ Mathias Open Vld 23552
CODDENS Rudy sp.a-Groen 17484
WATTEEUW Filip sp.a-Groen 12959

@Frenzal: Ja. Het probleem opschuiven is níet het probleem oplossen.
Old 15-10-2018, 15:17   #4455   link
Horla
Senior Member

Laten we het zo zeggen: De mensen die ik ken en in Gent wonen zijn zeer enthousiast over het circulatieplan (het grootste deel heeft wel geen auto). Iedereen die eens "snel" Gent binnen moet zijn, die klaagt (+een groot deel van de middenstand).

Ik had dan ook niets anders verwacht dan dat groen vooruit ging gaan. Het was alleen zien het slecht rood het ging doen (en dan met name na het meest recente schandaal).
Horla is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2018, 15:19   #4456   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Tssss, die autoloze klootzakken allemaal

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2018, 15:24   #4457   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
Welk Gent? Ik ben sinds het circulatieplan nog maar 1 keer in't centrum geweest om te shoppen.

En toen ik overlaatst dringend naar mijn kostuummaker moest - hij belde me of ik niet rap nog voor zijn volgende afspraak kon binnen springen - die aan het Gravensteen woont, heb ik er 50 minuten over gedaan om van Wondelgem naar de parking van de Poel (Ramen) te rijden. Vroeger stond ik daar op 15-20 minuten. Ik moest er binnen het uur zijn, dus eerst nog naar de tram stappen om die te nemen was al helemaal geen optie.

Toen ik mij verontschuldigde omdat ik maar nipt op tijd was, zei hij: "Ja, we weten het. We wachten de verkiezingen nog af in de hoop dat er nog iets veranderd, anders moeten wij ook naar de rand verhuizen. We zijn helaas al teveel klanten van buiten de ring kwijt." En zo zijn er volgens mij veel.

Mod: En mijn ouders wonen al heel hun leven op de ring. Sinds het circulatieplan zijn de files gemiddeld met 2 uur verlengd. Je staat nu bij mijn ouders in de file van 6-10 uur ipv 7-9, om dan vijf uur later hetzelfde verhaal te zien. Flink werk hoor. En gezond dat het daar nu moet zijn.
Ahja, de persoonlijke anecdotes. Altijd een winnaar in discussies. Dat zowat alle verkeersexperts het circulatieplan toejuichen, wordt weer onder de mat geveegd. En tot op heden is er geen enkele studie die aanwijst dat het circulatieplan negatieve gevolgen heeft. Moest dat bestaan, had NVA het lang en breed uitgesmeerd in de pers.

Met mijn ouders ook altijd leuke discussies. Mijn vader weigert pertinent om Gent nog in te rijden sinds de invoering, maar als ik nog eens thuis ben en hem verplicht om het toch te doen, zijn we nog nooit in de problemen geraakt. En mijn moeder zit ook continu te klagen dat het toch negatief is voor de middenstand, maar als ik dan vraag hoe het in haar winkel in Kortrijk gaat "ja, het gaat toch slecht in de verkoop".

Ik verlang echt naar een tijd waar discussies nog eens gevoerd worden op basis van cijfers en niet op buikgevoel.
Old 15-10-2018, 15:30   #4458   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Kantoor zat vorig jaar nog in Gent centrum (overkant MIAT). Voor het plan stond ik op 25min thuis met wagen, compleet het centrum vermeden (dus straat werk uitrijden richting ring rond Gent, en dan ènkel nog via de ring rond Gent naar de R4 en hop).

Oktober 2017, vlak voor we verhuisden buiten Gent, deed ik er net geen 20min over om uit de straat van kantoor te geraken, seriously, om dan op de ring rond Gent nog wat 100m/10min te rijden.

MA MEE MIJNE BAKFIETS, VOORUIT DAT DAT GAAT JOM!
Old 15-10-2018, 15:34   #4459   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
DE CLERCQ Mathias Open Vld 23552
CODDENS Rudy sp.a-Groen 17484
WATTEEUW Filip sp.a-Groen 12959
Hmm, op basis van wat is dat? Ik dacht dat er nog geen definitieve cijfers waren?
Interessant als het dat is, in ieder geval.
Old 15-10-2018, 15:38   #4460   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Ja hoor, Bjorn. Cijfermateriaal, iets waar absoluut níet mee gesjoemeld kan worden, is véél belangrijker dan feitelijke vaststellingen. Ben ik even blij dat jij me dat komt uitleggen.

Het circulatieplan is nu eenmaal iets heel persoonlijks en afhankelijk van locatie. Dus het is logisch dat twee vrienden die elk aan de andere kant van de stad wonen, elkaar volledig kunnen tegenspreken op dat vlak.
Mijn gezin - en mijn ouders - zijn alvast totaal niet te spreken over het Plan, want wij ondervinden alleen maar nadelen. Daarom dat wij dan ook stemmen tégen diegenen die het ingevoerd hebben. Dat is het punt van democratie. Als blijkt dat wij de enigen zijn die er last van hebben, dan is dat ook zo.

Wat niet wil zeggen dat ik tegen een gezond en leefbaar stadscentrum ben. Maar dan moet je eerst de infrastructuur voorzien om de ban op de auto op te vangen. En dat ontbreekt volledig.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules