Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 22-08-2017, 20:43   #1481   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Is dit een zot goeie deal of is Zotac een slecht merk? https://www.amazon.de/ZOTAC-GeForce-...words=gtx+1080

Quasi altijd MSI gehad hier eigenlijk.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2017, 20:52   #1482   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Zotac is zeker niet verkeerd, het is (zoals de meeste technologiebedrijven in deze sector) een firma uit Hong Kong met een degelijke reputatie. Veelal leveren ze bescheiden pionierswerk in samenwerking met nVidia, zoals de eerste mini-PC die officieel VR-ready werd gelabeld.

Daarnaast is dit niet noodzakelijk een zotte deal, wel scherp. Hou er enkel rekening mee dat het compacte formaat ook een bescheiden impact heeft op de koelprestaties. Als je behuizing voldoende ruimte heeft, is dit kleinere formaat niet echt nodig.
Old 22-08-2017, 22:33   #1483   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ben niet bedrogen geweest met 2 zotac kaarten (ook uit duitsland)
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2017, 09:45   #1484   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

Heb mij nu op mindfactory KFA2 GeForce GTX 1080 EX OC Edition gekocht + destiny 2 bij release. Reviews zijn degelijk buiten iets luidere fans en leds die je niet kan afzetten. Heb wel een windowless case dus niet zo een probleem, ben benieuwd.

Iemand een MSI R9 280 GAMING 3G kopen? Dunno wat daar nog voor te krijgen valt? Heb ook een R9 280X (wel tweedehands met luide after market cooler op). Was voor een crossfire experimentje. Indien iemand interesse heeft kan die er wel bij voor 15 eur oid?

Last edited by Anulin; 15-02-2018 at 21:42.
Anulin is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2017, 11:35   #1485   link
Lycas
Senior Member

Dat is dan om te gamen op 1440p ultra? 1080 en 1070 zijn overkill voor 1080p. Daarvoor kan je al perfect een 1060 of 1050ti gebruiken.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2017, 13:09   #1486   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

Yep, is voor 1440p ultrawide. Was aan het wachten op Vega maar die valt op veel vlakken tegen. Dan maar een goeie deal opgepikt voor een gtx1080.
Anulin is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2017, 18:38   #1487   link
Lycas
Senior Member

Ik ben aan het kijken voor de volgende setup:

1700X Ryzen CPU (8 Cores)
B350 Mobo (MSI Mortar ofzo)
16GB 3200 RAM / of 32GB (maar de price jump is wel huge)
1060 6G

+ een SSD

Wat is momentaan wat de betere keuze? Nog altijd S-ata 600? Ik heb het gevoel dat een NvME niet heel veel prestatie winst heeft op normaal gebruik tegen het prijsverschil. Hetzelfde verhaal met PCIE.
Old 03-09-2017, 10:55   #1488   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Welk doel heb je voor ogen? Indien productivity: best oké. Indien gaming: totaal niet in balans.
Old 03-09-2017, 11:12   #1489   link
Lycas
Senior Member

Nee ik weet het, de 1060 is wat onder de 1700X.

Hoofdoel is productiviteit met VM's en test omgevingen die vooral op CPU gebasseerd zijn. Daarnaast nog gaming, maar dat is niet het hoofdoel.

Een 1070 lijkt me nog wat duur tegenover een 1060? RX56 misschien? Het zou 1080p zijn met zicht naar 1440p.
De 1700 zit boxed met een wraith cooler en de 1700X niet? Die wraith doet het wel goed naar het schijnt dus een custom is niet nodig.

Wat ook kan:

Downgrade naar de Ryzen 5 1600X, dan bespaar je wel wat natuurlijk. 6 cores is ook al niet slecht.

Last edited by Lycas; 03-09-2017 at 11:37.
Old 03-09-2017, 19:17   #1490   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

De Ryzen 5 blijf ik voor alle doeleinden een onwaarschijnlijk interessante CPU vinden. Het valt me zelfs tegen dat de verkoopcijfers eerder lauw zijn, die chip (vooral de gewone 1600) verdient beter. Prijs/kwaliteit is dat een geweldige sweet spot, al past een 1700x zeker zo goed bij jouw omschrijving. Gegeven dat je toch voor meer geheugen zou kiezen, wat te verantwoorden is in dit geval, zou ik - afhankelijk van je budget - Ryzen 5 1600(x) inderdaad niet uitsluiten.

Of je een aftermarket koeler wil, is dan weer geheel afhankelijk van je persoonlijke eisen. Boxed koelers volstaan om de CPU in kwestie voldoende fris te houden, anders zouden ze nooit ofte nimmer meegeleverd worden. Meer lawaai en minder ruimte tot overclocken zijn de spijtige consequenties. De wraith-koeler is oké, beduidend beter zelfs dan de stofzuigers die tot enkele jaren terug nog bijgeleverd werden. Aangezien je echter consequent over de X-versies spreekt, reken ik er op dat je wel degelijk zal overclocken. In dat geval is een aftermarket-koeler een no-brainer. Dat hoeft overigens niet duur te zijn, een Scythe Kotetsu (€30) biedt al heel wat speelruimte zonder lawaai.

Goed advies geven op grafisch gebied blijft uiterst moeilijk. Doordat Vega wat tegenvalt, zeker ook wat betreft beschikbaarheid, blijft de markt nog wat uit balans. Een GTX1060 blijf ik bovendien nog steeds te duur vinden. Een RX56 met een degelijke koeler klinkt dan interessanter, die kaart is al bij al in orde. Daar zijn het vooral prijs (tot nader order érg variabel) en beschikbaarheid die essentieel zijn.
Old 03-09-2017, 20:08   #1491   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Is er een manier waarop ik kan zien of mijn psu toereikend is voor nieuwe hardware? Dan denk ik aan een nieuwe gpu als een 1080 bijvoorbeeld.
Old 03-09-2017, 20:45   #1492   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yes, daar bestaan verschillende sites en tools voor. De ene is al wat betrouwbaarder dan de andere, maar ze geven allemaal een behoorlijk beeld. Daarnaast mag je er van uitgaan dat eender welke fatsoenlijke PSU van 500 tot 600W in bijna alle normale gevallen volstaat.
Old 03-09-2017, 22:38   #1493   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Die had ik al gevonden ja maar had gehoopt dat ik dit via windows gemakkelijker kon terugvinden zonder 3d party downloads etc.
Leek me trouwens een basis iets voor een OS, hoeveel power gebruikt welk item en hoeveel heb ik nog.
Old 04-09-2017, 12:39   #1494   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Je hoeft niet noodzakelijk iets te downloaden, de meeste zoekresultaten zijn eenvoudige websites waar je jouw componenten kan ingeven. Het eerste resultaat is bijvoorbeeld best handig en geeft snel een goed beeld.
Old 04-09-2017, 23:41   #1495   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Stel dat ik deze voeding koop, dan veronderstel ik dat die mijn RX 580 en R5 1600 wel kan trekken. Die voeding werkt tot 30% belasting fanless en tot 50% belasting in low noise mode. Maar is het een voordeel om eerder voor 650W te kiezen, enkel en alleen om langer in de fanless/silent mode van de psu te blijven? Of zit mijn PC in idle bijna zeker sowieso in lage belasting bij zowel 550W als 650W en bij gamen sowieso bij beiden in de range waar de fan zal aanschieten? Ik zou de extra 10 euro immers goed kunnen gebruiken voor een frietje met twee vlezekes en een potje curryketchup.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2017, 06:31   #1496   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Da's een klassieke vraag, daar bestaat bijzonder veel literatuur over. Samengevat: in principe gebruikt een PSU enkel wat nodig is, de 'overbodige' kracht wordt dus gewoon niet aangesproken en kan geen kwaad. En evengoed een overbodige kost. In dit geval klopt je redenering echter wel, op papier zou wat meer wattage van pas komen om je systeem stiller te houden.

Toch is het verschil klein. PSU's van Seasonic zijn erg stil, zelfs op low noise mode ga je die voeding niet kunnen horen. Andere onderdelen gaan beduidend luider zijn, bovendien. Daarnaast gaat een RX580 bij stevige belasting een dikke 200W nodig hebben, hetzelfde geldt voor een Ryzen 5 (al gaat dat tijdens gaming niet echt het geval zijn, dan spreken we over veel specifiekere taken). Mik alleszins op zo'n 350 tot 400W load tijdens het gamen. Dan is 550W nog steeds afdoende terwijl het verschil in geluidsproductie met een 650W-model je waarschijnlijk compleet zou ontgaan.

Tot slot mag je ook de efficiëntie van een voeding niet onderschatten. Een PSU die consequent tegen de limiet wordt gedreven is niet gezond, het omgekeerde geldt echter net zo goed. Idealiter wordt een voeding tussen 60% en 80% belasting gehouden. Niet dat dit tegenwoordig nog zo veel uitmaakt, zeker wanneer je voor kwaliteit (zoals SeaSonic kiest), het is toch een argument om het gewoon bij de 550W te houden.
Old 05-09-2017, 09:59   #1497   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Oke, gewoon 550W nemen dus. Bedankt!
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2017, 19:41   #1498   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Ouders willen nieuwe laptop. Budget 500 à 550 euro. Had hen tijdje geleden dezen HP door gestuurd maar ze hebben te lang gewacht en is nu uitverkocht. Nu moet er toch ineens dringend éénen gekocht worden.
Ik zie op coolblue geen 15" 1080p laptops meer voor dat budget. Is dezen HP nog cava? De 17" 1600x900 houdt mij wel beeke tegen.

Iemand ander voorstel eventueel?
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2017, 08:06   #1499   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

499 eur - met Full HD Display en SSD schijf

https://www.laptopshop.be/product/78...q4-azerty.html
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2017, 08:18   #1500   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Acer vermijden, echt. Is rommel en de customer support is niet om over naar huis te schrijven.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules