Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 26-04-2007, 13:54   #201   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

mooi, maar alle kritiek is welkom (denk ik ) dus moet ik er ook bijvertellen dat het jammer is dat zijn linkerhand er niet helemaal opstaat

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 12:38   #202   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Hmmmmmmmmmz

Al een pak bijgeleerd, vooral dan qua positionering etc. Maar wat doen jullie op vakantie en op weekendjes?

Ik hou wel van fotografie, ik snap voor een groot deel de verschillende settings en mogelijkheden en beperkingen van mijn camera, maar ik mis eigenlijk de creatieve inbreng.

Ik kan ook foto's van bloemen, landschappen, insecten etc. gaan trekken. Maar op zich zegt dat imho weinig, behalve dan om je camera te leren kennen of om te experimenteren. Maar ik hou het liever op personen die iets actiefs doen.

Die foto's van Teus bv vanop die scoutsweekendjes, ik vind ze niet meteen terug, maar die in die truck vanachter spreekt boekdelen. Zo kan je direct beginnen fantaseren wat er aan het gebeuren was. En dat mis ik een beetje als ik foto's trek op skiverlof, vakantie, weekendjes etc.

Neem nu bijvoorbeeld de zomervakantie, je wil het zicht vanuit je hotelkamer op foto vastleggen, je kent het wel, de bomma's en bompa's willen dat zien, de mama wilt weten waar je zat etc. Maar dan sta je daar op je balkon en krijg je zulke zaken die niets zeggen, en waarvan er waarschijnlijk al 3 miljoen mensen een foto hebben.
Op zich kan ik ook de mooie bloem trekken die vlak naast ons balkon groeide, maar dan zegt dat weer niets over de omgeving.

Hoe maak ik zulke foto's net iets artistieker? Ze zijn veel te gewoon imho.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 12:43   #203   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Met die paarse bloemen aan de zee had je waarschijnlijk wel coole dingen kunnen doen, toch?
Farah is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 12:43   #204   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

panoramas maken het wat minder saai. zal zo meteen een draadje posten daarover.

en reisfotografie, sja. probeer wat goeie en interessante composities te krijgen, maar op vakantie is er niet zo heel veel boeiend vast te leggen als je enkel landschappen neemt. fotografeer vooral de mensen waarmee je bent, en probeer wat dingen uit te drukken. bijvoorbeeld dingen die heel typisch zijn voor daar. hmm, feitelijk, maak gewoon goeie portretten met een mooie omkadering/achtergrond.

ik neem wat beelden om mensen een idee te geven van de omgeving, en ga dan vooral portretjes doen. een paar macrofoto's ertussen scheppen ook wat sfeer. fototjes van hier: http://www.pbase.com/teus/crete
(zit atm 2.5 maand in kreta)
Old 27-04-2007, 12:54   #205   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Hoe maak ik zulke foto's net iets artistieker? Ze zijn veel te gewoon imho.

Vroeger opstaan

Nee serieus bij landschapfotografie is het licht heel erg belangrijk. Er zijn maar weinig landschappen die bij vol zonlicht midden op de dag goed pakken op de foto. Dat is erg fel koud licht met harde schaduwen...kŕn mooi zijn maar dat is het meestal niet.

Maar sta zo eens op om 5u 's morgens, klim een berg op met zicht over die baai en trek fotos zo tijdens het kwartiertje nét voor de zon opkomt...heel speciaal licht en direct een heel andere sfeer.

Hetzelfde nét na zonsondergang.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 12:56   #206   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Uiteraard, maar ja, de grootouders willen het natuurlijk allemaal ook zien (en eigenlijk vond ik dat een enorm stoer uitzicht ook dat we daar hadden).

Hetgeen jij doet op bv:

http://www.pbase.com/teus/image/77203234

Dat is ook de omgeving, en oke der zijn auto's, en dan heb je die omwalling, maar dinges om vast te leggen, je camera is pakken beter, en iets meer verschillende karaktereigenschappen van dat land.

Maar ik zit dan met bv zoiets:

Bye bye kleur, leuke schakeringen, en een verschrikkelijke foto als resultaat.

Dan is hetgeen jullie zeggen inderdaad beter, fotografeer de typische zaken van het land, of neem macro's etc. Maar dan zit je nog steeds met het probleem dat de ouders of het vriendinnetje of je kameraden niet mee op de foto staan!

Dit is beter dan die landschapsfotos, maar daar staat dan weer niemand bekend op!

Old 27-04-2007, 13:03   #207   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Quote:
Deze foto had best cool kunnen zijn, maar hij lijkt niet helemaal scherp te zijn en de kleuren zijn flets. Dat er niemand bekend op staat is niet erg. Op zulke markten vind je genoeg oude mensen met een zalige karakterkop. Die moet je fotograferen, en 't liefst nog als ze druk in de weer zijn.
Old 27-04-2007, 13:04   #208   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

wat de wannes zegt, hard daglicht is niet ideaal. 's ochtends en 's avonds is het beter maar heb je al vaak een statief nodig. ma bon, wanneer het licht dan heel zacht is zit je op het terrein van Velvia. beste film ooit als je weet die te gebruiken, digitaal kan er toch niet aan =)

wanneer ik zeker ben dat men mechanische camera hier werkt, zal ik er zekerlijk nog wat schieten.
Old 27-04-2007, 13:11   #209   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Hetgeen jij doet op bv:

http://www.pbase.com/teus/image/77203234

Dat is ook de omgeving, en oke der zijn auto's, en dan heb je die omwalling, maar dinges om vast te leggen, je camera is pakken beter, en iets meer verschillende karaktereigenschappen van dat land.

Maar ik zit dan met bv zoiets:

Bye bye kleur, leuke schakeringen, en een verschrikkelijke foto als resultaat.

Dan is hetgeen jullie zeggen inderdaad beter, fotografeer de typische zaken van het land, of neem macro's etc. Maar dan zit je nog steeds met het probleem dat de ouders of het vriendinnetje of je kameraden niet mee op de foto staan!

Dit is beter dan die landschapsfotos, maar daar staat dan weer niemand bekend op!
ha, dank je. kwestie van licht te kunnen "zien", maar dat vergt echt wel tijd en ervaring. een goeie camera hebben telt, maar weten hoe je die gebruikt is iets anders. mijn foto's zijn gewoon wat scherper dan de jouwe (betere sensor en optica), maar voor de rest kun je de mijne best goed benaderen hoor.

eerste foto van je: sja, hard licht. veel nevel in de lucht waardoor de bergen wat wazig worden, niet veel aan te doen. op een ander tijdstip eens de foto nemen. neem eens de hele dag foto's door van dezelfde scčne, en beoordeel dan zelf wat er het best lijkt.

foto markt: bwa, Farah, geen zo een karakterkop. en de mens zit helemaal verborgen achterin de foto

foto van die bloem is wel goed hoor. die kan er zo door, niets op aan te merken. mooie kleuren en verzadiging van je rood & hemel.
Old 27-04-2007, 13:42   #210   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
foto markt: bwa, Farah, geen zo een karakterkop. en de mens zit helemaal verborgen achterin de foto
Ik bedoelde dat je op zulke markten meer dan genoeg mensen met karakterkoppen vindt, dus dat hij niet ver zou moeten gaan zoeken. De man op zijn foto is inderdaad maar een gewoon ventje.
Old 27-04-2007, 15:58   #211   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Mja ik durf me geen dure camera te kopen, ik verslijt elektronisch gerief tegen de sterren op. Een laptop per jaar, een gsm/mp3speler per jaar, en ondertussen ben ik bezig aan men 3e germa'de Canon A95, die ek ondertussen ook al 2x heb moeten lijmen

En Canon EOS reeks zit er wel in, maar dat is zo log en zwaar, die camera overleeft mij geen week denk ik.

Dat met dat fruit is iets waar ik veel last van heb, sommige delen zijn altijd scherp, andere dan weer niet. Ligt dat aan de beperkingen van de camera? Macro en landschappen zijn wel scherp, vanaf het ietsje donkerder is, begint alles verder dan 2-3 meter te vervagen. Op eender welke AF setting. Maar dat is een beperking van de standaard canon lensjes zeker?

Ik heb hier een oude Nikon camera van men pa, dat ding kostte indertijd stukken van mensen naar wat ik heb horen vertellen, ik pakte die vroeger altijd mee op verlof, en toen kwam er geregeld volk naar me toe om daar dinges over te vragen. Maar dat ding is wel ondertussen 15 jaar oud ofzo, zou dat betere foto's nemen? Dan zit ik wel te prullen met filmrolletjes... Niets tegen de oude ambachten, maar we zitten wel in 2007, die dinges komen stuk voor stuk online, dus dan moet ik ze nog inscannen of op cd laten zetten etc. Uiteindelijk trekt dat toch ook op niet veel?

Dit staat erop:
Nikon F4
en op de lens: AF nikkor 1:14D 28mm
op de andere AF nikkor 1:3,3-4.5 35-70mm
en dan nog een andere met 70-300mm F4.5-6 D ED op

*edit* mijn frank valt net, die lenzen zijn allemaal nikkors, als ik me een canon koop, past dat daar niet op zeker?

Last edited by Teki; 27-04-2007 at 16:18.
Old 27-04-2007, 17:26   #212   link
sn1p3r
bashir_be

sn1p3r's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
eerste foto van je: sja, hard licht. veel nevel in de lucht waardoor de bergen wat wazig worden, niet veel aan te doen. op een ander tijdstip eens de foto nemen. neem eens de hele dag foto's door van dezelfde scčne, en beoordeel dan zelf wat er het best lijkt.
Een correcte filter erop zou hiermee komaf kunnen maken, imo.
Old 27-04-2007, 18:09   #213   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
*edit* mijn frank valt net, die lenzen zijn allemaal nikkors, als ik me een canon koop, past dat daar niet op zeker?
Je kan een adapter kopen. Is niet echt waanzinnig duur.

Zoek: "Nikon EOS adapter" ofzo.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 13:27   #214   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Je kan een adapter kopen. Is niet echt waanzinnig duur.

Zoek: "Nikon EOS adapter" ofzo.
ja, nikon lenzen kun je op canon gebruiken omdat hun flange to film distance groter is. maarja, lichtmeting gebeurt dan in stepdown en je mag alles van AF vergeten. niet zo heel aangeraden voor de amateur.

Quote:
En Canon EOS reeks zit er wel in, maar dat is zo log en zwaar, die camera overleeft mij geen week denk ik.
BS, canon 3xx/400 series zijn vederlicht en extreem compact.
Quote:
Dat met dat fruit is iets waar ik veel last van heb, sommige delen zijn altijd scherp, andere dan weer niet. Ligt dat aan de beperkingen van de camera? Macro en landschappen zijn wel scherp, vanaf het ietsje donkerder is, begint alles verder dan 2-3 meter te vervagen. Op eender welke AF setting. Maar dat is een beperking van de standaard canon lensjes zeker?

Dit staat erop:
Nikon F4
en op de lens: AF nikkor 1:14D 28mm
op de andere AF nikkor 1:3,3-4.5 35-70mm
en dan nog een andere met 70-300mm F4.5-6 D ED op

fok win. die 28mm f/1.4 is goed en scherp, de rest van de optica nogal heel middelmatig. nikon F series zijn beestige cameras en zeer stevig, die verslijten niet zomaar. het probleem zal eerder zijn dat je analoog moet werken, en de F4 een zwaar ding is.

sja, indien je geen zorg kunt dragen voor je materiaal wordt het moeilijk. ik draag zorg voor men materiaal, maar toch ziet het ferm af... gelukkig heb ik enkel metalen bodies, ik wil niet weten of de plastiek low-end bodies mij zouden overleven =)
Old 30-04-2007, 19:42   #215   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Zwoep dacht ik, en dat was inderdaad heel cool gedaan.
Check.

Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2007, 19:50   #216   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

FOK

Nu weet ik waarom die camera al een tijdje niets ligt te doen.

Ik naar de winkel om wat filmrolletjes (hoe oldskool!), ding eringestoken, paar fotokes getrokken. Ineens springt dat gewoon allemaal open!

De film blijft niet meer vastzitten, de camera sluit niet meer, en de sluiting is finaal afgebroken! Dat zijn gelukkig wel allemaal metalen onderdelen, maar zelf met superlijm houden ze niet.

Men pa heeft het al enkele keren getest en het blijkt nutteloos te zijn :/
Old 10-05-2007, 09:36   #217   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

hm, spijtig. geef een seintje als je die 28mm lens wegdoet.

keer wat optica zitten onderzoeken en testen. bij buitengewoon lichtsterke ontwerpen, en vooral hoe breder de lens wordt, hoe meer last er is van "sagittal coma flare" wanneer je de lens wijd open gebruikt. let maar eens op de lichtjes, en hoe de flare zijn vleugels uitspreidt zoals een vogel (omgekeerded V)

50mm f/1.2 wijd open

tweede, let op de driehoekige flare. nogal onvoorspelbaar. UV filter van men lens gehaald, wijd open was er nog meer flare met een filter op de lens (zelfs met een multicoat)

Old 10-05-2007, 12:16   #218   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

Ik wil eens foto's van je zien Teus waar je met al die technische kennis foto's trekt die op ons indruk maken, zoals Wannes dat kan over hippies, Farah over kinderen en Kolb over Bolivie. Dan is de bal rond.
Bavo is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2007, 12:18   #219   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bavo View Post
Ik wil eens foto's van je zien Teus waar je met al die technische kennis foto's trekt die op ons indruk maken, zoals Wannes dat kan over hippies, Farah over kinderen en Kolb over Bolivie. Dan is de bal rond.
net wat recente foto's gepost jo. en men macrofototjes zijn toch ook wel fijn, niet.
het jammere is dat niet iedereen "ziet" welk werk en oplettendheid je steekt in je foto's. maar toch zorg je dat je foto's technisch oké zijn, da's je trots als fotograaf.
Old 10-05-2007, 12:23   #220   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

De enige foto die ik herinner was van een scoutsjongetje ofzo, misshcien liggne jouw onderwerpen ons zo niet
Bavo is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules