Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 22-10-2018, 16:11   #1   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Spiel Essen 2018

Hét moment is aangebroken: Spiel Essen! Ik ga de volle 4 dagen met een behoorlijk druk programma:

- Dinsdagavond naar een vriend en een dove Amerikaanse vriend (die op doorreis is in Europa met doel Spiel Essen) komt ook: we gaan Brass Lancashire spelen.
- Woensdag overdag Twilight Imperium 4 en afreizen naar Duitsland.
- Donderdag, vrijdag, zaterdag zondag hele dag demo's doen op Essen. 's Avonds gaan we natuurlijk ook een spelleke spelen in ons huis.

- Afhalingen op Essen: Arkwright 2nd edition, Gugong, CO2 Second Edition, Container Jumbo, Firenze.
- Geplande aankopen: Too Many Bones omdat de shipping daarvan heel duur is. Normaal gezien ik ga er niets kopen omdat alles retail veel goedkoper verkrijgbaar is.
- Geplande demo's: Too Many Bones Undertow, Pipelines, Cloudspire, Newton, Nanty Narking,.....

Het wordt een superweek
Old 22-10-2018, 20:17   #2   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Derde keer dat ik ga, vorig jaar 2 dagen geweest. Druk en demo's doen is geregeld moeilijk (soms lang wachten, heel veel lawaai). Ik vind het superleuk er gewoon es rond te lopen en de sfeer op te snuiven, paar nieuwe releases te zien en es langs te lopen bij de "celebrities". Doe elk jaar ook paar trades via math trade op boardgamegeek - nieuwe aankopen vind ik ook meestal te duur. Doe echter soms bepaalde aankopen om specifieke bedrijven en designers te steunen - dit jaar wellicht terug iets kopen bij Blue Cocker Games, super sympathieke Fransman. Dit jaar wordt het terug gewoon 1 dag (de donderdag), moest mijn vriendin dat nu ook heel leuk vinden om rond te lopen, zou ik nog overwegen langer te gaan - maar zij vindt het veel te druk (wat ik wel snap, ben daar meestal ook heel snel geirriteerd van, maar op Spiel hoort dat er een beetje bij).
Old 22-10-2018, 20:34   #3   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Goh ik ben begonnen met 1dag, dan aantal jaren 2 dagen en kameraden gaan nu voor het derde jaar voor 3 dagen.

Ik ben afgehaakt. Enkel nog maar donderdag om de sfeer op te snuiven, een pre order op te pikken en mss hier of daar een koopje te doen.
Nieuwe releases koop ik er niet meer. Vorig jaar de goede keuze gebleken daar het meeste uiteindelijk het net niet kon waarmaken. Opvallend om zien hoe veel comments/reviews van "OMGWTFBESTESPELOOIT" naar "bwa, niet slecht, maar beetje been there done that" gingen. Sowieso later alles goedkoper in retail en 2e hands.

Enkel voor Teotihuadinges (tzolkin opvolger) en Blackout (Pfister, maar wss al uitverkocht) twijfel ik.
Ook qua koopjes is het vet wel van de soep bij Heidelberger en co.

@mr.E: Nu is echt het wat te groot geworden, maar als wij 2 dagen gingen, was dat max tot 17u. Voor de drukte weg en een tafel claimen in het hotel tot een stuk in de nacht. Al die onbekenden die samentroepen om nieuwe releases te spelen en ervaringen uit te wisselen. Daar deed ik het voor
Daarom ook dat de anderen nog 3 dagen gaan, zodat ze rustig te tijd hebben om af en toe een demo te spelen (en aankopen kunnen spreiden cfr gesleur)

Last edited by Turtle; 22-10-2018 at 20:46.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2018, 22:42   #4   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Essen loot:

- Azul: Joker tiles
- Houten huisjes om yokohama een beetje te pimpen
- Brass: Lancanshire Deluxe. Pak duurder dan de kickstarter (75€ ipv 60$), maar 1 van mijn all time favorites. Ik kon hem gewoon niet laten staan.
- Signorie. Koopje van 15 EUR
- CO2: Second Chance. Kickstarter pickup
- Teotihuacan. Had geen zin om te wachten op ongetwijfeld pak goedkopere 2019 NL release, want het ziet er awesome uit. Spirituele opvolger van Tzolkin, waarin workers groeien in level (en dus betere dingen kunnen doen) om dan dood te gaan. Maar het spel zelf speelt totaal anders. Soort rondel/workerplacement.
Gelukkig tijdig aan de stand, had 1 vd laatste 10 exemplaren denkik.

Voorlopig laten liggen:

- Blackout. Door zijn release 2 weken voor Essen, echt nog nog 0 info te vinden. Even wachten op NL release.
- Gungon. Zag er goed uit, maar wss pak goedkoper op Spel
- Container Jumbo. Met zijn 90-120EUR toch iets te duur
- Cerebria. Ook te duur voor impulse buy. Kreeg wel wat buzz precies
- Raiders of the North Sea. Teveel volk
- Underwater Cities. Zag er goed uit, nog wat research nodig.

Algemene indruk: elk jaar drukker en de prijzen springen nu echt de pan uit. (40 EUR voor een klein spel met enkel kaarten, uitbreidingen met enkele kartonnen bits 30+ EUR,...)
Dat mensen daar nog zoveel buiten sleuren aan +50 EUR per spel...

Last edited by Turtle; 26-10-2018 at 11:54.
Old 26-10-2018, 09:28   #5   link
kar
Public servant

kar's Avatar

jo, gasten met kennis, wat zijn de nieuwe interessante single player boardgames tegenwoordig?
kar is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2018, 09:30   #6   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Akkoord met de prijzen - vond het ook vaak gewoon te duur.

Zelf enkel Ultimate Werewolf Legacy meengenomen + hier en daar een promo ter support.

Beetje getwijfeld over Shadows: Amsterdam en Treasure Island (beide playtested en goed bevonden, maar ik heb genoeg unplayed games dat het kan wachten tot ze goedkoper in de winkels hier liggen). Niet aan toegeraakt om Welcome to en extra's op te pikken bij Blue Cocker games; en blijkbaar een deal gemist van Dogs of War aan 10EUR - voor die prijs had ik het nu toch zelf ook wel opgepikt.
Old 26-10-2018, 09:54   #7   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Shadows: Amsterdam zag er idd leuk uit, maar niet kunnen spelen. Volgens anderen staat of valt het wel met uw co-op partner
Old 26-10-2018, 09:56   #8   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
jo, gasten met kennis, wat zijn de nieuwe interessante single player boardgames tegenwoordig?
Hangt er wat vanaf wat je zoekt?

Nemo's war zou vrij goed zijn. Gloomhaven als je zot wil doen?
Old 26-10-2018, 13:59   #9   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Nemo's war hier al in huis, mage knight, 7th continent en flashpoint ook al in huis. Een paar kleintjes zijn op komst. Maar ik volg het niet genoeg om te weten of er nog zo een grote is uitgekomen sinds kort.

Opeens zie ik veel over Discover van FF games. Wat me daar tegen de borst stoot is het 'elke doos is uniek'. Eigenlijk een soort boosterpack in elke 50$ game.

Old 26-10-2018, 14:33   #10   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Yep. Asmodee was dat serieus aan het pushen op Spiel.
Zag er nog wel leuk uit, maar zag ook wel veel dice rolls.

Als je heavy wilt gaan, mss eens kijken naar de COIN-reeks van GMT? Ik pik me ooit ook wel eens een Cuba Libre op.
Legacy of Dragonholt komt me ook nog ff te binnen.

Voor de rest zijn er wel enkele MP-games met een degelijke solo variant (Imperial settles, Terraforming Mars), maar dan heb je niks verhaal of dergelijke, gewoon spelen voor punten maximalisatie.

Last edited by Turtle; 26-10-2018 at 14:43.
Old 26-10-2018, 18:53   #11   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Via via gevraagd om Miaui mee te nemen van de zman games stand. Ziet er uit als pompen of verzuipen

Last edited by Fieldy; 26-10-2018 at 18:57.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2018, 20:14   #12   link
andu

andu's Avatar

Ik ben nog iemand die er veel buiten sleurt blijkbaar, vind de ervaring ook gewoon leuk, dan stoort het minder dat je het later goedkoper online kunt krijgen.

Aanwinsten:
Treasure Island
Azul Stained Class
Between two castles
Holding On
Detective
Spring Meadow
Gingerbread House
Dice Hospital
Pictomania
Rebel Nox
Robin Hood
Brass: Lancashire
Fog of Love expansion
Azul joker tiles
andu is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2018, 20:23   #13   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Laat maar weten hoe Holding On is. Ziet er iets speciaals uit, zeker om van de mannen van de "story cubes" te zijn Zeer benieuwd.
Old 29-10-2018, 09:44   #14   link
andu

andu's Avatar

Doe Ik, die en Treasure Island kijk ik echt naar uit, mechanics die ik nog niet eerder heb gezien.

Kerels van Holding On zijn blijkbaar bestolen op zaterdag, jammer zaak.
andu is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2018, 16:24   #15   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Treasure Island is iets lichter/meer random dan ik had gehoopt, maar het thema en de tafelpresence maken dat voor mij wel goed. Qua deduction staat of valt er nogal veel met de clue-giver.
Old 29-10-2018, 21:37   #16   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by andu View Post
Ik ben nog iemand die er veel buiten sleurt blijkbaar, vind de ervaring ook gewoon leuk, dan stoort het minder dat je het later goedkoper online kunt krijgen.

Aanwinsten:
Treasure Island
Azul Stained Class
Between two castles
Holding On
Detective
Spring Meadow
Gingerbread House
Dice Hospital
Pictomania
Rebel Nox
Robin Hood
Brass: Lancashire
Fog of Love expansion
Azul joker tiles
Mooie loot! Ik zie wel veel spellen die inderdaad retail goedkoper te krijgen zijn. Op Essen let ik zeer scherp op de prijzen en de webshop bij wie ik koop staat constant open om prijzen te vergelijken. Het omgekeerde is ook wel waar: je kan er erg goede deals zoeken mits wat zoeken en je kan zelfs afdingen. Swordcrafters (https://boardgamegeek.com/boardgame/.../swordcrafters) bvb voor 20 euro kunnen kopen ipv de prijs van 50 euro
Old 31-10-2018, 15:46   #17   link
PiratePza
Junior Member

Dit jaar voor de tweede maal geweest en ik moet zeggen ik heb net het gevoel dat ik veel koopjes heb gedaan:

1) Lovecraft letter (Online = 30€ , essen = 10€)
2) Gamemat (online 70€, Essen = 40€)

en zo nog wat koopjes gedaan.
PiratePza is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2018, 10:17   #18   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Nu eindelijk wat tijd om iets te schrijven, had het na Essen erg druk. Het was wederom de max en we verbleven in een erg mooi huis op zo'n 20 minuten van de beurs. Vorig jaar zijn we 2 dagen geweest en nu dit jaar 4 dagen. Het verschil met vorig jaar is dat we echt onze ogen uitgekeken hebben van wat de beurs te bieden had. Dit jaar wou ik de focus veel meer leggen op het spelen van demo's, dat is erg goed gelukt. Iets te goed, we hebben niet alles van de beurs kunnen zien

Gespeeld:
- Newton: tof spel en uiteindelijk gekocht aan een erg goede prijs na een babbel met die leutige Italianen die voor mij het beste bedrijf op Essen was.
- Pipeline: nu op Kickstarter. Strategisch economisch spel waarbij ge pijplijnen opkoopt en onderbrengt in je eigen bedrijf. Doel is om olie te refinen en zo duur mogelijk te verkopen. Aanrader, zeker voor die prijs (43 euro!). De demo die we op Essen speelden was final en had hoogwaardige componenten.
- Monumental: blij dat ik hem gespeeld heb. Veel te duur voor wat hij is en de combat is niet echt om over naar huis te schrijven (gewoon 1 power bezitten dan de andere). Het concept van deckbuilding en ze dan leggen in een 3x3 grid waar ge alleen de kaarten in 1 corresponderende kolom en rij mag uitvoeren is wel tof gevonden.
- Barrage: Nu op Kickstarter, loopt overmorgen af. Voor mij het spel van Essen: zware euro waarin elke beslissing meaningful is en je erg goed moet nadenken waar je je eigen voordeel kan halen en hoe je kan profiteren van de andere door ze jou te laten betalen. Het thema van dammen bouwen en energie opwekken via powerhouses is erg goed verwerkt in dit spel. Leuk weetje: de ontwerper (Tommaso Battista) is zelf architect die overal te wereld dammen ontwerpt die dan gebouwd worden. Hij gebruikt dezelfde techniek (naar beneden stromen in lagen) die je in het spel vindt.
- Sounds of Siren: Vlaamse ontwerper (Jo Lefebure) die samenwerkt met de mannen achter Bilder en Deer Lord. Tof licht spelleke waarin ge uw eigen boot moet laten finishen voor de anderen. Veel take that ook.
- Architecturia: Slecht, na 10 minuten opgestaan en weggelopen
- Estates: Bouwspel dat visueel er aantrekkelijk uitziet. De spelers zijn projectontwikkelaars die gebouwen moeten bouwen in de hoogte en breedte. Om beurten is elke speler een auctioneer die een bepaald blok verkoopt, de anderen mogen bieden. Wanneer het bieden afgelopen is, mag de auctioneer zelf beslissen: het gebouw verkopen aan de hoogste bieder en het geld krijgen, of de hoogste bieder betalen om het blok zelf te kunnen krijgen en bouwen. Erg leuk taalonafhankelijk spel, heb 'm gekocht.
- Fortune City: van de ontwerper van Flip City en Harvest Island. Leuk maar alleen goed om 1 keer te spelen. Harvest Island wou ik erg graag, maar was al uitverkocht. Uiteindelijk toch kunnen scoren aan een lagere prijs in de World's End Comics in Gent
- Monster Lands: korte demo gehad, zag er leuk uit maar was erg duur voor wat het is (>120 euro als je alles wil).
- Teotihuacan: Voor mij het tweede beste spel van Essen en voor velen hét spel van Essen 2018. Van de ontwerper van Tzolk'in, we hebben een korte demo gehad en smaakte dus naar meer. Op Essen uitverkocht, de Franse of Duitse versie moest ik niet hebben. Wanneer ze de week na Essen leverden in Vlaanderen, was alles direct weg naar preorders. Ik heb 10 verschillende shops gecontacteerd, die konden mij niet verder helpen. Gisteravond heb ik er toch ene kunnen kopen, superblij. Woensdag heb ik hem

Gekocht:
- Newton
- Flamme Rouge Meteo.
- Coimbra expansie (Royal Treatments)
- Reef promo
- Estates
- Lords of Xidit. 15 euro voor de Engelstalige Libellud versie lol.
- Heaven and Ale
- Round House met 2 expansies
- Adrenaline DLC
- Heroes of Land, Sea and Air Deluxe met addons. Goede koop. De MSRP was $180, heb maar 90 betaald na wat onderhandelen.
- Swordcrafters. Van 50 euro afgedingd naar 20 euro lol
- Junk Orbit

Preorders:
- Arkwright. De second edition, de first edition heeft een cultstatus en is OOP met prijzen tot 100-150 euro. Deze kostte mij maar 50 euro.
- Firenze
- CO2 Second Chance
- Container 10th Anniversary Jumbo edition
- Gugong Deluxe

Old 12-11-2018, 14:00   #19   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Goe zot.

Zegt, speelt gij altijd met andere doven samen? Of zitten er ook horenden bij? En kennen ze dan altijd gebarentaal? Dus in Essen altijd uwen persoonlijken tolk bij?
Old 12-11-2018, 15:07   #20   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Aanrader, zeker voor die prijs (43 euro!).
Deze kostte mij maar 50 euro.​
Dat is mijn probleem met de hobby op dit moment. Prijzen zijn de pan aan het uitswingen en de meesten vinden dat ok.
(Geen verwijt naar u Tyreal )
Teotihuacan kreeg zelfs lof omdat het met zijn 45 eur zo "goedkoop" was.
Spellen van de Tokyo serie (kleine doosjes met kaarten) gingen aan 40 EUR/stuk en verkochten uit...
Paar jaar terug gaf ik 150 EUR uit en kwam met 6-7 spellen naar huis. Nu had ik er voor dat geld 3, waarvan 1 een solden was...

Een ontwerper moet betaald worden, akkoord, maar uiteindelijk is het grotendeels maar wat papier/karton/hout/plastiek...

Nu goed, maakt mijn focus op kickstarter (waar alles tegenwoordig vlot naar 80 EUR gaat) en in de winkel een pak makkelijker. Maw ik koop eigenlijk bijna niets meer. En maar goed ook. Vroeger verdwenen Essen releases na 1-2 keer spelen in de kast voor jaren.
Een kast die stilaan uitgekuist raakt. Komende spel gaat de laatste batch in de tweedehands verkoop. Van bijna 200, terug naar 100 tal toppers.

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Om beurten is elke speler een auctioneer die een bepaald blok verkoopt, de anderen mogen bieden. Wanneer het bieden afgelopen is, mag de auctioneer zelf beslissen: het gebouw verkopen aan de hoogste bieder en het geld krijgen, of de hoogste bieder betalen om het blok zelf te kunnen krijgen en bouwen.
Is dat niet gewoon gepikt van Castles of Mad King Ludwig?

Last edited by Turtle; 12-11-2018 at 15:16.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules