Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Reply

Thread Tools
Old 15-10-2012, 21:33   #141   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Uw vergelijking is fout Alex. Rend deals zijn deals die ge niet breekt over de grenzen van verschillende games heen, als ik het goed begrijp. Dat heeft nog niemand gesuggereerd. Wat in twimp gebeurt is dat ge, als iemand misbruik maakt van gegeven vertrouwen over een deal in één spel en u in dat spel daardoor zodanig pijn doet dat ge hem in dat spel niet meer kunt bedreigen, het perfect logisch is om te zeggen: "gij moet in een volgend spel niet op mijn medewerking rekenen." Aléja. Wat is het alternatief. Wel meewerken en wéér gebackstabbed worden? Dat is toch compleet onnozel. En als ge in twimp op níemand zijn medewerking kunt rekenen, gaat ge niet winnen. Dat moet ge dus in overweging nemen als ge wilt liegen en backstabben.

Twimp is maffia niet.
Guns is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 09:27   #142   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

De vergelijking is de metagame van betrouwbaar blijven over games heen. Rend deal is nu een extreem voorbeeld van een deal die 100% zwart/wit is en niet gebroken mag worden in het minste. Een rend deal maak je altijd slechts in 1 spel. Je doet dat op basis van hoe betrouwbaar iemand is op zijn woord.

Ik heb het niet per se over een gebrek aan "BIG HUGE BACKSTABS". Wel dat er wat flarden van zekerheid heersen door conventies over hoe te dealen.
Being a dick met cards, compleet normaal. Wat bluffen; wak - unheard of. Want er wordt verwacht dat iedereen zijn woord houdt voor geloofwaardigheid in future games. Dus moet elke letter juist zijn, en moet je maar zien dat je misleid met woordkeuzes ipv outright bluff want das wel OK ('ik zei niet dat ik je andere trade agreements WEL zou toelaten' ... 'ik zei: blahblahblah').

daar is je vergelijking. Maakt niet uit of het mafia is, ticket to ride, ganzenbord of twimp. Ik zeg niet dat die spellen dezelfde zijn, wel diezelfde metagame behoud vrees. Niets per se uniek aan twimp, het is een concept van speelverwachtingen. Dat kan in een spel waar onderhandelingen en bluffing het hele spel zijn of maar 0.5% deel uitmaken van het spel.

Last edited by Alex; 16-10-2012 at 09:38.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 10:44   #143   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Ej, ge moogt liegen zun, geen probleem. Uit ervaring weet ik gewoon dat dat enkel een goed idee is als ge daardoor het spel wint.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 14:11   #144   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Alex, ge zijt weer een slechte verliezer.
acku is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 14:16   #145   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Hou uw getrol uit mijn thread.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2012, 20:45   #146   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Alex, het slaat nog steeds nergens op he man. Het gaat gewoon niet over metagaming over verschillende games heen, het gaat simpelweg over u niet gelijk een idioot twee keer te stoten aan dezelfde steen.
Old 16-10-2012, 23:12   #147   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Waar heb jij het dan over? Want daar had ik het wel over. Een duidelijke cross-game eigenschap deel vh metagame. Wat niet per se slecht of goed is, ik maak enkel de opmerking dat het aanwezig was in die vorm en ik een beetje verschoten was. Maar het is eigenlijk niet zo'n verrassende evolutie, ik ben dat enkel niet gewend uit andere metagames.

Daar zijn veel dingen ingeburgerd he Guns. Die inburgering is waar ik naar verwijs als cross-game metagame.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2012, 15:29   #148   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

Send a message via MSN to Fraeco
Seriously, hoe lang duurt zo'n spel wel niet o_O

'k Wist dat het offline wel eens een dag kan duren, maar dit is gewoon absurd
Most people don't even know what sysadmins do, but trust me, if they all took a lunch break at the same time they wouldn't make it to the deli before you ran out of bullets protecting your canned goods from roving bands of mutants.
Fraeco is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2012, 14:41   #149   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fraeco View Post
Seriously, hoe lang duurt zo'n spel wel niet o_O
't Was een legit question, maar laat ook al maar zitten
Most people don't even know what sysadmins do, but trust me, if they all took a lunch break at the same time they wouldn't make it to the deli before you ran out of bullets protecting your canned goods from roving bands of mutants.
Old 22-10-2012, 14:43   #150   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Het ontbreken van een vraagteken deed het eerder een expressie van ongeloof dan een vraag lijken.

Het kan gemakkelijk 2 maanden duren.
Fjuri is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2012, 19:23   #151   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Mijn prognose aan't begin was 4 maanden.
Old 22-10-2012, 22:44   #152   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

ah, dus ge zijt nog maar net opgewarmd nu
Old 22-10-2012, 23:08   #153   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Bwa, 't lijkt nu wel eerder op 3 maanden af te stevenen.
Old 06-11-2012, 19:12   #154   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

Is er eigenlijk iemand die de thread volgt, zonder zelf mee te spelen? Just curious.
Old 06-11-2012, 19:45   #155   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Niet meer
Old 22-11-2012, 15:27   #156   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Eigenlijk is dit spel echt wel gemaakt voor dicks. No offense ze
Old 22-11-2012, 15:39   #157   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Kan je dat eens uitleggen?
Old 22-11-2012, 16:05   #158   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fjuri View Post
Kan je dat eens uitleggen?
Gewoon. Zaken lijk Kittens zijn herhaaldelijke "ik maak een deal om die dan zo hard als de letterlijke interpretatie toelaat te verkloten voor mijn dealpartner(s)", uw blijkbaar ook herhaaldelijke "onzen deal was tof zolang ik er puur profijt uit haalde maar nu ik in een positie zit waarin ik u elk moment kan kapotslaan interesseert het mij eigenlijk geen bal meer".

Aléja, echt wel no offense intended hé 't Is de bedoeling van het spel, waarschijnlijk, Kittens en gij zijn alleszins het beste bezig. 't Is gewoon niets voor mij denk ik. Had gehoopt dat er iets meer mogelijkheden gingen zijn om via politics, alliances en/of diplomacy punten te pakken of het spel te winnen, maar al die dingen staan puur in functie van mekaar kapot schieten. 'k Zal wel nog een paar VP's kunnen halen, maar zelfs maar meedoen voor de winst zit er toch al een hele tijd niet meer in, zelfs al zou ik de deals met Kittens en/of White Hawk nu opblazen.
Old 22-11-2012, 16:36   #159   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guns View Post
uw blijkbaar ook herhaaldelijke "onzen deal was tof zolang ik er puur profijt uit haalde maar nu ik in een positie zit waarin ik u elk moment kan kapotslaan interesseert het mij eigenlijk geen bal meer".
Nee, ik denk dat je dat verkeerd verstaan hebt.
Ik heb getracht om mijn mede/tegenstanders te waarschuwen zodat ze niet voor verdrongen feiten komen te staan.

Zoals ik het zie:
vs Hacan: Hij heeft gezegd dat hij het zag zitten om mij aan te vallen moesten mijn planeten leeg vallen, ook al vlogen er nog schepen boven. We waren gelijkwaardige partners vond ik, als hij dan zegt van "ik zie het wel zitten om u aan te vallen, of uw spel tot in beurt 0 te reduceren", lijkt het mij logisch dat daar consequenties aan vast hangen.

vs Winnu: Ik had er geen "profijt" meer uit vanaf het moment dat hij Yin niet geselecteerd had voor een SC. Volgens mij was er zelfs geen sprake van een NAP. Dat wordt vaak geïmpliceerd bij deals, maar hier is dat niet vermeld. Ik waarschuw hem gewoon dat onze oorspronkelijke deal ten einde loopt. Dat wil niet zeggen dat we daarmee in oorlog zijn, en ik had hem een pak harder kunnen kloten binnen de lijntjes van onze overeenkomst. Ik ben ook echt niet van plan hem nog aan te vallen, maar moest het nodig zijn om te winnen dan heb ik liever dat hij gewaarschuwd is.

Ge kunt idd wel moeilijk winnen zonder te vechten. De objectives die gebruikt zijn, zijn deze van de uitbreiding, die iets meer gefocust zijn op combat. Dit spel is er wel veel bepaald via politiek vind ik hoor. Maar er zijn varianten waar dat nog meer is. Ge hebt denk ik ook wel de pech gehad dat ik en Hacan "buddies werden". Als jij Hacan's agreement had vastgekregen had het er een pak beter voor u uit kunnen zien. En het is nog niet gedaan!

Note: dat "de deals worden letterlijk genomen en daarbuiten wordt ge gepakt" is eigenlijk iets heel recentelijk wat mij ook wel niet aanstaat. Dat is misschien een gevolg van het "geschreven" aspect van dit twimp spel? Ik denk dat Kittens het daarmee eens is, en over het algemeen mag je deals met hem ook gerust wat breder vertrouwen dan puur wat letterlijk is hoor.
Old 22-11-2012, 17:13   #160   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fjuri View Post
Ge hebt denk ik ook wel de pech gehad dat ik en Hacan "buddies werden". Als jij Hacan's agreement had vastgekregen had het er een pak beter voor u uit kunnen zien.
Dat is iets anders waar ik zowat mijn twijfels bij heb, hoeveel van het spel er eigenlijk beslist wordt in de allereerste moves. Maar daarvoor ken ik het nog niet genoeg om daarover iets zinnigs te zeggen. Het lijkt gewoon véél harder om in de eerste paar rondes gejost te worden (ik en Kalutica allebei enkele rounds kwijt waarin we niet veel meer kunnen doen dan de schade herstellen - waarin hij, toegegeven, precies beter slaagt dan ik ) dan om later in het spel eens een of twee planeten te verliezen. Wat ons dan weer terug brengt naar de races en starting units en dergelijke, die veelal bepalen wat ge de eerste rondes kunt doen zonder op uw muil te krijgen.

Quote:
En het is nog niet gedaan!
Bwoh. Voor u niet, nee

Enfinja, efkes wat ramblings halverwege het spel. Blijft natuurlijk eigenlijk nog altijd maar mijn eerste spel dus wie weet wat ik nog allemaal mis.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Thread Tools

Posting Rules