Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 16-11-2018, 15:30   #21   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Vraag 1: Er zullen altijd applicaties/games zijn die meer baat hebben bij snellere cores dan meer cores op lagere snelheden. Single core zou ik niet meer zeggen, ik denk qua 2018 dat AAA titles zich wel kunnen reppen op Quad Cores.
Titels zoals AC: Origins hebben laten zien in benchmarks wel baat te hebben bij meer cores. Het vertaalde zich niet echt in een FPS winst, maar wel een stabielere FPS in het 99ste percentile.

Dus hier zie je nog steeds een winst van Intel's lagere core count aan hogere snelheden, tegenover Ryzen's grotere core count aan lagere snelheden.
Kijk vooral naar battle van de 1600 tegenover de i5 7600K, de andere CPU's zijn van een grotere prijs categorie.

Omdat het cherry picked zou kunnen zijn is hier nog een andere review:

De Ryzen zit aan 89fps en de i5 aan 79

Je kan zeggen, er is amper verschil tussen 4 cores en 6 cores en ik geef je tot hier gelijk.

Maar wat als we kijken naar de 99th percentile, maw hoe diep gaat de de FPS vallen bij een event/explosie/...

Hier zien we hoe diep die i5 op 4 cores kan vallen tegenover de Ryzen 1600 op 6 cores. Je ziet die i5 op 4 snellere cores lager zakken dan de Ryzen op 6 tragere cores.

Dus wat wilt dit zeggen, AAA titels kunnen zeker op een Quad core hun ding doen, maar de voordelen van 6 cores beginnen door te dringen.
Dus ik zou tegenwoordig voor gaming PC's een 6-core gaan aanraden, waarom? Omdat je dan verder kijkt dan 1-2 jaar, tuurlijk gaan veel oudere titels nog perfect draaien op lagere Core count. Maar de markt is ineens zwaar gesprongen in core count wegens AMD en developers zijn niet aan het stilzitten, ook zij zien nu grote voordelen in een multi-thread/multi-core game.
Zeker nu eigenlijk omdat AMD met de Ryzen CPU de markt voor meerdere cores naar consumenten heeft open getrokken.

Vraag 2:

Ik vermoed wel dat je PSU meer dan genoeg zal zijn.

Last edited by Guru; 16-11-2018 at 15:39.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2018, 16:16   #22   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Het lijkt erg game gebonden, althans volgens deze hw info review: https://us.hardware.info/reviews/846...eed-for-gaming

Ac origins is inderdaad een titel waarbij meer cores een positief effect hebben. Maar uit dat artikel blijkt dat de verschillen tussen een 4c en 6c afnemen naarmate de resolutie toeneemt (1440p ultra bv). Bovendien is bij de meeste spellen uit die review het verschil veel kleiner dan bij Ac origins (wat ik overigens toch niet ga spelen). Kortom, ik zie voorlopig geen reden om mijn quad core te upgraden. Bij een eventuele upgrade lijkt een 6c me wel het minimum ja (kwestie van futureproofness). Ik speel wel vaak dcs world en daar is een snelle cpu wel noodzakelijk, dat moe ik nog eens bekijken.

Wat vind je vandaag van vega trouwens, lycas? Bij release leek je me erg negatief (terecht gezien de prijs en beschikbaarheid destijds), maar vandaag is de 56 aan 340 euro toch een pak interessanter geworden?
logion is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2018, 16:21   #23   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ja sorry, ik was vergeten bij te schrijven dat het zou gaan indien je de keuze zou maken nu als je een nieuwe CPU koopt.
Voor je upgrade, indien voor jou zelf de prestaties een miniem verschil zijn ben je beter af nog eventjes te wachten.
Ik moet ze ook bijzeggen dat de verandering nu ook pas bezig is op de multi thread development.

Ja tijdens de lancering van de Vega56 is er heel veel misgelopen. Nu staan ze inderdaad veel beter geprijsd, zeker als je een FreeSync monitor hebt zou ik niet twijfelen.
Ergens hoop ik echt dat ook Nvidia afstapt van Gsync, nu dat Intel ook besluit FreeSync te gaan.
Old 18-11-2018, 20:43   #24   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Intussen die GTX 1070 Ti al geplaatst en goed kunnen testen

Sommige games tandje naar beneden moeten halen, ik had het niet gedacht, maar dat steekt zo ergens wel...

Maar nog een GTX 1070 Ti bijkomen voor SLI is zo decadent...
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2018, 21:23   #25   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Wait what?

Jij kwam toch van een 970 right? Ik snap niet goed hoe een 1070Ti dan minder performance ineens levert?

Heb je je bios een upgrade gegeven na die kaart? Ik moest dat doen, toen ik van een 970 naar een 1080 ging.
Old 19-11-2018, 00:36   #26   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by logion View Post
Ondertussen heeft amd de rx590 aangekondigd, ligt in lijn met de verwachtingen. Op het hoge stroomverbruik na misschien.

Zowel de 580 als de 590 zijn echter nog net iets te min voor 1440p, tenminste als je de settings niet wilt terugdraaien. Maar ondertussen is de Vega 56 aan 340 euro (nieuw) beschikbaar: https://www.overclockers.co.uk/sapph...gx-38f-sp.html. Qua performance onpar met de 1070ti, afhankelijk van de titel. Bij release was Vega nauwelijks leverbaar en dus veel te duur, maar de prijzen lijken te dalen (net als de Polaris chips) nu het aanbod de vraag weer kan volgen. Bovendien zou je een 56 makkelijk kunnen flashen naar de bios van een 64, samen met een lichte oc kom je dan al snel aan de performance van een 64. De grote draw voor amd over Nvidia is voor mij ook het hele vrr verhaal... Zeker als je tegelijkertijd ook de monitor upgrade, wil je toch iets dat 5-8jaar meegaat. Hence freesync over gsync. Is qua totaalprijs overigens ook goedkoper.

Tot slot twee vraagjes voor de kenners hier, ik zit momenteel nog op een haswell systeem: een i5 4670k. Nu zie ik dat bv een ryzen 2600 niet veel beter presteert qua single core prestaties, maar wel op multicore (geen verrassing met 6 cores en 12 threads, vs 4/4 voor Intel). Nijgen de meeste games anno 2018 nog steeds naar een single core workload of is dat merkbaar veranderd? Kortom, vormt die 4670k een bottleneck voor de Vega 56?

Tweede vraagje: ik zit met een psu van 520 watt: wel een erg deftige (tenminste een paar jaar terug): een seasonic p-520fl. Is dat nog voldoende met een vega 56 (eventueel met OC op cpu en gpu)? Ik heb nu nog een gtx 760 zitten (Nvidia is ondertussen al vier generaties verder...). 210W tdp voor de 56 vs 180W voor de 760. Zou dus geen issue mogen zijn, lijkt me?
Ik merk geen probleem met m'n 4670K OC'd @4.2 Ghz. Voor games is dit meer dan voldoende. M'n 660Ti SLI heb ik opgegeven na falen van één van de GPU's. Binnenkort een 970 er in en mss direct naar 970 SLI gaan.

Tot op heden heb ik géén problemen ondervonden met SLI. Zowel niet in vintage als in nieuwere games. It just works.

Ik heb een PSU van 850 W, dus ik verwacht niet direct een probleem
Old 19-11-2018, 10:47   #27   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Wait what?

Jij kwam toch van een 970 right? Ik snap niet goed hoe een 1070Ti dan minder performance ineens levert?

Heb je je bios een upgrade gegeven na die kaart? Ik moest dat doen, toen ik van een 970 naar een 1080 ging.
niet zo, een aantal games speelde ik niet zoals BF1 omdat de framerate te laag was

nu kan ik die wel spelen, maar vb. deus ex mankind divided blijft zwaar en haal ik op high niet 60 fps op 1440 p (wist ik wel, maar toch).
FFXV speelt nu wel een pak aangenamer, maar toch mist het allemaal iets ...
Old 19-11-2018, 11:00   #28   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Hmm dat is echt wel bizar, want die 1070Ti klopt er een 970 uit op een slechte dag

Deus Ex ken ik niet, maar als ik die titel zie terug komen in reviews liggen die FPS meestal lager, die game doet me denken aan Atilla Total War. Een 2080Ti kan bij Atilla total war (van een paar jaar geleden) geen 60fps trekken op 4K.
Sommige games zijn gewoon slecht ontwikkeld om op hardware te draaien.

Als je BF1 kan draaien, kan je ook BF5 draaien.
Old 03-12-2018, 14:03   #29   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Zowel de 580 als de 590 zijn echter nog net iets te min voor 1440p, tenminste als je de settings niet wilt terugdraaien. Maar ondertussen is de Vega 56 aan 340 euro (nieuw) beschikbaar: https://www.overclockers.co.uk/sapph...gx-38f-sp.html. Qua performance onpar met de 1070ti, afhankelijk van de titel. Bij release was Vega nauwelijks leverbaar en dus veel te duur, maar de prijzen lijken te dalen (net als de Polaris chips) nu het aanbod de vraag weer kan volgen. Bovendien zou je een 56 makkelijk kunnen flashen naar de bios van een 64, samen met een lichte oc kom je dan al snel aan de performance van een 64. De grote draw voor amd over Nvidia is voor mij ook het hele vrr verhaal... Zeker als je tegelijkertijd ook de monitor upgrade, wil je toch iets dat 5-8jaar meegaat. Hence freesync over gsync. Is qua totaalprijs overigens ook goedkoper.
Op materiel.net (franse keten) is de vega 56 (sapphire Pulse) momenteel beschikbaar voor 335 euro + verzending (DISRUPT code geeft een extra korting van 7%). Erg scherpe prijs , voor een niet gigabyte uitvoering. Op marktplaats nl is momenteel een batch van gebruikte kaarten beschikbaar aan 270 euro per kaart, maar het zijn Gigabyte kaarten en daar blijken redelijk wat issues mee te zijn.
logion is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2018, 23:09   #30   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Op materiel.net (franse keten) is de vega 56 (sapphire Pulse) momenteel beschikbaar voor 335 euro + verzending (DISRUPT code geeft een extra korting van 7%). Erg scherpe prijs , voor een niet gigabyte uitvoering. Op marktplaats nl is momenteel een batch van gebruikte kaarten beschikbaar aan 270 euro per kaart, maar het zijn Gigabyte kaarten en daar blijken redelijk wat issues mee te zijn.
mooie prijs

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Hmm dat is echt wel bizar, want die 1070Ti klopt er een 970 uit op een slechte dag

Deus Ex ken ik niet, maar als ik die titel zie terug komen in reviews liggen die FPS meestal lager, die game doet me denken aan Atilla Total War. Een 2080Ti kan bij Atilla total war (van een paar jaar geleden) geen 60fps trekken op 4K.
Sommige games zijn gewoon slecht ontwikkeld om op hardware te draaien.

Als je BF1 kan draaien, kan je ook BF5 draaien.
De GTX1070 Ti is ook beter dan die GTX 970, verschillende spellen liet ik gewoon links liggen met die GTX 970 omdat het op 1440p net niet voldoende leek

Intussen is die 1070 al vlot ingedraaid, BF5 draait supervlotjes en algemeen zijn de framerates vlotjes. FFXV haalt geen 60 fps zoals verwacht op 1440p, maar als ik het stream naar TV via gamestream/moonlight, is dat 1080p wat wel vlot loopt (en wat geen scaling effecten heeft aangezien de tv 4k is dus het ziet er scherp uit). Ideaal op met een PS4 bakje op tv te kunnen spelen

Last edited by Freddie Wasbak; 04-12-2018 at 23:12.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules