Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Reply

Thread Tools
Old 15-02-2016, 21:24   #381   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Send a message via ICQ to DeathKnight
Quote:
Originally Posted by Dj El Marriachi View Post
't is niet om te slijmen, maar ik ben wel nog niet overtuigd dat PoE een beter spel is dan D :OS. Misschien dat de iets donkerdere sfeer en setting mij wat meer aanspreken, maar dan nog.
Ik vind dat niet slijmen. Ik ben zelfs blij dat ik mee kan doen in de discussie. Ik durf mij ook amper uitspreken over andere RPG's van deze generatie, omdat het mij te snel kwalijk wordt genomen om allerlei redenen. Ik vind PoE echter zeer cool, het heeft veel coole ideen, en ik heb dat heel graag gespeeld. Ik vind het begin van Torment zeer belovend. Ik ben dus fan en nog altijd gewoon RPG-speler.

We zijn dan ook geen concurrenten, want we willen uiteindelijk allemaal hetzelfde. Op beurzen komen wij bij elkaar, niet om elkaar een oog uit te lepelen, maar omdat wij dezelfde problemen en ervaringen hebben.

Maar ik vind DOS wel nog altijd het betere spel wat engine, combat en stats aangaat. Wie moet blijven prutsen in die Unity engine: liever zij dan ik.

Ik denk gewoon dat wij wat toegankelijker zijn. Niet alleen door art direction, maar ook doordat we het naar de speler toe niet t complex gemaakt hebben. Wij zijn dat turn based spel waarin dat ge vanalles kunt doen, met moeilijke maar leuke combat. Zij zijn de oldschool RPG. Dat laatste schrikt af. We merken dat ook aan de verkoopcijfers. (Dat is publieke data dus ik mag dat zeggen. Zegt dat veel? Als ge een gelijkaardig marketing budget hebt, dan wel ja. Het onze zal zelfs kleiner geweest zijn.) We kunnen geen van beiden klagen, maar als zij nog eens een RPG maken, gaan ze toch misschien moeten proberen om van dat label af te geraken.

Wat TBRTWP betreft, zal IWD de beste zijn van den hoop. Daar was tenminste nagedacht over combat design. De andere is precies meer "zet hier 3 peetjes neer" en dt is combat design nu net niet.
Old 15-02-2016, 23:43   #382   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

In feite is dat toch wel cool he, dat je als Belgische studio gelijk staat met een studio als Obsidian.

Maar idd, PoI lukt aardig op normal, omdat ik al veel rpg's heb gespeeld en aardig mee ben met de mechanics. Maar ik blijf het nodeloos complex vinden bijwijlen. En ik moet toegeven dat ik niet mee ben met alles. D OS biedt veel toegankelijkere combat aan, maar wel met de nodige diepgang.
Dj El Marriachi is online now   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 00:52   #383   link
Theremin
cool happy genius hero

Theremin's Avatar

Quote:
Originally Posted by DeathKnight View Post
Wat TBRTWP betreft, zal IWD de beste zijn van den hoop. Daar was tenminste nagedacht over combat design. De andere is precies meer "zet hier 3 peetjes neer" en dt is combat design nu net niet.
Icewind Dale 2, neen? Enige Infinity spelleke waar ook echt gebruik gemaakt wordt van de omgeving, ook tegen trash mobs. Worden b.v. wel eens strategisch exploding barrels geplaatst zodat ge niet makkelijk bij de vijand kunt geraken of archers aan de andere kant van een canyon geplaatst. Vind dat eigenlijk een ferm onderschat spel.

Toeval wil dat ik nou net eind vorig jaar nog eens de eerste IWD opnieuw gespeeld heb (was peins ik een jaar of 8 geleden) en dat vond ik net bij uitstek lijden onder het "3 peetjes alhier" syndroom. Als ge een beetje slim pullt dan kunt ge doordat de combat encounters niet altijd even doordacht zijn in dat spel trouwens ook veel van die encounters gemakkelijker maken.

Quote:
Ik denk gewoon dat wij wat toegankelijker zijn. Niet alleen door art direction, maar ook doordat we het naar de speler toe niet t complex gemaakt hebben. Wij zijn dat turn based spel waarin dat ge vanalles kunt doen, met moeilijke maar leuke combat. Zij zijn de oldschool RPG. Dat laatste schrikt af. We merken dat ook aan de verkoopcijfers. (Dat is publieke data dus ik mag dat zeggen. Zegt dat veel? Als ge een gelijkaardig marketing budget hebt, dan wel ja. Het onze zal zelfs kleiner geweest zijn.) We kunnen geen van beiden klagen, maar als zij nog eens een RPG maken, gaan ze toch misschien moeten proberen om van dat label af te geraken.
Ik denk niet dat PoE speciaal enkel de old skool fans trachtte te bereiken, dienen Josh Sawyer zat zich daar zelfs vrij expliciet tegen af te zetten in de aanloop naar PoE. Ik vrees zelfs een beetje dat de keuze om Real Time With Pause (of hoe ge het ook moge noemen) te gaan in plaats van turn based in PoE ingegeven is door het feit dat turn based tot een jaar of 2 geleden teveel geassocieerd werd met "old skool". Zoals ge trouwens zelf hierboven aangeeft: RTWP is een systeem uitgevonden in een tijd dat devs dachten dat toegankelijke action-rpgs de toekomst waren. De doorsnee old skool speler wil juist niks liever dan een turn based systeem gelijk de goede ouwe pnp tijd.

Ik denk dat wat jullie systeem zo populair maakt voor een groot stuk te maken heeft met het creatieve aspect, dat combineren van bepaalde spells en de omgeving bijvoorbeeld maakte combat veel dynamischer en was redelijk ongezien. En jullie systeem was misschien wel transparant maar trapte niet in de val zoals tig andere rpgs om "toegankelijk" dan maar gelijk te stellen met "simpel".

Gebruikt Shadowrun Returns trouwens ook geen unity? Dat is een spel met al bij al vrij tactische, strategische combat (niet D OS niveau maar wel beter dan een PoE). Daar moet toch wat meer mee te doen vallen, lijkt me vooral dat er een aantal minder gelukkige beslissingen zijn genomen qua ruleset ongeacht de engine.

Last edited by Theremin; 16-02-2016 at 01:18.
Theremin is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 08:17   #384   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

IWD2 idd. Ik vond de eerste een leuke set-up hebben, en pretendeerde dan ook niets meer te zijn dan een dungeon crawler, maar 2 was inderdaad het betere design.
Old 16-02-2016, 18:02   #385   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Pillars of Eternity has sold over 700,000 units, was released to critical acclaim in March 2015

Wat zijn het aantal verkochte exemplaren van DOS eigenlijk op pc en console?
Old 16-02-2016, 18:46   #386   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Eind vorig jaar zaten we over het miljoen op pc. Nieuwe cijfers en console ken ik niet. Er zijn ondertussen 2 of 3 Steam sales geweest, dus dat zal niet mis zijn.
Old 17-02-2016, 08:42   #387   link
Ryuken
Tiger Riding Samurai

Ryuken's Avatar

Quote:
Ofwel is 't realtime, ofwel is 't turnbased, iets daartussen bestaat niet. Iets daartussen is uitgevonden door marketing-mensen die dachten dat alleen nog action RPG's zouden verkopen en dus met woorden als dynamic en visceral en brutal moesten kunnen uitpakken.

/rant
Denkt de rest van Larian er ook zo over? Want in de laatste Kickstarter-update heeft die combat-poll wel een resultaat waarin RTwP een serieus aandeel heeft. Sommigen hebben al schrik dat er zo'n RTwP-systeem in DOS2 gaat komen...

Wat betreft Pillars of Eternity; ik heb het een paar uur volgehouden maar de achterliggende regels zijn idd niet duidelijk genoeg en vergeleken met BG2 vond ik de engine zelfs wat achterop hinken qua visuele duidelijkheid tijdens het vechten zelf. Qua functionaliteit was er ook amper verschil met de Infinity-engine, helemaal geen gevoel dat hier op verder kon gebouwd worden voor volgende games (iets wat ik bij Original Sin echt wl had). Leuke setting wel maar de hype niet echt waard. Ik denk dat de vakpers ook bij hun scores iets teveel goodwill getoond hebben naar Obsidian toe (net zoals ze dat nu ook gedaan hebben t.o.v. Homeworld: Deserts of Kharak; Amerikaanse ontwikkelaars die oude glorin proberen te doen herleven krijgen duidelijk meer krediet dan gewoonlijk). Dragon Age: Origins kon ik veel beter met BG2 associren.

Soit, het is wel al ff geleden wel dat ik PoE gespeeld, er zou heel veel verbeterd zijn ondertussen, zeker in die laatste patch. Ik begin terug opnieuw als The White March permanent in prijs gezakt is.
Ryuken is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2016, 08:48   #388   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Stel u de chaos voor van DOS combat in realtime. Haha.

Ik denk echt dat al die Unity games maar zo straf kunnen zijn als hun engine het toelaat. En dat is niet straf. Ik zou niet graag in hun schoenen staan met zo'n beperkingen.
Old 17-02-2016, 14:23   #389   link
Theremin
cool happy genius hero

Theremin's Avatar

Shadowrun Returns en Wasteland 2 zijn ook in the unity engine n turn based. Combat van SRR was trouwens geen DOS-niveau maar zeker boven gemiddeld.
Probleem van PoE lijkt me eerder te liggen bij Lead Designer Josh Sawyer en zijn obsessie met balancing - tot op een punt dat hij een hopeloos ingewikkelde ruleset creerde die niemand nog kon doorgronden.

Last edited by Theremin; 17-02-2016 at 14:27.
Old 17-02-2016, 17:49   #390   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ryuken View Post

Wat betreft Pillars of Eternity; ik heb het een paar uur volgehouden maar de achterliggende regels zijn idd niet duidelijk genoeg en vergeleken met BG2 vond ik de engine zelfs wat achterop hinken qua visuele duidelijkheid tijdens het vechten zelf.
Yup, als er veel aan de gang is, dan is het echt onoverzichtelijk.
Zelfs als ik twee keer klik op een personage moet ik soms nog een poos kijken om te zien waar dat personage nu precies staat.

Ok, ik heb geen high end graka, maar tijdens gevechten met veel spell effects dropt mijn framerate bijwijlen toch ook aanzienlijk.
Old 17-02-2016, 21:02   #391   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Met Unity had je die surface gameplay nooit kunnen doen. Ik vind de engine van DOS vergelijken met Unity echt "not done". Dat is een slag in het gezicht van ons team.

Maar goed, PILLARS. Ik moet die White March nog spelen!
Old 17-02-2016, 22:19   #392   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Speel Swen nog spellekes eigenlijk? En wat is zijn favoriet?
Old 18-02-2016, 01:05   #393   link
Theremin
cool happy genius hero

Theremin's Avatar

Quote:
Met Unity had je die surface gameplay nooit kunnen doen. Ik vind de engine van DOS vergelijken met Unity echt "not done". Dat is een slag in het gezicht van ons team.
Eh, als je niet in het "wereldje" zit dan heb je niet echt 100 % zicht op waar de limieten liggen van deze of gene engine, kan je alleen oordelen op basis van het eindproduct en sommige van die games gemaakt met unity vielen best wel mee (geen Dos niveau qua combat uiteraard). Dus ik zou het vooral niet als een persoonlijke belediging opvatten als iemand iets over unity zegt. Larian zal sowieso wel de juiste keuze hebben gemaakt om hun eigen engine te ontwikkelen want dat geeft jullie iets om op voort te bouwen.
Als er n ding is wat mij wel beviel aan PoE dan was het de art direction (om ook eens wat positief over PoE te zeggen), erg mooie omgevingen in dat spel. Maar geen idee of dat aan de engine ligt want Wasteland 2 vond ik dan weer spuuglelijk.

Deel 2 van die White March is ook net uit zeker? Iemand al deel 1 (en eventueel al deels 2) gespeeld die kan zeggen of het de moeite is? Lijkt nogal voor de Icewind Dale vibe te gaan wat best positief kan uitdraaien.
Old 25-12-2017, 14:12   #394   link
rastaman
Banned

rastaman's Avatar

Na zo'n 26 uur zit ik aan het eindgevecht. Een waardige opvolger voor de Infinity Engine games, goed uitgewerkte personages en verhaal, veel meer voice acting dan Numenera en genoeg plekken waar ik m'n 10 punten in Lore en hoge Perception/Resolve heb kunnen gebruiken en zo toch een paar gevechten heb kunnen vermijden.

Als ik n punt van kritiek kan geven, is dat ik er niet in slaag de eindbaas te verslaan. Mijn party is level 8 en na een paar uur te zitten vloeken, ben ik wat guides beginnen opzoeken. Ze raden aan zeker level 12 te zijn alvorens het gevecht aan te gaan... Moet ik nu echt een oudere save-game laden en bv de White March I en II verder uitdiepen en levelen alvorens het eindgevecht aan te gaan? Dat lijkt me toch een zware flaw. Voor de rest heb ik niet echt problemen gehad met gevechten dus het verbaast me dat dit nu niet lukt. Een optie om met een aantal hoge Lore/Perception/Resolve checks de eindbaas te "verslaan" had zeker niet misstaan.
rastaman is online now   Reply With Quote
Old 25-12-2017, 16:36   #395   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Note to self: nooit Rastaman als referentie nemen als het over spelduur gaat.
Na Tyranny op een paar uur nu Pillars uitspelen op 26u, dan weet ik het wel zeker. Ik heb zelf 129u besteed aan PoE en de 2 delen van White March.

Level 8 lijkt me wel heel laag, zelfs zonder de uitbreidingen. Het basisspel gaat tot lvl 12, met White March 1 tot lvl 14 en deel 2 tot 16. Dus je zit sowieso minstens 4 levels onder de eindbaas.
Ik vrees dat je ergens een groot stuk content gemist hebt? Heb je alle stukken van de wereldmap bezocht en met iedereen gesproken? Heb je de dungeon onder uw kasteel helemaal gedaan?
Old 25-12-2017, 22:49   #396   link
rastaman
Banned

rastaman's Avatar

Ik roleplay die spellen gewoon, wat meestal betekent dat ik voornamelijk de main quest volg en enkel de side-quests doe die er echt toe doen, of die voor m'n companions belangrijk zijn. Als ik de wereld aan het redden ben, heb ik geen tijd om iemand z'n kelder vol ratten uit te kuisen, right? Het is dubbel, het spel laat inderdaad toe shortcuts te nemen door bv hoge lore te rollen (bv in Twin Elms als je net toekomt), maar daar wordt je dan toch voor afgestraft omdat je op het einde niet hoog genoeg level bent. Ik heb effectief de dungeon onder Caed Nua niet aangeraakt omdat het voornamelijk Kana was die daarachter zat te zagen en dat personage kon me totaal niet boeien.
rastaman is online now   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 11:46   #397   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Ik ben mijn savegame kwijtgeraakt na ongeveer 40h spelen
fuck die shizzle Ik speel wel PoE2

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2017, 18:48   #398   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Originally Posted by rastaman View Post
Ik roleplay die spellen gewoon, wat meestal betekent dat ik voornamelijk de main quest volg en enkel de side-quests doe die er echt toe doen, of die voor m'n companions belangrijk zijn. Als ik de wereld aan het redden ben, heb ik geen tijd om iemand z'n kelder vol ratten uit te kuisen, right? Het is dubbel, het spel laat inderdaad toe shortcuts te nemen door bv hoge lore te rollen (bv in Twin Elms als je net toekomt), maar daar wordt je dan toch voor afgestraft omdat je op het einde niet hoog genoeg level bent. Ik heb effectief de dungeon onder Caed Nua niet aangeraakt omdat het voornamelijk Kana was die daarachter zat te zagen en dat personage kon me totaal niet boeien.
Ja voila, ik was al level 6 ofzo op het einde van act 1. En als je Caed Nua genegeerd hebt heb je inderdaad een hele brok content gemist.

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Thread Tools

Posting Rules