Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 21-03-2017, 23:59   #41   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Een van de voordelen die ik niet verwacht heb, is dat mijn muzieksmaak enorm uitgebreid is.

Enkele plaatjes die ik leren kennen:
Jazz uit Japan, supperstrakke opname van het Yamamoto trio - Midnight Sugar

In hoge kwaliteit klinkt dat écht goed

Ook uit Japan, een poppy nummer dat ik niet kende (die stereo in de achtergrond )
Tatsuro Yamashita - Sonorite - Kiss
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2017, 10:45   #42   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Daar draait het toch allemaal om, hé, de muziek. Fijn om te horen
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2017, 12:26   #43   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

of dit nummer van Infected Mushroom - 'Pink Froid'
geen psytrance, en het had zo van pink floyd kunnen komen

Old 22-03-2017, 13:54   #44   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
of dit nummer van Infected Mushroom - 'Pink Froid'
geen psytrance, en het had zo van pink floyd kunnen komen

Big like
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2017, 16:06   #45   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

gohja. grofweg zijn er 2 factoren bij luidsprekers: frequentiebereik en vervorming/zuiverheid.
genoeg rommel met diepe kletsende bassen die wel indruk maken, maar bakken vervorming hebben. ik begin altijd met het middelste bereik en zuiverheid te testen, muziek zoals Johnny Cash is daar goed voor.
voor 20 euro/luidspreker heb ik zelf al een mooi setje gebouwd. één breedband driver. de hoogste tonen heeft het niet, en zware of diepe bassen evenmin. maar het middenbereik is loepzuiver. eenvoudig klassiek houten chassis, en het ontbreken van een crossover draagt bij tot zuiverheid en de lage kost.

da's hier de frequentierespons:

hier die van het eerste dat ik vond op google, Klipsch ProMedia 2.1 THX Certified Computer Speaker. 150USD op amazon
https://www.amazon.com/Klipsch-ProMe.../dp/B000062VUO

Old 11-01-2018, 12:42   #46   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

ondertussen ontdekt dat met de jriver player, met geluid via wasapi via exclusieve toegang, de stereo nog beter klinkt

beter dan foobar alvast

jammer, want ik gebruikte wel graag foobar :s
Old 12-01-2018, 08:56   #47   link
Matthias
*snore*

Is dat niet gewoon een puur placebo-effect, Freddie?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2018, 11:02   #48   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Zoiets zou ik inderdaad wel even blind testen.
Old 12-01-2018, 13:47   #49   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

nu we hier toch bezig zijn, mijn setup is

Denon Receiver AVR1610
B&W 685 stereo speakers (2 speakers front left, front right)
B&W M1 satellite speakers (2 speakers back left, back right)
B&W HTM62 (1 speaker, center)

Dat is behoorlijk duur, maar heb nooit het gevoel gehad dat het zijn geld waard was. Ze staan in 5.1 modus (helaas geen subwoofer, dus de 685 moet dat meenemen). Films geven me niet de indruk erg veel verschil te maken van plaats, geen ruimtegevoel. Spellen ook niet echt.
Het ligt mogelijk aan dat ik niet goed weet hoe de versterker in te stellen zodat het overeenkomt met het bronmateriaal (en hoe de bron dat laten uit te zenden). Voor zover ik weet slaag ik er in als ik PS3 DTS en Dolby Home Theatre laat zenden en de versterker op 'direct' zet. Dan kiest ie vaak een van die automatisch. Maar het klinkt niet echt verschillend tegenover andere opties zoals stereo of 5 channel stero.
Niet dat het fout klinkt, gewoon weinig surround. Wat meer stoort is dat het nog steeds moeilijk blijft stille dialoog te verstaan zonder het geluid erg luid te zetten. Ik had gehoop dat een center speaker dat vanzelf zou beteren. Helaas. Ligt het aan het feit dat ik veelal Netflix bekijk op Wii U?

Ik denk ook dat positionering niet zo goed is. De fronts 685 speakers staan op de grond (2 meter diagonaal van zitplaats), de rear satellites hangen diagonaal achter, maar slechts op 1 meter afstand en twee meter hoog. De center staat onder de TV.

Als iemand tips heeft
Old 12-01-2018, 14:11   #50   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Heb je een set-up microfoon bij die receiver? Want dat helpt meestal om het zo goed mogelijk af te stellen allemaal.

Het ding is dat bij "Direct" de versterker ook niets anders doet dan versterken. Puur en simpel. Dus dan moet uw bron al goed zijn.
Old 12-01-2018, 19:06   #51   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Ik ben nooit overtuigd geweest van surround. Mijn woonkamer bestaat uit een center en vier bookshelf speakers, afgesteld in stereo, met meer volume vooraan (en rechts, want verder van de zetels).
operator is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2018, 19:29   #52   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Een Subwoofer doet natuurlijk wel veel.
Heb mijn Logitech z5500 weggedaan omdat dat voor audio echt bagger was maar in films en games had je die immersie van overvliegende helicopterts of voorsuizende kogels weldegelijk.
Als er een bepaalde DTS driver ontbrak ofzo was het verschil echt enorm.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2018, 11:00   #53   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
nu we hier toch bezig zijn, mijn setup is

Denon Receiver AVR1610
B&W 685 stereo speakers (2 speakers front left, front right)
B&W M1 satellite speakers (2 speakers back left, back right)
B&W HTM62 (1 speaker, center)

Dat is behoorlijk duur, maar heb nooit het gevoel gehad dat het zijn geld waard was. Ze staan in 5.1 modus (helaas geen subwoofer, dus de 685 moet dat meenemen). Films geven me niet de indruk erg veel verschil te maken van plaats, geen ruimtegevoel. Spellen ook niet echt.
Het ligt mogelijk aan dat ik niet goed weet hoe de versterker in te stellen zodat het overeenkomt met het bronmateriaal (en hoe de bron dat laten uit te zenden). Voor zover ik weet slaag ik er in als ik PS3 DTS en Dolby Home Theatre laat zenden en de versterker op 'direct' zet. Dan kiest ie vaak een van die automatisch. Maar het klinkt niet echt verschillend tegenover andere opties zoals stereo of 5 channel stero.
Niet dat het fout klinkt, gewoon weinig surround. Wat meer stoort is dat het nog steeds moeilijk blijft stille dialoog te verstaan zonder het geluid erg luid te zetten. Ik had gehoop dat een center speaker dat vanzelf zou beteren. Helaas. Ligt het aan het feit dat ik veelal Netflix bekijk op Wii U?

Ik denk ook dat positionering niet zo goed is. De fronts 685 speakers staan op de grond (2 meter diagonaal van zitplaats), de rear satellites hangen diagonaal achter, maar slechts op 1 meter afstand en twee meter hoog. De center staat onder de TV.

Als iemand tips heeft
het probleem is in de eerste plaats de output van de wii u in combinatie met de versterker, in de tweede plaats de kwaliteit van de versterker zelf.

het kan zijn dat door het ontbreken van een subwoofer, het denon systeem in auto detect niet alle speakers registreert en geen surround afspeelt http://www.avsforum.com/forum/90-rec...hread-117.html

het probleem van de wii u is ook dat het geen standaard surround signaal doorstuurt maar een eigen formaat (om licentiekosten te vermijden) dus niet alle receivers kunnen hiermee om https://www.gamefaqs.com/boards/631516-wii-u/64891724

die denon ondersteunt geen linear pcm via 6 kanalen, wel de proprietary dobly signalen zoals DTS https://www.cnet.com/products/denon-avr-1610/specs/
dus daar gaat het wellicht mis. de receiver zet het signaal niet om in surround, en mogelijks doet die dat ook niet omdat hij geen full surround setup detecteert.

een subwoofer is denk ik een verstandige eerste upgrade. bookshelves kunnen per definitie geen vol basgeluid aanmaken omdat ze te klein zijn (fysica), dus een subwoofer is een goede aanvulling qua geluidskwaliteit en immersie. b&w heeft er een in aanbieding voor de 600 serie te boosten https://www.hifiklubben.nl/luidsprek...608-subwoofer/, die ook altijd in combinatie met je center speaker verkocht wordt https://www.hifiklubben.nl/luidsprek...idspreker-set/, maar wellicht kan je ook een goedkoper model vinden

je zou ook kunnen denken om je versterker te upgraden want ik denk dat die de center box niet volledig kan doen uitblinken, maar een upgrade is wel duur https://www.hifiklubben.nl/tv-en-sur...ound-receiver/). ik zou ook zeker die optie overwegen, want die receiver is denk ik de zwakste schakel in de setup. in de budgetklasse van €500 vind je al bijna geen goede stereo versterker, dus voor een surround receiver wat nog veel complexer is, is de geluidskwaliteit vaak minder. maar goed, anderzijds vind ik 1500 euro voor een versterker ook echt wel veel geld, dus het is geen evidente keuze. als je die optie overweegt, is NAD een goede keuze want die gaat heel goed samen met B&W en Dali boxen.

of je investeert in altcoins en koopt binnen 5 jaar een surround setup van 80k gewoon omdat het kan, da's ook een optie

Last edited by Freddie Wasbak; 13-01-2018 at 11:17.
Old 13-01-2018, 18:44   #54   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Heb je geen ps3 of 4 om eens te testen? Die kan wel lineair pcm uitsturen , of DD en DTS.

Andere optie is goedkope subwoofer kopen, in een betere speciaal zaak hebben ze zeker een setup in prijsklasse hangen om u een realistische met of zonder ervaring aan te bieden.

Zo heb ik mijn speakers op de Katelijne vest in Antwerpen in een winkel getest. Met opzet op een niet te dure versterker zodat ik thuis niet ontgoocheld zou zijn over het verschil
Old 13-01-2018, 19:14   #55   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wat ik eigenlijk al jaren mis is een goede manier om te testen. Een demo die de verschillende klanken en kanalen laat horen zodat je een idee krijgt of het correct is.
Op PS3 heb ik dat eens gedaan via Youtube... wat dwaas is want Youtube zelf ondersteunt niet altijd alle formaten

Het eige dat ik heb is ruis laten horen via de versterker per kanaal zodat je tenminste weet dat ze positioneel juist gewired zijn
Old 13-01-2018, 22:06   #56   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Een "home theater setup dvd" is snel gevonden.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2018, 22:08   #57   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Actiefilms zijn toch DE manier om te testen?

https://www.whathifi.com/features/10...surround-sound

En games toch ook? Ik had de indruk DTS nog meer dan Dolby. Wat ik wel had, was dat dat zelfs gewoon was en er niet van opkeek. Maar als er dan vrienden langskwamen ze echt verschoten over zaken die ze achter hen hoorden.

Mijn favo surround film blijft de heli's in black hawk down
Old 13-01-2018, 23:54   #58   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Zoek inderdaad gewoon een aantal goede films met DTS:HD kanalen.
Lord of the Rings is persoonlijk mijn favoriet. The Mines of Moria, met al de Orcs en de pijlen en de balrog en dan het koor in full surround... Héél indrukwekkend.
Old 14-01-2018, 00:35   #59   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

demo's bestaan trouwens weldegelijk

https://thedigitaltheater.com/index.php/dts-trailers/

PS3 kan daar normaal wel mee om
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools