Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 23-12-2017, 08:26   #1   link
gvd
Member

34 inch ultrawide monitors

Wat zijn jullie ervaringen met deze schermen, sta op het punt voor er 1 te bestellen maar twijfel over verschillende zaken, elke scherm of merk heeft wel een nadeel.
Omdat ik altijd heel tevreden geweest ben van dell hun ultrasharp modellen met ips paneel dacht ik in eerste instantie aan de dell u3415w, grootse nadeel hier is dat deze geen g-sync heeft al vraag ik me af of ik dit ga missen, huidige u2913w heeft dit ook niet.
Ben ook uitgekomen bij de aoc agon ag352UCG, vrij compleet scherm met 100hz g-sync maar wel mva paneel waar ik een beetje bang van ben en waarover de meningen verdeeld zijn, design spreekt met ook niet echt aan.
Nog andere opties die ik kan overwegen?
gvd is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2017, 10:28   #2   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Het enige wat ik minder vind aan mijn ips (met freesync) zijn zwartlevels. kheb een paar programmakes om helderheid en kleur aan te passen lopen om te compenseren.

Ips is dan wel weer fantastisch in heldere ruimtes en voor bureautoepassingen.
Ik denk als het puur voor gaming is dat die aoc zeker te overwegen is. vooral ook de kracht van de gsync/freesync niet onderschatten. wat voor gpu heb je juist?
Moer is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2017, 12:32   #3   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

G-sync is een echte meerwaarde voor een scherm en de extra prijs wel waard. 👍
A-star is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2017, 12:52   #4   link
gvd
Member

Momenteel een gtx 980 met i7 4770k, is nu niet de moment denk ik voor een nieuwe gpu te kopen maar is wel de bedoeling eerst gpu dan de mobo-cpu te upgraden, die onderdelen gaan dan naar mijn jongste zoon die nog met een i5 2500k en een 7970 zit.
Pc wordt gebruikt voor de dagdagelijkse dingen en gamen natuurlijk, vandaar dat die g-sync misschien wel nuttig kan zijn.
Misschien toch maar voor die aoc gaan, moest hij echt niet bevallen kan ik hem nog altijd terugsturen, hopelijk valt dat mva paneel mee. Aoc heeft ook 3 jaar onsite garantie zie ik maar verder weet ik weinig af van aoc.
Die asus rog is ook een optie maar dat is weeral 250 meer.
Old 23-12-2017, 15:38   #5   link
PsychoFragger
Member

PsychoFragger's Avatar

na een hoop 34 inch ultrawides getest te hebben (met en zonder G-sync) ben ik uiteindelijk gegaan voor een Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1. De mijne doet vlotjes een OC naar 90Hz (die panelen doen bijna 100% zeker een OC naar 75Hz omdat ze ook gebruikt worden in combinatie met Freesync).

De reden voor mijn keuze:

- pre calibratie de beste kleuren (gaat geen issue zijn als je hardware calibratie kan doen of laten doen)
- prijs
- vormgeving (had geen behoefte aan flashy schermen)
- build quality
- Geen curve (curve was voor mij niet echt een probleem, maar ik vond het ook geen meerprijs waard)

Persoonlijk raad ik G-sync helemaal niet aan, ik merkte er geen zak aan met mijn setup (i7 6700k + 1080 gtx) en als je op die resolutie issues hebt met een constante framerate te halen (3440x1440) kan je de meerprijs die je betaald tov een standaard scherm beter steken in een GFX upgrade.
Daarbij komt ook nog eens dat die G-sync 100hz panelen een grote loterij is: helaas halen ze niet allemaal 100Hz en vond ik de build quality alles behalve passend voor iets waarvoor je 1000 euro geeft (en meer toen ik mijn scherm kocht). Van zowel Acer als Asus heb ik meerdere schermen uit de box gehaald waarij het paneel er gewoon scheef inzat of er spaties waren tussen het scherm en de rand.
De AOC Agon die je aangaf is op zich een leuk scherm qua looks (lijkt wel wat op de acer en asus modellen, maar het paneel was alles behalve stabiel te noemen, de keuren waren best wel off (zelfs voor een VA paneel) en op 100Hz modus leek het soms net een oude CRT monitor waar je de verversing bij zag.
Samsung heeft tegenwoordig ook een nieuw paneel dat 100Hz standaard zou halen, dit heb ik nog niet getest (maar vermoed dat het paneel niet verschilt van dat van AOC, want waarschijnlijk komen de panelen uit hetzelfde fabriek).
Zoek je een scherm om voornamelijk snelle shooters te doen? kies dan een non ultrawide dat 165Hz doet ofzo.
En vergeet ook niet: heel wat spellen (lees gerust de meeste) ondersteuning ultrawide schermen niet (of niet heel goed waardoor je GUI issues hebt). Check altijd even of de zaken die je wilt doen erop ook wel ultrawide ondersteunen.
(En anders kom je, net zoals ik, veel aan het knoeien met tooltjes om de ultrawide settings te krijgen.)

Laptop: MSI GS60 Ghost Pro (GTX 870m edition)
PsychoFragger is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2017, 21:58   #6   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

vandaar mijn vraag welke gpu hij heeft. natuurlijk merk je niks bij een 1080 dat draait toch permanent aan max fps.
een 980 gaat vaker dips hebben waardoor het wel interessant wordt.
Old 24-12-2017, 09:47   #7   link
PsychoFragger
Member

PsychoFragger's Avatar

warning: wall of text inbound.

Op zich heb je daar inderdaad wel gelijk in, maar toch wil ik daar een kanttekening bij maken:
vergeet niet dat de resolutie dichter bij 4k ligt dan bij FHD. Sure er zijn games waar ik met mijn setup 100+ FPS haal, maar er zijn er meer waar ik ik er onder zit dan erboven. Als ik een gsync scherm zou hebben dan zou dit vrijwel constant actief zijn om mijn FPS en refresh rate van het scherm op elkaar af te stellen. Ik beken ook eerlijk dat dit werkt zolang je dicht in de buurt bent van de Hz cap van je scherm en geen al te grote dips hebt. Maar als je maar laten we zeggen 80 FPS max haalt en dips hebt naar 40 dan ga je het blijven merken (en/of zonder screentearing). Input lag is inderdaad wel minder bij een Gsync scherm tov een non Gsync versie, maar ook dat is enkel te merken als je een te lage fps hebt tov de refresh rate (dit komt door de v-sync functie en lost zichzelf ook op met krachtigere hardware of v-sync uit te schakelen).

Om heel eerlijk te zijn, het is een beetje zoals de discussie die ik had met een vriend van me en uiteindelijk komt het er gewoon op neer welke spellen je wilt spelen en wat je prioriteit is. Uiteindelijk komt het neer op deze vragen, waarvan de laatste uiteindelijk in het gsync verhaal (en voor de beurs lol):
1) Speel je voornamelijk shooters en is een hoge constante FPS belangrijk voor je? Vergeet ultrawide schermen en ga voor een 144/165Hz 1440p scherm en steek de rest van je budget in een systeem upgrade. Dit geeft je meer bang for the buck.
2) Check of de spellen die je speelt wel ultrawide ondersteunen, is dat niet zo (of in het grootste geval niet zo) vergeet dan ultrawide en ga voor een normaal scherm. De tools die er zijn voor ultrawide resoluties te ondersteunen zijn niet perfect en kan zelfs in sommige gevallen gezien worden als een cheat. (voorbeeld zijn Blizzard games, daar werkt ultrawide gewoon niet correct bij).
3) Is je hardware sterk genoegd voor een Semi 4k resolutie te trekken tegen een hoge FPS? (AKA ben je tevreden met 40fps of moeten het er 100+ zijn?). Als je hardware geen constante 100fps haalt (wat de target refresh rate is voor die ultrawide gsync schermen) dan zou je in theorie een voordeel moeten halen. Alleen is dan de vraag wil je 1000 euro uitgeven aan een scherm waar je Gsync in hebt en toch vloekt dat je een lage FPS haalt in sommige stukken en de graphics moet verlagen om een hogere fps te halen of betaal je 600 euro aan het scherm en gebruik je de resterende 400 euro voor andere upgrades te kopen?

Een eerlijke ervaring qua games?

Battlefield 1 en Doom spelen op mijn Iiyama scherm gaat prima en ik ben ook tevreden met mijn 85fps cap (die ik bijna constant kan halen). Echter de ervaring is beter met het scherm van mijn makker (TN paneel, 1440p met 144Hz refresh rate van Benq dacht ik ).
Divinity, Final Fantasy 14, Stellaris en CIV5 zij zo veel leuker op een ultrawide door de extra ruimte die je hebt. Aangezien ik meer dat soort games speel dan shooters is mijn voorkeur toch uitgegaan naar de 34 1440p ivp een 27 1440p scherm.
Fallout 4 in ultrawide lukt ook met een hack (aanpassing in ini), maar de GUI is een beetje fucked up als je hem op 3440x1440 zet. Maar buiten dan dat wil ik hem niet meer doen op een "klein" scherm.

Uiteindelijk beheers je je eigen beurs en moet je zelf weten als je de premium wil uitgeven aan een Gsync scherm. Ik heb over de beslissing van mij ruim 3 maanden gedaan met uiteindelijk een 12 tal schermen getest te hebben en kom me niet overhalen om het extra geld te betalen voor een Gsync scherm. Uiteindelijk heb ik het geld wat ik uitspaarde op het scherm gegeven aan een Nvme ssd drive, wat voor mij een extra boost was in load speeds.

Laptop: MSI GS60 Ghost Pro (GTX 870m edition)
PsychoFragger is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2017, 10:19   #8   link
gvd
Member

Merci voor alle info.
Zit momenteel al met een 29" ultrawide, shooters worden ook gespeeld maar zeker niet in die mate dat die constant hoge fps zo belangrijk zijn.
Ga er nog een paar dagen over denken, ben momenteel van nog geen enkel model echt overtuigd, dan nog heel dat gedoe met free en g-sync dat merk gebonden is, pff.
Old 24-12-2017, 13:07   #9   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Ik ben mega content van mijn ultrawide (Acer X34), die ik ondertussen toch al meer dan een jaar heb. Zou NOOIT nog iets anders willen.

Paar opmerkingen: pak 3440x1440; voor zo'n groot scherm is 1080 lijnen veel te weinig verticale space.
Als je echt deftig wil gamen ga je een beest van een GPU nodig hebben: een 970 is echt te weinig. Ik had voordien 2x970 SLI en zelfs dat kwam ik veel recente games te kort.
Zonder een 1080 moet je er niet aan beginnen imo.
GSync is voor games echt noodzakelijk, 60 fps zal je vaak niet halen in dergelijke resoluties....
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2017, 19:27   #10   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
vandaar mijn vraag welke gpu hij heeft. natuurlijk merk je niks bij een 1080 dat draait toch permanent aan max fps.
een 980 gaat vaker dips hebben waardoor het wel interessant wordt.
Ik vraag mij af hoe je settings staan en welke games je speelt als je met een GTX 1080 constant 100 FPS haalt.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2017, 21:05   #11   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Ik vraag mij af hoe je settings staan en welke games je speelt als je met een GTX 1080 constant 100 FPS haalt.
een dermate hoge fps dat je voorlopig niet zoveel gaat merken van gsync of freesync.
Old 28-12-2017, 13:31   #12   link
gvd
Member

Sinds gisteren die aoc in mijn bezit, nog niet uitgebreid kunnen testen maar eerste indrukken zijn positief.
Kleuren en kijkhoeken zijn minder dan mijn vorige ips monitoren maar zeker niet slecht en beter dan ik verwacht had.
Nagenoeg geen backlight bleeding waar ips panelen nogal eens last van hebben, bouwkwaliteit lijkt me ook in orde.
Nog maar enkele games geprobeerd maar mijn gtx 980 trekt het voorlopig redelijk goed(mede geholpen door g-sync waarschijnlijk), in ieder geval fantastische ervaring, toch nog een groot verschil met mijn 29".
Volgende aankoop zal een 1080 zijn denk ik
Old 28-12-2017, 15:03   #13   link
Lycas
Senior Member

Hoe ver zit je van je scherm?

Ik heb super veel interesse in datzelfde scherm, maar ik heb de vrees dat mijn bureelke te klein is.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2017, 21:13   #14   link
gvd
Member

Quote:
Originally Posted by Lycas View Post
Hoe ver zit je van je scherm?
Ik heb super veel interesse in datzelfde scherm, maar ik heb de vrees dat mijn bureelke te klein is.
Mijn bureau is 90cm diep, voor scherm ben je wel +- 30cm kwijt.
Voor games en films hang ik onderuit in mijn stoel dus geen probleem daar, in een normale werkhouding is de afstand juist voldoende, als je minder dan 90cm diepte hebt gaat de afstand kort worden vrees ik.
Old 28-12-2017, 22:26   #15   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

43" ftw
Blade is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2017, 18:02   #16   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Quote:
Originally Posted by gvd View Post
Sinds gisteren die aoc in mijn bezit, nog niet uitgebreid kunnen testen maar eerste indrukken zijn positief.
Kleuren en kijkhoeken zijn minder dan mijn vorige ips monitoren maar zeker niet slecht en beter dan ik verwacht had.
Nagenoeg geen backlight bleeding waar ips panelen nogal eens last van hebben, bouwkwaliteit lijkt me ook in orde.
Nog maar enkele games geprobeerd maar mijn gtx 980 trekt het voorlopig redelijk goed(mede geholpen door g-sync waarschijnlijk), in ieder geval fantastische ervaring, toch nog een groot verschil met mijn 29".
Volgende aankoop zal een 1080 zijn denk ik
Ik twijfel tussen die AoC en de Asus PG348Q in feite
Old 29-12-2017, 18:37   #17   link
gvd
Member

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Ik twijfel tussen die AoC en de Asus PG348Q in feite
Toch wel heel tevreden van mijn aoc, wat liggen testen met instellingen op de monitor en ook kleurprofiel dat ik ergens gevonden had geinstalleerd, kleuren zijn merkbaar beter nu.
Over die Asus heb ik ook getwijfeld maar was weeral +- 250 meer, daarmee dat ik eerst een klein gokje gewaagd heb met de aoc.
Old 29-12-2017, 18:43   #18   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Fuck it, toch maar voor die Asus gegaan. Een iPhone X kost even veel dus zo gek is het niet En die Asus is de absolute top in dat segment.
Old 29-12-2017, 19:24   #19   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

met dat argument kun je nog veel aankopen verantwoorden
frenzal is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules