Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 2 20.00%
3.5 sterren 7 70.00%
3 sterren 1 10.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 10. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 16-01-2020, 18:13   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: '1917' (IMAX)

Twee Engelse soldaten moeten tijdens de Eerste Wereldoorlog een boodschap achter het niemandsland afleveren bij een regiment dat een aanval op de schijnbaar terugtrekkende Duitsers wil inzetten.

Sprakeloos waren we toen we dinsdagnacht zaal 28 van de Brusselse Kinepolis uitkwamen. We hadden net twee uur lang de persoonlijke odyssee van korporaal Blake (Dean-Charles Chapman) en korporaal Schofield (George MacKay) ervaren, twee jonge soldaten die aan Noord-Franse front in een race tegen de tijd de oorlogsgruwel van de Grote Oorlog in al haar facetten beleven. In een bij vlagen surrealistische trip langs loopgraven, niemandsland, verwoeste dorpjes en kapotgeschoten boerderijen waren we blootgesteld aan de horror en waanzin van W.O. I zoals we dat nog nooit eerder in een film hadden ervaren. Onsentimenteel, midden in het gebeuren, kurkdroog, onverbloemd.

De plot van '1917' mag dan beperkt zijn, deze film zegt meer over het leven aan het front dan gelijk welke andere prent over '14-'18 die ik ooit zag. De vele figuranten die de loopgraven bevolken vertellen elk hun eigen verhaal. Jonge mannen die een mager rantsoen uitlepelen, een brief schrijven aan het thuisfront, verkild een foto van hun liefje vasthouden, bibberend een sigaret opsteken of zachtjes een lied aanheffen. De ruige opmerkingen richting de Indiaanse soldaat die een onuitgesproken respect voor diens inzet verraden. De jonge vrouw die alleen met een pasgeboren kind in een verwoest dorp is achtergebleven. Het lichaam van een onbekende soldaat die voorover gebogen in de prikkeldraad aan de grens van het niemandsland hangt.

Regisseur Sam Mendes en d.o.p Roger Deakins brengen het allemaal in beeld alsof het één lang, ononderbroken shot betreft. De camera plakt op het lichaam van Blake en Schofield. Net als zij kan je niet ontsnappen aan wat '1917' voor hen in petto heeft. Het is een visuele krachttoer die geweldig uitpakt. '1917' is een verbluffend staaltje actiecinema, een intense en overrompelende beleving die je naar adem doet happen. Tussen alle miserie door weet Deakins met zijn camera ook enkele hemelsmooie poëtische tableaus te schilderen zoals de nachtelijke vlammen van het aan flarden geschoten Écoust, beelden die in schril contrast staan met de miserie die een loopgravenoorlog met zich mee brengt.

Mendes gaat voor inleving, niet voor beschouwing. Wanneer de kogels beginnen te fluiten sprongen we bijna uit onze stoel. Het gedonder van granaatinslagen deed ons hele lijf daveren. '1917' is één grote reclame voor de bioscoop en is gemaakt met het grootst mogelijke scherm in gedachten.

Dat het beeld dat wordt opgetrokken getrouw lijkt hadden we verwacht, maar dat '1917' ons tot op het bot zou aangrijpen hadden we niet zien aankomen. Ergens tussen de lijken, de ratten en de modder heeft Mendes de exacte golflengte gevonden die ons de uitzichtloze, hopeloze en zinloze van de hele strijd liet verstaan. Kleine details, zoals Blake die zich bij het zien van een omver gekapte kerselaar herinnert dat ook deze vernielde bomen opnieuw wortel kunnen schieten, hakken er stevig op in.

Voor een film als '1917' waarvan de genialiteit zich enkel laat vatten in beelden zullen woorden altijd te kort schieten. We doen toch een poging.

Fenomenaal. Magistraal. Meesterwerk.

4 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2020, 20:51   #2   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik ga akkoord. 1 klein minimiem kritiekpuntje was dat je de overgang van de ene set naar de andere soms opmerkte.

Als hij de brug oversteekt na de vrachtwagenscene krijg je een klein beetje een shot in de verte waar je aan de overkant een enkel gebouw ziet staan. Maar eens na zijn blackout en je verder gaat uit het gebouw blijk je opeens in een grote stad te zitten met een grote brandende kerk en halve flatgebouwen. Die waren nergens te zien in de shots daarvoor waardoor ik opeens het gevoel kwijt was dat alles 1 grote shot was

Dus ik zou hem 3.9999999995 op 4 geven ofzo.
kar is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 01:48   #3   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

deze namiddag gaan zien , waren er beide stil van, overweldigend, fenomenaal.
2 uur rauwe emotie is hoe ik het zou omschrijven.

Last edited by jelliuz; 17-01-2020 at 01:52.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 08:29   #4   link
tragezot
Ne coureur

Door enkele minieme zaken die eigenlijk de moeite niet waar zijn om op te noemen, geef ik 9.5/10. Op /4 rond ik daarom graag af naar 4/4. We zaten op rij 8, dus erg vooraan, maar dat was goed. Je zat volledig in de film en kon gewoon niet wegkijken. En inderdaad, al die details, geraamtes, lijken, verweerde gezichten,...

Die trip wire bom in die tunnels. Fuck, halve meter uit mijn stoel gesprongen. Goed aangegrepen als start van de rollercoaster die erna volgde

Eerlijk, zonder al te sentimenteel te doen, heeft dit mij als persoon zelfs wat veranderd. De dagen ervoor 't programma van Vranckx in Syrië gezien en daar ziet ge die gelijkaardige verwoesting. Moet u maar inbeelden dat al was het nu 1917 of 2012 in ons Belgenland of ginderachter ge dan een soldaat of burger waart.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 09:18   #5   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Lol ik dacht dat da een film was met Jonas van Geel ofzo toen ik de poster zag.
Toch eens moeten checken dan.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 16:17   #6   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

In 99% van de gevallen wacht ik op de bluray release (65" oled, 7.1 systeem, goeie zetels...) maar dit is waarschijnlijk na endgame de 2e film die ik nogeens in de cinema ga zien.

Wel om 10 uur smorgends ofzo, op een weekdag, in een cozy seat
Al een geluk dat die imax niet in 3D is

Ik discrimineer niet, ik heb gewoon een hekel aan ALLE mensen
Teki is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 16:48   #7   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

ook om 2u gegaan op een donderdag, zo goed als leeg, absolute bliss
Old 17-01-2020, 17:47   #8   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Gaan kijken in de Vip-zaal in UGC Mechelen. 40man max in ruime lederen fauteuils en bediening aan de zetel

Enkel jammer dat hun projector stilaan verouderd lijkt.
Old 17-01-2020, 19:47   #9   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Ik in een stampvolle zaal en het was de hele film doodstil. Dit is geen Marvel film weetwel.

Soit, absolute topper, deze film.
Old 17-01-2020, 22:05   #10   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Dan hebt gij nog geluk gehad. Ik had een hoop 50-plussers in de zaal die duidelijk geen standaard cinemabezoekers waren. Ze zaten precies nog thuis in hunne zetel.
kar is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 22:15   #11   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

lieten ze ne scheet en vroegen ze om het wa stiller te zetten?

y'all motherfuckers are crazy
Ferrex is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2020, 13:13   #12   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Sterke film, gisteren op imax gezien.

Mijn enige ergenis is dat er niet genoeg gegeten werd wat ik waarschijnlijk wel door de vingers kan zien als er in het begin geen punt werd gemaakt dat ze eten te weinig hadden en honger hadden
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2020, 11:12   #13   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Er gaat toch maar een dag voorbij ? Trouwens 1 van hen zie je zelfs niet drinken.
Old 20-01-2020, 12:17   #14   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

een vermoeiende dag
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2020, 12:42   #15   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Zullen wel gebeld hebben voor ne kebab te laten leveren.
Old 20-01-2020, 15:23   #16   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Ze eten gans int begin en dan klagen ze over het gebrek aan eten

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2020, 16:41   #17   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ik ga mij ongemakkelijk voelen als er iemand klaagt over gebrek aan eten terwijl ik ondertussen een zak kaaschips met cola zit binnen te werken.
Daarom trek ik 2 sterren af.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2020, 16:47   #18   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Brad Pitt en Tom Cruise?

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 09:33   #19   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Ik ga mij ongemakkelijk voelen als er iemand klaagt over gebrek aan eten terwijl ik ondertussen een zak kaaschips met cola zit binnen te werken.
Daarom trek ik 2 sterren af.
Die zitten daar wel bio brood en bio hesp te freten in het begin van de film.
Old 14-02-2020, 09:47   #20   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Wat een meesterwerk. De beste oorlogsfilm die ik ooit gezien heb, denk ik.
Karel is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules