Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 07-01-2020, 23:43   #3761   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by deev´ View Post
Leuke trilogie. 2e boek smaakte mij het meest.
Jup, ik heb er ook van genoten.

nu

Rosling was al een tijdje een beetje een idool dus ik keek er enorm naar uit. Het stelt tot nu toe (16% ver) niet teleur. Je hoort zijn enthousiasme in de manier dat hij schrijft.
kar is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2020, 10:59   #3762   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@ Jack Carver

- 'SPQR' van Mary Beard, een heel toegankelijke en toch opvallend volledige samenvatting van de Romeinse geschiedenis.

- 'Slaapwandelaars' van Christopher Clark, de volledige - maar dan echt volledige - aanloop naar WOI vanuit alle betrokken partijen. Iets minder vlot leesbaar omdat het hele web aan gebeurtenissen en consequenties wel wat concentratie vereist. Maar oh-zo boeiend.

- 'In Europa' van Geert Mak, behoeft eigenlijk geen introductie meer. Een fascinerend en verfrissend overzicht van Europa in de 20ste eeuw.

- 'De kruistochten' van Thomas Asbridge, een stevig maar relatief goed leesbaar overzicht met heel veel oog voor (veelal saillante) details.
Old 08-01-2020, 11:56   #3763   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

ik ga in februari naar een lezing van hem in Lebbeke. Ik ben er nog niet in kunnen beginnen, hopelijk tegen dan al een beetje erover gelezen...

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2020, 19:46   #3764   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Jup, ik heb er ook van genoten.

nu

Rosling was al een tijdje een beetje een idool dus ik keek er enorm naar uit. Het stelt tot nu toe (16% ver) niet teleur. Je hoort zijn enthousiasme in de manier dat hij schrijft.
Echt een aangenaam boek om te lezen en op veel vlakken toch wel een eye opener. Jammer dat hij er niet meer is, geen idee of zijn kinderen het werk nog kunnen voortzetten of niet.
Old 10-01-2020, 10:52   #3765   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Finished

MIjn derde Iain Banks non-scifi boek. Toch heel wat anders dan The Wasp Factory en The Crow Road.

Walking on Glass is een vreemde mix van roman en fantasy. 3 verhalen die elkaar heel subtiel raken.
Graham is op weg naar Sarah. Een tijdlang in friendzone maar werd bij haar thuis uitgenodigd voor de eerste keer en hoopt dat het nu wel iets wordt.
Grout is een paranoide werknemer die overtuigt is dat "ZE" hem achterna zitten met Microwave Guns en Axle lazers.
Quiss werd na een fout tijdens "the theraputic wars" verbannen naar een afbrokkelend kasteel in een vreemde dimensie waar hij samen met een andere banneling verplicht wordt om vreemde games zonder enige begeleidende regels uit te spelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat het boek me wel kon bekoren maar het einde liet met wat op mijn honger zitten. De verhalen komen uiteindelijk niet zoals je zou verwachten samen. Ik had echt geen closure.

Op een paar websites, wat analyses gelezen en mja, na de feiten begrijp ik de intentie van de schrijver wel wat meer maar vond het toch allemaal wat ver gezocht.
Old 10-01-2020, 11:34   #3766   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@ Jack Carver

Omdat ik het er gisteren nog met een collega over had, nog een belangrijke afrader. In dit genre duikt '1421' van Gavin Menzies dikwijls op in lijstjes. Het lijkt dan ook een opzienbarend werk en wordt vaak bestempeld als 'omg-wtf-dees-moet-iedereen-lezen'-boek, terwijl het compleet pseudo-historisch is. De schrijver ontbreekt fatsoenlijke adelbrieven en kan geen enkele bewering afdoende staven. Vreselijk.
Old 10-01-2020, 17:54   #3767   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
@ Jack Carver

- 'SPQR' van Mary Beard, een heel toegankelijke en toch opvallend volledige samenvatting van de Romeinse geschiedenis.

- 'Slaapwandelaars' van Christopher Clark, de volledige - maar dan echt volledige - aanloop naar WOI vanuit alle betrokken partijen. Iets minder vlot leesbaar omdat het hele web aan gebeurtenissen en consequenties wel wat concentratie vereist. Maar oh-zo boeiend.

- 'In Europa' van Geert Mak, behoeft eigenlijk geen introductie meer. Een fascinerend en verfrissend overzicht van Europa in de 20ste eeuw.

- 'De kruistochten' van Thomas Asbridge, een stevig maar relatief goed leesbaar overzicht met heel veel oog voor (veelal saillante) details.
SPQR al gelezen, was zeker ook de moeite maar kan lang niet typen aan Vanloo. Misschien ook omdat die periode toch minder gedocumenteerd is?

In Europa uiteraard ook al jaren 1 van mijn absolute favorieten. Zoiets zou in een middelbare school een vrijstelling voor een jaar geschiedenis moeten kunnen opleveren.

de andere 2 zeker eens checken.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 20:38   #3768   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Minder gedocumenteerd? Rome? Quod?
Old 11-01-2020, 14:52   #3769   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Van Loo heeft toch geen boek geschreven over Rome? Of bedoel je gewoon dat de manier van schrijven van Van Loo je beter ligt?
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 15:25   #3770   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Welja vanloo schrijft echt alsof hij er bij was (bij de Bourgondiërs), en hij verwijst dan ook naar hofschrijvers die er bij waren en alles minutieus noteerden.

Specifiek bij Mary beard haar boek, wat natuurlijk een heel andere insteek was, had ik dat gevoel minder.

Uiteraard zijn er bibliotheken volgeschreven over de Romeinen. Veel gebaseerd op geschriften die bewaard gebleven zijn, maar ik dacht toch altijd dat ook veel uit die periode verloren gegaan is?
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 22:06   #3771   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
De Bourgondiërs - Bart Van Loo

Extreem interessant boek, overeen uiterst interessante periode geschiedenis. Het leest dan ook nog eens als een absolute pageturner, opgedeeld in allemaal korte hoofdstukken en verhalen , zo geschreven dat je meteen aan het volgende wil beginnen.

Zit nu iets over de helft, en het verveelde nog geen minuut. Ik krijg al spontaan goesting om mijn auto te pakken en van kasteel naar de kasteel te rijden in frankrijk.

Boeiend geschreven geschiedenis is voor mij echt beter dan fictie.

Boeken zoals dit, maar ook de The Silk Roads, of Homo Sapiens, beste wat er is.
Nog iemand aanraders in dat genre?
Sapiens ook gekocht een paar weken geleden. Nu bezig met 'De hemel verslinden' en daarna ga ik die lezen. Ook "Hoera, de democratie is niet perfect" gekocht.
Terug meer lezen was dus ook één van mijn andere cliché voornemens voor 2020.
Dj El Marriachi is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2020, 12:16   #3772   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

"Het Klimaat zijn wij" (Jonathan Safran Foer): Interessante eerste helft. Weet de impact van de vlees industrie goed te kaderen. Waar de tweede helft over ging, weet ik veel, maar het voelde aan als tijdverlies.

Nu ook aan die Bourgondiërs begonnen. Dat is gewoon de Silmarillon².

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Nog iemand aanraders in dat genre?
Over de Belgische geschiedenis heb ik ooit "1830 - Splitsing van Belgie, Nederland en Luxemburg" (Rolf Falter) gelezen en "De helden van 1830 - Feiten en Mythen" (Jeroen Janssens). Het is lang geleden, maar lijkt me vergelijkbaar.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 09:46   #3773   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Ed Greenwood : Elminster in Myth Drannor.
Elminster , het casten van de Mythal. Het ontstaan van Myth Drannor. Forgotten Realms 101.

Robert Bevan : Critical Failures 7. Guilty Pleasure. Nerd fantasy meets gore karakters.
Old 21-01-2020, 10:40   #3774   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

21 lessons for the 21st century uit
Sommige delen heel interessant, sommige wat minder..

Begonnen aan Influence
rooz is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 10:50   #3775   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Op aanraden van een maat (en ik dacht ook iemandhier op't forum) Little Fires Everywhere van Celeste Ng.

Op zich geen slecht boek en het is erg goed geschreven, maar het einde liet me op mijn honger zitten. Had er meer van verwacht.

Nu begonnen aan Children of Time. Erg entertainend tot nu toe! Begrijp wel een deel niet goed van hoe een bepaald karakter reageert maar dat wordt misschien nog wel opgehelderd doorheen het boek.

Die approach van de 2 tijdlijnen/verhalen is erg plezant.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 13:28   #3776   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Children of Time
Als je het goed vind is het vervolg Children of Ruin ook zeer aan te raden.
Old 21-01-2020, 16:53   #3777   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by LukeSoloSalade View Post
Children of Time
Als je het goed vind is het vervolg Children of Ruin ook zeer aan te raden.
Het was te denken dat jij zoiets al gelezen had.

Ik begrijp iets niet. Dus die Kern ziet haar apen opbranden in't begin van het boek. Dan duizenden jaren later haalt haar AI haar uit slaap als de Gilgamesh afkomt met een bende kolonisten voor die planeet.
Ik begrijp begot niet waarom ze die er niet oplaat. De apen zijn er toch nooit geraakt en het doel was toch om de mensheid te redden?
Als dit de bedoeling is om in't begin verwarrend te zijn en dat wordt nog duidelijk verder in het boek, zeg het gerust hé, wil niet gespoiled worden.
Old 21-01-2020, 18:56   #3778   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Goh ja ik denk niet dat de schrijver haar motivatie expliciet uitlegt. Maar ik zie het zo:

Voor Kern is het belangrijkste haar experiment. De terraforming is voor haar bijkomstig. Als Sterling haar verraadt. En ze zoveel jaar later te weten komt, dat er een soort kill signaal de aarde en alles heeft vernietigd, is ze kwaad op de mensheid. De mensheid heeft gefaald in haar ogen.

Als de AI haar 2000 jaar later 'wakker' maakt, is ze dat nog steeds. De mensen op de Gilgamesh hebben geen recht om haar speciale planeet te vervuilen en daarom stuurt ze ze op weg naar een ander terraforming project. Ze noemt de planeet al vanaf het begin in het geheim Kern's world.
Old 21-01-2020, 21:05   #3779   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by LukeSoloSalade View Post

Goh ja ik denk niet dat de schrijver haar motivatie expliciet uitlegt. Maar ik zie het zo:

Voor Kern is het belangrijkste haar experiment. De terraforming is voor haar bijkomstig. Als Sterling haar verraadt. En ze zoveel jaar later te weten komt, dat er een soort kill signaal de aarde en alles heeft vernietigd, is ze kwaad op de mensheid. De mensheid heeft gefaald in haar ogen.

Als de AI haar 2000 jaar later 'wakker' maakt, is ze dat nog steeds. De mensen op de Gilgamesh hebben geen recht om haar speciale planeet te vervuilen en daarom stuurt ze ze op weg naar een ander terraforming project. Ze noemt de planeet al vanaf het begin in het geheim Kern's world.
Maar 2000 jaar? De Gilgamesh is al 4000 jaar onderweg en zij is van het old empire dus zal het misschien eerder 20000 zijn?

Vond dat een rare reactie. Ik had verwacht dat ze op zijn minst zou vragen om asap "gered" te worden uit haar satteliet. Anyway, het gaat als een trein en is super entertainend. Ik hou wel van die verhalen die grote tijdsspannes verkennen. Ook in dat boek van Reynolds dat je me aangeraden had.
Old 21-01-2020, 22:52   #3780   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

The Travelling Cat Chronicles - Hiro Arikawa

Begint lekker licht maar ontwikkelt naar iets veel meer dan dat.

Op naar de volgende: Nick Hornby - High Fidelity. Meer dan 20 jaar geleden gekocht en nooit echt gelezen. Film gezien maar alweer vergeten.

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules