Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 08-01-2016, 13:45   #1001   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Niet echt, nee.
DM is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 13:47   #1002   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Te weinig Abou Jahjah in deze thread, trouwens.

Quote:
Tijdens een debat met Karel De Gucht in De afspraak eergisteren, over de gebeurtenissen van Keulen, maakte hij duidelijk dat hij niet mij bedoelde met de ‘vaststelling’ van het ‘feit’ dat Arabieren en moslims een gewelddadige cultuur tegenover vrouwen hebben. Ik riep op om de discussie niet te culturaliseren, maar om ze in de juiste context te plaatsen, namelijk die van criminaliteit en universeel seksisme. Dat werd door hem van tafel geveegd als onzin. Ondertussen gelooft niet alleen De Gucht, maar een breed spectrum van politici tot opiniemakers en zeker een meerderheid van burgers dat dit een cultureel fenomeen is. Goed, laten we het dan eens culturaliseren.

Door mij als individu vrij te pleiten van verkrachting ‘framet’ De Gucht mij als een verdachte ervan. Want alleen een verdachte kun je vrijspreken. Nochtans zijn De Gucht en co beter wat bescheiden als het over seksueel geweld gaat. Tachtig procent van alle verkrachtingen wordt gepleegd door een mannelijke vertrouwensfiguur uit de omgeving van de slachtoffer. De bekendste gevallen van verkrachting in de wereld worden gepleegd door machtsfiguren, onder wie politici. Ik noem geen namen, maar iedereen kent ze, internationaal en bij ons. Pas op, ik zeg niet dat De Gucht pro verkrachting is, neen, maar ik kan er niet naast kijken dat de cultuur van zijn gemeenschap van machtige blanke mannen een probleem heeft met seksisme en seksueel geweld. Maar ik pleit hem dus ook vrij.

Een ander cultureel probleem in deze maatschappij is pedofilie. Ik scheer niet alle Belgen over dezelfde kam, want de meerderheid van Belgen is wel degelijk tegen pedofilie. Maar het valt niet te ontkennen dat er in de westerse maatschappij en cultuur een groter probleem met pedofilie is dan in andere culturen. Natuurlijk komt het in andere culturen ook voor, maar het heeft geen zin om te ontkennen: wanneer je een politiebericht hoort over een gezochte pedofiel, dan zie je in je hoofd geen beeld van een zwarte, een Arabier of een latino, maar van een blanke man. De meer dan duizend pedofielen in Belgische gevangenissen bevestigen deze etnische profilering. Pedofilie komt overigens ook veel voor in de katholieke kerk, toch ook een belangrijk deel van de Europese cultuur.

Geweld is een probleem in de Europese cultuur. We kennen allemaal de collectieve waanzin van voetbalsupporters. Honderdduizenden Europeanen verzamelen elke week in stadions waar gewelddadige, racistische, antisemitische (‘Joden op den trein’), homofobe (‘al wie niet springt is een homofiel’) en andere wansmakelijke uitingen van haat niet van de lucht zijn.

Dat geweld wordt ook systematisch in de praktijk gebracht bij voetbalmatchen. Bendes vikingen en vandalen vernielen geregeld Europese steden. Feyenoordsupporters richtten vorig jaar nog in het centrum van Rome grote vernielingen aan. Kunnen we geen verband zien tussen deze Europese cultuur van geweld en het geweld dat het Westen toepaste in de kruistochten, de kolonisatie, de Holocaust en de oorlogen en bombardementen in Vietnam en Irak? Bevordert de Europees cultuur systematisch geweld? Dat moet bespreekbaar worden.

Ja, onze islamitische cultuur is conservatief en dat kan problematisch zijn. Ja, de vrouwen worden vaak onderdrukt, maar dat is iets anders dan verkrachting. Een conservatieve cultuur is er juist een van preutse zeden. Arabische of islamitische mannen die dat niet respecteren, rebelleren juist tegen hun cultuur. Als het in Keulen inderdaad over Noord-Afrikanen gaat, kan het dan niet zijn dat ze zich volledig hebben geïntegreerd in een Europese cultuur die seksueel geweld met de mantel der liefde bedekt? Denken we maar aan de aanranding van vrouwen bij rockfestivals en evenementen zoals het Oktoberfest in Alkmaar of het San Fermin festival in Spanje. Zijn die mannen misschien té geïntegreerd in een globale cultuur die de seksualiteit van de vrouw als een marktinstrument gebruikt? Is een menigte die vrouwen aanrandt in Caïro, Delhi of Bogotá niet een uiting van een convergentie van zeden door de globalisering?

We moeten leugens niet vrezen, want die zijn gemakkelijk te ontkrachten. Halve waarheden zijn gevaarlijker, en liggen aan de basis van ons vijandbeeld. Criminele of gewelddadige feiten culturaliseren is een halve waarheid die de brede en complexe realiteit negeert. Erachter schuilt vaak een poging om een gemeenschap of een volk te problematiseren, een poging die plaatsvindt binnen een conflictdynamiek. Het is een beproefde tactiek van zowel IS als extreemrechts.
Old 08-01-2016, 13:54   #1003   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Me dunkt nog altijd een betere reden dan "het een is in groep en het ander niet", toch?
Als jij gegroepeerde misdaad een minder groot probleem vindt dan geïsoleerde incidenten door individuen zonder een directe band, dan ben jij een heel klein beetje niet zo slim Jonah.
Ge kunt nooit alle misdaad voorkomen, zeker niet als het gaat om personen zonder bepaald profiel, iedereen kan lukraak beslissen om eens in een kont te knijpen, al dan niet met een bepaald motief of door bepaalde externe factoren zoals alcohol.
Maar als dat in groep gebeurt door mensen met een bepaald profiel, dan is dat toch wel een probleem, en een probleem die makkelijker te identificeren en bestrijden is dan individuele misdaad.

Ofwel heeft Radje gelijk en "snap ik het niet", dat kan ook.
Want dat argument wordt toch zo vaak gebruikt door het zelfverklaarde
Quote:
Originally Posted by CSM View Post
weldenkend volk .
Of misschien snappen JULLIE het niet?

Last edited by rooz; 08-01-2016 at 13:58.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 13:58   #1004   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Als jij gegroepeerde misdaad een minder groot probleem vindt dan geïsoleerde incidenten door individuen zonder een directe band, dan ben jij een heel klein beetje niet zo slim Jonah.
Hoe vaak ga je dat nu nog herhalen om nog maar eens hetzelfde te concluderen als in al je vorige post voor het in je botte kop past dat ik nooit gezegd heb dat het een een minder groot probleem is dan het andere?

Ga terug naar mijn eerste post van een paar dagen terug (ik heb 'm nog speciaal gelinkt vanmorgen, en dat was toén al een reactie op letterlijk hetzelfde als wat je hier nu wéér zegt), lees de voorbije 15 pagina's opnieuw, en als je dan nog steeds hetzelfde denkt als hierboven, dan heb je het echt niet gesnapt nee. Ik ga het ook niet blijven uitleggen.
Old 08-01-2016, 14:05   #1005   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Quote:
Hoe vaak ga je dat nu nog herhalen om nog maar eens hetzelfde te concluderen als in al je vorige post voor het in je botte kop past dat ik nooit gezegd heb dat het een een minder groot probleem is dan het andere?
Quote:
Me dunkt nog altijd een betere reden dan "het een is in groep en het ander niet", toch?
Dus, het is niet minder groot, maar ook niet groter omdat het in groep is.
Dus voor jou is "het is gelijk" de enige overblijvende optie?
Snap ik het voorlopig?

Wel, ik vind het een GROTER probleem en daardoor krijgt het MEER aandacht.
Net zoals de maffia een groter probleem is dan fietsendief Freddy, Bart de creatieve boekhouder of Gabby de louche garagist.
Old 08-01-2016, 14:08   #1006   link
Kurkhoer
Zaadvragend

Kurkhoer's Avatar

Quote:
Ge kunt nooit alle misdaad voorkomen, zeker niet als het gaat om personen zonder bepaald profiel, iedereen kan lukraak beslissen om eens in een kont te knijpen, al dan niet met een bepaald motief of door bepaalde externe factoren zoals alcohol.
Maar als dat in groep gebeurt door mensen met een bepaald profiel, dan is dat toch wel een probleem, en een probleem die makkelijker te identificeren en bestrijden is dan individuele misdaad.

Ofwel heeft Radje gelijk en "snap ik het niet", dat kan ook.
Want dat argument wordt toch zo vaak gebruikt door het zelfverklaarde

Of misschien snappen JULLIE het niet?
De groep mensen met een bepaald profiel in uw post was nochtans onder andere de Overpoort student. Specifiek naar daar trekken omdat je weet dat er dronken vrouwen gaan zijn is ook voorbedacht.
He spared the child and spoiled the rod. I have not sold myself to God.
Kurkhoer is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 14:10   #1007   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kurkhoer View Post
De groep mensen met een bepaald profiel in uw post was nochtans onder andere de Overpoort student. Specifiek naar daar trekken omdat je weet dat er dronken vrouwen gaan zijn is ook voorbedacht.
Old 08-01-2016, 14:24   #1008   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Wel, ik vind het een GROTER probleem en daardoor krijgt het MEER aandacht.
Net zoals de maffia een groter probleem is dan fietsendief Freddy, Bart de creatieve boekhouder of Gabby de louche garagist.
Argumentatie 101: je kan niet bewijzen dat het een een groter probleem is dan het ander door gewoon een gelijkenis aan te nemen met twee andere zaken van ongelijke grootte. Je moet die gelijkenis eerst aantonen.

"Ik vind de problemen allebei even groot, net zoals 2 gelijk is aan 2". Dagaatniehe.

En dus moet je het volgende aantonen:

Keulen = georganiseerde, wijdverspreide, grootschalige beroepsmisdaad (de Maffia)
Seksueel-geweld-minus-Keulen = een kerel die een velo pikt

Start!

(En nu gaat het trouwens alsnog puur over de hoeveelheid aandacht. Zoals je vast wel gelezen hebt, ging het grootste deel van de discussie over de aard van de berichtgeving en de getrokken conclusies.)
Old 08-01-2016, 14:25   #1009   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

volgens mij wilt kurkhoer aangerand worden door ne mekak
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 14:26   #1010   link
Lycas
Senior Member

Een ervaring voor op de blog.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 14:39   #1011   link
Kurkhoer
Zaadvragend

Kurkhoer's Avatar

De bleke Vlamingen waren al lastig genoeg.

Voor mij gaat het om wat Jahjah zegt: Keulen: groep met een bepaald profiel, het zit in de cultuur, blablabla, terwijl de gasten in de Overpoort individuele dronken klootzakjes zijn.
Het gebeurd overal, ook op festivals,... Dan vervalt het argument van "Het is deel van de moslimcultuur" toch?

Ik ben pro die cursussen hoor, geef ze gewoon ook in bijvoorbeeld iedere school.

Trouwens, Jelliuz, die Koran quotes van je, dat vind je in de Bijbel ook hoor. Mogelijks is er onder Moslims wel een even grote verscheidenheid als bij Katholieken.
He spared the child and spoiled the rod. I have not sold myself to God.

Last edited by Kurkhoer; 08-01-2016 at 14:42.
Kurkhoer is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 14:45   #1012   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

-Net daarom vertelde ik er ook bij dat heel dat extreem bijbel gedoe hier al lang voorbij is, gelukkig maar. Hopelijk krijgen de jongeren van islamitische afkomst ook snel wat verstand en vervalt dat extreme kantje, hoe sneller hoe liever.

-Weet trouwens niet naar wat voor festivals jij gaat kurkhoer, zeker dat het geen erotica beurzen waren ?

-Aanranding en overval cijfer is ondertussen 106 in keulen.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 14:51   #1013   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post
-Weet trouwens niet naar wat voor festivals jij gaat kurkhoer, zeker dat het geen erotica beurzen waren ?
Voilà. "Allez wat vertelt gij nu dat kan toch niet". Zullen we ook eens gaan opzoeken wat voor begrijpende en instemmende reacties er allemaal kwamen tijdens #wijoverdrijvenniet?

"Ons westers volk". Niet te schatten.
Old 08-01-2016, 14:53   #1014   link
Lycas
Senior Member

Dat eerste puntje is eigenlijk exact hetzelfde.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 15:05   #1015   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Quote:
Voilà. "Allez wat vertelt gij nu dat kan toch niet". Zullen we ook eens gaan opzoeken wat voor begrijpende en instemmende reacties er allemaal kwamen tijdens #wijoverdrijvenniet?

"Ons westers volk". Niet te schatten.
Allé, heb goed mijn best gedaan om iets te vinden over aanranding of verkrachting op festivals:
Quote:
Sarah* was zestien toen ze werd verkracht door een onbekende op een festival. Ze had MDMA genomen met haar vrienden
Quote:
Duitser krijgt jaar cel voor aanranding tijdens TT Festival
Quote:
s Avonds kreeg de politie de melding binnen dat twee mannen vrouwelijke festivalbezoekers onzedelijk betastten. (hoogeveen)
Quote:
Een 46-jarige Luikenaar is vrijdagnacht opgepakt nadat hij geprobeerd had een jonge vrouw aan te randen die terugkeerde van Les Ardentes, het muziekfestival waar ze als vrijwilligster gewerkt had. Dat meldt het parket van Luik.
Ik zie de link niet met keulen of zelfs oktoberfest. We weten al dat er overal wel kwaadaardig gespuis rondloopt.
Op een festival loopt een massa volk, daar zal altijd wel een ongure typ rondlopen, niewaar ? Maar ik zie nog steeds de link niet met een georganiseerde groep die uit was op kwaad en beroven.
Old 08-01-2016, 15:10   #1016   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
"Gegroepeerde misdaad?" Is er dan ondertussen een bende opgerold die van deze misdaden beschuldigd wordt?

Waarom moet er trouwens per se een onderscheid tussen verkrachtingen gemaakt worden?
CSM is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 15:13   #1017   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
"Gegroepeerde misdaad?" Is er dan ondertussen een bende opgerold die van deze misdaden beschuldigd wordt?

Waarom moet er trouwens per se een onderscheid tussen verkrachtingen gemaakt worden?
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...-misdaad.dhtml
http://www.demorgen.be/buitenland/du...eerd-bbb11a67/
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160106_02051932
Old 08-01-2016, 15:18   #1018   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

ofwel liegt hij , ofwel is de media nog heel erg zacht geweest in het uitdrukken van de gebeurtenissen.

http://www.liveleak.com/view?i=2f1_1452135450

Last edited by jelliuz; 08-01-2016 at 15:23.
Old 08-01-2016, 15:21   #1019   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

ziet er blank uit

wss ne leugenaar

en ne racist
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2016, 15:21   #1020   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Ja, dat is het verhaal van eergisteren, dat ondertussen al een aantal keer veranderd is. Ondertussen is er precies twee? man gearresteerd. Wordt er gezegd dat die tot een bende behoren?
CSM is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules