Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 13-02-2014, 23:27   #3281   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Algemene regel: werk je met een bouwfirma/1 aannemer dan wordt je geneukt langs alle kanten. Serieus. Nooit doen. Het kost je meer werk om alles via een architect te regelen maar het is het waard.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 07:36   #3282   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Zelfs niet alles via de architect. Ik regel en coordineer alles zelf, de architect controleert enkel.

Last edited by Erik701; 14-02-2014 at 07:51.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 07:38   #3283   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Nieker View Post
Een ruimtelijk gewestplan?
Gewestplan, bijzonder plan van aanleg, ruimtelijk uitvoeringsplan, ik heb ze een beetje door elkaar gegooid Het gaat dus om het bijzonder plan van aanleg. De voorbouwlijn staat op de verkavelingsplannen op 12 meter, en in het BPA staat:
Quote:
VERPLICHTE VOORBOUWLIJN VOOR HOOFDGEBOUWEN
De voorgevel van elk bouwwerk zal verplichtend op deze lijn opgericht worden. Ze is aangegeven of af te meten op het verrkavelingsplan.

Last edited by Erik701; 14-02-2014 at 07:52.
Old 14-02-2014, 07:47   #3284   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Ha, tot zijn buren tot de conclusie komen dat hij helemaal geen goedkeuring moet geven. Jouw buren hebben enkel een meldingsplicht. Als je niet tekent dan kunnen ze gewoon een aangetekende brief sturen. Als buren kan je klacht indienen maar indien een vrijstaand huis is en je geen structurele nadelen kan aanduiden (en neen, "het is geen gezicht" gaat geen geldige reden zijn) dan is de kans vrij klein dat je gelijk gaat krijgen...
Ik volg niet? Ik bouw volledig volgens de voorschriften: op 12m van de rooilijn, aan weerszijde 5 meter van de perceelsgrenzen, er valt voor hun dus niets te melden. Zij willen een uitzondering, dus heb ik als buur mijn goedkeuring te geven. Geef ik die goedkeuring niet, kan ik na het goedkeuren van de bouwvergunning nog een bezwaar indienen.

"het is geen gezicht" kan wel een geldige reden zijn lijkt me, het hele bijzonder van plan aanleg voor de buurt waar ik bouw staat vol met voorschriften die met esthetiek te maken hebben: Dakhelling tussen 40 en 50 graden, gevel enkel uit te voeren in gevelsteen, geen dakkapellen, ...

Ik heb op zich geen geldige reden buiten het esthetische, het perceel is perfect noord-zuid georienteerd waardoor buren die 4 meter voor mij bouwen absoluut geen zonlicht tegenhouden, langs de andere kant wil dat wel zeggen dat ik hun zonlicht tegenhoud. Voor de linkerburen die nu gaan bouwen is dat misschien geen probleem (ochtendzon), maar voor de rechterburen die ooit gaan bouwen en ook 4 meter naar voor moeten bouwen kan dat misschien wel een probleem zijn! En dan wil ik er niet voor moeten opdraaien uiteraard.
Old 14-02-2014, 09:50   #3285   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Algemene regel: werk je met een bouwfirma/1 aannemer dan wordt je geneukt langs alle kanten. Serieus. Nooit doen. Het kost je meer werk om alles via een architect te regelen maar het is het waard.
Moet ook niet veralgemenen hoor. Er zitten vast wat rotslechte firmas tussen, en een zekere voorzichtigheid is zeker aangewezen, maar het is niet allemaal slecht.

Ik ben alvast zeer tevreden van mijn bouw via een (kleine) sod firma.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 09:58   #3286   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Klopt, ik ken ook een aantal mensen met positieve ervaringen. Maar de hele bouw had je waarschijnlijk wat minder gekost moest je het zelf geregeld hebben, daar doelt Dodgy op. Natuurlijk moet je dat ook willen en kunnen, wat er kruipt ongelofelijk veel tijd in.
Old 16-02-2014, 19:54   #3287   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Gisteren en vandaag geprobeerd de keldermuren te voegen. Nooit eerder gevoegd, het resultaat mag er zijn denk ik, maar ik ben gewoon kapot ... pijn overal! En ik denk dat we zo'n 1/8e gedaan hebben. Joy!
Old 16-02-2014, 21:42   #3288   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

hmm je doet iets verkeerd als voegen pijn doet denk ik

Edit: in een nieuwbouw, aan de buitenzijde? Zorg dan idd maar dat het perfect gedaan is.

Last edited by CyberMonkey; 16-02-2014 at 22:24.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2014, 22:13   #3289   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Keldemuren? En is het goed gedaan? Want mijn ouders hebben jaren vochtinsijpeling gehad door slecht gevoegde keldermuren. Veel kosten om dat achteraf terug in orde te krijgen. (toegegeven, grondwater staat hier vrij hoog dus veel druk)
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 06:49   #3290   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Binnenmuren in de kelder. Ze worden later overschilderd, dus dat moet verre van perfect gedaan zijn, anders was ik er zelf niet aan begonnen! De buitenmuren zijn van 35cm gegoten beton, daarlangs zal niet snel water binnen geraken.

En pijn van twee lange dagen werken: pijn in mijn linkerhand van altijd maar die voegmortel samen te pitsen, aan mijn knieën en rug van in de meest onmogelijke houdingen te staan, zitten en liggen om bij die voegen te geraken. Voor iemand die dat niet gewoon is lijkt me dat vrij normaal
Old 19-02-2014, 08:07   #3291   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nieker View Post
Keldemuren? En is het goed gedaan? Want mijn ouders hebben jaren vochtinsijpeling gehad door slecht gevoegde keldermuren. Veel kosten om dat achteraf terug in orde te krijgen. (toegegeven, grondwater staat hier vrij hoog dus veel druk)
Tegenwoordig worden zo goed als alle kelders gegoten, veel minder werkuren en een beter resultaat. Ge hebt alleen meer kans dat uwe kelder gaat 'drijven' als er nog niets op gebouwd staat.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2014, 08:09   #3292   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Daarom moet droogzuiging (bronvermaling) bij ons blijven staan totdat de welfsels op het gelijkvloers liggen, dan zou er pas voldoende tegendruk zijn. Tegen dan wordt het weer ook beter natuurlijk, en daalt het grondwaterniveau ook weer wat.
Old 21-02-2014, 22:07   #3293   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Hoeveel kost dat per dag bij u, die bronvermaling? Heb hier al prijzen zien passeren van 8, 20 én 30€/dag...
Old 22-02-2014, 06:24   #3294   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Plaatsing 650 (excl. BTW), Prijs per dag 6 (excl. BTW), heb een mooie deal gekregen daar Type pomp hangt wel af van het te pompen volume, ik zit met een kelder van +- 10x15m, grondwater zit zeer hoog (<1m onder straatniveau), pomp zou een 40.000 liter / uur kunnen pompen. Zitten geen fancy snufjes als automatische SMSjes enzo op, ik woon langs de bouwgrond dus zal wel regelmatig gaan kijken of de pomp nog draait, als ik niet thuis ben passeren ouders / zus voldoende, buren houden ook een oogje in het zeil.

Maar dat is de grote kost niet, ik kreeg deze week een eerste electriciteitsafrekening: 271,31 EUR voor een periode van iets meer dan een maand (17/12 - 22/1)
Old 22-02-2014, 17:06   #3295   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ej, mannen, tis bemaling.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2014, 05:44   #3296   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Just.
Old 23-02-2014, 21:27   #3297   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

steekt er iemand van jullie nog een houtkachel/pelletkachel/speksteenkachel in de woning?

zoja, waarom
zoniet, waarom

(vooral interesse in een combokachel pellet/hout)

Pellets als het snel moet gaan, hout voor sfeer.
Old 23-02-2014, 22:16   #3298   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik heb echt slechte ervaringen met een pelletkachel. (geen ontsteking, snel vuil, lawaaierig etc) maar ik heb de indruk dat ik gewoon brute pech heb en een kachel heb gekregen gemaakt op een maandagmorgen, nét na de vakantie.

Pellets die makkelijk ontsteken bij een ander ontsteken bij mij niet bijvoorbeeld.

Mijn schoonouders hebben een speksteenkachel en dat doet zeer goed z'n werk maar is meestal bijzonder lelijk en veel te groot voor in de modale living.
Old 24-02-2014, 06:19   #3299   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ergens heb ik al een paar posts gemaakt over een speksteenkachel - mijn ouders hebben er eentje en mocht ik plaats + geld hebben stond er hier onmiddellijk één. Kort en bondig:

+ Gezonde en veilige stralingswarmte, de stenen blijven aanraakbaar.
+ Na een stevige verbranding van slechts 2 uur heb je 12 tot 24 uur warmte.
+ Je verstookt bijgevolg heel weinig hout (een hoog rendement, m.a.w.).
+ Ik vind het doorgaans erg mooi, maar dat is persoonlijk.
+ Indien verstandig geplaatst, kan je er enorm veel uithalen.

- Niet echt goedkoop.
- Het hout moet uiteraard droog, maar ook best fijn zijn.
- Niets is automatisch, het blijft allemaal wat ambachtelijk.
- In een koud huis beginnen stoken, is pas een uurtje later warmte.
Old 24-02-2014, 07:27   #3300   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Een pellet kachel is toch vooral omdat het zogezegd "groen" is, niet? Als ge dan toch wil stoken, doe het dan voor de gezelligheid. Mijn ouders hebben een gewone houtkachel met een groot raam. Heet om er vlak voor te zetten. Maar gezellig vanuit de zetel.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules