Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 23-06-2020, 08:35   #3001   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Heb voor pc mogelijks oplossing gevonden:
Rechtsklik op volume in taakbalk > Open sound settings
Rechts "Sound control panel", tab Communications
Op "Mute all other sounds" zetten

Net getest met Teams call met collega en vriendin Whatsapp laten sturen: call blijft gewoon doorgaan. Vanmiddag eens proberen met gsm + bericht op pc.
Old 23-06-2020, 09:25   #3002   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Na mijn PC gekocht te hebben met 1 TB m.2 drive is die nu al voor 80% vol. Ik ga dus nog een TB 2.5 inch SSD bijkomen. Is dat nog altijd de crucial mx die je best koopt?
kar is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2020, 09:48   #3003   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Na mijn PC gekocht te hebben met 1 TB m.2 drive is die nu al voor 80% vol. Ik ga dus nog een TB 2.5 inch SSD bijkomen. Is dat nog altijd de crucial mx die je best koopt?
Je en neen. M.2 heeft enkel betrekking op het formaat, niet op de snelheid. Hoogstwaarschijnlijk gaat het over een SATA-model. Dat marcheert uiteraard aan meer dan aangename snelheden, maar M.2-kaartjes met PCIe-snelheid zijn ondertussen best betaalbaar geworden. Voor dagdagelijks gebruik ga je dat snelheidsverschil niet echt gewaar worden, eenmaal het over grotere bestanden gaat wel. Het prijsverschil staat voldoende in verhouding tot het prestatieverschil.

> Crucial MX500 M.2 1TB SATA (ca. 120)
> Crucial P1 M.2 1TB PCIe 3.0 (ca. 140)

De P1-reeks kreeg overigens recent een iets snellere opvolger (P2), maar die bestaat alsnog enkel in 250GB en 500GB formaat. Crucial is hoe dan ook een solide keuze die nog steeds prijs en kwaliteit verenigt. Anderzijds is de markt vrij competitief, ga gerust eens op zoek naar de allergoedkoopste optie.
Old 23-06-2020, 09:56   #3004   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Nog een belangrijke aanvulling: kijk zeker na of je moederbord nog een beschikbaar M.2-slot heeft en - nog belangrijker - dit niet ten koste gaat van een andere aansluiting. Het is niet uitzonderlijk dat wanneer je een M.2-poort gebruikt dit via n van de klassieke SATA-aansluitingen gaat (en je aldaar niets meer op kan aansluiten). Idem voor PCIe in sommige gevallen.
Old 23-06-2020, 12:16   #3005   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Awel, nee. Ik heb nu een m.2 sata SSD zitten, maar met mijn ITX moederbord heb ik maar 1 slot. Ik zou dus een gewone 2.5 inch SSD willen bijkopen om er bij te steken via de gewone SATA kabels. Ik krijg die wel nog ergens net weg in mijn mini ITX case denk ik. Beste prijs kwaliteit, nog altijd die crucial of eerder een samsung evo nemen? Of is er nog iets beter (prijs kwaliteit voor 1 TB).

De snelheid is dus ook niet echt zoooo belangrijk omdat mijn OS en games wel op de m.2 SSD gaan staan die voor mij duidelijk snel genoeg is. Het is meer voor data dat ik nu een tweede SSD wil bijsteken.

En ik denk wel dat mijn m.2 slot ten koste gaat van een gewone SATA aansluiting, maar ik zou eens moeten kijken dewelke.
kar is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2020, 12:47   #3006   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Kunt eventueel dit overwegen en alsnog een m.2 PCIe SSD kopen (waarop je dan OS herinstalleert): https://www.amazon.com/StarTech-com-.../dp/B00ITJ7U20 Lijkt degelijke reviews te krijgen.
Dit bestaat ook: https://tweakers.net/pricewatch/1258...pccm2p-01.html
logion is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2020, 12:50   #3007   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Oei, je had inderdaad 2.5" vermeld in je bericht. Dan is snelheid geen keuze meer, da's gewoon SATA 6GB (wat zoals ik al zei ruimschoots is voor normale toepassingen). Als het enkel voor data is (die je dan evenmin constant gaat ophalen, neem ik aan?) is de budget-reeks van Crucial (BX) eventueel een interessante keuze.

> Crucial BX 1TB ca. 105
> Crucial MX 1TB ca. 115

De MX is op alle vlakken net dat ietsje beter en het verschil is minimaal. Maar als je het budget graag beperkt is er niks verkeerd met de BX-reeks (zo lang het louter over data-opslag gaat).

Samsung is meteen een andere prijscategorie. In vergelijking met de MX-reeks zijn de werkelijke verschillen die je als gebruiker effectief ervaart te beperkt om die overweging te maken. Zker wanneer we het, wederom, voornamelijk over data hebben.
Old 25-06-2020, 18:40   #3008   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

yo potenza nu met de warme zomer ga ik precies toch mijne stock cooler vervangen op mijn ryzen systeem. mijn idle/gaming temps zijn betrekkelijk (enfin, meer dan verwacht) gestegen en aan hogere rpm's hebben die stock coolers wel ewa nen ambetante whine qua geluid. nu, 45 idle/65 bij gaming load zijn nog altijd meer dan deftige cijfers in de huidige hitte daar nie van tis eerder nen qol upgrade

wa vraagskes of bemerkingen

1) zoals ge zelf weet had ik een lemon moederbord dus koelpasta is al eens wa volume kwijtgespeeld bij switch naar tweede. in theorie gaat dees mijn 3de ipv 2de transfer worden dus

2) hebben de aftermarket coolers een kleine hoeveelheid pasta bij zich of moet ik ook nog nen varse tube bijkopen? heb zelfs niets meer

3) moet ik eerst mijn cpu ewa 'proper' maken voor de nieuwe koelpasta of maakt da weinig uit

voor de cooler zelf kan ik nie echt fout gaan zeker? denk dat de vraag hier eerder is "wa zijn de paar waar ik zeker van moet wegblijven"

y'all motherfuckers are crazy
Ferrex is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2020, 19:42   #3009   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Bij de meeste aftermarket koelers zit wat koelpasta bij.
Ik maak de CPU altijd volledig proper - eventueel met wat alcohol op een oorstokje ofzo; dan is die weer als nieuw.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2020, 08:09   #3010   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Om meteen uw laatste vraag te beantwoorden: er is inderdaad veel goeds aan te schaffen. Noctua is de klassieke keuze als het echt top notch mag wezen, BeQuiet! maakt mooi en degelijk spul, CoolerMaster is een populaire budgetkeuze, Scythe heeft een uitstekend aanbod,... De juiste prijs/kwaliteitsverhouding is daarentegen wat lastiger. Te vaak steek ik koelers die €50 of meer kosten en niet essentieel beter koelen of stiller draaien tegenover de alhier veelgenoemde Scythe Kotetsu. Ik ga het toch nog maar eens voor de honderduusdste keer herhalen: voor ca. €35 is dat een waanzinnig goede koeler.

Koelpasta wordt inderdaad vrijwel altijd bijgeleverd indien je deftig spul koopt, gene stress. Weet wel dat deftige koelpasta enkele graden winst kan opleveren (maar je mag er opnieuw vanuit dat fatsoenlijke merken evenmin Colgate bijleveren). Reinigen is zeer zeker aan te raden. Een proper doekje dat vooral niet pluist volstaat, altijd opletten met vloeistoffen. Beetje reinigingsalcohol kan zeker, maar bevochtig dan enkel het doekje. Gidsen zat op YouTube, met gezond verstand kom je al een eind.
Old 26-06-2020, 08:28   #3011   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

ok bedankt alletwee

ik ga mij dan idd dien kotsopu aanschaffen en ne varse tube arctic silver koelpasta erbij. dacht wel kijkend naar deze thread dat et nog altijd de beste ging zijn maar als't komt op iets dat direct interactie heeft met zoiets fragiel als cpu en moederbord heb ik voor de zekerheid altijd liever een direct antwoord ipv extrapoleren. weet nooit of ik voor mijn specifiek geval over een nuance ofzo ben gegaan

het proper maken van de cpu gaat ook ni de eerste keer zijn dus daar ook np. ik ben alleen altijd zo zenuwachtig als ik met cpu's bezig ben kweeni waarom

y'all motherfuckers are crazy
Ferrex is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2020, 08:30   #3012   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Dit is ook misschien interessant om te lezen:
https://be.hardware.info/artikel/996...m_campaign=HWI
A-star is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2020, 11:02   #3013   link
Lion
N1 Music Spammer

Lion's Avatar

beetje offtopic. kunnen jullie een site aanraden waar ik legit een windows10 download kan kopen. ge ziet zoveel sites, maar kweet ni welke te vertrouwen.
Lion is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2020, 11:07   #3014   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
ok bedankt alletwee

ik ga mij dan idd dien kotsopu aanschaffen en ne varse tube arctic silver koelpasta erbij. dacht wel kijkend naar deze thread dat et nog altijd de beste ging zijn maar als't komt op iets dat direct interactie heeft met zoiets fragiel als cpu en moederbord heb ik voor de zekerheid altijd liever een direct antwoord ipv extrapoleren. weet nooit of ik voor mijn specifiek geval over een nuance ofzo ben gegaan

het proper maken van de cpu gaat ook ni de eerste keer zijn dus daar ook np. ik ben alleen altijd zo zenuwachtig als ik met cpu's bezig ben kweeni waarom
Welke case hebt ge?
Ik heb dit gekocht ;

1xScythe Mugen 5 Rev.B
2xNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm

De 140mm als intake vanvoor en 120mm casefans als exit bovenaan en achteraan.
Fancurves ingesteld in bios en systeem is heel stil en koel, maakt alleen lawaai bij vollebak gamen maar dan heb ik headset aan en dan nog valt het heel erg mee..
rooz is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2020, 13:27   #3015   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lion View Post
beetje offtopic. kunnen jullie een site aanraden waar ik legit een windows10 download kan kopen. ge ziet zoveel sites, maar kweet ni welke te vertrouwen.
Heb al paar keer een key gekocht op https://www.g2a.com/ zonder problemen.

(Downloaden kan bij Microsoft zelf.)
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2020, 14:10   #3016   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

voor alle software keys gamivo.com , voor games nekeer vergelijken op dlcompare.com
Old 29-06-2020, 14:24   #3017   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

gamekeydiscounter.nl is ook scherp en heeft een, naar mijn ervaring, fatsoenlijke klantendienst in't Nederlands.
Old 29-06-2020, 22:29   #3018   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lion View Post
Als je Windows 7 hebt kan je waarschijnlijk nog altijd gratis upgraden naar 10. Dat heb ik eind vorig jaar gedaan voor mijn nieuwe PC.
Old 30-06-2020, 11:33   #3019   link
Lion
N1 Music Spammer

Lion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Archangelus View Post
Als je Windows 7 hebt kan je waarschijnlijk nog altijd gratis upgraden naar 10. Dat heb ik eind vorig jaar gedaan voor mijn nieuwe PC.
Ik wil ineens formateren.

Heb via officile ms site een win10 setup op usb stick gemaakt. Tijdens de creatie van die setup file vroeg hij enkel om taal en 32/64 bit. Hoe weet ik nu of dit een home of pro edition is? Nogal belangrijk als ik mijn key koop, of zie ik dat verkeerd.
Lion is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2020, 12:13   #3020   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

meen mij te herinneren dat de iso gelijk is voor beide versies en dat het dus puur afhankelijk is van je key.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules