Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 03-07-2007, 08:38   #1   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Wanted: websites die de theorie behandelen

Vrienden, kameraden, fotografen!

Omdat ik binnenkort ga overgaan tot de aankoop van mijn eerste (D)SLR camera, is het denk ik hoog tijd geworden om mij al eens te verdiepen in de theorie die daarbij komt kijken. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan scherptediepte, diafragmaopeningen, opbouw van een foto, belichting, ...

Bijvoorbeeld: een 50mm F1.8 lens. Ik weet (denk ik ) dat die 1.8 de grootste diafragmaopening voor die lens is (hoe kleiner de f-waarde, hoe groter de opening en hoe lichtsterker). Maar je hebt ook lenzen met twee f-waardes. Bijvoorbeeld de Sigma 10-20mm F4-5.6. Ik heb geen enkel idee waarop die twee f-waardes slaan. Maximum opening bij 10mm en 20mm? Sites die dergelijke dingen uitleggen zijn dus zeer welkom.

Kennen jullie sites die de verschillende meer theoretische zaken op een verstaanbare manier uitleggen? Meer praktische zaken (waarop letten bij het nemen van een bepaald type foto enzo) mag natuurlijk ook.

Zaterdag zag ik in de boekhandel een boek liggen dat misschien ook wel handig kan zijn: Digitale fotografie: Canon EOS 400D. Aangezien ik heel waarschijnlijk een 400D ga kopen, dacht ik dat een boek dat speciaal op die camera gericht is wel handig zou zijn. Is dat ook effectief een goed boek? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 08:51   #2   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cakeman View Post
Maar je hebt ook lenzen met twee f-waardes. Bijvoorbeeld de Sigma 10-20mm F4-5.6. Ik heb geen enkel idee waarop die twee f-waardes slaan. Maximum opening bij 10mm en 20mm? Sites die dergelijke dingen uitleggen zijn dus zeer welkom.
Yup. Bij 10mm is het f4 en bij 20mm is het f5.6.
Old 03-07-2007, 09:16   #3   link
Unzip Attack
Self-proclaimed genious

Unzip Attack's Avatar

Quote:
Vrienden, kameraden, fotografen!

Omdat ik binnenkort ga overgaan tot de aankoop van mijn eerste (D)SLR camera, is het denk ik hoog tijd geworden om mij al eens te verdiepen in de theorie die daarbij komt kijken. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan scherptediepte, diafragmaopeningen, opbouw van een foto, belichting, ...

Bijvoorbeeld: een 50mm F1.8 lens. Ik weet (denk ik ) dat die 1.8 de grootste diafragmaopening voor die lens is (hoe kleiner de f-waarde, hoe groter de opening en hoe lichtsterker). Maar je hebt ook lenzen met twee f-waardes. Bijvoorbeeld de Sigma 10-20mm F4-5.6. Ik heb geen enkel idee waarop die twee f-waardes slaan. Maximum opening bij 10mm en 20mm? Sites die dergelijke dingen uitleggen zijn dus zeer welkom.

Kennen jullie sites die de verschillende meer theoretische zaken op een verstaanbare manier uitleggen? Meer praktische zaken (waarop letten bij het nemen van een bepaald type foto enzo) mag natuurlijk ook.

Zaterdag zag ik in de boekhandel een boek liggen dat misschien ook wel handig kan zijn: Digitale fotografie: Canon EOS 400D. Aangezien ik heel waarschijnlijk een 400D ga kopen, dacht ik dat een boek dat speciaal op die camera gericht is wel handig zou zijn. Is dat ook effectief een goed boek? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!
Mijn pa heeft dat boek voor de Nikon D50 en het zijn best wel goede boeken hoor. Geeft een goede intro op de camera maar heeft ook enkele "algemene" hoofdstukken rond lenzen, standaard benamingen + tips rond ''hoe betere foto's maken". Ideaal voor beginners met dslr eigenlijk.
Unzip Attack is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 14:37   #4   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Heb "fotografie" van John Freeman ooit eens gekregen en dat is echt wel een aangenaam boek. Begint bij de basis der basis en werkt daarmee verder. Wel een erg praktijk gericht boek, maar met talloze illustraties en voorbeelden en steeds een uitleg.

Eneum, als je echt zaken zoals je f-vraag wilt weten, dan kan je ook op Wikipedia gaan rondneuzen. 99% kans dat je het duidelijk uitgelegd vindt.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2007, 15:02   #5   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Net gevonden: http://nocroppingzone.blogspot.com/
Een hoop tips voor macrofotografie.
Old 06-07-2007, 12:52   #6   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Ik heb net gezien dat ik aan het Syntra in Hasselt een avondopleiding Fotografie kan volgen. Dat is een opleiding van drie jaar. Héél interessant. Het enige dat mij nog wat tegenhoudt is de prijs van de opleiding (250 euro per jaar) en de prijs van de benodigdheden.

Quote:
Met volgende dingen moet men zeker rekening houden: (basismateriaal) – prijzen zijn louter indicatief.
  • Een degelijke digitale spiegelreflexcamera (vanaf +/- 700 EURO met standaardobjectief)
  • Een standaardzoom objectief
  • Een externe cameraflitser (maar pas op het einde van het 1e jaar, of begin het 2e jaar) (+/- 300 EURO)
  • Voldoende geheugenkaartjes en batterijen (+/- 70 EURO)
  • Een stevig camerastatief (+/- 100 EURO)
  • Een degelijke fototas of fotorugzak (+/- 70 EURO)
  • Een degelijke computer, printer, etc
  • Photoshop (mag ook Photoshop Elements zijn)
  • Een handboek Photoshop - Digitale fotografie (50 tot 80 Euro)
  • Daar komt nog een budget bij om je werk te laten afdrukken op groot formaat. (+/- 200 tot 300 Euro)
Dit is het basismateriaal dat je zeker gaat nodig hebben. Natuurlijk is dit allemaal afhankelijk van wat je zelf wil, en wat je nodig hebt. Wil je die duurdere telelens, de duurdere body en snij je je passe-partouts bijvoorbeeld niet zelf, lopen de kosten natuurlijk meer op.

Je hoeft nu nog niet alles te kopen. De eerste les wordt er nog extra uitleg gegeven.
Old 06-07-2007, 12:55   #7   link
Lion
N°1 Music Spammer

Lion's Avatar

Quote:
Ik heb net gezien dat ik aan het Syntra in Hasselt een avondopleiding Fotografie kan volgen. Dat is een opleiding van drie jaar. Héél interessant. Het enige dat mij nog wat tegenhoudt is de prijs van de opleiding (250 euro per jaar) en de prijs van de benodigdheden.
hola pola, serieuze waslijst :/
Lion is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 13:23   #8   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Yup.

Nu ja, zelf zonder opleiding ga ik die dingen ook nodig hebben. Het enige dat er eigenlijk extra bij komt kijken zijn die afdrukkosten.
Old 07-07-2007, 08:41   #9   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

bwa. lijst eens wat je nog niet hebt, ik zal eens wat meer relevante prijzen geven.

photo.net is essentieel voor eerder welke fotograaf trouwens.
Old 07-07-2007, 09:19   #10   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Wel, in principe heb ik enkel nog maar een PC, printer en Photoshop

Wat ik in augustus sowieso ga kopen is een Canon EOS 400D met 18-55 kitlens en waarschijnlijk een battery grip (770 euro ongeveer, na de cashback actie), een tas en een CF kaartje.
Old 07-07-2007, 10:25   #11   link
-nexus-
Senior Member

Quote:
Als je werkt in Vlaanderen of het Brussels gewest, kun je gebruikmaken van opleidingscheques van de VDAB. Op die manier kun je de helft van uw inschrijvingsgeld recupereren.
Syntra Limburg - Hasselt is blijkbaar toch een erkend opleidingscentrum, dus dat zou al geen probleem mogen geven. Als je de cheques aanvraagt, kijken ze wel na of je ook effectief werknemer bent, en je moet ook uw specifieke opleiding vermelden die je daar wenst te volgen.

Meer info op http://vdab.be/opleidingscheques/

Last edited by -nexus-; 07-07-2007 at 10:28.
-nexus- is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2007, 11:21   #12   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Yup, opleidingscheques zijn inderdaad mogelijk. Dat is toch weer al 125 euro gerecupereerd.
Old 08-07-2007, 18:36   #13   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

canon cashback is toch al afgelopen niet?

*edit* is verlengd op de 400d
Teki is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules