Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 21-08-2007, 14:23   #1   link
Sigmund
Junior Member

camera aankoop - advies

Hellow,

na 2 gesneuvelde cybershots hebben mijn vrindin en ik een powershot A520 aangekocht. Redelijk tevreden van, relatief goeie foto's, groot schermpje, AA batterijen (handig voor op reis), en een toffe panorama foto functie.

Nadeel is wel de relatief kleine zoom, en hij is redelijk traag. Als je bv. een foto met flits trekt moet je al gauw 10 seconden wachten voor je een tweede foto kan trekken. Dat is soms heel irritant als je net dat specifieke moment op camera wil vastleggen.

Wij plannen een reis in october naar zuid amerika. Het plan was om voor oktober een degelijkere camera te kopen, zonder dat hij onhandig wordt om mee te nemen. (dus 17 extra objectieven is geen optie daar het trekken met de rugzak wordt...)

vereisten:
-handig om mee te pakken (niet te groot)
-(relatief) groot zoombereik
-AA batterijen is een pluspunt
-zelf handig kunnen bepalen welk deel van de scene je scherpstelt (bv. voorgrond heel scherp/achtergrond heel scherp en voorgrond wazig maken....)
-moet tegen een stoot(je) kunnen

Ik heb mijn oog op een aantal camera's laten vallen. Zelf ben ik geen expert in fotografie. Het kan dus zijn dat ik met een aantal termen/specificaties fout zit...

-Nikon D40 (goeie prijs voor een instap dslr), probleem is dat die niet in body only bestaat en je met een 18-55 objectief toch niet echt ver kan inzoomen. Met bv. een 55-200 lens te kopen zit je dan al op een relatief dure prijs, en je moet constant switchen tussen objectieven, niet echt aan te raden in een zoutwoestijn zou ik zo denken.
-Nikon D40x met objectief 18-135. Denk dat je dan rond de 900 euro zit, wat toch wel echt het maximum is wat ik eraan wil geven. Voordeel is wel dat je met 1 objectief zit, maar ik vermoed dat 135 nog niet echt ideaal is om bv. flamingo's op een paar honderd meter van je te trekken?

in de niet spiegelreflex vond ik volgende interessant:
-Panasonic DMC-FZ18. Heel grote zoom, kan snel foto's achtereen trekken (vergelijkbaar met dslr?). Voordeel is hier dat je geen objectieven switchen en de betaalbare prijs. Komt echter pas in september uit. Nadeel is ook natuurlijk dat je geen objectieven kan switchen, kan je later nooit een speciaal objectief gebruiken.

gelijkaardig:
http://www.fujifilm.com/products/dig...res/index.html
FinePix S8000fd (ook betaalbaar, zelfde opmerkingen als hierboven.

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen spiegelreflex en de andere camera's? Welk zou je in mijn geval van fotografie aanraden?

Thanks
Sig
Sigmund is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2007, 14:26   #2   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Koop een prosumer (bridge) camera. Het segment dat juist tussen een gewone camera en een dslr ligt. Zoals de S8000 dus.

Al is het maar de vraag of dat misschien ook niet een beetje overkill is.

Waar ga je trouwens? Zoutwoestijn, Bolivië?

Last edited by Kolb; 21-08-2007 at 14:29.
Kolb is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2007, 14:28   #3   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Hoeveel zou de FinePix S8000fd gaan kosten?

Je kan anders eens reviews van Canon PowerShot S5 IS of de Fuji FinePix S9600 bekijken.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2007, 14:36   #4   link
zinno
Senior Member

Bij mijn weten is er nog geen prijs voorhanden voor de S8000FD.

Ik zou in jouw geval ook voor een prosumer gaan alla Fuji S9600, Canon S3/S5 of Panasonic DMC-FZ50.
Daar ga je al enorm goede foto's mee kunnen maken en als fotografie niet je hobby is ga je zelfs bij deze toestellen maar zelden alle functies en opties gebruiken.

Evt. heb ik een Fuji S6500FD te koop, is een goed toestel zolang je buiten bent en het licht redelijk is. als je voornamelijk binnenshuis wil fotograferen heb je niets aan de S6500FD.
zinno is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2007, 14:36   #5   link
Sigmund
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Waar ga je trouwens? Zoutwoestijn, Bolivië?
jep Reis is voornamelijk naar Bolivië (zoutvlakten, Santa Cruz, La Paz, Oruru...), maar ook Argentinië (Buenos Aires + Iguazu), Peru (Maccu Picchu) en de Pantanal in Brazilië.

Quote:
Originally Posted by Cakeman View Post
Hoeveel zou de FinePix S8000fd gaan kosten?
"The FinePix S8000fd will debut in September 2007 at a retail price of $399.95."
Toch redelijke prijs voor wat het beestje geeft volgens mij.
Old 21-08-2007, 14:45   #6   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sigmund View Post
maar ik vermoed dat 135 nog niet echt ideaal is om bv. flamingo's op een paar honderd meter van je te trekken?
je lens is helemaal ingezoomd niet veel meer waard hoor. ideale lens om te reizen is de 18-200, spaar gewoon door ipv de 18-135 te kopen. een D40 body is licht en compact, de D40x valt zeker aan te raden (maar ook een pak kostelijker). vermijd 28-200's, nikkor 18-200 is echt superieur.

al te zien hoeveel geld je er aan wilt hangen. ik zou dus ook een bridge aanraden, en te zien naar de lens. als de lens iets breder is dan 35mm (ergens 24mm op crop sensor) is dat meer dan voldoende voor landschappen, hoeveel je wilt inzoomen moet je zelf weten. hoe meer je kunt inzoomen met een lens, hoe minder scherp hij wordt en hoe meer je moet inboeten aan sluitingstijd. op reis ziet je materiaal ook vaak af, en hoe meer je kunt inzoomen hoe fragieler je lens.

ivm flits: check eens na hoelang de cyclustijd van zulke cameras zijn, als je full power flitst moet je toch ook wel een aantal seconden wachten zodat de flits kan opladen.
Old 21-08-2007, 15:41   #7   link
Sigmund
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
je lens is helemaal ingezoomd niet veel meer waard hoor. ideale lens om te reizen is de 18-200, spaar gewoon door ipv de 18-135 te kopen. een D40 body is licht en compact, de D40x valt zeker aan te raden (maar ook een pak kostelijker). vermijd 28-200's, nikkor 18-200 is echt superieur.
100en meters was misschien wat overdreven, maar vorige reis waren er bv. flamingo's op 50+ meter die met de 4x optische zoom van de powershot toch maar wazig uitkwamen (en dan kon ik nog niet volledig op 1 flamingo inzoomen). Over de 18-200 lenzen: die interesseerde mij ook het meest, zijn wel redelijk kostelijk. Ik vond echter nergens een d40 of d40x met een 18-200 lens. Bedoel je dan dat je een d40 koopt, het standaard objectief weggooit en altijd met de 18-200 lens trekt?

Quote:
al te zien hoeveel geld je er aan wilt hangen. ik zou dus ook een bridge aanraden, en te zien naar de lens.
Neem maximaal 1000 euro, maar als ik voor 500 euro gesteld ben, des te beter!

Quote:
hoe meer je kunt inzoomen met een lens, hoe minder scherp hij wordt en hoe meer je moet inboeten aan sluitingstijd. op reis ziet je materiaal ook vaak af, en hoe meer je kunt inzoomen hoe fragieler je lens.
Wat bedoel je met 'fragieler' je lens en wat zijn de effecten van inboeten aan sluitingstijd? Bewogen foto's?

Quote:
ivm flits: check eens na hoelang de cyclustijd van zulke cameras zijn, als je full power flitst moet je toch ook wel een aantal seconden wachten zodat de flits kan opladen.
ah ok, mijn misvatting was dat je met een dslr zelfs ook met flits een aantal foto's per seconde kan trekken. Hoe wordt dat dan gedaan in bv. een donkerdere ruimte zoals bv. een trouwzaal?
Old 21-08-2007, 16:50   #8   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sigmund View Post
Wat bedoel je met 'fragieler' je lens en wat zijn de effecten van inboeten aan sluitingstijd? Bewogen foto's?

ah ok, mijn misvatting was dat je met een dslr zelfs ook met flits een aantal foto's per seconde kan trekken. Hoe wordt dat dan gedaan in bv. een donkerdere ruimte zoals bv. een trouwzaal?
fragieler: 16 elementen (stukken glas) in een plastieken behuizing is nogal fragiel, als die een stoot vangt of ergens valt, zal die veel gevoeliger zijn voor schade (iets breekt, een onderdeel verschuift, hij zit klem, etc).

welja, kijk: de nikkor 18-200 is een f/3.5-6.3 lens.
op 18mm fotografeer je op f/3.5, op f/4 en zeker op f/5.6 zal die lens scherp zijn. neem dat je voor f/4 een sluitinstijd hebt van 1/125.
op 200mm zit je aan f/6.3. wijd open schiet je best nooit, dus neem je f/8. dit is twee stops trager dan f/4 en resulteert in een sluitingstijd van 1/30. je scherpte zakt aanzienlijk wanneer je aan het einde van je zoom zit, optimaal zal je lens pas zijn rond f/11 (1/15e sluitingstijd).

wel, het lollige is: een vuistregel is dat je sluitingstijd nooit langer mag worden dan 1/brandpuntsafstand. dus voor 200mm moet je zeker 1/200seconde gebruiken of sneller. dan besef je dat je met f/8 aan 1/30sec daar héél ver van zit, moet je zekerlijk een statief gebruiken (en hopen dat je onderwerp niet teveel beweegt).

hopelijk zie je in waarom fotos niet altijd scherp zijn wanneer je helemaal bent ingezoomd. op een heldere dag kun je met quasi elke lens vlotjes fotos nemen buiten, zelfs helemaal ingezoomd, maar vergeet dit wanneer het bewolkt of avond is.

ivm foto's binnen: een aparte flits kopen hé. ik heb nu een paar maanden gesukkeld, vandaag kwam mijn SB600 flits toe. pure liefde, dat ding kan met men D200 zelfs volledig draadloos TTL werken <3
Old 22-08-2007, 12:18   #9   link
Sigmund
Junior Member

thanks voor de info, allemaal heel nuttig!

wat zijn de bevindingen van deze camera? (Panasonic Lumix Dmc Fz50)
http://www.digicamshop.nl/product/29657

ziet er wel OK uit, spijtig genoeg geen AA
Old 28-08-2007, 12:24   #11   link
Sigmund
Junior Member

de fz50 komt in de reviews redelijk goed uit, maar ik vind toch redelijk wat klachten over de noise:

http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=19952988

iemand die hier daadwerkelijk ervaring mee heeft?
Old 28-08-2007, 12:26   #12   link
zinno
Senior Member

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar op belgiumdigital.com ga je er zeker meer info over vinden. Foto's die ik tot nu toe heb gezien van de fz50 zijn meer dan behoorlijk.
zinno is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2007, 12:28   #13   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Ik dénk dat die noise niet zo een groot probleem gaat zijn. Tenzij dat je heel hard gaat croppen of heel grote formaten gaat afdrukken.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2007, 14:53   #14   link
Sigmund
Junior Member

In de thread van ibaun vind ik volgende specs:
Quote:
Camera is een Fujifilm Finepix S5500 waarop dan een Nikkor 50mm lens omgekeerd gemonteerd staat voor macrofotografie.
fantastische foto's natuurlijk. Hoe verhoudt zo een camera zich tot de FZ50? Vermits de fuji toch wel goedkoop(goedkoper) vast te krijgen is.
Old 31-08-2007, 19:46   #15   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

mmm, geen idee. misschien dat die andere out of the box beter is. ik zou toch wel eens willen zien hoe de pa van ibaun met zijn materiaal omgaat, die haalt echt wel alles uit zijn camera. die peet is zo een van de weinige mensen die terecht mag upgraden naar wat beter materiaal.
Old 19-09-2007, 10:09   #16   link
Sigmund
Junior Member

het is de fz50 geworden, tot nu toe al heel tevreden van!
Vorige week maandag besteld bij redcoon (goedkoop), donderdag al levering, dus zeker aan te raden. De cameratas die ik erbij besteld heb is echter wel veel te groot om op reis mee te pakken. Iemand suggesties voor een stevige camerabescherming handig om op reis mee te pakken?
Een manuele zoomring is echt wel een must-have, zou nu al niet meer zonder kunnen....

Zijn er betaalbare objectieven voor macro geschikt voor de fz50?
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules