Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 20-10-2008, 20:23   #1   link
jefpet
Sir-Tech Worshipper

jefpet's Avatar

nog een naab topic

Om dan toch maar mijn eigen thread ("den droad!" - "En dan?") binnen het fotografie onderwerp te hebben om rotzooi op te dumpen - bij deze. Eerst en vooral een waarschuwing, ik ben nog volop aan het klooien met instellingen en links en rechts dingen aan het oppikken, dus kritiek welkom maar dan wel opbouwend natuurlijk.

Samenraapsel: http://picasaweb.google.com/jefklak/DropBox#
Niet direct per specifiek "type" ofzo, allemaal probeersels. (Exif info staat erbij ter info)

Zeg et es. Nee gij nie Teus
(Alleen de vergrootglas- en boomstamfoto bewerkt, verkeerd witbalans ingesteld toen)
Old 20-10-2008, 22:49   #2   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

les 1: selecteren

trek nog 100 meer foto's, en kies degene eruit die je het meest aanspreekt, en waarom.

Welke vind je zelf de beste?
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 09:31   #3   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Er zitten goeie tussen maar linken gaat niet, ik quote ze liever
Old 21-10-2008, 10:29   #4   link
Pistons
Space cowboy

Pistons's Avatar

Send a message via MSN to Pistons
Beertje, de twee gietertjes en vergrootglas vind ik de mooiste.
Pistons is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 11:39   #5   link
jefpet
Sir-Tech Worshipper

jefpet's Avatar

Ik vind de beer juist iets minder gelukt, als ge inzoomt ziet ge dat het niet zo scherp is. Ik vind flitsen bij zwak licht een ellende, het resultaat is altijd iets ofwel overbelicht ofwel te plastiekerig, ofwel lelijk qua witbalans (met eender welke optie geselecteerd). Maarja, een hogere ISO selecteren heeft ook zijn prijs (die kraan staat op 1600 en dat is zichtbaar).

BTW Pistons, er is maar één gieter aanwezig, de tweede tussen de keramieke "rommel" is een oude theepot Ik heb niets daar geplaatst, gewoon tegen gekomen zo.

Dat eenvoudig landschap met die woonwijk in de achtergrond vind ik enorm goed meevallen qua kleuren. Op een goedkoop TFT scherm valt het niet zo op, maar op een CRT/S-IPS scherm wel. Die huizen die de lucht scheiden van het weiland is wel mooi, maar ja eerlijk gezegd kan iedereen zo'n foto nemen hé. Het ander landschap met de kale bomen vind ik ook goed gelukt wegens de symmetrie en het groen dat onderaan wat inkadert.

De kip die "wuh?" kijkt had ik liever scherper gehad, maar het was een ellende om er goede te nemen. De lichtinval was niet ideaal dus mijn sluitertijd nog sneller nemen was niet evident. Ik krijg bijna niets écht haarscherp met een focal length van 55mm (max), oefenen zeker.
Old 21-10-2008, 11:49   #6   link
zinno
Senior Member

Als je haarscherp wil dan raad ik je aan om een Canon EF50 1.8 te kopen. Zoomlensen zijn per definitie een beetje soft en de 18-55 staat ook niet bijster hoog aangeschreven (al vind ik de scherpte van jouw exemplaar nog goed meevallen)
zinno is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 14:13   #7   link
jmke
★★[M]★★

jmke's Avatar

Quote:
Originally Posted by zinno01 View Post
en de 18-55 staat ook niet bijster hoog aangeschreven (al vind ik de scherpte van jouw exemplaar nog goed meevallen)
de 18-55mm IS is nochtans niet slecht
http://www.dpreview.com/lensreviews/...p5-5p6_is_c16/

maar de non IS krijgt idd maar average reviews
http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx

heb dien EF-S 18-55mm ook, resultaten zijn "ça va" maar kan misschien wel wat beter
Old 22-10-2008, 18:36   #8   link
jefpet
Sir-Tech Worshipper

jefpet's Avatar

Hoe maak ik foto's van (eenvoudige) landschappen waarbij de bovenkant (lucht) fel belicht is en de onderkant (struikgewas) minder? Ik heb er al enkele "tutorials" over gelezen maar het lukt me maar niet. Ofwel is de lucht serieus overbelicht en de rest goed, ofwel is de lucht goed en de rest serieus onderbelicht. Zonder een filter lukt het me niet om beiden goed te combineren...

Zoals deze:

Trekt op niet veel hé.
Average/centerbased metering enzo werkt niet, exp. lock (onder) ook niet zo, op wat moet ik dan locken?

Bij deze foto is de bovenkant niet "wit" maar lichtblauw... Oei.

Tutorials stellen foefelen met EV en photoshoppen voor - maar da's onnatuurlijk
resultaat:

Last edited by jefpet; 22-10-2008 at 19:24.
jefpet is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 08:56   #9   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Flitsen?
Old 23-10-2008, 12:05   #10   link
zinno
Senior Member

welke picture style gebruik je?
zinno is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 12:22   #11   link
jefpet
Sir-Tech Worshipper

jefpet's Avatar

Iets standaard Landscape
Ik geloof sharpness +4 contrast +1
Als ik het op default zet zie ik geen verschil hoor.
Old 23-10-2008, 14:40   #12   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

begin al eens met dat gewoon standaard te trekken - dus minder contrast en scherpte.

Verder kan je dat wel iets rechttrekken, maar helemaal perfect krijg je dat alleen maar met heel veel ervaring en/of heel goed materiaal.

In elk geval werkt dat met mijn ouwe Olympus Superzoom redelijk vlotjes bij standaard setting. Eventueel wel de witbalans meten, dat zorgt bij dat toestel altijd voor betere kleuren, en autofocussen op de lichtintensiteit die je in je foto wilt - dus niet op de plek die je fotografeert maar op de kleur die je wilt. In die eerste foto misschien net onder de zonnige bomenlijn licht gaan meten - dan krijg je meer een middenweg, waarbij de voorgrond niet helemaal donker ism, en de lucht niet helemaal overbelicht.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 17:41   #13   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by jmke View Post
heb dien EF-S 18-55mm ook, resultaten zijn "ça va" maar kan misschien wel wat beter
grotere kutlenzen dan de 18-55 zijn er niet op de markt, denk ik. canon 18-55 IS vestigde het record van barrel distortion in die categorie lenzen. offbrand f/2.8 zoom is betaalbaar en pakken beter. lenzen gaan sowieso langer mee dan digitale bodies, dus mogen wel iets kosten.

Quote:
Originally Posted by jefpet View Post
Hoe maak ik foto's van (eenvoudige) landschappen waarbij de bovenkant (lucht) fel belicht is en de onderkant (struikgewas) minder? Ik heb er al enkele "tutorials" over gelezen maar het lukt me maar niet. Ofwel is de lucht serieus overbelicht en de rest goed, ofwel is de lucht goed en de rest serieus onderbelicht. Zonder een filter lukt het me niet om beiden goed te combineren...
in eerste instantie: niet. dynamisch bereik van digitale cameras is gewoon te klein. best belichten zodat de lucht goed is, en de schaduwen laten vallen. achteraf kun je bijlichten, maar je verliest sowieso kwaliteit. een Cokin filterhouder met een neutrale verloopfilter (ND) kan helpen.

ikzelf doe geen enkele van beide, ik kies mijn scène zorgvuldig en wacht gewoon tot het licht goed is.
Old 23-10-2008, 19:21   #14   link
jmke
★★[M]★★

jmke's Avatar

ik zei toch dat het "ça va" was, voor €100 kan je niet echt sukkelen
Old 09-01-2009, 15:34   #15   link
jefpet
Sir-Tech Worshipper

jefpet's Avatar

Cool, ik heb een telelens om mee te prullen! (Vooral dat laatste)

Geweldig!
Old 10-01-2009, 15:03   #16   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Zeer mooie kleuren en mooi in beeld gebracht. Misschien niet de origineelste maar toch zeker mooie foto's.
Drennargh is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules