Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 05-03-2007, 18:59   #41   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

cheers m8

Je hebt vollop gelijk. Die Imre stond gewoon nog op m'n pc van ooit is gebruikt te hebben voor iets onnozel en het werkt wel handig, dus ja...
Maar ik ben idd totaal niet van plan dat te blijven gebruiken. Ik schiet ondertussen (allez ja..de laatste 4 dagen) al m'n fotos in RAW en begin, zoetjesaan, door te hebben hoe Photoshop werkt en wat contrast/saturatie en dergelijke toestanden eigenlijk zijn.
Maar putain als je letterlijk van 0 begint is dat nogal veel tegelijk allemaal...Hell ik heb pas net ontdekt dat er zoiets bestaat als layers en van scherptediepte had ik tot voor 3 weken geleden nog nooit gehoord.

So thx for the info en verwacht u aan een trage maar gestage verbetering van de kwaliteit

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2007, 19:09   #42   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Beetje spelen met uw levels en curves in Photoshop brengt meestal ook wel iets mooi tevoorschijn.

Hoe zit dat eigenlijk met scherptediepte want dat begrijp ik zelf niet tegoei. Op mijn camere kan ik even naar rechtsdraaien aan de ontspanknop om de scherptediepte te controleren. Maar ik heb niet echt een idee wat daar specifiek de bedoeling van is. Als mijn diafragma > f8 staat kan ik wel een verschil in mijn zoeker waarnemen. Maar dat is ook alles.

Ben van plan om een oude manuele Pentax 28mm lens te kopen na het zien van http://www.28millimetres.com/
Tweedehands te vinden voor zo'n 30 Euro, kan ik niet veel mee misdoen neem ik aan. Nieuw maken ze die precies niet meer.
Old 05-03-2007, 19:10   #43   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes View Post
cheers m8

Je hebt vollop gelijk. Die Imre stond gewoon nog op m'n pc van ooit is gebruikt te hebben voor iets onnozel en het werkt wel handig, dus ja...
Maar ik ben idd totaal niet van plan dat te blijven gebruiken. Ik schiet ondertussen (allez ja..de laatste 4 dagen) al m'n fotos in RAW en begin, zoetjesaan, door te hebben hoe Photoshop werkt en wat contrast/saturatie en dergelijke toestanden eigenlijk zijn.
Maar putain als je letterlijk van 0 begint is dat nogal veel tegelijk allemaal...Hell ik heb pas net ontdekt dat er zoiets bestaat als layers en van scherptediepte had ik tot voor 3 weken geleden nog nooit gehoord.

So thx for the info en verwacht u aan een trage maar gestage verbetering van de kwaliteit
Ik ga binnenkort mijn 400D halen, kunnen we samen het stad gaan touren

kolb: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte scuzi, mijn lange posts zijn op voor vandaag
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Last edited by Sepulfly; 05-03-2007 at 19:12.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2007, 19:13   #44   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Beetje spelen met uw levels en curves in Photoshop brengt meestal ook wel iets mooi tevoorschijn.

Hoe zit dat eigenlijk met scherptediepte want dat begrijp ik zelf niet tegoei. Op mijn camere kan ik even naar rechtsdraaien aan de ontspanknop om de scherptediepte te controleren. Maar ik heb niet echt een idee wat daar specifiek de bedoeling van is. Als mijn diafragma > f8 staat kan ik wel een verschil in mijn zoeker waarnemen. Maar dat is ook alles.

Ben van plan om een oude manuele Pentax 28mm lens te kopen na het zien van http://www.28millimetres.com/
Tweedehands te vinden voor zo'n 30 Euro, kan ik niet veel mee misdoen neem ik aan. Nieuw maken ze die precies niet meer.
euh, nieuw maken veel merken nog altijd 28mm's. hier een 24mm, erg leuke focale lengte.

dieptescherpte: goh, de moeite niet om mee te werken op een compact cameratje. door je kleinere sensor heb je veel dieptescherpte, of gewoon heel erg veel dieptescherpte.
Old 05-03-2007, 19:16   #45   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik had het over Pentaxlenzen, maar maakt in feite niet uit. Zelf heb een Digitale Pentax SLR. De IST Dl.
Old 05-03-2007, 19:45   #46   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Ik ga binnenkort mijn 400D halen, kunnen we samen het stad gaan touren
daar hou ik je aan

Ik ga eens een gerichte vraag stellen :

Van dit soort fotos word ik onnozel (niets aan gecropt ofzo en omgezet met photoshop bicubic )

ISO 1600 1/40 shutterspeed f/2.0 50mm

Op zich vind ik hem prachtig, maar zonder de nodige scherpte vervaagt het allemaal te veel. En dat z'n shirt scherp is en z'n hoofd niet is ook al onnozel

Kan photoshop daar nog iets aan redden of is het gewoon weer een gemiste kans? En hoe zo'n kansen in de toekomst beter te benutten?

in 4 zinnen

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.

Last edited by Wannes; 05-03-2007 at 19:49.
Old 05-03-2007, 19:58   #47   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

bewegingsonscherpte, op 1/40e ISO1600 en 50mm f/2 valt er daar niet veel aan te doen. een 50/1.4 wijd open zou je sluitingstijd 2x zo kort zijn, maar dan ga je dat qua dieptescherpte (en scherpte over het hele beeld) nogal gaan merken.

enigste wat hier kan helpen is flits
Old 05-03-2007, 20:02   #48   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

In principe ook statief. Aan de lampen is te zien dat er ook een tikkel baweging van de camera meespeelt in de onscherpte. Maar vooral flits. En best niet de basisflits op je toestel (als die er al op staat)

@Alter ego: niet echt de ideale topic om dit in te vragen.
Old 05-03-2007, 20:10   #49   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
In principe ook statief. Aan de lampen is te zien dat er ook een tikkel baweging van de camera meespeelt in de onscherpte. Maar vooral flits. En best niet de basisflits op je toestel (als die er al op staat)
tekst op zijn trui lijkt me scherp, in die grootte. op de lampen kun je niet echt afgaan omdat die onscherp zijn

check http://www.flickr.com/photos/91616712@N00/404711760/ genomen met men 50mm f/1.2 wijd open
daar lijken de highlights op de achteruitkijkspiegel onscherp, zoals bij een te lange sluitingstijd, maar feitelijk is het een soort verdubbeling te wijten aan het symmetrisch ontwerp van een zeer lichtsterke lens
Old 05-03-2007, 22:36   #50   link
Zwaplat
Senior Member

Zwaplat's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Doel, daar wil ik ook al lang eens naartoe...een paar maanden geleden was het er bijna van gekomen. Als het weer mooi weer is, ga ik er zeker eens werk van maken.
Niks aan, eerlijk gezegd. De kerncentrale is nog het boeiendste dat er te zien valt, Doel zelf is een hoop huizen in verval met zigeuners en enkele sporadische oude mensen die ze niet buiten krijgen. Laatste keer dat ik er geweest ben was er een soort van Citroën-oldtimer dag aan de gang, tientallen DS'en, traction avant's e.a. op straat. Dát was de moeite.
Nu, het kan ook liggen aan het feit dat ik 80% van mijn leven een dorp verder gewoond heb dat ik liever niet dan wel in Doel kom nu. Als je absoluut wil gaan, doe gerust. Maar zoals Wannes zei, kom niet tijdens het weekend als je ghosttown-sfeer wilt, want dan krioelt het daar inderdaad van de 'ramp'toeristen en wandelaars/fietsers.
Zwaplat is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2007, 07:21   #51   link
Sine Metu
clear eyes

Sine Metu's Avatar

Ik wil daar eigenlijk ook al lang eens naartoe! Misschien moeten we ne keer een shrimper fotodag organiseren!
Old 06-03-2007, 07:44   #52   link
Kapsalon Wendy
Senior Member

Kapsalon Wendy's Avatar

Wij zijn onlangs naar Doel geweest en dat is eigenlijk vooral en enkel deprimerend, ne mens voelt zich er echt rampentoerist. Was bedoeld als uitstapje met de moto maar we zijn er snel weer vertrokken.

Whenever I watch TV and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean, I'd love to be skinny like that but not with all those flies and death and stuff - Mariah Carey
Kapsalon Wendy is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2007, 11:50   #53   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Ja ik heb nooit beweerd dat Doel een vrolijke plek is. Maar ik vind het zeker en vast iets hebben. Toen wij er waren was er geen kat en was het wat bewolkt....Ik mistte enkel nog de kogelgaten in de muren om mij in Sarajevo te wanen.

Ook leuk tijdens het rondlopen was dat de algemene stilte die er heerste af en toe werd onderbroken door één of ander groepke dat aan het repeteren was in een kraakpand. Ik denk dat daar zeker 10 huizen zijn die ingenomen zijn door muziekgroepen om lawaai in te maken. wel lachen

Old 06-03-2007, 11:52   #54   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Kapsalon Wendy View Post
ne mens voelt zich er echt rampentoerist.
Meteen ook de enige reden dat ik er niet naartoe zou gaan.
Jonah is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 19:18   #55   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

mooi dagje vandaag...beetje aan't knoeien geweest met zwart/wit

Old 14-03-2007, 19:36   #56   link
pkpotemkin
Junior Member

pkpotemkin's Avatar

Ik ben geen kenner, maar misschien heb je wel iets aan mijn kleine bedenking: vooral als je mensen fotografeert staat je kader niet helemaal zoals het hoort. Er is vaak een te grote (en op dat moment niet nuttige) lege ruimte. bv Bij die 2 jongetjes in de speeltuin vallen de linkse zijn poep en die andere zijn knieën buiten beeld terwijl je rechts een halve touwladder en een paal hebt staan.

Er zitten wel een aantal knappe beelden tussen die ik zo in mijn living omhoog zou hangen (als ik ze zelf gemaakt had ).
Old 14-03-2007, 21:53   #57   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ik vind ze alledrie erg geslaagd, eigenlijk. Vooral die met de kleine joodjes. De open rechterzijde past erg goed in het beeld. De laatste had recht mogen zijn, wat je in de eerste quasi perfect doet. Ik zie dat je omhoog getrokken hebt, maar dat is imo niet duidelijk genoeg om een schuin beeld te veroorloven. Deze magnificatie verlangde imo een rechte invalshoek. Anders had je iets verder moeten staan en de hoogte waarop ie zat duidelijker moeten weergeven. Nu heb je een schuin beeld, waarbij je goed moet nadenken om te weten waarom het juist schuin is.
Old 14-03-2007, 22:07   #58   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

De caravan is zalig en kan op posterformaat menige studentenkamer (fuck, is het nu met of zonder n?) sieren. Het meisje in de kooi valt ook wel mee. Maar wat betreft de joodjes in de zandbak, leun ik aan bij onze Eisenstein adept. Een gemiste kans. Beetje dezelfde opmerking als ik had op Disabled's Tractor. Het onderwerp heeft geen ruimte om te ademen. Keep that finger of the zoom button.

Maar ik ben maar een geopineerde zak die ook overal zijn zegje over wil hebben. Zelf zou ik waarschijnlijk dergelijke plaatjes niet kunnen vastleggen. (Let voor al op het woord waarschijnlijk, ik wil mezelf natuurlijk nog niet afschrijven)
Old 14-03-2007, 22:58   #59   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

whoa merci so much praise i'm practically blushing

afterthoughts:

De compo van die joodjes is idd niet perfect (de linkerkant dan, van de rechterkant ben ik heel tevreden), maar die speeltuin zat zo stampvol volk dat ik al erg blij ben dat ik een shot heb zonder een half been van iemand anders.

Die foto van dat meisje...eigenlijk jammer dat ik daar niet meer moeite in heb gestoken. Zij zat daar echt een hele tijd perfect te poseren, maar het was echt een gruwelijk kleurenpallet dus ik heb het na 2 shots opgegeven. Pas thuis realiseerde ik me hoe perfect dit kon zijn in z/w

Old 14-03-2007, 22:59   #60   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Heb je in z/w getrokken of omgezet?
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules