Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 10-06-2007, 13:29   #1   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Wat zouden jullie doen?

Ik heb momenteel een Canon Powershot A640 en ben daar echt heel tevreden over, maar langs de andere kant zou ik heel graag een digitaal reflextoestel hebben. Mijn Powershot is momenteel ongeveer een half jaar oud, dus die zou ik nog wel kunnen verkopen voor een vrij goede prijs...

Langs de ene kant denk ik dat ik beter nog even met mijn Powershot zou blijven oefenen en pas binnen een paar jaar een digitaal reflextoestel zou kopen, maar langs de andere kant wil ik eigenlijk nu al zo'n sexy toestel.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen?
Farah is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2007, 13:33   #2   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Ze alle 2 houden. Een DSLR neem je niet zo snel overal mee naartoe, waar je dat met zo'n compact toestel wel doet. Ik heb ze ook alle 2, dslr voor 'evenementen' en compact dat ik zo goed als altijd bijheb voor foto's te kunnen nemen op momenten dat je het misschien niet verwacht.
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2007, 13:39   #3   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ik heb momenteel een A95 en ben ook ferm aan het nadenken om een 400D te kopen.

Heb je het budget voor die camera? En wil je zoveel geld uitgeven aan een camera?

Reken er ook de extra kosten bij, je gaat een betere lens moeten kopen, waardoor je met draagtasje en geheugen op een goeie 1000€ gaat uitkomen, na de cashback acties.

Nu goed, eigenlijk klopt dat nadenken niet, het nadenken is allang achter de rug, en ik heb besloten om het niet te doen. De investering is het mij niet waard, en ik kan onmogelijk met zo'n grote en logge camera rondlopen. Ik heb het de afgelopen weken getest met een 300D, zo'n ding is niets voor mij.

Bovendien ben ik even creatief als een verbrande processierups, en schiet ik toch 9/10 foto's op auto of met die ingebouwde settings. Ik wil het wel beter leren, maar ik wil niet met die camera rondlopen, die zat werkelijk op elk mogelijk moment in de weg en heb ik doodsangsten uitgestaan om die te kunnen wegleggen en verstoppen op feestjes of tijdens activiteiten.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2007, 14:34   #4   link
Matthias
*snore*

Bedenk alleszins dat je niet opeens op miraculeuze wijze betere foto's zult maken.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 08:46   #5   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Dat weet ik, Matthias.

Wat Awoujol voorstelt, zou natuurlijk érg leuk zijn, maar is niet echt goed voor mijn portemonnee...
Old 11-06-2007, 08:50   #6   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Ga een paar weekends werken na de vakantie of zo, en dat is meteen gecompenseerd. Iets meer moeite en iets meer geduld, maar uiteindelijk wel de beste optie.
Jonah is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 08:56   #7   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Het gaat niet echt over of ik het geld héb, maar eerder over of het wel zo'n goed idee is om er (nů al) zoveel geld aan uit te geven. Misschien kan ik best nog gedurende één of twee jaar het meeste uit mijn Powershot halen.

Maar ik vraag dus aan jullie wat jullie zouden doen. En liefst aan mensen die effectief ook aan fotografie doen en ook constant nieuwe toestellen willen kopen.

Is tweedehands trouwens een goede optie? Ik had op dit forum gelezen dat je je body beter nieuw koopt...
Old 11-06-2007, 09:23   #8   link
zinno
Senior Member

Ik heb zelf lang getwijfeld of ik een DSLR zou kopen en uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om voor een deftige non-DSLR te gaan aangezien ik nog altijd bezig ben met mijn eerste stapjes in fotografieland.
Ook het budget heeft een rol gespeeld, nu ben ik gesteld (voor een paar jaar tenminste ) voor een goeie 400 euro ipv 700-800 euro.
Het toestel dat ik heb gekozen ziet eruit en voelt aan als een DSLR (kijkt ook bv door de lens) en heeft een pak meer opties en instellingen dan mijn oude Sony DSC-P52 dus misschien is zoiets als tussenstap het overwegen waard.

link naar toestel dat ik heb gekocht: http://www.digicamshop.be/product/33...s-6500-fd.html
zinno is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 09:40   #9   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

wat wil je fotograferen maar kan je niet met je Canon? Voel je je beperkt door de mogelijkheden van je huidige camera? En zo ja, op welke manier dan?

Daar komt het een beetje op neer.

Een DSLR op zich is niet beter of slechter dan iets anders. Het grote (en enige as far as i'm concerned) voordeel is dat je voor elke situatie een specifieke lens kan aansluiten die voor die situatie het beste geschikt is.
Maar dan moet je wél een half fortuin uitgeven aan lenzen. Een DSLR met enkel de kitlens is amper beter dan de eerste de beste compact.

Vergeet het dus maar dat je er met 700-1000€ komt. Een goede body kost al de helft van dat en elke lens die je koopt is minstens 150€...en waarschijnlijk een veelvoud van dat.

En ja tweedehands is zeker een optie. Zelfs de enige wat mij betreft want anders is het helemaal onbetaalbaar. Genoeg freaks die elk halfjaar het nieuwste van het nieuwste willen hebben en dan hun 6maand oude, amper gebruikte, body/lenzen voor een derde van de nieuwprijs verkopen

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 09:42   #10   link
Zwaplat
Senior Member

Zwaplat's Avatar

Ik zou bij compact blijven, of toch zeker de eerste jaren.
Een reflexcam is leuk, maar heeft ook zijn nadelen. Behoorlijk groot en zwaar, duur, en ik denk niet dat je in zoveel situaties terecht komt dat je met een reflex véél betere foto's gaat kunnen maken dan dat je nu doet met je Powershot.

Mijn moeder heeft een Canon Ixus *something* van 500 euro, mijn vader een een Eos 400D. Ik verkies die Ixus in 99% van de gevallen als ik een foto wil trekken. Ge steekt dat ding zonder probleem in uw broekzak, maar het trekt wel friggin haarscherpe foto's.
Zwaplat is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 09:44   #11   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

heb je enig benul van diafragma, belichting en kleurbalans?

heb je geregeld enorme prints nodig van je foto's?
Old 11-06-2007, 09:47   #12   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Ik vind zo'n DSLR veel te duur voor wat het is. Ga voor zoiets als mijn pa, dan ben je er vanaf voor een 300 tot 400 euro.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2007, 09:50   #13   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

DSLR's zijn spotgoedkoop. maar zoals gezegd, ga inderdaad beter voor een bridge zoals de baun zegt, of een uitgebreid compact toestel. canon S3 IS is een enorme aanrader waarmee je alles manueel ook kunt instellen én het scherm draaien

(ey yo ik raad je net canon aan, dus zorg maar dat je men replies in dank afneemt.)
Old 11-06-2007, 10:05   #14   link
zinno
Senior Member

hela hela, ik had ook al een bridge camera voorgesteld
Old 11-06-2007, 11:00   #15   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
DSLR's zijn spotgoedkoop. maar zoals gezegd, ga inderdaad beter voor een bridge zoals de baun zegt, of een uitgebreid compact toestel. canon S3 IS is een enorme aanrader waarmee je alles manueel ook kunt instellen én het scherm draaien

(ey yo ik raad je net canon aan, dus zorg maar dat je men replies in dank afneemt.)
Dat ik die Canon S3 IS toen niet gekocht heb, beklaag ik me nog altijd.
Old 11-06-2007, 11:26   #16   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

shit happens. ik had laatst ook wat twijfels bij men photog's block met men D200, maar dit weekend weer wat in de Thom hogan's manual zitten bladeren en toch beseft dat het een beestige machine is =)

scherp AF glas is wel duur
Old 11-06-2007, 11:28   #17   link
zinno
Senior Member

Ik zou het toch overwegen om eerder voor een Canon S3 IS te gaan als je je huidig toestel onvoldoende vindt. Buiten de mogelijkheid om andere lenzen te gebruiken biedt een DSLR niet veel meer dan de huidige generaties bridge camera's.
Old 11-06-2007, 11:30   #18   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

wel, niet veel meer dan jullie nodig zouden hebben of zelfs nog maar zouden kunnen merken
Old 11-06-2007, 11:40   #19   link
zinno
Senior Member

True, ik heb op mijn analoge EOS 300 nooit veel meer gebruikt dan de auto-functie
Old 12-06-2007, 02:20   #20   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farah View Post
Het gaat niet echt over of ik het geld héb, maar eerder over of het wel zo'n goed idee is om er (nů al) zoveel geld aan uit te geven. Misschien kan ik best nog gedurende één of twee jaar het meeste uit mijn Powershot halen.
Ik zou een pas iets nieuws kopen vanaf het moment dat je denkt 'ik heb nu alles uit mijn Powershot gehaald'. Beetje zoals een beginnend gitarist die per se een Fender wilt.
KingSix is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules