Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 29-06-2007, 13:42   #1   link
Heavy-G
Kurwa!

Heavy-G's Avatar

Advies - Digitale vervanger voor een EOS 10

Mijn vader heeft zijn oog laten vallen op de nieuwe Canon PowerShot S5 IS. Hij wil deze aankopen ter vervanging van ons oud analoog toestel, een Canon EOS 10 body, inclusief 2 lenzen.

Is de PowerShot S5 een goede keuze ter vervanging van ons huidige analoge toestel? Qua functies heeft hij niets extra nodig, het gaat hem puur om de overgang naar digitale fotografie. Een echte DSLR lijkt me veel te veel voor wat het toestel hier wordt gebruikt.

Enkele bijkomende vraagjes:
- De huidige lenzen voor de EOS 10 passen zeker niet op die PowerShot?
- Hoeveel schatten jullie dat de body en lenzen nog waard zijn? Exacte info over de lenzen heb ik niet meteen bij de hand, gaat waarschijnlijk wel nodig zijn voor een juiste schatting.
Old 29-06-2007, 13:52   #2   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

nee de lenzen ga je natuurlijk niet kunnen gebruiken op die compacte. geef eens de focale lengte en de opening vd lenzen door (à la 50mm f/1.8), dat bepaalt voornamelijk de waarde.
Old 29-06-2007, 13:52   #3   link
zinno
Senior Member

Buiten de specs is er nog niet veel bekend over de Powershot S5 (deftige reviews en dergelijke). Canon kwaliteit op het gebied van prosumers laat echter niets te wensen over dus ik denk niet dat je met een S5 een slechte keuze zou maken.

Wat je vragen betreft.

- Je oude lenzen ga je niet kunnen gebruiken gezien het feit dat de S5 gebruikt maakt van een sealed objectief.

- Wat die EOS 10 nog zou kunnen opleveren? Eerlijk gezegd heb ik er geen idee van maar veel gaat het niet zijn.
zinno is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 13:53   #4   link
stevo
Read Only

stevo's Avatar

Ik heb hem vanaf vandaag die Powershot S5 IS.

Heeft natuurlijk geen verwisselbare lens (enkel opzetstukken mogelijk), dus lenzen van EOS 10 passen zeker niet.
Op het eerste zicht valt hij super mee, ook veel reviews van gelezen en daar zeggen ze dat hij bij weinig licht last heeft van ruis. Maar dat is normaal natuurlijk, tis nog altijd geen DSLR.

foto's volgen maar nu eerst op verlof...
stevo is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 14:19   #5   link
Heavy-G
Kurwa!

Heavy-G's Avatar

Alvaste bedankt voor de antwoorden.
Dat de lenzen er niet op zouden passen was ik al redelijk van overtuigd, maar misschien met een adapter ofzo, een mens weet nooit. En ik ken er niet veel van.

Teus: met de beste wil van de wereld, ik vind op geen enkele lens een "f/x.x" aanduiding. Het enige wat ik zie staan is op de ene "35-135mm 1:4-5.6" en op de andere "75-300mm 1:4-5.6". Misschien ben je daar wat mee?
Old 29-06-2007, 14:26   #6   link
Lion
N°1 Music Spammer

Lion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Heavy-G View Post
Het enige wat ik zie staan is op de ene "35-135mm 1:4-5.6" en op de andere "75-300mm 1:4-5.6". Misschien ben je daar wat mee?
Dat is de info die hij vroeg ja
Lion is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 22:58   #7   link
berti
nomad

berti's Avatar

Ik verwacht mijn S5 begin volgende week.... Kopen zonder reviews te lezen, spannend.
berti is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2007, 23:30   #8   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Heavy-G View Post
Teus: met de beste wil van de wereld, ik vind op geen enkele lens een "f/x.x" aanduiding. Het enige wat ik zie staan is op de ene "35-135mm 1:4-5.6" en op de andere "75-300mm 1:4-5.6". Misschien ben je daar wat mee?
dat die lenzen geen zak waard zijn. of allez, niet veel, moesten het nog autofocus zijn...
Old 30-06-2007, 08:20   #9   link
Heavy-G
Kurwa!

Heavy-G's Avatar

Voor zover ik weet zijn het wel autofocus lenzen hoor. Ze hebben in elk geval een schuifknopje "AF / M" en ze focussen toch vanzelf wanneer je een foto wil trekken.
Old 30-06-2007, 12:36   #10   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Mja, maar neemt niet weg dat het povere lenzen zijn. Niet echt de moeite om daar een DSLR voor aan te schaffen.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2007, 14:11   #11   link
Heavy-G
Kurwa!

Heavy-G's Avatar

Een DSLR is sowieso niet de bedoeling. Het toestel wordt enkel occasioneel gebruikt, we zijn geen van allen gepassioneerde (noch getalenteerde ) fotografen.
De PowerShot S5 IS lijkt me een mooie middenweg en een goede optie om de oude analoge EOS 10 die we nu hebben te vervangen, maar ik ken er, zoals je merkt, niet veel van. Vandaar de vraag naar advies, kwestie van geen miskoop te doen.
Old 30-06-2007, 17:08   #12   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

S5 IS zeker aan te raden. enigste canon feitelijk die ik aanraad
Old 19-07-2007, 19:41   #13   link
stevo
Read Only

stevo's Avatar

Zoals beloofd (beter laat dan nooit) enkele kiekjes met m'n Canon S5 IS

Ben een absolute beginner maar geïntresseerd as hell om bij te leren. Ben dan ook heel tevreden met deze compact superzoom. Als ik iemand zie lopen met een reflex ben ik altijd wel een beetje jaloers maar als ik dan de omvang van hun schoudertas zie, is dat snel gerelativeerd .

Kheb van alles wat proberen weer te geven (portret, landschap, macro,...)
De eerste foto was niet zo korrelig maar ik heb iets verprutst met lightroom
Old 19-07-2007, 23:06   #14   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Quote:
Originally Posted by stevo View Post
De eerste foto was niet zo korrelig maar ik heb iets verprutst met lightroom
Lightroom is non-destructive, dus je kan altijd je origineel terug opdiepen.
Old 22-07-2007, 16:43   #15   link
stevo
Read Only

stevo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Lightroom is non-destructive, dus je kan altijd je origineel terug opdiepen.
Excuses, tis blijkbaar de resize dat het doet en niet de kleine verandering in brightness die ik in lightroom deed. Zou dat kunnen?

Wat vinden jullie trouwens van de foto's?
Old 24-07-2007, 12:09   #16   link
eniac
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
S5 IS zeker aan te raden. enigste canon feitelijk die ik aanraad
Over de dSLR's heeft iedereen zijn mening en zijn voorkeuren, maar je kan niet ontkennen dat Canon in het budgetsegment verdomd interessante camera's maakt. Alleen al het hele scala aan instellingsmogelijkheden dat ze doorgaans op hun camera's steken waar concurrenten dat niet doen, gekoppeld aan steevast zeer goede fotokwaliteit maakt hen de moeite waard.
(edit: buiten de IXUS-reeks, ben ik zelf niet zo'n fan van)

Ontopic: deftige review van de S5: http://www.dcresource.com/reviews/ca...ew/index.shtml
eniac is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2007, 10:20   #17   link
vieken
Junior Member

kan je die S5 hier al ergens kopen?

En hoeveel kost die ongeveer?
vieken is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2007, 10:30   #18   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

446 euro bij Konijnenberg. Maar daar is hij nog niet vekrijgbaar.
Bij Digicamshop.be is hij al wel verkrijgbaar, maar daar kost hij 467 euro.

Ik heb wel gelezen in reviews dat die camera echt geweldig veel last heeft van noise. Zelfs al vanaf iso 100.

Op Belgium Digital zegt men dat die normaal vanaf 10 augustus vlot te verkrijgen moet zijn. Iemand anders zegt dan weer dat geautoriseerde Canonverdelers hem al sinds eind juni in stock hebben.

Last edited by Cakeman; 09-08-2007 at 10:33.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2007, 20:06   #19   link
Heavy-G
Kurwa!

Heavy-G's Avatar

Het toestel is hier vorige week toegekomen, een weekje ervoor besteld bij digicamshop.be. Dat is dus redelijk vlot te noemen, vind ik.
Wegens tijdsgebrek heb ik er nog niet naar gekeken, maar mijn ouders zijn er intussen mee op vakantie. Als er wat mooie foto's tussenzitten dan zal ik ze hier ook eens posten.
Old 18-08-2007, 20:20   #20   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

S5 is overigens minder goed dan voorganger(s), zie http://www.dpreview.com/reviews/canons5is/

Quote:
Although it represents a more significant upgrade than the S3 IS was over the S2 IS, the S5 IS doesn't really see Canon breaking much new ground. Of course that isn't such a terrible thing; this has been a hugely successful series of cameras - for most part deservedly so.

That said, whilst much of this round of tinkering brings welcome improvements (the flash shoe and screen/viewfinder upgrades most significantly), the new sensor adds little to the image quality at anything much over ISO 80, and none at all at higher ISO settings (which, incidentally, are also marginally less sensitive). You also have to wonder how much longer Canon can resist the urge to go for an even wider zoom range, given that most of its competitors now offer a more useful wideangle in a 15x or 18x optic.

But let's get one thing straight; the S5 IS is a great camera, one we really enjoyed using, and one that produces decent output shot after shot thanks to a responsive focus system, accurate exposure, vibrant (but natural) color and a decent image stabilization system. Although the results don't bear close 'pixel level' scrutiny, for the typical user wanting to produce prints at standard sizes (say up to 5x7 inches) there's very little to complain about, and the more you use it the more you learn how to tailor the settings to get the best output. It also offers class-leading movie quality, if that's important to you.

Over the last few months we've spent a lot of time with the latest generation of super zoom cameras from all the major manufacturers, and the S5 IS comes closer than most to getting the right balance of features and image quality. Where the Sony H7 and H9 suffer from frustrating controls and over-aggressive noise reduction, the Canon has a friendly, intuitive interface and (relatively) light-handed noise reduction at lower ISO settings. And where the Olympus SP-550UZ misses too many shots due to focus problems, in all but the most challenging situations the S5 IS offers accurate, responsive focus. The only camera I'd consider next to the S5 IS is the Panasonic FZ8 (which also happens to be a lot cheaper) - though Panasonic's excessive noise reduction at ISO 400+ means you may have to shoot RAW to get acceptable results.

Ultimately there is no clear winner in this sector of the market, and all the models demand a certain level of compromise. As the manufacturers squeeze ever more pixels onto such tiny sensors it becomes increasingly difficult to recommend using any of these cameras at anything over the lowest ISO for anything 'serious' - unless you're happy with small prints or simply want to view the results scaled-down on-screen. The S5 IS offers what is to us a more appealing balance of noise vs noise reduction, but the DIGIC III process can't work miracles and the output at higher ISO settings leaves a lot to be desired.

So then, Canon took an already great camera and gave it a better screen, better viewfinder and a flash hot shoe, and made it a bit prettier to boot. They then put inside it a sensor that is noisier than its predecessor, meaning that - for the most part - the resolution increase simply isn't reflected in the output, thanks to the need for stronger noise reduction. It's certainly a better camera in most respects, but the improvements are about 'features' not 'picture quality', and we'd hoped for a little more from Canon this time around.

To conclude, the PowerShot S5 IS is probably, just, the pick of the super zoom bunch at this moment in time, because it offers reliable output, responsive performance and an impressive feature set in an attractive, easy to use package that makes photography fun; not because it offers better IQ.

It is crying out for a better sensor, wider lens and for Canon to move the SD card slot back out from the battery compartment, but I'd still rather take it out shooting than the Sony, Olympus or Fuji alternatives. The output (with fringing and noise issues) simply isn't good enough to earn the S5 IS an unqualified 'Highly Recommended' rating, but it's an easy 'Recommended'.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules