Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 03-11-2007, 18:19   #1   link
BuiZe
Executive

BuiZe's Avatar

Doe eens iets nuttig met jullie fotografie... help mij!

Voor een project van een vak van een school moeten we beelden samenvoegen (onder andere: multifocale beelden, IR + gewone camerabeelden, MRI + CT hersenscans), en zoals het voorbeeld hieronder te bezien valt, zijn de opgavebeelden redelijk low-res. Ik had dan ook graag eens met wat high-qual beelden gewerkt, en voor jullie als uberfotografen met uberkodaks is dit een fluitje van een cent (mijn Sony Digicam leverde niet echt een werkbaar resultaat op).

Wat ik zoek zijn 2 (of 3) beelden vanaf hetzelfde camerastandpunt, waarbij het eerste beeld de voorgrond in focus neemt en het ander beeld de achtergrond. De bedoeling is die te fuseren tot een beeld waarbij alles in focus is (3e pic is nog maar een slechte 'poging tot'). Ik herinner mij hier ergens macro-opnames van insecten gezien te hebben, dat is bijvoorbeeld leuk. 640x480 of hoger is leuk, belangrijk is dat de ruis beperkt blijft. Een extra pic waarbij het camerastandpunt lichtjes gedraaid + verschoven is mag er ook bij als extra moeilijkheidje.

Go go go!

Last edited by BuiZe; 03-11-2007 at 18:21.
BuiZe is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2007, 08:45   #2   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Is niemand Buize aan het helpen?

Als ik vanavond in Gent ben, zal ik eens zien of ik geen leuk onderwerp vind om zulke foto's van te trekken voor jou. Aan insecten en zo doe ik niet, maar misschien vind ik wel iets.
Farah is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2007, 10:15   #3   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Coole opdracht, al een idee hoe je het gaat aanpakken?
Old 04-11-2007, 10:48   #4   link
BuiZe
Executive

BuiZe's Avatar

Eigenlijk is het redelijk "simpel", als je MATLAB hebt staan kan je het zelf eens doen (commando: 'wavemenu' -> Image Fusion), maar het is de bedoeling dat we het zelf uitwerken. Het komt er op neer om een 2D discrete waveletdecompositie te maken, en dan van de respectievelijke lowpass/highpass stukken het [gemiddelde/min/max/lineaire overgang] te nemen, en kijken welke het beste resultaat geeft (doorgaans max/max). Probleem bij bovenstaande beelden is dat ze van zulke lage kwaliteit zijn dat het verschil met het gemiddelde-beeld (pixelvalueC[x,y] = pixelvalueA/2[x,y] + pixelvalueB/2[x,y]) slechts gering is:

Het eerste beeld zou scherper moeten zijn dan het tweede, maar door de lage resolutie levert dat gewoon artifacts op. In dit simpel voorbeeld is de beste fusie dan ook gewoon het linkse deel van het ene beeld op het andere plakken:

Dit is uiteraard enkel voor het samenvoegen van out-of-focus stukken van gelijke beelden, bij samenvoegen van MRI en CT scans of IR en gewone camera is het resultaat door waveletcompositie stukken beter dan wat je met gemiddelden kan bereiken (en copypasten van stukken lukt daar al helemaal niet). Moet maar roepen als je meer uitleg wil van wavelets

Last edited by BuiZe; 04-11-2007 at 10:51.
Old 04-11-2007, 11:19   #5   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

ik hou er me even mee bezig, straks resultaat
Old 04-11-2007, 11:49   #6   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

2* 2punts DOF en eentje met 3 punten. eerste heeft nog een derde bestand dat wat verschoven is.
geen statief gebruikt maar het lukt wel.

10mpx ruisloze JPGs in adobeRGB, jpg quality 90%. daar ben je al iets mee. laat gerust weten moest je iets specifiek nodig hebben. upload is nu bezig.

http://photography.mayulive.com/tech/buize.zip

oja, vergeet niet dat lenzen "ademen" wanneer je ze scherpstelt: een lens stelt dichter scherp door een groep die naar voor beweegt (of de hele lens beweegt naar voor, bvb voor macros). de beeldcirckel wordt daardoor groter, en de vergroting van je horizon zal niet gelijk zijn aan de vergroting van je voorgrond.

Last edited by Teus; 04-11-2007 at 11:52.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2007, 12:27   #7   link
BuiZe
Executive

BuiZe's Avatar

Okay thanks! Hiermee moet ik normaal wel eventjes zoet zijn, project moet maar binnen enkele weken af, maar als ik deze dingen correct gefuseerd kan voorleggen moet dat wel goed overkomen.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules