Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 30-06-2017, 07:33   #5061   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Jay-Jay View Post
De exacte logica ken ik eigenlijk niet, heb ook gewoon het ongewone verschil gezien bij een vraag naar voorstel 10 en 15j, toen ze met 13j ertussen afkwamen.
Bij ons juist hetzelfde gehad. Wij hebben onze lening in 2 gesplitst. Een stuk op 13j (lagere rente dan 15j of langer) en een stuk op 25j.
Old 30-06-2017, 07:46   #5062   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Dat het verschil tussen 1 & 2 dan, waar je over spreekt?

http://www.hypocent.com/nl/lenen/formules
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2017, 10:21   #5063   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Gezien de grote eigen inbreng zit je sowieso in een goede onderhandelingspositie. Onder de 2% moet zeker kunnen.
Onder de 2% is het eigenlijk vooral uw looptijd en of ze u willen strikken met dure schuldsaldo-verzekeringen/dossierkosten/... wat van belang is. Ik zou zeker niet voor langer dan 20j lenen.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2017, 11:31   #5064   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlackRabbit View Post
Dat het verschil tussen 1 & 2 dan, waar je over spreekt?

http://www.hypocent.com/nl/lenen/formules
Correct
Old 30-06-2017, 12:19   #5065   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Bah, kbegin mij nerveus te maken. We zitten op het einde van ons termijn van opschortende voorwaarde mits verkrijgen van een lening. Wij lenen 100% dus jah. Nu moet er nog een schatter aan te pas komen. Als die schatter dat te laag inschat, zijn we wel fucked.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2017, 14:10   #5066   link
Horla
Senior Member

De schatter waar ik ervaring mee heb (verkoop van mijn huis) vroeg mij op de man af voor hoeveel ik het verkocht. Van wat ik gehoord heb zou er al een serieus verschil moeten zijn tussen de geboden prijs en de werkelijke waarde voor ze het afwijzen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2017, 14:59   #5067   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Toen ik nog in een vastgoedkantoor werkte belden die schatters mij ook voortdurend op om te vragen aan welke prijs wij het verkochten. Dus daar zou ik mij idd geen zorgen in maken.

Lenen aan 100% vind ik wel gek, ik wist zelfs niet dat zoiets kon. Lijkt mij geen gezonde situatie als een bank zoiets veel gaat toestaan.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2017, 15:50   #5068   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Waarom zou dat niet kunnen?

Er is geen enkele bank die ons heeft geweigerd eigenlijk. Wij lenen nu ook geen vreselijk walgelijk hoog bedrag. 218k. En we hebben beiden een vrij goed loon. Kleine eigen inbreng van een 20k uiteraard voor al diene zever gelijk diene notaris. We konden op zich wel iets minder lenen maar geen zin om alle spaarcenten der naar te smijten. Afbetaling valt net iets duurder uit als onze huidige huur. Dus das bienkes

Ik veronderstel dat meer dan 300k lenen al een groter risico zal zijn.

Last edited by blumcole; 30-06-2017 at 15:56.
blumcole is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2017, 23:23   #5069   link
inqubus
Senior Member

vorig jaar zonder probleem 308k kunnen lenen (100% quotiteit) op 25j.
bij de verschillende banken was dat trouwens geen probleem
inqubus is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2017, 01:04   #5070   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by blumcole View Post
Waarom zou dat niet kunnen?

Er is geen enkele bank die ons heeft geweigerd eigenlijk. Wij lenen nu ook geen vreselijk walgelijk hoog bedrag. 218k. En we hebben beiden een vrij goed loon. Kleine eigen inbreng van een 20k uiteraard voor al diene zever gelijk diene notaris. We konden op zich wel iets minder lenen maar geen zin om alle spaarcenten der naar te smijten. Afbetaling valt net iets duurder uit als onze huidige huur. Dus das bienkes

Ik veronderstel dat meer dan 300k lenen al een groter risico zal zijn.
Hoeveelheid is van minder belang dan quotiteit, want het laatste garandeert een bank dat ze hun geld kunnen terugkrijgen bij wanbetaling. Dus ik neem aan dat je relatief gezien meer betaalt voor die lening dan mensen die wel eigen middelen investeren. Dan is het aan u om uit te maken of je liever dat beetje meer betaalt in totaal, of uw spaargeld mee investeert en wat minder leent.

Met dat spaargeld ook niets opbrengt (tenzij je risico's neemt), heb ik gekozen om dat grotendeels mee te investeren en enkel de rest te lenen
Old 01-07-2017, 09:14   #5071   link
Matthias
*snore*

Mja, maar in hoeverre is vastgoed (als in: een gezinswoning) kopen écht sparen? Ik weet niet of het altijd verstandig is om spaargeld maximaal aan te wenden voor dergelijke aankopen.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2017, 11:59   #5072   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nieker View Post
Lenen aan 100% vind ik wel gek, ik wist zelfs niet dat zoiets kon. Lijkt mij geen gezonde situatie als een bank zoiets veel gaat toestaan.
Een kleine zes jaar geleden hebben wij toch ook, zo goed als, de volle 100% kunnen lenen. De verkoopsprijs was 177.500, wij hebben dan 175k geleend. Dat was nergens een probleem, of is dat de afgelopen jaren dan drastisch veranderd? Het voorschot en alle typische kosten (zo'n 17.000 euro) hebben we wel onmiddellijk betaald, dat scheelt misschien.
Old 01-07-2017, 21:24   #5073   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Mja, maar in hoeverre is vastgoed (als in: een gezinswoning) kopen écht sparen? Ik weet niet of het altijd verstandig is om spaargeld maximaal aan te wenden voor dergelijke aankopen.
Nee, ik denk wel dat je een buffer nodig hebt voor probleem. Afhankelijk wat je als doel hebt met 'sparen'. We houden bvb sowieso een 10.000 euro opzij voor nood, en kinderen hebben ook nog hun eigen spaargeld. Maar de rest zit er wel in, ook al konden we dat evengoed lenen en ons geld houden.
Als je minder leent kan je ook simpelweg elke maand dat verschil 'sparen' zou bouw je dat reserve vlug terug op, en hou je de rente lager. Afhankelijk van uw financiele discipline natuurlijk.
Onze lening is nu 60% hoger dan voordien (en is 36% van ons netto-maand-inkomen), dus moeten we wel wat voorzichtiger zijn in uitgaven. Is de eerste keer in 10 jaar tijd dat ik nadenk over 'kleine' aankopen en er vaak van af zie (aka fles whiskey, een LP, een PS4 spel etc). We zitten vrijwel aan het maximum wat comfortabel is, maar ik hoop dat door te investeren in een moderne en energiezuinige woning (mikken naar E40 minstens), we geld winnen op termijn.

... dus in feite hebben we zowat al onze eigen middelen en het maximale leenbudget erin gegooid. Zal even wat spannender worden dan we gewoon waren. Maar nu is de tijd ervoor. Lenen is goedkoop, spaargeld brengt niets op als investering, bouwen is vrij makkelijk en rendabel qua energie.
Old 02-07-2017, 00:44   #5074   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

De boel dichtproppen en een blowertest laten doen Acku. Met een warmtepomp, zonnepanelen, ventilatiesysteem en deftige isolatie haal je in jou geval zeker EPB -20. Wij zitten al op 19 volledig vrijstaand dus, ik dacht dat je halfopen was niet, moet dat zeker lukken.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2017, 08:28   #5075   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Zonder blowerdoor zelfs E16 hier. Maar de redenen voor dat 'lage' peil (panelen, warmtepomp) zijn wel een stevige investering. Het zal wel renderen op termijn, maar je moet het geld er wel voor hebben op het moment dat je bouwt.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2017, 11:22   #5076   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Het is de voorbije 50 jaar een veilige belegging gebleken. De beurzen presteerden echter beter. Who knows wat de komende 50j gaat brengen...
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2017, 19:37   #5077   link
Rufus
PimpMeister

5 jaar geleden hebben wij meer dan 100% Geleend. Volledig bedrag + alle kosten van Notaris enz... zonder problemen. In totaal een 288k.
Old 02-07-2017, 22:55   #5078   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Het is de voorbije 50 jaar een veilige belegging gebleken. De beurzen presteerden echter beter. Who knows wat de komende 50j gaat brengen...
Mja, het gaat niet over de onderliggende waarde an sich, maar over het simpele feit dat het liquiditeitsevenement bij een gezinswoning of in uw broek beginnen kakken, of sterven is.
Old 03-07-2017, 09:46   #5079   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Mja, het gaat niet over de onderliggende waarde an sich, maar over het simpele feit dat het liquiditeitsevenement bij een gezinswoning of in uw broek beginnen kakken, of sterven is.

Daarin heb je gelijk. Ik zou een kleine buffer houden, en die investeren in een gemengd fonds (met laag risico conservatief belegd).
Dat kan je onmiddellijk liquideren moest het ooit nodig zijn.

Kan je mogelijks onverwachte hoge kosten hebben?

Bvb:

- Inboedel niet verzekerd tegen diefstal
- Inboedel niet verzekerd bij brand
- Eigen wagen zonder omnium
- Geen hospitalisatieverzekering
- 101 zaken in een oudere woning die kunnen kapot gaan

Last edited by Bourgi; 03-07-2017 at 09:51.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2017, 16:09   #5080   link
Matthias
*snore*

Grappig hoe mensen altijd de minst waarschijnlijke risico's incalculeren. Je mag bovenaan je lijstje gerust "kanker", "klinische depressie", "invaliditeit door verkeersongeval" en dergelijke toevoegen.

Onze sociale zekerheid is helaas niet wat de meeste mensen denken. De ziekenkas is enkel gul in liedjes van de Strangers. En zelfs met een gul plan van werkgeverskant val je meestal toch nog redelijk wat terug terwijl de kosten op dat moment net exploderen.

Soit, doet natuurlijk weinig terzake. Maar het zijn wel risico's die je niet kan afdekken met vastgoed, au contraire, het zijn risico's die een enorm hard doorwegen als je veel van je vermogen in de gezinswoning steken hebt.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules