Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 14-08-2018, 18:52   #3841   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Xefox View Post
Free is goed genoeg, ik vul aan met Smashrun (ook de free optie), die met Garmin ook auto synct.

Pro is leuk als je cijferfreak bent en zwaar gericht aan het trainen bent, om op te bouwen zeker geen meerwaarde.

Koop je idd snel een sporthorloge. Kunt daar tegenwoordig ook heel goedkoop mee beginnen (https://www.coolblue.be/nl/product/7...-35-white.html), maar hoe duurder hoe meer opties natuurlijk.

Als je een schema wil, ik heb veel beginnende lopers deze meegegeven: https://www.keeponrunning.be/nl/loopschema-op-maat/
Tot dusver geen klachten
Heb net de Garmin Vivoactive HR gekocht op Amazon.de voor 150.
Omdat ik ook ga zwemmen en lijkt me wel leuk om dat ook te tracken..

Ivm die schema's..
Ben net weer begonnen met lopen na heel lang geen cardio gedaan te hebben, kan denk ik wel 5km lopen maar zal afzien zijn.
Echter lijkt me dat "recreatief 2" schema wel heel erg voor couch potatoes?
3*8min lopen in groene zone met telkens 3 minuten rust tussen.
Skip ik gewoon een aantal weken of is het toch aan te raden het volledige traject te volgen?

Mijn doel is eigenlijk vlotjes een 10km te kunnen lopen en me eigenlijk vooral focussen op snelle 5kms.
Old 14-08-2018, 20:38   #3842   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Probeer anders gewoon rustig 5k te lopen om te zien wat het geeft en zo misschien beter in te schatten waar je nu staat en welk niveua schema te kiezen. "Dit viel nog mee" vs "omg wat ben ik aan het doen"

Je garmin heeft normaal ook training plans, ook geen ervaring mee maar waarom niet het meeste uit je horloge halen als het er toch in zit.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2018, 18:54   #3843   link
Dov
epo <3

Dov's Avatar

Hey Rooz/Val,

Het beste advies voor mezelf was het concept van "slow" of "easy" runs. Initieel dacht ik dat ik elke keer dat ik ging lopen het beter moest doen dan de vorige... Resultaat dat ik gefrustreerd bleef steken op hetzelfde 5km trajectje.

Het grootste deel van je training en waarmee je beter leert lopen zijn easy runs.
Traag lopen, je moet nog kunnen babbelen, en zo mogelijk geleidelijk je cadence wat opbouwen (stappen/min). Geen 8 min lopen en dan stappen dingen. Loop eens 30 60 min, maar trg.

Zelf ben ik permanent unfit door teveel snoepen en teveel werken, maar loop ik vlotjes 30 km per week.
Dov is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2018, 23:02   #3844   link
Valentin-
Senior Member

Valentin-'s Avatar

Hah, dov loopt hier ook nog rond.

Mijn conditie is momenteel gewoon te slecht om 30min aan een stuk te lopen zonder dood te zijn. Ik doe die 3x8min dingen inclusief wandelen aan een gemiddeld tempo van 8min/km, veel trager kan ik niet lopen want dan wandel ik sneller
Valentin- is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2018, 13:30   #3845   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Beetje wat Dov zegt: overschat je niet.
Als je progressie wil maken zijn de trage lopen je cornerstone.
En ja, ze kunnen als way too easy aanvoelen, maar je gaat dan ook 3-4x per week gaan lopen, niet elke loop moet zwaar en lastig zijn.

Zoals Frenzal zegt, kan je natuurlijk ook trachten je fitheid min of meer te bepalen en van daar uit werken.

Het is gewoon heel erg belangrijk (als je progressie wilt maken) om (ver) onder je overslagpols te blijven en dus aeroob te trainen. Ook indien je met (wat) overgewicht zou zitten is dit minder belastend voor je lichaam. Je kan direct ook focussen op houding (rechte rug, trachten te landen op middenvoet), zal je ook enkel maar helpen in de toekomst.

Enfin, het is wat moeilijk concrete tips te geven zonder je te zien enz, maar wat ik nooit genoeg kan zeggen (en wat zoveel mensen wegwuiven om dan toch op terug te komen): als je progressie wilt maken, loop dan traag. (Skip gewoon het wandelen?)
Xefox is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2018, 14:06   #3846   link
Valentin-
Senior Member

Valentin-'s Avatar

Ik heb nu 3x8min en 3x10 min gelopen en dat voelt eigenlijk net ideaal aan.
Na elk 'blokje' ben ik wel wat aan het zweten maar zeker niet buiten adem. Heb de dagen nadien ook geen last van mijn benen ofzo.
Het voelt dus eigenlijk prima, en na 2 weken in het schema worden het sowieso minder opgedeelde trainingen maar bv 25min lopen etc.

Qua techniek heb ik de voorbije jaren altijd barefoot gelopen, ik kon daarmee alleen nooit voorbij de 5km geraken door gebrek aan tijd/motivatie en dan was de last van de voeten een simpel excuus. Nu heb ik opnieuw deftige loopschoenen gekocht maar loop dus inderdaad op midfoot en let hier ook goed op.
Valentin- is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 21:19   #3847   link
rooz
siii

rooz's Avatar

3x8'
3' rust

Ik geraak niet eens uit zone4 als ik aan het lopen ben, tijdens het wandelen zakt het naar zone 2 maar zelf als ik op m'n traagst loop blijf ik rond de 150.
Of moet ik mij daar weinig van aantrekken?
Old 22-08-2018, 21:20   #3848   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Ik haat echt cardio maar laatste tijd paar keer echt gedacht "damn m'n conditie suckt".
Dus tijd om er wat aan te doen.

Al, das echt traag gelopen toch

Last edited by rooz; 22-08-2018 at 21:29.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 22:05   #3849   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Maakt toch niet uit. Blijft gewoon lopen en ge wordt toch automatisch wel wat beter.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2018, 11:49   #3850   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Quote:
Originally Posted by blumcole View Post
Maakt toch niet uit. Blijft gewoon lopen en ge wordt toch automatisch wel wat beter.
Keyword hier is 'wat'
Zal rap stagneren, hangt dus weer af van doel.
Maar die eerste verbetering kan eventueel wel ervoor zorgen dat het een wat aangenamer tempo wordt om erop door te duwen.

Nu, theoretisch gezien ligt je overslagpols ergens rond de 160-165, dus op zich wel ok denk ik
Old 16-09-2018, 12:20   #3851   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Kipchoge
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2018, 20:40   #3852   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

https://www.bbc.com/sport/athletics/45547435

Peet zag er na de finish ook gewoon uit alsof hij klaar was om een volgende marathon te lopen.

All kinds of crazy...
Old 17-09-2018, 21:00   #3853   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Kdenk nie dak 42m zo snel kan lopen, laat staan 42km
Old 18-09-2018, 07:16   #3854   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ale Rooz ge moet gewoon harder lopen als al de rest, zoals bij het fietsen. Daar ist toch niets moeilijk aan.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2018, 10:28   #3855   link
Horla
Senior Member

Mijn dochter (8) keek met open mond naar de beelden en riep verwonderd uit dat hij zelfs niet moe was en dat hij gewoon met zijn mond dicht liep
Horla is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2018, 13:10   #3856   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Lap, kheb het weer zitten. Schenen en enkels die branden na gelijk een kilometerke lopen. Wa zou'k doen? Een weekske rust nemen en gewoon wat fietsen of roeien ofzo om de cardio wat op pijl te houden?

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2018, 11:29   #3857   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Ja
Old 08-10-2018, 21:03   #3858   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Als je zegt 'weer', zou ik eerder eens kijken naar de oorzaak. Anders ga je blijven sukkelen
ndPix is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules