Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 3 50.00%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 2 33.33%
2 sterren 1 16.67%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 6. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 19-08-2018, 22:45   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Mission: impossible - Fallout' (IMAX 3D-versie)

Wanneer een poging om drie plutoniumkoppen op de zwarte markt te kopen verkeerd uitdraait moeten Ethan Hunt (Tom Cruise) en zijn team achter de bommen en de organisatie die ze op de wereld wil loslaten aan.

Tom Cruise. Tom mothafuckin' Cruise. Het is onmogelijk om over 'Mission: impossible - Fallout' te praten zonder het over Cruise te hebben. Niet te geloven hoe Cruise deze franchise doorheen de jaren naar zijn hand heeft gezet en geperfectioneerd. Fenomenaal hoe Cruise, 56 jaar, aan helicopters hangt, van gebouw naar gebouw springt, uit vliegtuigen valt en over daken rent. Net zoals 'Risky business' en 'Top gun' vintage jonge Cruise zijn is 'Mission: impossible - Fallout' het apex van al wat Cruise de laatste 15 jaar gedaan heeft. Het is bijna belachelijk hoe ver Cruise gaat om de stunts er zo realistisch mogelijk uit te laten zien. Het verhaal gaat dat hij deze films zelf is beginnen producen omdat er geen enkele verzekeringsmaatschappij bereid was hem te verzekeren indien hij niet zelf een deel van het risico droeg. Dat is het geschifte engagement dat Cruise aan deze reeks bijbrengt. Naast de beelden van de ster die bij een van de stunts zijn enkel breekt is het strafste verhaal toch wel dat hij, omdat het belangrijk is dat de stunts zo authentiek mogelijk ogen, een vliegbrevet bekwam zodat hij het publiek er van zou kunnen overtuigen dat hij zelf tijdens de grote helicopterachtervolging aan de stuurknuppel zit.

'Mission: impossible - Fallout' drijft dan ook voort op de gigantische star power van zijn hoofdrolspeler en de steeds waanzinniger wordende stunts. Doorheen de reeks zijn deze films geëvolueerd van spionagefilms waarbij de stunts ten dienste stonden van de plot naar films waarin de plot ten dienste staat van de stunts. Zoals steeds bevat het verhaal van 'Mission: impossible - Fallout' een hoop misleiding, bedrog en gefoefel met maskers. Op een gegeven moment stelt het personage van Henry Cavill de vraag of mensen echt vallen voor die troep. Het antwoord is: ja! Ik zat toch weer geëntertaind te kijken naar de vermompartijen van Simon Pegg, Ving Rhames, Cruise en Rebecca Ferguson. Vraag me niet om het verhaal exact na te vertellen maar de intrige doet prima dienst als zoethouder tot de volgende actiescène.

Want daar draait het hier toch om. De meticuleus uitgevoerde geweldballetten, steeds krankzinniger wordende stunts en adrenalineverhogende actie. Christopher McQuarrie mocht terugkeren in de registoel na deel 5 en bedankt met een uitstekend in beeld gezette prent die overigens prima profiteert van het IMAX-formaat tijdens de meeste stuntscènes. Dat voor enkele van de actiescènes duidelijk is gekeken naar andere actiefilms ('Ronin', 'Cliffhanger') doet daar geen afbreuk aan. Henry Cavill en Vanessa Kirby zijn goede nieuwe toevoegingen en het scenario probeert een aantal losse eindjes uit de vorige films af te ronden. Zoals na elk vorig deel vraag je je af hoe ze dit weer gaan overtreffen met de volgende sequel, maar dat de deur op staat voor volgende avonturen staat buiten kijf. Het zou me sterk verbazen als we het personage van Vanessa Kirby niet terugzien.

Wat de toekomst voor deze franchise ook brengt: de ontzagwekkende star power van Tom Cruise gekoppeld aan de strakke actie zorgen voor dé blockbuster van deze zomer. Niet slecht voor een zesde deel!

3.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 22-08-2018 at 21:27.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 18:45   #2   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Mooie review Maniac. Ik ga akkoord. De film krijgt overal hoge scores en daar is nogal wat kritiek op, maar mijn repliek is dan: kan je iets noemen in het genre dat hetzelfde niveau haalt? Dit was echt goed.

De scenes in Parijs waren voor mij het beste, maar ook het hele deel in de toiletten. De jump uit het vliegtuig. Geweldig.
Old 24-08-2018, 10:15   #3   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

De rij voor Stalker aan de Sphinx was te lang, met veel plezier verkast naar de Kinepolis om deze nog eens te zien. Zo'n zalige actiefilm, en zo goed in beeld gezet. Ik zou hem nog wel eens in IMAX willen zien, maar die draait blijkbaar niet meer. Zijn jullie het verschil gewaar geworden? (Dunkirk in 1:1 IMAX is gewoon een totaal andere film dan de 2.35:1, maar da's best logisch)
eye is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2018, 10:43   #4   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ik heb enkel de IMAX-versie gezien, dus echt vergelijken kan ik niet maar de 3D was bijzonder netjes en scherp gedaan en tijdens de grote stunts (vooral de helikopterachtervolging en de HALO sprong) biedt het zeker meerwaarde. Meer gevoel van diepte en hoogte door het 1:1 formaat.

Anderzijds lijkt Tom Cruise wel iets kleiner, nietiger, terwijl hij aan dat touw onder die helikopter bengelt.

Als je echt voor de beelden gaat lijkt IMAX me de te verkiezen versie, ga je vooral voor de star power van Cruise dan is de gewone versie misschien wel te verkiezen omdat de nadruk binnen het beeldkader iets meer op hem zal liggen.

Ik ga wel niet beweren dat IMAX hier voor een totaal andere film zorgt, bij 'Dunkirk' had ik dat gevoel veel meer.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 23:20   #5   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Wat een toffe film. Mij gewoon echt geamuseerd. Was weer geleden van bij John Wick 2.

Dit is echt zo het type actiefilm dat ik kan waarderen, waar de waarde van de cinematografie en de stunts primeert. Dat alles voor de rest spat van de clichés mag niet deren: een goede friet stoofvlees smaakt ook, zelfs al weet je perfect wat te verwachten.

Top!
Disabled is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules